- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (74 opinie)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (140 opinii)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (163 opinie)
- 4 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (75 opinii)
- 5 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (326 opinii)
- 6 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (265 opinii)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury
Opinie (360) 5 zablokowanych
-
2024-06-29 11:36
GrimReaper
Jakie buspasy. Ta Dulkiewicz kompletnie odleciała. Dwa zwykle pasy w obu kierunkach spacerowej. Zamienić starą oliwę koło parku w drogę jednokierunkowa (rondo z grunwaldzka) I jednokierunkowy powrót Czyżewskiego. To aż tak skomplikowane?
- 1 0
-
2024-06-29 12:17
puścić elektryki przez las
- 0 0
-
2024-06-29 12:54
Maja byc
Po dwa pasy w jedną stronę i to.juz powinno być od 15 lat wszystkie inne rozwiązania są bezsnesu
- 0 0
-
2024-06-29 13:55
Koncepcja
Może by tak postawić słupy i rozciągnąć linię dla kolejki górskiej?
Wagoniki dla 8-10 osób,co trzeci wagonik dla rowerów i wózków.
Baza na dole w okolicach stawu , baza u góry na placu parkingu Auchan.
To jest słuszna koncepcja- 1 0
-
2024-06-29 14:01
Drzewa
Zostawcie w spokoju!
- 1 0
-
2024-06-29 14:07
Dwa buspasy i częsciej autobusy
Dwa buspasy i częsciej autobusy aż z Zaspy
- 0 0
-
2024-06-29 14:28
Marnowanie pieniędzy
Jeden i drugi wariant jest bez sensu, bez budowy tunelu pod pachołkiem to jest strata czasu i naszych pieniędzy, komunikacja miejska nie zastąpi samochód z prostych względów że dojazdy w bardziej oddzielone dzielnice Gdańska komunikacja miejska zajmuje 1,5 do 2 godzin a samochodem 20-30 minut.
- 0 1
-
2024-06-29 14:56
Nie jestem zwolennikiem PiS, ale teraz wycinka 1,2 tys drzew to jest ok . Ciekawe czy Nowacka i Pomaska będą robić konferencję prasową w celu obrony drzew
- 0 0
-
2024-06-29 15:56
po sześć pasów w każdą stronę (1)
tylko co z tego? przecież Spacerowa kończy sie w Olivie. A tam co?
- 2 0
-
2024-07-01 17:54
A tam jednokierunkowa i dwa pasy
- 0 0
-
2024-06-29 17:21
Chory pomysł - jest PKM, wystarczy doinwestować w dojazdy lokalne do stacji.
Co mozna zrobić to próbować poprawić przepustowość w Oliwie - ale tam kierowcy nawet nie potrafią ruszyć ze świateł.. Tunele mają sens, ale w mieście, gdzie tereny są drogie.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.