• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka będzie ta nasza Kolej Metropolitalna?

Michał Brancewicz
2 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Odcinek tramwajowy, w porównaniu z ostatnimi planami, ulegnie znacznemu skróceniu. Wcześniej wariant 3a zakładał, ze tramwaj dojedzie aż do lotniska.  Odcinek tramwajowy, w porównaniu z ostatnimi planami, ulegnie znacznemu skróceniu. Wcześniej wariant 3a zakładał, ze tramwaj dojedzie aż do lotniska.

Trwają poszukiwania najlepszego wariantu Kolei Metropolitalnej. Akceptowany przez wszystkie zainteresowane strony pomysł budowy wspólnego odcinka dla tramwajów i pociągów jest cały czas modyfikowany.



Jeszcze niedawno wydawało się, że udało się wypracować kompromis, który zadowoli zarówno stawiającego na połączenie kolejowe marszałka, jak i optujących za budową tramwaju gdańskich urzędników. Miał nim być tzw. wariant trasy 3a, przewidujący, że na odcinku KM od ul. Abrahama, przez ul. Rakoczego, aż do lotniska w Rębiechowie kursować będą wspólnie tramwaje i szynobusy. Wyższość tej koncepcji nad innymi miało potwierdzić studium wykonalności przygotowywane przez niemiecką firmę IVV.

Termin oddania studium przesuwa się jednak z miesiąca na miesiąc – dziś mówi się o grudniu br. - a pomysły wciąż się zmieniają. Aktualna wersja zakłada, że wspólna część trasy zostanie skrócona i będzie przebiegać wyłącznie między pętlą przy ul. Abrahama, a ul. Rakoczego na Morenie. Dalej, do lotniska, pojedzie już tylko pociąg.

- Trasa od przyszłej stacji Rakoczego do Portu Lotniczego ma dłuższe odcinki między przystankami. Średnia prędkość, jaką będzie mógł tam rozwinąć pociąg, będzie znacznie wyższa, niż w przypadku tramwaju – argumentuje Krzysztof Rudziński, dyrektor departamentu koordynacji projektów województwa w Urzędzie Marszałkowskim

Na samym początku istnienia KM (2015 r.) całą trasę obsługiwałby wyłącznie tabor kolejowy. Dopiero 2-3 lata później Gdańsk kupiłby specjalne, budowane na zamówienie, hybrydy tramwajowo-kolejowe.

- Żeby nie obciążać wyłącznie kieszeni miasta takim zakupem, w ramach drugiego etapu rozbudowy Kolei Metropolitalnej moglibyśmy zrobić elektryfikację i zakupić tabor przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej – przekonuje dyrektor departamentu.

Czemu nie można od razu puścić hybryd na tory używane przez kolej? Powodem jest brak przepisów umożliwiających koegzystencję obu środków transportu na jednej trasie.

Eksperci z Jaspersa, którzy z ramienia Unii Europejskiej przyglądają się tworzeniu planów KM sugerują, że nawet przez pięć lat nie uda się w Polsce wprowadzić nowych uregulowań pozwalających na poruszanie się tramwajów i pociągów po tych samych torach. - To bzdura – irytuje się dyrektor Rudziński. - Rozmawiałem z prezesem Urzędu Transportu Kolejowego i wiem, że takie przepisy można wprowadzić w przeciągu półtora roku.

Nawet jednak jeśli procedura zmiany przepisów trwałaby dłużej, to i tak do 2015 r. powinna się zakończyć.

Eksperymenty na Kolei Metropolitalnej wciąż trwają. Wydaje się, że stopień skomplikowania tego projektu, a także ścieranie się różnych interesów chwilami przytłaczają urzędników i ekspertów zaangażowanych w tę inwestycję. Oby wybieranie najlepszego wariantu KM nie przeciągnęło sie na tyle, że unijne dofinansowanie do tej niezwykle ważnej inwestycji przejdzie nam koło nosa.

Opinie (168) 10 zablokowanych

  • To nie wypali,niby za 2 lata ma już śmigać... Nie wierze w to

    • 4 0

  • Tramwaj DO SAMEGO LOTNISKA!Tylko takie rozwiązanie ma sens!Żadne hybrydy-

    wymysł jakiegoś przygłupa,by OPÓŹNIAĆ całość inwestycji!Dobrze,że nie zaproponował jeszcze autobusów bez opon,na felgach jeżdżących!

    • 3 2

  • KIM JEST TEN RUDZINSKI TAK SZYBKO PRZY ADAMOWICZU AWANSOWAL OD PRZYTUPOW W MCK PRZEZ WYDZ> ROZWOJU DO URZEDU MARSZALKOWSKIEGO

    MYSLE , ZE CHLEBOWSKI ZACZĄL DOBRĄ KAMPANIE KOLESIOSTWA

    • 4 0

  • Nie podniecajcie sie tych projektow bedzie jeszcze killka oczywiscie za nasze pieniadze. W koncu swoim trzeba placic dorysuja jeszcze jedna kreske i na jeden tor wpuszcza drenzyne, tramwaj i kolej. No i nowy projektmamy. Do tego wielkie halo i oklaski dla gdanskich wladz. Gdanska wladzo czas odejsc.

    • 5 0

  • po pierwsze drogi po drugie drogi po trzecie drogi (1)

    Kolej to rzecz drugorzędna. Potrzebne są drogi. Dzisiaj je zamykamy np. jak Słowackiego na odcinku lotniska i budujemy protezy objazdowe. Mieszkańcy Banina, Pępowa, Miszewa i okolic "serdecznie" pozdrawiają i "dziękują" za reprezentowanie ich interesów przez władze Gdańska i Województwa! Jak marzycie się bawić kolejką to sobie ją kupcie w sklepie i składajcie tory jak chcecie. Ale

    NIE ZAMYKAJCIE DROGI WZDŁUŻ LOTNISKA - prosimy

    • 5 7

    • w d*pe sobie te drogi wloz, jak nie bedzie sprawnej kolei, to zycie spedzisz w korkach.

      • 0 0

  • ale czemu nie po istniejacej trakcji?

    Od Rebiechowa przez Klukowo i Owczarnie idzie trakcja kolejowa - ktora az prosi sie o wykorzystanie - dlaczego wiec kolejka idzie przez pola pod Banino prawie a potem polami do Osowy ???

    • 6 0

  • Kolejny dużurny temat na lata podobnie jak tramwaj na Chełm.

    • 3 1

  • Szkoda, że ten pociąg nie pojedzie przez Szczecin. Kto będzie jechał taką linią dookoła miasta?

    • 1 2

  • PICU PICU ....... JAK DŁUGO BĘDZIECIE OMAMIAĆ GDAŃSZCZAN I BRAĆ ZA TO GRUBĄ FORSE

    ZRÓBCIE CHOĆ JEDNĄ DROGĘ NAPRAWDE DOBRZE !!!!!!!!
    DOŚĆ MAMY NARCYZMU!!!!!!!!!!!!!!

    • 6 0

  • ile razy tą mapkę będziecie pokazywać, chce zobaczyć dzwigi na wale i budowanie

    zniszczonych wiaduktów, w tym mieście nic się nie dzieje, wszystko bez głowy robione, zrobili Mickiewicza we Wrzeszczu, po czym rozkopali, czy ktoś za to beknął? to to skrajna nieodpowiedzialność, Gdańsk to wiocha, aż niedobrze się robi

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane