- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (84 opinie)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (168 opinii)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (162 opinie)
- 4 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (76 opinii)
- 5 Szybszy koniec remontu Niepołomickiej (10 opinii)
- 6 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (267 opinii)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.
Opinie (360) 5 zablokowanych
-
2024-06-28 15:21
Miasto zrozumiało że nie ma sensu poszerzanie dróg dla aut (1)
W mieście drogi należy wręcz zwężać, w ich miejsce powinny powstawać pasy dla rowerów elektrycznych i skuterów. Autostrady miejskie to śmierć miast. Służą one w większości mieszkańcom okolicznych wiosek, powodują radykalne pogorszenie warunków życia dla mieszkańców miasta i...zmuszają ludzi do wyprowadzki na obrzeża i tak powstaje błędne koło. Ci wnioskowi ludzie krzyczą o coraz szersze autostrady a i tak stoją w korkach. Miasta wymierają i w efekcie tracą wszyscy.
- 5 4
-
2024-06-28 17:35
Miasta wymierają przez gentryfikację, która jest bezpośrednim efektem słuchania raktywistów miejskich.
- 0 1
-
2024-06-28 15:35
Krew mnie zalewa jak takie d**ilne pomysły słyszę! Da pasy w każdym kierunku to jedyny sensowny pomysł!!!
- 4 3
-
2024-06-28 15:37
Nie ma potrzeby rozbudowy
Spacerowej. Rozbudować trzeba jej końce.
- 5 0
-
2024-06-28 15:37
Powinni wybudować linie tramwajową
Ruch wtedy się polepszy i nie trzeba się martwić wąskim gardłem
- 4 0
-
2024-06-28 15:41
Proponuję "wariant normalny". Cztery pasy ruchu dla samochodów i autobusów, plus zatoczki dla tych ostatnich. Po co budować pas, który będzie wykorzystywany w kilku procentach na dobę? Chyba że dla Policji, która będzie wystawiała mandaty za przejazd pasem bez uprawnień. A będzie tego kilkadziesiąt zdarzeń na godzinę. Tak że, nie kombinować jak koń pod górę, przewietrzyć umysł i do roboty.
- 4 4
-
2024-06-28 15:51
Auchan Światła
Na prawdę nie mogą przestawić cyklu na tych światłach.??
Przecież większość się tam korkuje/blokuje..;[
Chcesz n zakupy to poczekaj chwilkę dłużej a nie wszyscy inni muszą czekać..
Ktoś Igerowal w tej sprawie.??- 1 1
-
2024-06-28 15:59
A nie lepiej zlikwidować sygnalizację?
Prawda jest taka, że największym generatorem korków na spacerowej jest sygnalizacja świetlna na wysokości Auchan oraz ZOO. Nie lepiej po prostu zlikwidować te światła?
- 2 2
-
2024-06-28 16:15
Co to za rozwiązanie rodem z pcimia dolnego? (1)
Spacerowa powinna być 2x2 plus buspas az do Grunwaldzkiej. Oraz rozbudować skrzyżowanie Rybickiego z Grunwaldzką. Tylko to rozwinie i uplynni ruch. Te koncepcje przedstawione są śmieszne.
- 4 5
-
2024-06-29 09:31
Ruch jednostronny rozwiąże bolączkę wąskiego gardła, spacerowa > opacka > grunwaldzka> czyżewskiego > spacerowa.
- 0 0
-
2024-06-28 16:21
Tunel pod pachołkiem jak widac głupota w trójmieście zatacza najwieksze kregi bo to tutaj jest wylegarnia Ileminów
- 3 1
-
2024-06-28 16:25
jak
wytną tu to może zostawią gdzie indziej
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.