- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (448 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (35 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Jeden bilet metropolitalny i dwie linie 6. Pomyłka kosztowała pasażerkę ponad 200 zł
Co łączy Gdańsk i Wejherowo? Okazuje się, że bardzo wiele - zwłaszcza jeżeli spojrzymy na numerację linii komunikacji miejskiej. Przekonała się o tym boleśnie dla swojego portfela nasza czytelniczka, która w tramwaju linii 6 zakupiła przez telefon bilet na autobus linii 6 w Wejherowie. O pomyłkę nie jest trudno, ponieważ bilety metropolitalne różnią się trzyliterowym skrótem, a urzędnicy sami przyznają, że to nie pierwszy przypadek tego typu.
W tym zakresie udało się m.in. wprowadzić bilety metropolitalne, w tym obecne w aplikacjach na telefony komórkowe bilety jednoprzejazdowe. Integracja jednak nie objęła do dzisiaj w pełni numeracji linii komunikacji miejskiej, o czym przekonała się nasza czytelniczka.
Trzy litery, które doprowadziły do wystawienia mandatu
- 15 maja o godz. 6:32 wsiadłam do tramwaju linii 6 na pętli Łostowice Świętokrzyska
![Najnowsze badania ruchu: rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3478/150x100/3478176__c_14_0_571_400__kr.webp)
Dwie "szóstki" w ramach jednego Związku Komunikacyjnego
Opłata dodatkowa (pot. mandat) za nieprawidłowo wybrany bilet (brak ważnego biletu) to 210 zł plus 6 zł za tzw. opłatę przewozową (odpowiednik biletu 75-minutowego).
Wspomniany przez czytelniczkę skrót "MZK" oznacza Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo, gdzie podobnie jak w Gdańsku funkcjonuje linia 6 - z tym że autobusowa.
Dopiero na drugiej pozycji w aplikacji Jakdojade, jednej z kilku firm współpracujących z MZKZG, znajduje się linia 6 z akronimem ZTM, czyli Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku, który odpowiada m.in. za organizację przewozów na liniach tramwajowych.
![Linia 666 na Hel znika z powodów religijnych. Ale może wrócić](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3475/150x100/3475104__c_71_92_715_500__kr.webp)
Skróty te nie tylko dla turystów, ale również mieszkańców Trójmiasta mogą być nie lada zagwozdką - zwłaszcza że MZK czy ZTM to powielenie nazw występujących w innych miastach Polski, np. MZK Toruń, MZK Malbork, MZK Piła czy ZTM Poznań, ZTM Warszawa lub ZTM Kielce.
Ponadto "MZK" to pierwsze trzy litery skrótu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG), co może sugerować zakup biletu metropolitalnego.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nawet urzędnicy mają problem ze skrótami ZTM i MZK
Co więcej, spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wzdrożenie systemu Fala w najnowszym filmie promocyjnym zamieszczonym na portalu Facebook, użyła nazwy MZK Gdańsk przy wyborze linii autobusowej 112 w sieci ZTM Gdańsk.
W tej sytuacji nasuwają się oczywiste pytania o brak współpracy między samorządami:
- Skąd mieszkaniec sporadycznie podróżujący transportem zbiorowym czy turysta ma wiedzieć, że "ZTM" to tramwaje i autobusy w Gdańsku, a "MZK" to autobusy w Wejherowie?
- Dlaczego Wejherowo organizuje przewozy m.in. na liniach 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 oraz 12, które w pełni pokrywają się z numeracją linii tramwajowych w Gdańsku?
- Dlaczego Wejherowo (lub Gdańsk) nie wprowadziło unikalnej numeracji, która pozwoliłaby całkowicie wyeliminować ryzyko pomyłki w wyborze lokalnego organizatora transportu zbiorowego?
MZKZG: dalszego ujednolicenia numeracji nie będzie
- Prace w zakresie ujednolicenia linii zostały już przeprowadzone wiele lat temu, a ich skutkiem jest niepowtarzanie się numerów linii w ramach tego samego środka transportu. Nie ma zatem dwóch linii autobusowych w sieci MZKZG, które miałyby taki sam numer - przekonuje Bartosz Szwarc, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG. - Aktualny poziom ujednolicenia numeracji linii w naszej ocenie jest wystarczający.
To nie pierwsza pomyłka tego typu w wyborze biletu
Przedstawiciel MZKZG przyznaje jednocześnie, że na przestrzeni wszystkich lat dystrybucji biletów przez aplikację Jakdojade wpłynęło "zaledwie kilka pojedynczych zgłoszeń" podobnych do sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę.
- W tej sytuacji wskazane byłoby złożenie odwołania do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który nałożył opłatę dodatkową z tytułu posiadania nieprawidłowego biletu - sugeruje Bartosz Szwarc.
Renoma: pasażerka została słusznie ukarana
Nasza czytelniczka od razu uiściła opłatę dodatkową, ale jednocześnie postanowiła złożyć reklamację do ZW Renoma, realizującej na rzecz ZTM Gdańsk kontrolę biletów. W udzielonej pani Karolinie odpowiedzi czytamy:
- Przejazdy na podstawie biletów MZK Wejherowo (...) nie są honorowane, poza liniami wskazanymi przez Organizatora Przewozów. Wobec powyższego decyzja kontrolera była zasadna, a reklamację rozpatrzono negatywnie.
- Oczywiście wiem, że mandat jest od strony formalnej należny, ale uważam, że zabrakło tutaj ludzkiego podejścia - mówi nasza czytelniczka. - Koszt takiego mandatu jest dla mnie bardzo dużym obciążeniem finansowym, szczególnie przy kosztownym wychowywaniu dziecka z większymi potrzebami.
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (572) ponad 20 zablokowanych
-
2023-06-22 08:35
Ma to wszelkie znamiona oszustwa w celu ukarania mieszkańca. Taktyka podobna do polityki marketów.
Bo skoro pracownicy tych instytucji znają problem i to często przydarzający się i nie reagują na to, mamy prawo domniemywać ich o złą wolę, chęć "zarobku" na nieświadomym często pasażerze. Dodatkowo chcę przypomnieć o służebnej roli tychże firm wobec mieszkańców .
- 20 0
-
2023-06-22 08:35
W zwiazku z regulaminem ktory sam stworzylem
Nakladam mandat o wysokosci takiej jak sam ustalilem. Niestety nie moge anulowac sam mandatu bo obowiazuje mnie moj wlasny regulamin. Dla dobra pasażerów.
- 25 0
-
2023-06-22 08:38
Renoma... (2)
Klasyka gatunku, polowanie na jelenie...
Im wiecej kruczkow i niejasnosci przerzucanych na plecy pasazerow, tym dla nich lepiej...
Komuna w czystym wydaniu.
Upierdzielic, ponizyc i obedrzec ze skory.- 22 2
-
2023-06-22 08:41
(1)
Za komuny był jeden bilet na całe Trójmiasto, a bilety tramwajowe miały dopisek, że są ważne na terenie całego kraju.
- 3 1
-
2023-06-22 08:50
tak, wiem o tym
Nie wszystko w "komunie" bylo zle...
Problem w tym, ze to zle przetrwalo i rozlalo sie po rzeczywistosci.- 3 0
-
2023-06-22 08:41
zrobić jeden bilet!!!!! (1)
- 14 0
-
2023-06-22 12:45
Przecież kupowała w aplikacji
a nie w wielu.
Kupiła zły bilet. Wg mnie winna aplikacja za brak jasnej informacji.- 0 0
-
2023-06-22 08:41
UX-UI sie klania...
Ale do tego trzeba ludzi myslacych kategoriami klienta a nie urzedoli spychajacych problemy na ludzkie grzbiety i stawiajacych sie w roli laskawych, acz surowych, arbitrow...
Real komuna wiecznie zywa...- 9 0
-
2023-06-22 08:43
no źle bilet kupiony
ale i tak bym odpuścił szczególnie że nie widzę tutaj żadnego kombinowania, można zobaczyć historię zakupów i zwyczajnie odpuścić i życzyć miłego dnia
- 14 1
-
2023-06-22 08:44
Kontrolerzy biletów najbardziej nieugięci są wobec kobiet i młodych dziewczyn.
- 13 2
-
2023-06-22 08:49
Ignorancja urzędników.
To jest bolesne.
Jest problem, urzędnicy sami to przyznają, jednocześnie go nie ma bo numeracja została ujednolicona, i co nam zrobicie.
Urzędnicy i włodarze, wyjdźcie do mieszkańców. To Wy jesteście dla nich a nie odwrotnie. Ten cały mzkzgp (czy jak mu tam) jest dla nas, powinniście przedstawić pomysły i oferty optymalne dla ludzi korzystających z komunikacji.
Skoro ludzie się mylą, to znaczy mamy kłopot. 666 dało się zmienić (sic!) to tu też powinno się dać, prawda?!- 13 0
-
2023-06-22 08:51
Czyli (1)
bajzel na kółkach i szynach a konsekwencje pseudo innowacji ponosimy my.
- 14 0
-
2023-06-22 09:03
Gdybyś na papierowym bilecie z Wejherowa próbował jechać w Gdańsku, efekty byłby ten sam.
Co ma innowacja do rzeczy?
- 0 1
-
2023-06-22 08:52
ha, ha, ha!
Tylko FALA!
- 0 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.