• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden bilet metropolitalny i dwie linie 6. Pomyłka kosztowała pasażerkę ponad 200 zł

Krzysztof Koprowski
22 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (572)
Numeracja linii tramwajowych w Gdańsku w pełni pokrywa się z numeracją linii autobusowych w Wejherowie, przez co pasażer zmuszony jest każdorazowo przy zakupie do weryfikacji organizatora przejazdów. Numeracja linii tramwajowych w Gdańsku w pełni pokrywa się z numeracją linii autobusowych w Wejherowie, przez co pasażer zmuszony jest każdorazowo przy zakupie do weryfikacji organizatora przejazdów.

Co łączy Gdańsk i Wejherowo? Okazuje się, że bardzo wiele - zwłaszcza jeżeli spojrzymy na numerację linii komunikacji miejskiej. Przekonała się o tym boleśnie dla swojego portfela nasza czytelniczka, która w tramwaju linii 6 zakupiła przez telefon bilet na autobus linii 6 w Wejherowie. O pomyłkę nie jest trudno, ponieważ bilety metropolitalne różnią się trzyliterowym skrótem, a urzędnicy sami przyznają, że to nie pierwszy przypadek tego typu.



Czy należy zmienić numerację linii komunikacji miejskiej w ramach MZKG?

Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej został powołany do życia przez przedstawicieli pomorskich samorządów w czerwcu 2007 r. Jednym z zadań organizacji jest integracja transportu zbiorowego w obrębie aglomeracji.

W tym zakresie udało się m.in. wprowadzić bilety metropolitalne, w tym obecne w aplikacjach na telefony komórkowe bilety jednoprzejazdowe. Integracja jednak nie objęła do dzisiaj w pełni numeracji linii komunikacji miejskiej, o czym przekonała się nasza czytelniczka.

Jak relacjonuje nasza czytelniczka, kontroler biletów był nieugięty, choć niemożliwe jest, aby w 37 minut przemieścić się z Wejherowa (nz.) do Gdańska. Jak relacjonuje nasza czytelniczka, kontroler biletów był nieugięty, choć niemożliwe jest, aby w 37 minut przemieścić się z Wejherowa (nz.) do Gdańska.

Trzy litery, które doprowadziły do wystawienia mandatu



- 15 maja o godz. 6:32 wsiadłam do tramwaju linii 6 na pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka, która znajduje się w pobliżu miejsca mojego zamieszkania. Podróżowałam z dzieckiem, które z racji autyzmu wymaga większej uwagi. Bilet na przejazd kupiłam w aplikacji Jakdojade i niestety nieopatrznie wybrałam pierwszą podpowiedź przez aplikację - pozycję oznaczoną jako MZK (...). O godz. 7:09 na wysokości Galerii BałtyckiejMapka kontroler orzekł brak ważnego biletu, choć nie jest możliwe, aby w dni powszednie w godzinach szczytu w ciągu zaledwie 37 minut dotrzeć z Wejherowa do Gdańska - nawet autem - relacjonuje pani Karolina, czytelniczka Trojmiasto.pl. - Gdybym była świadoma pomyłki, od razu kupiłabym drugi bilet. Chciałam to też uczynić w momencie uświadomienia mnie o pomyłce przez kontrolera, jednak ten stwierdził, że "teraz jest już za późno".
Najnowsze badania ruchu: rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów Najnowsze badania ruchu: rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów

Po wpisaniu "6" w aplikacji Jakdojade pojawiają się dwie propozycje wyboru biletów. O błąd w takiej sytuacji nietrudno - zwłaszcza gdy się spieszymy lub jedziemy w tłoku. Po wpisaniu "6" w aplikacji Jakdojade pojawiają się dwie propozycje wyboru biletów. O błąd w takiej sytuacji nietrudno - zwłaszcza gdy się spieszymy lub jedziemy w tłoku.

Dwie "szóstki" w ramach jednego Związku Komunikacyjnego



Opłata dodatkowa (pot. mandat) za nieprawidłowo wybrany bilet (brak ważnego biletu) to 210 zł plus 6 zł za tzw. opłatę przewozową (odpowiednik biletu 75-minutowego).

Wspomniany przez czytelniczkę skrót "MZK" oznacza Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo, gdzie podobnie jak w Gdańsku funkcjonuje linia 6 - z tym że autobusowa.

Dopiero na drugiej pozycji w aplikacji Jakdojade, jednej z kilku firm współpracujących z MZKZG, znajduje się linia 6 z akronimem ZTM, czyli Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku, który odpowiada m.in. za organizację przewozów na liniach tramwajowych.

Linia 666 na Hel znika z powodów religijnych. Ale może wrócić Linia 666 na Hel znika z powodów religijnych. Ale może wrócić

Skróty te nie tylko dla turystów, ale również mieszkańców Trójmiasta mogą być nie lada zagwozdką - zwłaszcza że MZK czy ZTM to powielenie nazw występujących w innych miastach Polski, np. MZK Toruń, MZK Malbork, MZK Piła czy ZTM Poznań, ZTM Warszawa lub ZTM Kielce.

Ponadto "MZK" to pierwsze trzy litery skrótu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG), co może sugerować zakup biletu metropolitalnego.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Z nazewnictwem problemy mają nawet urzędnicy odpowiedzialni za wdrożenie systemu Fala. Z nazewnictwem problemy mają nawet urzędnicy odpowiedzialni za wdrożenie systemu Fala.

Nawet urzędnicy mają problem ze skrótami ZTM i MZK



Co więcej, spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wzdrożenie systemu Fala w najnowszym filmie promocyjnym zamieszczonym na portalu Facebook, użyła nazwy MZK Gdańsk przy wyborze linii autobusowej 112 w sieci ZTM Gdańsk.

W tej sytuacji nasuwają się oczywiste pytania o brak współpracy między samorządami:
  • Skąd mieszkaniec sporadycznie podróżujący transportem zbiorowym czy turysta ma wiedzieć, że "ZTM" to tramwaje i autobusy w Gdańsku, a "MZK" to autobusy w Wejherowie?
  • Dlaczego Wejherowo organizuje przewozy m.in. na liniach 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 oraz 12, które w pełni pokrywają się z numeracją linii tramwajowych w Gdańsku?
  • Dlaczego Wejherowo (lub Gdańsk) nie wprowadziło unikalnej numeracji, która pozwoliłaby całkowicie wyeliminować ryzyko pomyłki w wyborze lokalnego organizatora transportu zbiorowego?

MZKZG: dalszego ujednolicenia numeracji nie będzie



- Prace w zakresie ujednolicenia linii zostały już przeprowadzone wiele lat temu, a ich skutkiem jest niepowtarzanie się numerów linii w ramach tego samego środka transportu. Nie ma zatem dwóch linii autobusowych w sieci MZKZG, które miałyby taki sam numer - przekonuje Bartosz Szwarc, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG. - Aktualny poziom ujednolicenia numeracji linii w naszej ocenie jest wystarczający.

To nie pierwsza pomyłka tego typu w wyborze biletu



Przedstawiciel MZKZG przyznaje jednocześnie, że na przestrzeni wszystkich lat dystrybucji biletów przez aplikację Jakdojade wpłynęło "zaledwie kilka pojedynczych zgłoszeń" podobnych do sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę.

- W tej sytuacji wskazane byłoby złożenie odwołania do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który nałożył opłatę dodatkową z tytułu posiadania nieprawidłowego biletu - sugeruje Bartosz Szwarc.
Odmowa uznania reklamacji, którą otrzymała nasza czytelniczka. Odmowa uznania reklamacji, którą otrzymała nasza czytelniczka.

Renoma: pasażerka została słusznie ukarana



Nasza czytelniczka od razu uiściła opłatę dodatkową, ale jednocześnie postanowiła złożyć reklamację do ZW Renoma, realizującej na rzecz ZTM Gdańsk kontrolę biletów. W udzielonej pani Karolinie odpowiedzi czytamy:

- Przejazdy na podstawie biletów MZK Wejherowo (...) nie są honorowane, poza liniami wskazanymi przez Organizatora Przewozów. Wobec powyższego decyzja kontrolera była zasadna, a reklamację rozpatrzono negatywnie.
- Oczywiście wiem, że mandat jest od strony formalnej należny, ale uważam, że zabrakło tutaj ludzkiego podejścia - mówi nasza czytelniczka. - Koszt takiego mandatu jest dla mnie bardzo dużym obciążeniem finansowym, szczególnie przy kosztownym wychowywaniu dziecka z większymi potrzebami.
A jakie jest wasze zdanie? Czy w ramach współpracy samorządów zrzeszonych w MZKZG potrzebna jest zmiana numeracji linii w taki sposób, aby była unikalna - niezależnie od środka transportu - w skali całej aglomeracji?


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz


Miejsca

Opinie (572) ponad 20 zablokowanych

  • Do sądu, sprawa do wygrania

    • 10 10

  • wspaniały ten system komunikacji, brawa i podziw dla grupy gdańskich inżynierów

    • 19 2

  • Bilety w komunikacji Trójmiejskiej to tak jak rozwiązywanie sudoku. Komunikacja to jak dzungla szczególnie dla osób rzadko korzystających z transportu miejskiego i turystów.
    Przykładowo w Sopocie działa dwóch przewoźników ZTM i MTM.
    Krotko to to komunikacja nie jest dla ludzi a ludzie powinni dostosować się pomysłów przewoźników????

    • 44 1

  • A może problemem jest sama aplikacja Jakdojade (2)

    Nie wyłapuje wielu niuansów i sugeruje mylne informacje, właśnie tak jak w przypadku tej Pani. Skoro mam wybrany Gdańsk jako "wybierz miasto" w aplikacji to czemu pokazuje mi Wejherowo?

    • 34 0

    • Trochę tak. (1)

      Ale większym problemem jest to, że mzggdwe czy jak oni się tam nazywają tnie koszty cedując dystrybucję biletów na podmioty trzecie (tutaj: jakdojadę). Jakdojadę jest tutaj pośrednikiem, który nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakośćusługi (i to jest wbrew pozorom zasadniczo OK). Nie jest natomiast OK, że MZK miga się od stworzenia swojego kanału dystrybucji. Bo taniej (dla nich) a 100% ewentualnego ryzyka (pomyłka ludzka, brak zasięgu, kradzież telefonu, rozładowanie baterii, lag serwera ) ponosi podróżny.

      Osobiście uważam, że taki system nie mieści się w pojeciu usługi publicznej.

      • 8 0

      • Akurat MZKZG tworzy swój system zakupu biletów, Falę. Czy ona jednak coś ułatwi, skoro sami jej twórcy nie orientują się w oznaczeniach przewoźników? Wątpliwe.

        • 4 1

  • Ale co mnie to obchodzi.... (3)

    .... ze ona ma chore dziecko. Jej pomyłka, jej problem i jej koszty.

    • 6 51

    • może daltego że jesteś (?) człowiekiem (1)

      • 1 1

      • rozwiązanie na przyszłość

        Bezduszne są władze miasta, które nie chronią Swoich Mieszkańców i ich Opiekunów dając im darmowe przejazdy komunikacją miejską

        • 0 0

    • Może jesteś zwykłym eunuchem bez zasad

      Może jesteś zwykłym eunuchem bez zasad

      • 3 0

  • trzeba było kupić bilet w kiosku. (3)

    a swoją drogą w aplikacji wyraźnie można rozróżnić tramwaj od autobusu.

    • 8 33

    • Wskaż kioski

      • 10 0

    • Kiosk???

      Skąd Ty jesteś??? Z Wejherowa chyba!!!

      • 8 1

    • A gdzie są kioski?

      Najbliższy chyba w Warszawie

      • 2 0

  • (22)

    Mało jest liter w alfabecie, albo numerów do 100? Naprawdę nie można nazwać linii, tak żeby się nie powtarzały, przynajmniej w tym samym regionie? Kupowanie biletów w aplikacji powinno być łatwe, nieskomplikowane tak aby każdy mógł to zrobić szybko i bezproblemowo jak tylko wsiądzie do pojazdu.

    • 329 14

    • (6)

      Bilet to raczej trzeba kupić przed wejściem do pojazdu. W tym przypadku jest ikonka autobusu i tramwaju. Trzeba patrzeć na co kupuje się bilet. Zgodnie z tym co jest napisane autobusy nie pokrywają się numeracją z autobusami pobliskich miast. Nawet nie trzeba znać tych skrótów mzk itd.

      • 9 56

      • (2)

        W SKM, w reszcie komunikacji bilet można kupić po wejściu do pojazdu.

        • 16 1

        • Nie można. (1)

          To że kanary olewają głupi przepis, nie znaczy że go nie ma.

          • 2 6

          • można a nawet trzeba

            Bo bilet liczy sie od momentu wejścia.. ba w wielu miastach musisz podać numer boczny pojazdu..

            • 1 1

      • (1)

        Wstyd przyznac ale jestem po stronie renomy w tej sytuacji. Serio nie odroznila pani obrazka autobusu od tramwaju? Wg mnie jest to oznaczone wrecz jak dla przedszkolaka.

        • 10 38

        • To przyzwyczajenie

          To mogło być z przyzwyczajenia. Do ostatniej zmiany cen biletów tramwaje były nad autobusami z Wejherowa. Wiem bo sama dokładnie taką samą pomyłkę zrobiłam jak Pani z artykułu tylko, że od razu to zauważyłam. Do tamtego momentu najpierw pojawiał się tramwaj a pod nim autobus Wejherowa. Odruchowo łatwo kliknąć w to co zawsze.
          I uważam, że tak mogło zostać ale też no siłą rzeczy aplikacje są "takie mądre" - skoro kupuje zawsze bilety gdańskie to fajnie gdyby dopasowały się pod wybory. Po tej zmianie miałam takie myśli, że teraz to posypią się mandaty bo tu kupujesz bilet, tu zaraz wsiadasz, omijasz ludzi, szukasz miejsca by stanąć. Można zdecydowanie się zakręcić i przegapić.

          • 23 3

      • Bardzo łatwe tłumaczenie dla cudzoziemców (ikony, numery pojazdu, granice miast)

        • 8 1

    • nie można (1)

      Nie można bo potem wyjdzie jakieś 69 czy inne 666

      • 8 2

      • no i super

        ja bym się chętnie do Wejherowa przejechał zobaczyć na żywo 69

        • 2 1

    • Można, ale wtedy ludzie by się nie mylili i by nie było mandatów.

      • 19 2

    • To nie o to chodzi by Ci ułatwić życie tylko jak najbardziej pogmatwać.

      • 18 1

    • Serio chcesz zmieniać całą organizację i przyzwyczajenia tysięcy ludzi korzystających z tych linii... (4)

      ...żeby uniknąć 3 pomyłek za 200 pln w roku?

      • 5 12

      • Jak by to byly Twoje 200zł

        to bys tez listy i odwołania pisał bo ewidentnie łatwo się pomylić komus kto rzadko korzysta z kominukacji

        • 16 0

      • Ale właśnie to przez zmianę

        Do ostatniej zmiany cen biletów było odwrotnie - najpierw pojawiał się tramwaj a potem autobus z Wejherowa. Wiec to miasto zmieniło przyzwyczajenia tysięcy ludzi korzystających z linii. I przez to łatwiej o pomyłkę. Też miałam taką pomyłkę jak Pani z artykułu tyle, że to zauważyłam. Ale 4,80 straciłam.

        • 13 0

      • Ja się tramwaj zamiast 6 będzie nazywał T6 to dla kogo to będzie problem? (1)

        Albo jak całe Wejherowo dostanie plus 50 do każdego numeru np 56 zamiast 6 to jaki jest problem?

        • 6 2

        • Taki, ze musisz zmienić info z 6 na T6 na wszystkich przystankach, rozkładach w pojazdach itd.

          Serio nie jesteś w stanie sobie wyobrazić kosztów i logistyki takiej zmiany? Bo jak zrobisz to tylko w aplikacji to będziesz miał artykuły o biednych pasażerach, co nie mogli znaleźć biletu na 6 do której wsiedli, bo a apce było tylko T6.

          • 2 0

    • Interfejs zamieszczony na zdjęciu jest o kant d. Ktokolwiek go projektował powinien dostać przynajmniej jakąś karę pieniężną (chyba, że projekt był ok tylko potem cięto koszta).

      Wystarczyło jawnie dodać opcję miasta przy numerze linii. mzk ztm - kogo to interesuje? Przecież ważniejsze jest by kupić bilet w mieście w którym się jest.

      • 13 1

    • polska języka trudna języka

      Liter w alfabecie jest pod dostatkiem ale współczesny twórca aplikacji, programista z bożej łaski wszystkich nie zna. Dlatego posługuje się i**otycznymi ikonkami, strzałeczkami i innymi durnymi znakami. Poza tym ekran telefonu jest zbyt mały aby zamieścić opis interesującej nas pozycji a obok czy pod spodem upchnąć jeszcze wielgachną reklamę wyskakującą jak diabeł z pudełka.

      • 8 4

    • MiLepiej nic nie zmieniać

      Bo może się okazać, że do tej integracji potrzebne są kolejne spółki i urzędy. Chociaż w sumie miejscowy suweren uwielbia być dojony przez swoich, więc to może nie jest taki zły pomysł.

      • 3 0

    • Wystarczy dodać 40/50/60 do numerów z Wejherowa i sprawa rozwiązana! (2)

      • 4 0

      • (1)

        chyba do numerow z Gdanska skoro macie problem

        • 1 2

        • Jak nie chcecie zmienic, to zawsze mozecie odejsc

          • 1 0

  • Bartosz Szwarc, inspektor powiedział że jest dobrze to tzn. że jest dobrze

    • 19 1

  • Komunikacja miejska

    Chyba jednak łatwiej i taniej jechać samochodem.

    • 22 0

  • Z prostej rzeczy zrobili cyrk - WSTYD.

    • 32 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane