- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (74 opinie)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (140 opinii)
- 3 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (163 opinie)
- 4 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (75 opinii)
- 5 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (326 opinii)
- 6 Szukają świadków... zderzenia rowerzystów (265 opinii)
Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Gdańsk ma już gotowe dwie koncepcje buspasa na Spacerowej. Pierwsza zakłada powstanie jednego pasa dla komunikacji miejskiej o zmiennym kierunku ruchu. Drugi wariant uwzględnia budowę dwóch buspasów między CH Auchan a Opacką. Obie koncepcje mają sporo zalet, ale i kilka ryzyk, m.in. wąskie gardła w Osowej i Oliwie. W tym drugim przypadku rozwiązaniem miałaby być budowa tunelu pod Pachołkiem. Miasto chce na ten cel pozyskać środki rządowe.
Pytanie brzmi: czy ma powstać jeden, czy dwa buspasy?
W czwartek wieczorem obie koncepcje zaprezentowano na spotkaniu z mieszkańcami Osowej.
Wariant I z jednym buspasem
Wariant pierwszy zakłada budowę jednego buspasa o zmiennym kierunku ruchu. Rano pojazdy komunikacji miejskiej jechałyby nim do Oliwy, a po południu - w kierunku Osowej. Ruch byłby sterowany znakami o zmiennej treści, a tuż obok powstałaby dodatkowo wydzielona droga rowerowa. Analizy wykazały, że w szczycie porannym autobusy byłyby w Oliwie o 16 minut szybciej, a w popołudniowym - o 11 minut.
Szacunkowy koszt budowy buspasa to 70-80 mln zł. Jego budowa wiązałaby się z wycinką ok. 1,2 tys. drzew (tu potrzebna jest jeszcze zgoda Lasów Państwowych).
Wśród zalet tego wariantu miasto wymienia mniejsze utrudnienia w ruchu w miejscach, gdzie pasy pozostaną zawężone, niższy koszt realizacji w stosunku do wariantu II oraz mniejszą wycinkę drzew. Wariant ten ma też kilka ryzyk, to m.in.: zwiększone ryzyko wypadków drogowych, dłuższy czas przejazdu autobusów (w stosunku do II wariantu) oraz wąskie gardła w Osowej i Oliwie.
Wariant II z dwoma buspasami
Drugi wariant jest nieco droższy (80-100 mln zł), bo zakłada budowę dwóch buspasów: w kierunku Osowej oraz w kierunku Oliwy oraz drogi rowerowej. W tym przypadku miasto wskazuje na większe oszczędności na czasie przejazdu autobusów i większe bezpieczeństwo kierowców.
Gdyby autobusy linii 169, 171 i 179 na Spacerowej jeździły po wydzielonych buspasach w obu kierunkach, to w porannym szczycie w Oliwie byłyby o 17 minut szybciej niż obecnie, a po południu w Osowej o 12 minut. Autobusy jeździłyby wówczas po ul. Spacerowej z częstotliwością co 7-8 minut, stając się realną alternatywą dla samochodu.
Potrzebny tunel pod Pachołkiem
Ale żeby nie było tak różowo, to II wariant ma też kilka wad. Poza większymi kosztami i większą wycinką drzew, budowa dwóch buspasów nie rozwiąże problemu wąskich gardeł. Tu ratunkiem może być budowa tunelu pod Pachołkiem. Koszt jego powstania szacowany jest dziś nawet na 2 mld zł.
Z racji tego, że miasto nie posiada takich środków, a Unia Europejska nie dofinansowuje już projektów stricte drogowych, magistrat planuje ubiegać się o takie środki z budżetu państwa. Po październikowych wyborach i zmianie władzy ma być o to zdecydowanie łatwiej.
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, nie ukrywał w czwartek, że miastu bliżej jest do drugiego wariantu z dwoma buspasami. Dodał jednak, że dużo w tej kwestii będzie zależeć od Lasów Państwowych, od których zależy zgoda na wycinkę drzew.
Za drugą koncepcją opowiedzieli się też mieszkańcy Osowej.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Drogie mieszkania w Oliwie
W lipcu spotkanie w Oliwie
10 lipca w Oliwskim Ratuszu Kultury
Opinie (360) 5 zablokowanych
-
2024-06-28 13:22
Opłata samochodowa 1000zł rocznie (1)
Wprowadzić opłate od samichodu 1000zł rocznie, będzie ich mniej plus parkowanue w miejscach wyznaczonych a nue gdzieś po trawnikach i skwerach, tu mandat 500 i kasa na infrastrukture będzie. Berlin i duże miasta europejskie poprawiają komunikacje miejską i gonią samochody. Proszę popatrzeć na ul. Grażyny we Wrzeszczu, 1 drzewo i setki samochodów jak na szrocie!!!
- 4 8
-
2024-06-28 13:45
Pamiętaj że autobus to też samochód i to dużo bardziej niszczący jezdnię niż auta osobowe !
To ile chcesz wprowadzić opłaty za każdy autobus ? 20 000 ? Ogarnij się !
- 2 3
-
2024-06-28 13:26
2 mld na tunel, by mógł powstać... buspas? (1)
- 5 2
-
2024-06-28 13:39
Przy okazji buspasa wybuduje się tunel no przecież nie odwrotnie - P. Grzelak
- 1 0
-
2024-06-28 13:29
Dwa pasy w każdym kierunku (1)
A można zrobić normalnie po ludzku po dwa pasy z każdej strony i odnowić ścieżkę rowerową przez las?
- 6 2
-
2024-06-30 11:13
Nie można, bo to poprawiłoby przejezdność dla samochodów...
...a Władzom chodzi o to by zmusić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej. Nie ważne co chcą mieszkańcy, dyktatorzy wiedzą lepiej co dla nich dobre.
- 0 0
-
2024-06-28 13:30
To i tak nic nie da.
Mogą być nawet 4 pasy i tak na końcu bedzie korek gigant na Grunwaldzkiej bo takie są prawa fizyki.
- 10 0
-
2024-06-28 13:33
(1)
drzewa już i tak są wycięte - trójmiejski park jest tak wykarczowany że szkoda gadać
- 6 1
-
2024-06-28 19:25
Teraz by trzeba autobusy z tamtąt wyciąć
- 0 0
-
2024-06-28 13:42
Jak to nie ma pieniędzy na budowę Przecież Tusk się chwali że dostał pieniądze z KPO !!!!!
A może to kłamstwo ? Ten bus pas jest możliwy tylko w jednym wariancie wybudowania go od podstaw i nie ruszania istniejącej infrastruktury czyli powinien się zaczynać w Osowej i kończyć nowym węzłem na ul. Grunwaldzkiej omijając zupełnie istniejącą jezdnię w innych przypadkach będzie się to mijało z celem !
- 5 1
-
2024-06-28 13:43
Zlot ped**arzy. (1)
Zaraz zleca się tutaj ekorowerzysci pseudo kolarze z Tour de France w obcisłych gaciach którzy i tak mając drogę rowerowa będą jechać srodkiem ulicy ... nie rozumiem ich to jakbym chciał pływać w jeziorku udając pływaka na zawody przeciez to jest chore... tam jest potrzeba 2 pasów w dwie strony + siatka przeciw dzikom co by nie śmigały między autami oraz buspas.
- 8 5
-
2024-06-28 13:46
póki co, to najwięcej się tu zleciało pseudo rajdowców
i ped**arzy (ale tych od trzech pedałów, no i szczęściarzy z automatyczną skrzynią:))
- 1 1
-
2024-06-28 13:45
dyskusja o buspasie i ścieżce rowerowej na Spacerowej trwa od 30 lat, coś czuję że nie doczekam już realizacji tej inwestycji, a 1/10 życia przestałem w korkach na tej drodze razem z tysiącami ludzi
- 6 0
-
2024-06-28 13:47
Jakieś wybory się zbliżają?
- 2 0
-
2024-06-28 13:56
Tylko przekroj drogi 2x2 pasy a w srodku tramwaj ma sens,aby rozwiazac tam korki.I skzczccie z tym brlkotem (2)
O dyzym pochyleniu,ze tramwaje nie podjada itp belkot bo jakos na chelmn i na morene podjrzdzaja a tam wiekszy kat pochylenia niz na spacerowej.pozatym w extremanych przypadkach mozna dodac 3 szyne i zrobic odcinkową tzw kolej zebata jak na np gubalowke!!
- 3 7
-
2024-06-28 15:30
Możesz walnąć choćby 10 pasów i tak nie rozwiąże to problemu wąskiego gardła na Opata/Grunwaldzka i Czyżewskiego (1)
- 3 1
-
2024-06-29 08:00
Rozwiazanie proste jest:opata jednokieronkow a w druga strone po 2 pasy opacka.proste id...o?ptoste
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.