• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (360)
Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe. Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe.

Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na SpacerowejMapka. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Która koncepcja buspasa na Spacerowej jest lepsza?

Już nie cztery, a dwie koncepcje zostały na stole przy planowaniu buspasa na Spacerowej. Ma mieć długość 5,7 km i rozciągać się od CH Auchan do skrzyżowania z Opacką.

Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?

W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.

Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu. Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu.

Wariant I z jednym buspasem



Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.

Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).

Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.

Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów. Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów.

Wariant II z dwoma buspasami



Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.

Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.


Zakres planowanego buspasa. Zakres planowanego buspasa.

Potrzebny tunel pod Pachołkiem



Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.

Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.

Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.

Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.


Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów. Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów.

W lipcu spotkanie w Oliwie



10 lipca w Oliwskim Ratuszu KulturyMapka na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.

Opinie (360) 5 zablokowanych

  • Miasto zrozumiało że nie ma sensu poszerzanie dróg dla aut (1)

    W mieście drogi należy wręcz zwężać, w ich miejsce powinny powstawać pasy dla rowerów elektrycznych i skuterów. Autostrady miejskie to śmierć miast. Służą one w większości mieszkańcom okolicznych wiosek, powodują radykalne pogorszenie warunków życia dla mieszkańców miasta i...zmuszają ludzi do wyprowadzki na obrzeża i tak powstaje błędne koło. Ci wnioskowi ludzie krzyczą o coraz szersze autostrady a i tak stoją w korkach. Miasta wymierają i w efekcie tracą wszyscy.

    • 5 4

    • Miasta wymierają przez gentryfikację, która jest bezpośrednim efektem słuchania raktywistów miejskich.

      • 0 1

  • Krew mnie zalewa jak takie d**ilne pomysły słyszę! Da pasy w każdym kierunku to jedyny sensowny pomysł!!!

    • 4 3

  • Nie ma potrzeby rozbudowy

    Spacerowej. Rozbudować trzeba jej końce.

    • 5 0

  • Powinni wybudować linie tramwajową

    Ruch wtedy się polepszy i nie trzeba się martwić wąskim gardłem

    • 4 0

  • Proponuję "wariant normalny". Cztery pasy ruchu dla samochodów i autobusów, plus zatoczki dla tych ostatnich. Po co budować pas, który będzie wykorzystywany w kilku procentach na dobę? Chyba że dla Policji, która będzie wystawiała mandaty za przejazd pasem bez uprawnień. A będzie tego kilkadziesiąt zdarzeń na godzinę. Tak że, nie kombinować jak koń pod górę, przewietrzyć umysł i do roboty.

    • 4 4

  • Auchan Światła

    Na prawdę nie mogą przestawić cyklu na tych światłach.??
    Przecież większość się tam korkuje/blokuje..;[
    Chcesz n zakupy to poczekaj chwilkę dłużej a nie wszyscy inni muszą czekać..

    Ktoś Igerowal w tej sprawie.??

    • 1 1

  • A nie lepiej zlikwidować sygnalizację?

    Prawda jest taka, że największym generatorem korków na spacerowej jest sygnalizacja świetlna na wysokości Auchan oraz ZOO. Nie lepiej po prostu zlikwidować te światła?

    • 2 2

  • Co to za rozwiązanie rodem z pcimia dolnego? (1)

    Spacerowa powinna być 2x2 plus buspas az do Grunwaldzkiej. Oraz rozbudować skrzyżowanie Rybickiego z Grunwaldzką. Tylko to rozwinie i uplynni ruch. Te koncepcje przedstawione są śmieszne.

    • 4 5

    • Ruch jednostronny rozwiąże bolączkę wąskiego gardła, spacerowa > opacka > grunwaldzka> czyżewskiego > spacerowa.

      • 0 0

  • Tunel pod pachołkiem jak widac głupota w trójmieście zatacza najwieksze kregi bo to tutaj jest wylegarnia Ileminów

    • 3 1

  • jak

    wytną tu to może zostawią gdzie indziej

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane