- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (85 opinii)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (168 opinii)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (162 opinie)
- 4 Szybszy koniec remontu Niepołomickiej (11 opinii)
- 5 Kiedyś to było... można utonąć (15 opinii)
- 6 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (76 opinii)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury na temat buspasów będą mogli wypowiedzieć się mieszkańcy Oliwy. Początek spotkania o godz. 17:00. Wstęp wolny.
Opinie (360) 5 zablokowanych
-
2024-06-28 14:09
To wszystko absolutnie nikomu niczego nie zmieni.
Trzeba przebudować skrzyżowania w Oliwie i w Osowie, tak aby sprawniej rozprowadzały ruch z ul. Spacerowej.
- 2 2
-
2024-06-28 14:13
Bajeczki z mchu i paproci
Nic to nie da bo o i zagęszczają miasto zamiast rozbudowywać.Doprowadzą do takiej sytuacji że się autem nie ruszysz tylko komunikacja zostanie rower albo hulajnoga.
- 2 2
-
2024-06-28 14:22
A ile zaplaciliśmy (my - mieszkańcy) zaprzyjaźnionym z UM projektantom
za kolejny projekt, który nie bedzie realizowany tylko modyfikowany, poprawiany itp. tylko i wyłącznie w celu kasowania horrendalnych apanaży. Casus - tunel pod Pachołkiem. Przecież w czasie rozbudowy Spacerowej, wiele lat temu, jeszcze za panowania Adamowicza, mieszkańcy wręcz domagali sie tego buspassa, a "miasto" miało piekny argument na nie, że dopóki w Starej Oliwie jest tak jak jest, to żaden busapss nie pomoże, bo tam będzie wąskie gardło. Co sie zmieniło? Oprócz tego, że projektanci miejscy maja potrzeby finansowe.
- 4 0
-
2024-06-28 14:29
Ta droga powinna być jednokierunkowa
Jeden pas ruchu dla samochodów i buspas
- 1 5
-
2024-06-28 14:47
Zwiększcie częstotliwość PKM Osowa - Wrzeszcza, zrobić zbiorkom na stacji PKM Osowa i ewentualna rozbudowa sieci w przyszłości
a no i tak wyjdzie 10 razy taniej niż tunel
- 2 2
-
2024-06-28 14:59
Spoko spoko (5)
Za dwa lata najdalej , samochodami nie będzie się poruszał prawie nikt bo opłaty za ich posiadanie i ceny paliw przesadzą całą Osową do autobusu na Spacerowej i do PKMki (w stronę lotniska)
- 33 68
-
2024-06-28 16:20
Twoje ,,proroctwo" się nie spelni
- 6 2
-
2024-06-28 17:35
Tylko drugi wariat
To miało być już dawno wybudowane!!
- 6 2
-
2024-06-28 20:50
To już nie będzie paliwa po 5 zł tak jak POobiecywano? ;)
- 1 3
-
2024-06-28 21:25
Super!!! W końcu!!!
- 0 4
-
2024-06-29 00:27
tak
tak pisali 30 , 20 i 10 lat temu i tak będą pisać za 10 ,20 i 30 lat
- 3 0
-
2024-06-28 15:09
Gonienie króliczka
Gdynia już rozwiązuje temat obwodnicy Witomina,jajisvkady nie przeszkodziły tu się zastanawiają, zuchwałe pobieranie pensji to to samo co korupcja, termin realizacji 2071-11-11 ,styl gdanski
- 2 0
-
2024-06-28 15:09
Celowe działania (1)
Doprowadzić do niemożności swobodnego poruszania się.Miasta 15 minutowe są w drodze.
- 4 2
-
2024-07-01 14:14
miasta 15 minutowe
Ale my już mamy miasta (dzielnice) 15 minutowe. Np. takie Przymorze - sklepy, biura, lekarz, szkoła czy inne uslugi - wszystko jest pod ręką, nie musisz dojeżdżać niewiadomo ile aby zaspokoić podstawowe potrzeby. To według Ciebie źle? Lepiej byłoby jak w USA, gdzie wszędzie trzeba jeździć samochodem, nawet po mleko do sklepu?
A opowieści wielbicieli teorii spiskowych o celowym ograniczeniu w przemieszczaniu się pomiędzy dzielnicami pozostawię bez komentarza.- 0 0
-
2024-06-28 15:11
ścieżka rowerowa i dla elektrycznej hulajnogi
Od Osowej do Oliwy powinna być ścieżka na całej długości.ludzie do oliwy szybciej zjada hulajnogą czy rowerem jak autem
- 4 3
-
2024-06-28 15:21
Typko tunel do obwodnicy.
Bez wycinki drzew!
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.