• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?

Maciej Korolczuk
28 czerwca 2024, godz. 11:00 
Opinie (360)
Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe. Miasto ma gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Chciałoby też, by powstał tunel pod Pachołkiem, ale nie ma to środków. Ratunkiem w tej drugiej sprawie miałoby być wsparcie rządowe.

Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na SpacerowejMapka. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Która koncepcja buspasa na Spacerowej jest lepsza?

Już nie cztery, a dwie koncepcje zostały na stole przy planowaniu buspasa na Spacerowej. Ma mieć długość 5,7 km i rozciągać się od CH Auchan do skrzyżowania z Opacką.

Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?

W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.

Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu. Wariant I z jednym buspasem o zmiennym kierunku ruchu.

Wariant I z jednym buspasem



Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.

Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).

Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.

Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów. Wariant drugi zakłada powstanie dwóch buspasów.

Wariant II z dwoma buspasami



Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.

Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.


Zakres planowanego buspasa. Zakres planowanego buspasa.

Potrzebny tunel pod Pachołkiem



Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.

Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.

Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.

Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.


Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów. Różnice w czasach przejazdu obecnie i po wybudowaniu buspasów.

W lipcu spotkanie w Oliwie



10 lipca w Oliwskim Ratuszu KulturyMapka na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.

Opinie (360) 5 zablokowanych

  • To wszystko absolutnie nikomu niczego nie zmieni.

    Trzeba przebudować skrzyżowania w Oliwie i w Osowie, tak aby sprawniej rozprowadzały ruch z ul. Spacerowej.

    • 2 2

  • Bajeczki z mchu i paproci

    Nic to nie da bo o i zagęszczają miasto zamiast rozbudowywać.Doprowadzą do takiej sytuacji że się autem nie ruszysz tylko komunikacja zostanie rower albo hulajnoga.

    • 2 2

  • A ile zaplaciliśmy (my - mieszkańcy) zaprzyjaźnionym z UM projektantom

    za kolejny projekt, który nie bedzie realizowany tylko modyfikowany, poprawiany itp. tylko i wyłącznie w celu kasowania horrendalnych apanaży. Casus - tunel pod Pachołkiem. Przecież w czasie rozbudowy Spacerowej, wiele lat temu, jeszcze za panowania Adamowicza, mieszkańcy wręcz domagali sie tego buspassa, a "miasto" miało piekny argument na nie, że dopóki w Starej Oliwie jest tak jak jest, to żaden busapss nie pomoże, bo tam będzie wąskie gardło. Co sie zmieniło? Oprócz tego, że projektanci miejscy maja potrzeby finansowe.

    • 4 0

  • Ta droga powinna być jednokierunkowa

    Jeden pas ruchu dla samochodów i buspas

    • 1 5

  • Zwiększcie częstotliwość PKM Osowa - Wrzeszcza, zrobić zbiorkom na stacji PKM Osowa i ewentualna rozbudowa sieci w przyszłości

    a no i tak wyjdzie 10 razy taniej niż tunel

    • 2 2

  • Spoko spoko (5)

    Za dwa lata najdalej , samochodami nie będzie się poruszał prawie nikt bo opłaty za ich posiadanie i ceny paliw przesadzą całą Osową do autobusu na Spacerowej i do PKMki (w stronę lotniska)

    • 33 68

    • Twoje ,,proroctwo" się nie spelni

      • 6 2

    • Tylko drugi wariat

      To miało być już dawno wybudowane!!

      • 6 2

    • To już nie będzie paliwa po 5 zł tak jak POobiecywano? ;)

      • 1 3

    • Super!!! W końcu!!!

      • 0 4

    • tak

      tak pisali 30 , 20 i 10 lat temu i tak będą pisać za 10 ,20 i 30 lat

      • 3 0

  • Gonienie króliczka

    Gdynia już rozwiązuje temat obwodnicy Witomina,jajisvkady nie przeszkodziły tu się zastanawiają, zuchwałe pobieranie pensji to to samo co korupcja, termin realizacji 2071-11-11 ,styl gdanski

    • 2 0

  • Celowe działania (1)

    Doprowadzić do niemożności swobodnego poruszania się.Miasta 15 minutowe są w drodze.

    • 4 2

    • miasta 15 minutowe

      Ale my już mamy miasta (dzielnice) 15 minutowe. Np. takie Przymorze - sklepy, biura, lekarz, szkoła czy inne uslugi - wszystko jest pod ręką, nie musisz dojeżdżać niewiadomo ile aby zaspokoić podstawowe potrzeby. To według Ciebie źle? Lepiej byłoby jak w USA, gdzie wszędzie trzeba jeździć samochodem, nawet po mleko do sklepu?
      A opowieści wielbicieli teorii spiskowych o celowym ograniczeniu w przemieszczaniu się pomiędzy dzielnicami pozostawię bez komentarza.

      • 0 0

  • ścieżka rowerowa i dla elektrycznej hulajnogi

    Od Osowej do Oliwy powinna być ścieżka na całej długości.ludzie do oliwy szybciej zjada hulajnogą czy rowerem jak autem

    • 4 3

  • Typko tunel do obwodnicy.

    Bez wycinki drzew!

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane