- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (75 opinii)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (142 opinie)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (163 opinie)
- 4 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (75 opinii)
- 5 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (326 opinii)
- 6 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (265 opinii)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Drogie mieszkania w Oliwie
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury
Opinie (360) 5 zablokowanych
-
2024-06-29 03:13
Anty
Spacerowa chca teraz poszerzac,,,,a grunwaldzka blokuja/zwerzaja bo maja kisiel zamiast mozgu,,,,,biurowe niedorozwoje,,,,do budy
- 2 0
-
2024-06-29 05:12
Ruch na Spacerowej blokują światła!
Należy je zastąpić rondami: przy CH Osowa, zoo i z Opacką. Tanio i skutecznie
- 1 0
-
2024-06-29 05:45
Rżnijcie lasy
a potem wyrzucajcie filmiki z zalanego miasta jak wczoraj. Chore podejście z wycinka lasów pod samochody: to nic nie zmienia. Trzeba inwestować w transport publiczny. A kierowcy jak nie chcą się przesiąść na komunikację to nich stoją w korkach.
- 2 0
-
2024-06-29 06:25
jeżeli już to tramwaj do Osowy jest bardziej ekologiczny
Ale jest proste rozwiązanie natychmiastowe PKM co 10 minut z Osowy do Wrzeszcza
- 1 0
-
2024-06-29 07:21
Ścieżka rowerowa nie może biec w kęsie?
Zmodernizować i przedłużyć istniejącą równoległą dciezkę leśną . Dla rowerzystów zdrowiej i bezpiecznie.
- 1 1
-
2024-06-29 07:24
Czy w tym kraju rządzą Lasy Państwowe?
Wycinki TPK nie można zatrzymać bo to Lasy Pandteowe , drogi państwowej się nie da bo nie można wycinać. Cos tutaj nie gra?
- 2 1
-
2024-06-29 09:03
Tylko wariant II
no i cisnąć premiera Tuska by załatwił finansowanie tunelu dla swojego Miasta.
- 0 1
-
2024-06-29 09:16
Znowu robią z nas i**otów - powinny być dwa pasy a nie bus pasy, tylko to naprawdę udrożni ruch.
- 3 1
-
2024-06-29 09:19
Zrobić Opacką i Czyżewskiego jako jednokierunkowe
Ze Spacerowej przez Opacką do Grunwaldzkiej i z Grunwaldzkiej przez Czyżewskiego na Spacerową, i problem wąskiego gardła zostanie rozwiązany. Do tego nie buspas (on tylko usprawni komunikację miejską), a trzeci wspólny pas do ruchu, w godzinach porannych otwarty dla ruchu do alei Grunwaldzkiej, a w popołudniowych w kierunku obwodnicy.
- 0 0
-
2024-06-29 09:40
Pinie chociaż jeden buspas
Jednym buspasem można znacznie odciążyć przejazd. Wykorzystanie takiego buspasa winno odbywać się na zasadzie regulowanego wahadła. Jeden autobus zjeżdża z pasa w Oliwie a drugi wjeżdża w kierunku Osowy.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.