• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden bilet metropolitalny i dwie linie 6. Pomyłka kosztowała pasażerkę ponad 200 zł

Krzysztof Koprowski
22 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (572)
Numeracja linii tramwajowych w Gdańsku w pełni pokrywa się z numeracją linii autobusowych w Wejherowie, przez co pasażer zmuszony jest każdorazowo przy zakupie do weryfikacji organizatora przejazdów. Numeracja linii tramwajowych w Gdańsku w pełni pokrywa się z numeracją linii autobusowych w Wejherowie, przez co pasażer zmuszony jest każdorazowo przy zakupie do weryfikacji organizatora przejazdów.

Co łączy Gdańsk i Wejherowo? Okazuje się, że bardzo wiele - zwłaszcza jeżeli spojrzymy na numerację linii komunikacji miejskiej. Przekonała się o tym boleśnie dla swojego portfela nasza czytelniczka, która w tramwaju linii 6 zakupiła przez telefon bilet na autobus linii 6 w Wejherowie. O pomyłkę nie jest trudno, ponieważ bilety metropolitalne różnią się trzyliterowym skrótem, a urzędnicy sami przyznają, że to nie pierwszy przypadek tego typu.



Czy należy zmienić numerację linii komunikacji miejskiej w ramach MZKG?

Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej został powołany do życia przez przedstawicieli pomorskich samorządów w czerwcu 2007 r. Jednym z zadań organizacji jest integracja transportu zbiorowego w obrębie aglomeracji.

W tym zakresie udało się m.in. wprowadzić bilety metropolitalne, w tym obecne w aplikacjach na telefony komórkowe bilety jednoprzejazdowe. Integracja jednak nie objęła do dzisiaj w pełni numeracji linii komunikacji miejskiej, o czym przekonała się nasza czytelniczka.

Jak relacjonuje nasza czytelniczka, kontroler biletów był nieugięty, choć niemożliwe jest, aby w 37 minut przemieścić się z Wejherowa (nz.) do Gdańska. Jak relacjonuje nasza czytelniczka, kontroler biletów był nieugięty, choć niemożliwe jest, aby w 37 minut przemieścić się z Wejherowa (nz.) do Gdańska.

Trzy litery, które doprowadziły do wystawienia mandatu



- 15 maja o godz. 6:32 wsiadłam do tramwaju linii 6 na pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka, która znajduje się w pobliżu miejsca mojego zamieszkania. Podróżowałam z dzieckiem, które z racji autyzmu wymaga większej uwagi. Bilet na przejazd kupiłam w aplikacji Jakdojade i niestety nieopatrznie wybrałam pierwszą podpowiedź przez aplikację - pozycję oznaczoną jako MZK (...). O godz. 7:09 na wysokości Galerii BałtyckiejMapka kontroler orzekł brak ważnego biletu, choć nie jest możliwe, aby w dni powszednie w godzinach szczytu w ciągu zaledwie 37 minut dotrzeć z Wejherowa do Gdańska - nawet autem - relacjonuje pani Karolina, czytelniczka Trojmiasto.pl. - Gdybym była świadoma pomyłki, od razu kupiłabym drugi bilet. Chciałam to też uczynić w momencie uświadomienia mnie o pomyłce przez kontrolera, jednak ten stwierdził, że "teraz jest już za późno".
Najnowsze badania ruchu: rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów Najnowsze badania ruchu: rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów

Po wpisaniu "6" w aplikacji Jakdojade pojawiają się dwie propozycje wyboru biletów. O błąd w takiej sytuacji nietrudno - zwłaszcza gdy się spieszymy lub jedziemy w tłoku. Po wpisaniu "6" w aplikacji Jakdojade pojawiają się dwie propozycje wyboru biletów. O błąd w takiej sytuacji nietrudno - zwłaszcza gdy się spieszymy lub jedziemy w tłoku.

Dwie "szóstki" w ramach jednego Związku Komunikacyjnego



Opłata dodatkowa (pot. mandat) za nieprawidłowo wybrany bilet (brak ważnego biletu) to 210 zł plus 6 zł za tzw. opłatę przewozową (odpowiednik biletu 75-minutowego).

Wspomniany przez czytelniczkę skrót "MZK" oznacza Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo, gdzie podobnie jak w Gdańsku funkcjonuje linia 6 - z tym że autobusowa.

Dopiero na drugiej pozycji w aplikacji Jakdojade, jednej z kilku firm współpracujących z MZKZG, znajduje się linia 6 z akronimem ZTM, czyli Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku, który odpowiada m.in. za organizację przewozów na liniach tramwajowych.

Linia 666 na Hel znika z powodów religijnych. Ale może wrócić Linia 666 na Hel znika z powodów religijnych. Ale może wrócić

Skróty te nie tylko dla turystów, ale również mieszkańców Trójmiasta mogą być nie lada zagwozdką - zwłaszcza że MZK czy ZTM to powielenie nazw występujących w innych miastach Polski, np. MZK Toruń, MZK Malbork, MZK Piła czy ZTM Poznań, ZTM Warszawa lub ZTM Kielce.

Ponadto "MZK" to pierwsze trzy litery skrótu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG), co może sugerować zakup biletu metropolitalnego.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Z nazewnictwem problemy mają nawet urzędnicy odpowiedzialni za wdrożenie systemu Fala. Z nazewnictwem problemy mają nawet urzędnicy odpowiedzialni za wdrożenie systemu Fala.

Nawet urzędnicy mają problem ze skrótami ZTM i MZK



Co więcej, spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wzdrożenie systemu Fala w najnowszym filmie promocyjnym zamieszczonym na portalu Facebook, użyła nazwy MZK Gdańsk przy wyborze linii autobusowej 112 w sieci ZTM Gdańsk.

W tej sytuacji nasuwają się oczywiste pytania o brak współpracy między samorządami:
  • Skąd mieszkaniec sporadycznie podróżujący transportem zbiorowym czy turysta ma wiedzieć, że "ZTM" to tramwaje i autobusy w Gdańsku, a "MZK" to autobusy w Wejherowie?
  • Dlaczego Wejherowo organizuje przewozy m.in. na liniach 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 oraz 12, które w pełni pokrywają się z numeracją linii tramwajowych w Gdańsku?
  • Dlaczego Wejherowo (lub Gdańsk) nie wprowadziło unikalnej numeracji, która pozwoliłaby całkowicie wyeliminować ryzyko pomyłki w wyborze lokalnego organizatora transportu zbiorowego?

MZKZG: dalszego ujednolicenia numeracji nie będzie



- Prace w zakresie ujednolicenia linii zostały już przeprowadzone wiele lat temu, a ich skutkiem jest niepowtarzanie się numerów linii w ramach tego samego środka transportu. Nie ma zatem dwóch linii autobusowych w sieci MZKZG, które miałyby taki sam numer - przekonuje Bartosz Szwarc, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG. - Aktualny poziom ujednolicenia numeracji linii w naszej ocenie jest wystarczający.

To nie pierwsza pomyłka tego typu w wyborze biletu



Przedstawiciel MZKZG przyznaje jednocześnie, że na przestrzeni wszystkich lat dystrybucji biletów przez aplikację Jakdojade wpłynęło "zaledwie kilka pojedynczych zgłoszeń" podobnych do sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę.

- W tej sytuacji wskazane byłoby złożenie odwołania do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który nałożył opłatę dodatkową z tytułu posiadania nieprawidłowego biletu - sugeruje Bartosz Szwarc.
Odmowa uznania reklamacji, którą otrzymała nasza czytelniczka. Odmowa uznania reklamacji, którą otrzymała nasza czytelniczka.

Renoma: pasażerka została słusznie ukarana



Nasza czytelniczka od razu uiściła opłatę dodatkową, ale jednocześnie postanowiła złożyć reklamację do ZW Renoma, realizującej na rzecz ZTM Gdańsk kontrolę biletów. W udzielonej pani Karolinie odpowiedzi czytamy:

- Przejazdy na podstawie biletów MZK Wejherowo (...) nie są honorowane, poza liniami wskazanymi przez Organizatora Przewozów. Wobec powyższego decyzja kontrolera była zasadna, a reklamację rozpatrzono negatywnie.
- Oczywiście wiem, że mandat jest od strony formalnej należny, ale uważam, że zabrakło tutaj ludzkiego podejścia - mówi nasza czytelniczka. - Koszt takiego mandatu jest dla mnie bardzo dużym obciążeniem finansowym, szczególnie przy kosztownym wychowywaniu dziecka z większymi potrzebami.
A jakie jest wasze zdanie? Czy w ramach współpracy samorządów zrzeszonych w MZKZG potrzebna jest zmiana numeracji linii w taki sposób, aby była unikalna - niezależnie od środka transportu - w skali całej aglomeracji?


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz


Miejsca

Opinie (572) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Dziadostwo na tym Pomorzu.
    W Gdyni inne bilety niż w Gdańsku.

    Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej nie może stworzyć jednego biletu.

    Na południu jakoś sprawnie to działa.

    Zarząd Transportu Metropolitalnego, ZTM - jednostka organizacyjna Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, utworzona 22 listopada 2017 w celu organizowania, zarządzania i nadzorowania lokalnego transportu zbiorowego na terenie miast należących do związku metropolitalnego i gmin ościennych (w sumie 56 miast i gmin). Jest to największy obszarowo organizator transportu publicznego w Polsce.

    "w sumie 56 miast i gmin" !
    Na jednym bilecie jedzie się z Chorzowa do Katowic czy Bytomia czy nawet okolicznych wiosek.

    • 39 0

    • Zarząd Transportu Metropolitalnego świadczy usługi na terenie następujących 56 miast i gmin:

      Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Bytom, Chełm Śląski, Chorzów, Czeladź, Czerwionka-Leszczyny, Dąbrowa Górnicza, Gierałtowice, Gliwice, Imielin, Jaworzno, Katowice, Knurów, Kobiór, Krupski Młyn, Lędziny, Łaziska Górne, Łazy, Miasteczko Śląskie, Miedźna, Mierzęcice, Mikołów, Mysłowice, Myszków, Ornontowice, Orzesze, Oświęcim, Ożarowice, Piekary Śląskie, Pilchowice, Psary, Pszczyna, Pyskowice, Radzionków, Ruda Śląska, Rudziniec, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec, Sośnicowice, Świerklaniec, Świętochłowice, Tarnowskie Góry, Toszek, Tworóg, Tychy, Wielowieś, Wojkowice, Wyry, Zabrze, Zbrosławice, Żory.

      Połączenia obsługuje 7 przewoźników samorządowych i 15 przewoźników prywatnych.

      I to wszystko na wspólnym bilecie.

      Zarząd Transportu Metropolitalnego oferuje bilety jednorazowe (krótkookresowe), dostępne w wersji czasowej (20-, 40- i 90-minutowe), bądź w taryfie odległościowej (opłata wyłącznie za pomocą karty ŚKUP), w której płaci się za liczbę przejechanych kilometrów. Ponadto jest możliwość kupienia biletów wieloprzejazdowych (20, 40 i 80 przejazdów ważnych przez 180 dni), które zostaną zakodowane na karcie ŚKUP. Pasażerowie mogą również korzystać z biletów średniookresowych - dziennych (ważnych w dniu skasowania), 24-godzinnych oraz 7-dniowych. Bilety długookresowe dzielą się na dwa typy: 30- i 90-dniowe.

      • 3 0

  • Najlepsza jest wypowiedź inspektora ds. integracji transportu zbiorowego w mzkzg. ujednolicili kilka lat temu i cały czas jest dobrze. Nieważne, że pojedynczy pasażerowie zgłaszają problemy. A ile osób nie zgłosiło? Przecież od razu widać, że oznakowanie linii wprowadza w błąd i trzeba to poprawić. Ale nie na górze wiedzą lepiej, nie będziemy ułatwiać ludziom życia, niech się męczą. I tak ze wszystkim, jak coś można obywatelowi skomplikować to trzeba tak zrobić byle nie ułatwić.

    • 22 0

  • Bzdura. Renoma może sobie gadać co chce. Pasażerka jest niewinna

    Jest psim obowiązkiem komunikacji tak uzgodnić wszystko aby do takich pomyłek nie dochodziło. Pasażer nie może odpowiadać za niedopatrzenia urzędników. Mieli lata na to! Sprawa do UOKiK!

    • 26 3

  • Jak dojade

    Miałam inna sytuacje ale trochę podobną z aplikacja jak dojadę. Sprawdzałam rozne propozycje z jakdojade i najbardziej korzystna był autobus lini 127. Ponieważ byłam na przystanku tramwajowym zdecydowała się wybrać ten środek transportu i chciałam szybko kupić bilet na przejazd jednorazowy. Jechał już tramwaj i szybko kupilam bilet niestety już po zapłaceniu okazało się że aplikacja z automatu wybrała ostatnia wyszukiwana obcje i wybrała się linia autobusowa. Noe było możliwości po drodze zmienić na linie tramwajową i zmuszona byłam zakupić nowy bilet mimo że w tym czasie nie było autobusu

    • 13 4

  • Naprawdę, przez własną nieuwagę, do której Pani się sama przyznaje, kupiła nie ten bilet i teraz robi z siebie ofiarę systemu? (11)

    Jeszcze to zdanie "Podróżowałam z dzieckiem, które z racji autyzmu wymaga większej uwagi.", Wszyscy winni tylko nie ona. To była kosztowna lekcja ale miejmy nadzieje, że skuteczna i teraz Pani będzie bardziej zwracała uwagę jaki bilet kupuje.

    • 12 46

    • (5)

      Trochę empatii i zrozumienia dla drugiego człowieka......

      • 16 2

      • A może wzięcie odpowiedzialności za swoje czyny i poniesienie konsekwencji? (4)

        To nie jest sprawa życia i śmierci, nie zabiorą jej przez to dziecka czy mieszkania. Empatię miałam do Pani co walczyła o drzwi balkonowe aby mogła z niepełnosprawnym synem wychodzić z mieszania.

        • 3 16

        • (3)

          Starszliwych czynów dokonała Pani z artykułu - wybrała w pośpiechu bilet na nie tę linię 6, na którą powinna była. Proponuję od razu publiczną chłostę, dla przykładu, żeby reszta podróżnych 10 razy się zastanowiła, nim śmie przekroczyć drzwi autobusu czy tramwaju.

          • 13 2

          • (2)

            Olej. To jest pewnie ten typ co czyta umowę licencyjną każdego instalowanego programu. A tą od Windowsa to zna już na pamięć.

            • 9 1

            • Jeśli uważasz, że to jest potrzebne do zwyczajnego funkcjonowania w świecie to współczuję. (1)

              • 1 0

              • słowo klucz: sarkazm

                • 1 0

    • Taki komentarz mógł napisać jedynie ktoś, kto komunikacji miejskiej w Trójmieście nie używa. W aplikacji JakDojade wystarczy, że omsknie się palec na ekranie przy wyborze numeru linii - o co w pojeździe nie trudno - i dochodzi do zakupu złego biletu. Problemem jest nadal brak jednego organizatora przewozów i jednego spójnego systemu biletowego na terenie Trójmiasta i Małego Trójmiasta Kaszubskiego, których utworzenie zapowiadane jest od kilkunastu lat, bez pokrycia w rzeczywistości, a wymaganie od szarego Kowalskiego orientowania się w jednej aglomeracji, gdzie jest MZK, gdzie ZTM, gdzie ZKM, a gdzie MZKZG, jest urzędniczym przerzucaniem odpowiedzialności. Tego, że w Renomie utrzymującej się z mandatów pracują ludzie bez krzty zrozumienia, komentować nie trzeba.

      • 15 3

    • Jeśli tworzy się trudny system komunikacji, to o pomyłkę łatwo.

      • 9 2

    • Wiesz... niepisane prawo użyteczności systemów mówi

      że to nigdy nie jest wina użytkownika tylko systemu...

      • 1 0

    • Takie to proste eunuchu ?

      Geniusz

      • 0 0

    • Prawdziwi winni

      Winny jest tylko i wyłącznie kontroler biletów, który zamiast być człowiekiem z własnego wyboru został "maszynką do mandatów " oraz pracownicy wspomnianej w artykule firmy, którzy też mieli czas i możliwości zachować się jak ludzie i to odwrócić, ale tego nie zrobili. Bilet był kupiony, więc zapłaciła, tylko błędnie wybrana "linia" w aplikacji

      • 2 1

  • Urzędnicy: No faktycznie takie pomyłki się zdarzają jest z tym problem.
    Też urzędnicy: Ujednolicenie jest wystarczające, nie ma problemu.

    No ładnie nam się Pan Bartosz tutaj przedstawił przed milionami słuchaczy. :D

    • 15 0

  • Te tworki jak GAiT, ZTM i Remona (4)

    Są po prostu obrzydliwe do granic możliwości i ich celem jest działanie na szkodę mieszkańców.

    Powinny już dawno upaść, widać, że kobieta nie chciała nikogo oszukać.

    • 33 2

    • (3)

      W tym akurat wypadku jest to wyłącznie zasługa utrzymującej się z mandatów Renomy. ZTM nie zajmuje się kontrolami, a tworzeniem rozkładów i planowaniem transportu, a GAiT w żaden sposób nie są związane z biletami.

      • 2 0

      • ZTM i GAiT mają wpływ na Remonę (2)

        Poza tym, gdyby ich działanie było sprawne, mieliby też udział w tworzeniu wspólnych biletów. Pośrednio są tak samo umoczeni za ten cały bajzel, tak samo jak Renoma.

        • 2 0

        • (1)

          GAiT nie mają żadnych zadań poza zarządzaniem taborem i zatrudnianiem kierowców. Oni nawet nie muszą wiedzieć, ile kosztuje bilet, bo nie to leży w ich kompetencjach.

          • 0 1

          • Czyli mówisz, że firma, która zajmuje się przewozami, ich organizacją i wykonywaniem usług

            Nie ma na to wpływu i też do jej działań nie należy usprawnianie swojej pracy.

            Patrząc na to jak GAiT działa ma to sens :)

            To, że nie leży w kompetencjach, nie znaczy, że od nich to również nie zależy skoro są z tym bajzlem związani.
            Pani Prezydent ponoć w Gdańsku musi zarządzać miastem, a też jej nikt od 4 lat nie widział w pracy, tylko na festynach.

            • 1 0

  • Pani ewidentnie się pomyliła

    przecież nie chciała jechać "na gapę". Co jednak w tej historii mnie drażni to argument, że jechała z dzieckiem. Po prostu nie lubię tłumaczenia się w ten sposób. Tu już każdy rozumie, błędny bilet był zakupiony omyłkowo, nie potrzeba wyciągać tematu dziecka.

    • 27 2

  • Niech mnie ktoś poprawi jeżeli się mylę (3)

    Ale czy według prawa, jeżeli mam pieniądze i możliwość zakupu biletu, to czy kontroler nie ma obowiązku dać mi możliwość zakupu biletu?

    • 12 5

    • Niekoniecznie (2)

      W trakcie kontroli masz okazać ważny bilet na przejazd. Za brak takowego jest nakładana opłata dodatkowa.

      • 2 0

      • Opłata dodatkowa czyli jaka? (1)

        Bo mandat 200zl to chyba nie jest ta opłata dodatkowa.

        • 0 1

        • To jak najbardziej jest ta opłata dodatkowa. To, że my ją potocznie nazywamy mandatem nie ma nic do rzeczy.

          • 0 0

  • Paranoja

    Dlatego nie jexżdzę komunikacją miejską i nie korzystam z aplikacji.Tylko samochód!

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane