• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden bilet metropolitalny i dwie linie 6. Pomyłka kosztowała pasażerkę ponad 200 zł

Krzysztof Koprowski
22 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (572)
Numeracja linii tramwajowych w Gdańsku w pełni pokrywa się z numeracją linii autobusowych w Wejherowie, przez co pasażer zmuszony jest każdorazowo przy zakupie do weryfikacji organizatora przejazdów. Numeracja linii tramwajowych w Gdańsku w pełni pokrywa się z numeracją linii autobusowych w Wejherowie, przez co pasażer zmuszony jest każdorazowo przy zakupie do weryfikacji organizatora przejazdów.

Co łączy Gdańsk i Wejherowo? Okazuje się, że bardzo wiele - zwłaszcza jeżeli spojrzymy na numerację linii komunikacji miejskiej. Przekonała się o tym boleśnie dla swojego portfela nasza czytelniczka, która w tramwaju linii 6 zakupiła przez telefon bilet na autobus linii 6 w Wejherowie. O pomyłkę nie jest trudno, ponieważ bilety metropolitalne różnią się trzyliterowym skrótem, a urzędnicy sami przyznają, że to nie pierwszy przypadek tego typu.



Czy należy zmienić numerację linii komunikacji miejskiej w ramach MZKG?

Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej został powołany do życia przez przedstawicieli pomorskich samorządów w czerwcu 2007 r. Jednym z zadań organizacji jest integracja transportu zbiorowego w obrębie aglomeracji.

W tym zakresie udało się m.in. wprowadzić bilety metropolitalne, w tym obecne w aplikacjach na telefony komórkowe bilety jednoprzejazdowe. Integracja jednak nie objęła do dzisiaj w pełni numeracji linii komunikacji miejskiej, o czym przekonała się nasza czytelniczka.

Jak relacjonuje nasza czytelniczka, kontroler biletów był nieugięty, choć niemożliwe jest, aby w 37 minut przemieścić się z Wejherowa (nz.) do Gdańska. Jak relacjonuje nasza czytelniczka, kontroler biletów był nieugięty, choć niemożliwe jest, aby w 37 minut przemieścić się z Wejherowa (nz.) do Gdańska.

Trzy litery, które doprowadziły do wystawienia mandatu



- 15 maja o godz. 6:32 wsiadłam do tramwaju linii 6 na pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka, która znajduje się w pobliżu miejsca mojego zamieszkania. Podróżowałam z dzieckiem, które z racji autyzmu wymaga większej uwagi. Bilet na przejazd kupiłam w aplikacji Jakdojade i niestety nieopatrznie wybrałam pierwszą podpowiedź przez aplikację - pozycję oznaczoną jako MZK (...). O godz. 7:09 na wysokości Galerii BałtyckiejMapka kontroler orzekł brak ważnego biletu, choć nie jest możliwe, aby w dni powszednie w godzinach szczytu w ciągu zaledwie 37 minut dotrzeć z Wejherowa do Gdańska - nawet autem - relacjonuje pani Karolina, czytelniczka Trojmiasto.pl. - Gdybym była świadoma pomyłki, od razu kupiłabym drugi bilet. Chciałam to też uczynić w momencie uświadomienia mnie o pomyłce przez kontrolera, jednak ten stwierdził, że "teraz jest już za późno".
Najnowsze badania ruchu: rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów Najnowsze badania ruchu: rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów

Po wpisaniu "6" w aplikacji Jakdojade pojawiają się dwie propozycje wyboru biletów. O błąd w takiej sytuacji nietrudno - zwłaszcza gdy się spieszymy lub jedziemy w tłoku. Po wpisaniu "6" w aplikacji Jakdojade pojawiają się dwie propozycje wyboru biletów. O błąd w takiej sytuacji nietrudno - zwłaszcza gdy się spieszymy lub jedziemy w tłoku.

Dwie "szóstki" w ramach jednego Związku Komunikacyjnego



Opłata dodatkowa (pot. mandat) za nieprawidłowo wybrany bilet (brak ważnego biletu) to 210 zł plus 6 zł za tzw. opłatę przewozową (odpowiednik biletu 75-minutowego).

Wspomniany przez czytelniczkę skrót "MZK" oznacza Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo, gdzie podobnie jak w Gdańsku funkcjonuje linia 6 - z tym że autobusowa.

Dopiero na drugiej pozycji w aplikacji Jakdojade, jednej z kilku firm współpracujących z MZKZG, znajduje się linia 6 z akronimem ZTM, czyli Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku, który odpowiada m.in. za organizację przewozów na liniach tramwajowych.

Linia 666 na Hel znika z powodów religijnych. Ale może wrócić Linia 666 na Hel znika z powodów religijnych. Ale może wrócić

Skróty te nie tylko dla turystów, ale również mieszkańców Trójmiasta mogą być nie lada zagwozdką - zwłaszcza że MZK czy ZTM to powielenie nazw występujących w innych miastach Polski, np. MZK Toruń, MZK Malbork, MZK Piła czy ZTM Poznań, ZTM Warszawa lub ZTM Kielce.

Ponadto "MZK" to pierwsze trzy litery skrótu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG), co może sugerować zakup biletu metropolitalnego.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Z nazewnictwem problemy mają nawet urzędnicy odpowiedzialni za wdrożenie systemu Fala. Z nazewnictwem problemy mają nawet urzędnicy odpowiedzialni za wdrożenie systemu Fala.

Nawet urzędnicy mają problem ze skrótami ZTM i MZK



Co więcej, spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wzdrożenie systemu Fala w najnowszym filmie promocyjnym zamieszczonym na portalu Facebook, użyła nazwy MZK Gdańsk przy wyborze linii autobusowej 112 w sieci ZTM Gdańsk.

W tej sytuacji nasuwają się oczywiste pytania o brak współpracy między samorządami:
  • Skąd mieszkaniec sporadycznie podróżujący transportem zbiorowym czy turysta ma wiedzieć, że "ZTM" to tramwaje i autobusy w Gdańsku, a "MZK" to autobusy w Wejherowie?
  • Dlaczego Wejherowo organizuje przewozy m.in. na liniach 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 oraz 12, które w pełni pokrywają się z numeracją linii tramwajowych w Gdańsku?
  • Dlaczego Wejherowo (lub Gdańsk) nie wprowadziło unikalnej numeracji, która pozwoliłaby całkowicie wyeliminować ryzyko pomyłki w wyborze lokalnego organizatora transportu zbiorowego?

MZKZG: dalszego ujednolicenia numeracji nie będzie



- Prace w zakresie ujednolicenia linii zostały już przeprowadzone wiele lat temu, a ich skutkiem jest niepowtarzanie się numerów linii w ramach tego samego środka transportu. Nie ma zatem dwóch linii autobusowych w sieci MZKZG, które miałyby taki sam numer - przekonuje Bartosz Szwarc, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG. - Aktualny poziom ujednolicenia numeracji linii w naszej ocenie jest wystarczający.

To nie pierwsza pomyłka tego typu w wyborze biletu



Przedstawiciel MZKZG przyznaje jednocześnie, że na przestrzeni wszystkich lat dystrybucji biletów przez aplikację Jakdojade wpłynęło "zaledwie kilka pojedynczych zgłoszeń" podobnych do sytuacji opisanej przez naszą czytelniczkę.

- W tej sytuacji wskazane byłoby złożenie odwołania do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który nałożył opłatę dodatkową z tytułu posiadania nieprawidłowego biletu - sugeruje Bartosz Szwarc.
Odmowa uznania reklamacji, którą otrzymała nasza czytelniczka. Odmowa uznania reklamacji, którą otrzymała nasza czytelniczka.

Renoma: pasażerka została słusznie ukarana



Nasza czytelniczka od razu uiściła opłatę dodatkową, ale jednocześnie postanowiła złożyć reklamację do ZW Renoma, realizującej na rzecz ZTM Gdańsk kontrolę biletów. W udzielonej pani Karolinie odpowiedzi czytamy:

- Przejazdy na podstawie biletów MZK Wejherowo (...) nie są honorowane, poza liniami wskazanymi przez Organizatora Przewozów. Wobec powyższego decyzja kontrolera była zasadna, a reklamację rozpatrzono negatywnie.
- Oczywiście wiem, że mandat jest od strony formalnej należny, ale uważam, że zabrakło tutaj ludzkiego podejścia - mówi nasza czytelniczka. - Koszt takiego mandatu jest dla mnie bardzo dużym obciążeniem finansowym, szczególnie przy kosztownym wychowywaniu dziecka z większymi potrzebami.
A jakie jest wasze zdanie? Czy w ramach współpracy samorządów zrzeszonych w MZKZG potrzebna jest zmiana numeracji linii w taki sposób, aby była unikalna - niezależnie od środka transportu - w skali całej aglomeracji?


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz


Miejsca

Opinie (572) ponad 20 zablokowanych

  • Kupując przez internet łatwo można się pomylić

    Przy zakupie biletu miesięcznego też takie rzeczy się zdarzają ale można to korygować,
    Przy jednorazowym już nie! Słabo sa oddzielone miasta!

    • 30 0

  • Kolejna cegiełka do koszyka parodii i dziadostwa komunikacji miejskiej w trójmieście

    a co mają powiedzieć turyści ?

    • 39 0

  • Uwaga, podaję przepis, jak rozwiązać takie problemy (3)

    I problem najwyższych cen biletów w Polsce: zlikwidować wszystkich organizatorów transportu i ustanowić jeden, dla całej aglomeracji. Wiem, to bardzo niesamowite (zważywszy na fakt, że to oczywiste), ale tak robią prawdziwe metropolie, a nie zarządzane przez domorosłych politykierów, martwiących się tylko o to, żeby "było jak było".

    • 57 0

    • a gdzie obsadzą pociotków i klakierów z tych wszystkich spółek ? (2)

      • 22 0

      • W normalnej pracy. (1)

        Jakoś sobie poradzą

        • 0 0

        • Niestety nie zgodzę się, nie poradzą sobie w jakiejkolwiek innej pracy czy własnej działalności. Oni potrafią tylko regulować czyjąś pracę i czyjąś działalność zarobkową i mówić jak ma być, nie mając pojęcia o tym jak to jest rzeczywiście pracować lub coś swojego prowadzić. To tacy teoretycy od zarządzania, mówiąc prościej, społeczne pasożyty.

          • 3 0

  • Fala rozwiąże problemy, mandat bedzie wynosił 1000 zł z wpisem do rejestru dłużników i zablokowaniem konta

    wszystko automatycznie i bezdotykowo

    • 32 1

  • I tak się dzielnie walczy z takimi problemami od 20 lat

    na pewno nowe kasowniki rozwiąza wszystkie problemy, w czasach gdy i tak uzywa sie glownie aplikacji

    • 21 3

  • Renoma jeden wielko wał

    Ta sama firma wygrywa przetargi po chorych cenach do tego lisicki który dobrze zna się z prezesem spółki . Wyprowadzają pieniądze zkm na lewo i prawo po cichu

    • 30 3

  • System jest zbyt skomplikowany (1)

    Tak skomplikowanego systemu komunikacji miejskiej i biletow to nie ma chyba nigdzie. Jak sie pojedzie do np. Rzymu, Barcelony czy Lizbony to kupujesz jeden rodzaj biletu za 1,5 euro i jedziesz jakimkolwiek srodkiem transportu, z przesiadkami (metro, autobus), przez 60 albo 75 minut. U nas nie ma jednego biletu, biletomatow na kazdym przystanku nie ma, u kierowcy nie kupisz, aplikacja nie jest intuicyjna, kazda przesiadka to nowy bilet itd. Niewyobrazalne jak turysci maja sie w tym polapac skoro mieszkancy sie gubia..

    • 61 2

    • Nie trzeba jechać za granicę. Wystarczy do Warszawy. Jest podobnie łatwo.

      • 9 0

  • Trochę uważam, (5)

    że robimy z ludzi i**otów na własne życzenie. Wszystko musi być czytelne, zrozumiałe, łatwe i przystępne. Czytanie, rozumienie i pamiętanie informacji staje się problemem i zmuszamy świat do upraszczania wszystkiego, a potem jak coś nam się nie uda to obwiniamy wszystkich i wszystko, że nie było napisane jak dla i**oty. A umiejętność radzenia sobie, to już kompletnie dla większości ludzi sport ekstremalny.

    • 13 44

    • Nie zgadzam się (1)

      To się nazywa ergonomia i jest to cała dziedzina, która zajmuje się tym, jak projektować, żeby było łatwo, bezpiecznie i przyjemnie. Netflix ma tylu odbiorców, bo jest prosty, łatwy i przyjemny. Taki powinien być przejazd tramwajem, kupno biletu nie powinno wymagać zabiegów porównywalnych z łapaniem okazji na skyscannerze.

      • 17 0

      • Dokładnie tak.

        Pozdrawiam kolegę UX-owca ; )

        • 1 0

    • Brawo, dobre podejście! Każdą najprostszą i najbardziej intuicyjną czynność róbmy zagmatwaną, nieintuicyjną i podchwytliwą. XDDD Jezu ale wy macie kompleksy.

      • 14 1

    • Autor aplikacji się odezwał ?
      Zrozum zakręcony że Świat idzie w kierunku ułatwiania a nie utrudniani. Gdyby było po Twojemu to nadal byś siedział w jaskini przy ognisku. Chcesz sobie utrudniać, to po diabła używasz Internetu, pisz listy papierowe i wysyłaj gołębiem pocztowym.

      • 6 1

    • I w dodatku nazywamy to, trudne słowo, postępem. Ułatwiamy życie, zamiast je utrudniać.

      • 2 0

  • Za wszystko sa w komunikacji kary. Raz stalam w mega korku w autobusie na Wisniewskiego w Gdyni. I kierowca mimo, ze stalismy odmowil pasazerom otworzenia drzwi, aby mogli pojsc na piechote bo szybciej i duszno itp. Kierowca odmowil mowiac ze oni tez sa karani finansowo za dzialanie wbrew regulaminowemu otwarciu drzwi poza przystankiem kara 50zl. I tak sobie stalismy Przepisy sa nieublagane

    • 24 1

  • Możliwość kupienia (5)

    Bilety w kiosku tylko taka zmiana jest potrzebna

    • 36 0

    • I u kierowcy/motorniczego (2)

      • 9 2

      • (1)

        Kierowcy i motorniczy są od prowadzenia pojazdów, a nie sprzedaży biletów, co dodatkowo spowolniłoby znacznie wymianę pasażerów na przystankach.

        • 5 2

        • kierowca/motorniczy

          w związku z obecną małą ilością kiosków

          • 3 0

    • Mini Biletomat (1)

      ..I małe Biletomaty w pojazdach na monety i kartę;]
      Jakoś w wielu miastach mogą być.

      • 4 0

      • Jeszcze za mało miłośnicy gotówki terroryzują wszystkich bilonem?

        Zróbmy to jak na zachodzie. Przykładasz kartę płatniczą do czytnika w autobusie jak wsiadasz i wysiadasz i gotowe.

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane