- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (76 opinii)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (143 opinie)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (163 opinie)
- 4 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (75 opinii)
- 5 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (326 opinii)
- 6 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (265 opinii)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury
Opinie (360) 5 zablokowanych
-
2024-06-28 21:42
Gdańska władza ma wspaniałych wyborców bo to bezrozumni Powscy fanatycy obojetnie co beda robioc i tak nanich zagłosuja
- 2 0
-
2024-06-28 21:44
Po dwa pasy
Tyle w temacie
- 1 0
-
2024-06-28 21:48
Prosta sprawa (1)
Zamiast świateł z CH Osowa - rondo. Zamiast świateł z Opacką - rondo i po sprawie. Jeszcze tylko nauczyć kierowczyków używania kierunkowskazów i korków nie będzie.
- 0 0
-
2024-06-29 13:45
Dokładnie
- 0 0
-
2024-06-28 22:07
Obecnie kierowca samochodu potrzebuje 10 minut a po wybudowaniu buspasa 45 minut na wjazd Spacerowa
- 1 0
-
2024-06-28 22:22
Dwa pasy na Spacerowej i... Czyżewskiego. Wtedy buspas nie będzie potrzebny, bo nie będzie tam korków. (1)
Ale to się nie wydarzy, bo przebudowa Spacerowej (jeśli w ogóle nastąpi) nie jest po to by ułatwić przejazd lecz po to by zmusić Gdańszczan do korzystania z komunikacji miejskiej. Autofobia wyklucza jakiekolwiek działanie które mogłoby polepszyć przejezdność ulic dla samochodów.
- 2 0
-
2024-07-01 17:56
Dokładnie, te dwie ulice powinny być jednokierunkowe
- 0 0
-
2024-06-28 22:31
Likwidacja świateł przy Auchan
i problem korków do góry sam się rozwiąże
- 1 0
-
2024-06-28 22:45
Tramwaj lepszy, albo kolejka
A może tramwaj albo kolejka??
- 0 0
-
2024-06-28 23:46
Żenada
Robicie to wszystko żeby pracownicy miasta mogli udawać że pracują a zewnętrzne firmy za te same pieniądze podatników (tylko większe stawki) mogły wymyślać miliony wariantów czegoś co i tak nie powstanie.
Hitem jest już w ogóle to co redaktor napisał że "Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej". Dramat ...- 0 0
-
2024-06-28 23:52
Nie wiedząc że ten artykuł powstał jechałem dzisiaj przedłużeniem Spacerowej
czyli dziurawa jak poligon ul. Opata Rybińskiego i w duchu śmiałem się że władze miasta robią sobie jaja z mieszkańców a oni im wierzą w bajki o tunelu pod Pachołkiem gdy władze miasta nie potrafią nawet utrzymać w należytym stanie ulicy która jest dla nich rzekomo raka ważna
- 1 0
-
2024-06-28 23:52
To są dwie antykoncepcje
Korkuje się na końcach Spacerowej nie na niej samej. Zwiększenie jej przepustowości w obecnym śladzie tylko pogorszy sytuację.
Jedynie tunel omijający Oliwę i całkowita przebudowa skrzyżowania przy centrum handlowym mogą cokolwiek poprawić.
No ale czego się spodziewać po gdańskim ZDiZ i antysamochodowej prezydętce miasta - wybitnym specjalistom w antydziedzinie antyzatok i antywiat...- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.