• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden tramwaj dziennie odjeżdża z pętli-widmo

Ewelina Oleksy
27 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (195)
  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.
  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.

Co dalej z pętlą tramwajową Chełm WitosaMapka, która jest kompletnie niewykorzystywana? Narzekają na to mieszkańcy, interpelację napisał miejski radny. Pętla wróci do życia, ale dopiero po uruchomieniu trasy Nowa Politechniczna, czyli nieprędko.



Czy tramwaje powinny wjeżdżać na pętlę Chełm Witosa?

Na pętlę Chełm Witosa żaden tramwaj nie dojeżdża od początku marca - wcześniej kursowała tam linia nr 3. To się jednak zmieniło, gdy uruchomiono Nową Warszawską. Kurs linii nr 3 wydłużono wtedy do pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka z pominięciem wjazdu w pętlę na Witosa.

Na pętlę Witosa "nie zawija" też żadna inna z kilku linii kursujących przez Chełm. Okolicznym mieszkańcom - tym, którzy z pętli Witosa mieli bliżej do domów - ta zmiana się nie podoba.



  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.
  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.

"Najpierw zabrano autobusy, teraz tramwaje. Pętla stoi pusta"



- ZTM niszczy coś, co od wielu lat dobrze działało. Najpierw z pętli na Witosa zabrano autobusy, a teraz tramwaje. Pętla za grube miliony jest pusta i niszczeje. To marnowanie pieniędzy - napisała pani Danuta, mieszkanka miasta do radnego Przemysława Majewskiego (PiS), z prośbą, by zajął się tematem.
Majewski wystosował w tej sprawie interpelację do władz Gdańska, w której zapytał o to, czy i jak miasto ma zamiar wykorzystać pętlę na Chełmie.

Aktualne rozkłady jazdy ZTM Gdańsk



Radny właśnie dostał odpowiedź od wiceprezydenta Piotra Borawskiego, odpowiedzialnego za komunikację miejską.

Jeden kurs z pętli dziennie o 4:32 nad ranem



Borawski poinformował, że roczny koszt utrzymania pętli Chełm Witosa to 48,1 tys. zł.

- Pętla ta jest i będzie wykorzystywana do skracania tras w trakcie zakłóceń ruchu i konieczności tzw. łamania ruchu. Aktualnie z pętli Chełm Witosa w dni powszednie o godz. 4:32 realizowany jest jeden kurs linii tramwajowej nr 6 do Jelitkowa - odpisał radnemu wiceprezydent.
Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej tramwaje na pętlę Witosa już nie kursują. Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej tramwaje na pętlę Witosa już nie kursują.

Pętla wróci do użytku po uruchomieniu Nowej Politechnicznej



Borawski wskazał też, kiedy pętla na Chełmie wróci do życia.

- Pętla ponownie zostanie wykorzystana w pełnym zakresie po uruchomieniu trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to tzw. Nowa Politechniczna - dop. red.] - napisał.
Szkopuł w tym, że terminu oddania do użytku tej inwestycji nie ma, na pewno jednak minie jeszcze kilka lat, zanim to nastąpi.

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje] Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Miasto jest dopiero na etapie prac projektowych, które mają potrwać do I kwartału 2024 r. (pierwotnie miały się zakończyć wraz z końcem 2022 r.). Nowa Politechniczna jest najdłużej projektowaną trasą tramwajową w Gdańsku. Prace nad nią zaczęły się już w 2015 r., czyli 8 lat temu.

Jak podkreśla jednak Borawski, mieszkańcy, którzy dotychczas korzystali z dojazdów na pętlę Witosa, po jej wyłączeniu z użytku nie zostali z niczym.

- Mieszkańcy mają teraz więcej kursów komunikacji miejskiej i jeżdżące częściej, bo co 2 minuty, tramwaje. Ich przystanek - Sikorskiego - jest ok. 100 m od pętli, więc niedaleko, a przystanki autobusowe są jeszcze bliżej - wskazuje.
Informacja władz Gdańska ws. dalszych losów pętli Chełm Witosa. Informacja władz Gdańska ws. dalszych losów pętli Chełm Witosa.

Radny: to oznacza, że przez najbliższe lata pętla będzie niszczeć



Jak komentuje radny Majewski, odpowiedź władz Gdańska ws. dalszych losów pętli Witosa nie jest zadowalająca.

- Dotychczas mieszkańcy Chełmu mieli możliwość dogodnej przesiadki z autobusu do tramwaju, teraz rocznie wydawane będzie 50 tysięcy zł by utrzymać stan pętli. Fakt, że ma zostać wykorzystana po ewentualnym otwarciu trasy GPW oznacza, że realnie przez najbliższe lata będzie niszczeć niewykorzystywana przez komunikację miejską - mówi nam Majewski. - To niegospodarne, tym bardziej że mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznej dzielnicy wskazują na potrzebę przywrócenia niektórych krótszych kursów tramwajów do pętli Chełm czy zatrzymywania tam autobusów.

Miejsca

Opinie (195) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • gdański standard inwestycji (6)

    • 23 37

    • odpowiedzi Borawskiego to odmienne stany świadomości

      • 10 12

    • szczekanie kacpra i ługinowców oderwane od rzeczywistości jak kaczyński z moradzieckim

      • 11 6

    • Lepsze to niż pole zwane omylnie CPK, z zarządem z milionowymi pensjami.

      • 7 3

    • Nie ma to jak wypowiedź człowieka, co wczoraj się tu przeprowadził (2)

      Pętla istniała od wielu lat i była wykorzystywana przez wiele lat, ale była budowana to można by rzec, że na niej kończyło się miasto. W tamtym czasie to nie było mowy o Havla, a droga miała iść Sikorskiego do Oruni, ale dlaczego nie idzie to wie wielu co na os. Chełm mieszkali od lat 1980/90.

      • 7 2

      • Przecież to trolle ciemnogrodzkiej, za 60kopiejek od wPiSu.

        • 1 2

      • Nie było mowy? Havla i pętla na Świętokrzyskiej powstały dokładnie 5 lat później(2012).

        Miasto się kończyło? Ujeścisko cały czas się rozbudowywało, powstał cały kwartał tbs-ów. Przez Chełm przejeżdżało na pewno więcej niż 5 autobusów, które Łódzką jeździło aż do końca Świętokrzyskiej. A przypomnij sobie zresztą, jak Chełm wówczas wyglądał - między Jabłońskiego a Cieszyńskiego były same nieużytki, gruzowiska i jeziorka do zabawy dla dzieciaków. Ty chyba sam już jesteś w takim wieku, że zaczynasz bajdurzyć.

        • 1 0

  • A mówią, że to miasto zachęca mieszkańców do korzystania z transportu publicznego (4)

    A tu proszę, mieszkańcy chcą, aby im było wygodnie korzystać z istniejącej już infrastruktury. Nie zakazami jazdy samochodami, ale wygodnym transportem publicznym można ludzi zachęcić do przesiadki.
    Jest jeszcze jeden przytsanek widmo, ten obok słynnego Forum, widny i drewnianego podestu.

    • 30 42

    • Mieszkanka która poruszyła temat, chciałaby mieć tramwaj najlepiej pod jej klatkę

      Na prawdę ciężko jest przejść dosłownie na 2 stronę ulicy przez skrzyżowanie na którym są przejścia dla pieszych i działa sygnalizacja? Na serio?
      A ci z PiS-u to jak zwęszą możliwość "przywalenia" miastu, to od razu przystępują do pracy. Gdzie byli wcześniej? Tak się interesują tym miastem, że zaczynają zadymę dopiero wtedy, kiedy ktoś im gorącego kartofla na tacy poda.
      Żałosne.

      • 17 6

    • czyli chcesz tysiącom ludzi wydłużyć podróż o dwie minuty (1)

      żeby kilka osób miało o 50 metrów bliżej na tramwaj

      • 21 2

      • Trafne!

        • 10 0

    • Ale nikt do tego przystanku nie ma bliżej

      No może kilka bloków na ptasiej, choć i tego nie jestem pewien, bo jeżeli zmierzymy trasę zgodnie z prawem chodnikami, a nie ścieżką, to i tak oni mają bliżej do Sikorskiego. Bo aby z Ptasiej było bliżej do Pętli to muszą przejść ulicę na szagę, abo zasuwać trawą. Ale o tym wiedzą mieszkańcy, a nie Pan Majewski, który jest radnym z nadania partyjnego i ma tylko jakieś dziwnie podobne nazwisko do Prezesa SM Chełm. Dla przypomnienia SM Chełm walczy z miastem o budowę kolejnego bloku na Ptasiej, ale nie chce partycypować w koszcie wydłużenia Sikorskiego, która to ma biec do tych bloków.

      • 8 1

  • ile kosztowała ta pętla? setki milionów? (13)

    a służyła kilka lat... najdroższa infrastruktura w Polsce

    • 17 44

    • mogło nie być przez ten czas tramwaju na Chełm (1)

      to by dopiero tanio było

      • 26 2

      • Można było zrobić tylko tor do zawracania dla tramwajów.

        Dortmundery mają kabiny z dwóch stron. A po pięciu latach powstało już Havla. Nic nie uzasadnia takiej rozbudowanej pętli z przesiadkami niecałe dwa kilometry dalej. Oprócz błędnego planowania.

        • 0 1

    • (1)

      służyła ponad 15 lat

      • 21 2

      • Bzdura. Pętla Witosa - 2007, pętla Havla- 2012.

        Pętla Havla uczyniła tę na Witosa bezsensowną. To tyle, jeżeli chodzi o fakty.

        • 0 0

    • ona wciąż służy (1)

      jakby jej nie było to obecnie przy każdej awarii na tej trasie byłby dramat a tak zawsze chociaż po połowie trasy kursują tramwaje więc komunikacja zastępcza jest znacznie łatwiejsza do zrobienia

      • 19 3

      • Ale to nie wymagało budowania całej wypasionej pętli.

        Wystarczyłaby nawrotka.

        • 0 1

    • Ile lat powstaje CPK i ile nas kosztują pensje zarządu tego pola? (1)

      • 10 1

      • Co ty porównujesz w ogóle :)))

        • 0 0

    • No, to tradycyjnie: " a PiS, to ..." (2)

      • 0 3

      • a za peło

        • 2 0

      • Przez osiem ostatnich lat..

        • 0 0

    • mogli nie budować, tylko zebrac kasę na odcinek do łostowic i zbudować wszystko za jednym zamachem. wtedy na chelm (1)

      tramwaje by dotarly w 2012

      • 2 5

      • Mogli dołożyć tor do zawracania na kilka lat i nie byłoby problemu.

        • 0 0

  • Zrobi sie protokół zniszczenia i po sprawie. Koniaczek?

    • 22 24

  • (3)

    Wspaniała zachęta do korzystania ze zbiorkomu...oby następny włodarz szybko uwinął się z obecnym marazmem i niegospodarnością.

    • 19 37

    • Zapraszam na Chełm

      Zapraszam na Chełm to zobaczysz gdzie są przystanki i czy 'afera' ma rację bytu...

      • 12 0

    • Won za Don

      • 6 1

    • A kłapouchy pajac swoje!! Wiesz wogóle o czym mowa??

      • 0 0

  • (12)

    A może linia tramwajowa na trasie Pętla Chełm - Brętowo PKM?

    • 26 14

    • Najgłupszy pomysł na linie jaki świat zobaczył xd (2)

      • 6 6

      • (1)

        Dlaczego? Na Brętowie można przesiąść się na PKM i dojechać do Wrzeszcza pomijając centrum

        • 1 1

        • 227 też można.

          • 2 0

    • (6)

      A jakieś argumenty, czemu linia umożliwiająca szybki dojazd dużej dzielnicy jaką jest Chełm (plus Łostowice z przesiadką) do linii PKM to głupota? Rejony Chełmu to obecnie jedne z najgorzej skomunikowanych dzielnic z PKMką.

      • 6 6

      • (3)

        ale pkmka nie była robiona pod chełm

        • 5 6

        • (2)

          Patrząc na to jak obecnie wyglądają przewozy na trasie PKM, to nie były one robione dla nikogo.

          • 3 8

          • A tłok w pociągach to urojenie? (1)

            • 3 0

            • Urojenie parkingowego.

              To jest nietrafiona inwestycja, PKM będzie woziło powietrze - Kacper Płażyński. Jak jest widzi każdy kto nią podróżuje.

              • 1 0

      • Szybciej jest 227 z Chełmu na bretowo PKM (1)

        Niż twoją proponowana trasą tramwajową

        Są dzielnice które nie mają żadnej Linii autobusowej żeby podjechać na pkm

        • 9 1

        • 227 to rozciągnięta i wiecznie opóźniona linia autobusowa, która utykając ciągle w korku nie jest żadną alternatywą dla tramwaju. Nie obsługuje ona zresztą Ujeściska, a tramwaj na trasie Witosa - Havla - Nowa Warszawska - Ujeścisko - Adamowicza - Bulońska - Brętowo PKM usatysfakcjonowałby i mieszkańców Starego Chełmu, i mieszkańców Nowego Chełmu i ludzi na Ujeścisku.

          • 0 1

    • Petla

      To lepiej
      Petla Witosa Gdańsk pkp kliniczna mar polskiej Nowy port brzezno duza petla powrót dworska brzezno nowy port i ta sama trasa chelm

      • 0 3

    • Popieram

      Popieram brakuje takiego połączenia

      • 0 1

  • Przypominam: pętla powstała w ramach etapowania budowy linii tramwajowej, po wybudowaniu dalszej części (6)

    przestała pełnić swoją funkcję. Rozumiem, że pani Danuta chciałby mieć przystanek pod klatką schodową. Spacerek jest przydatny dla zdrowia. Sugeruję pani Danucie wspólną konferencję prasować z Płażyńskim, bo Majewski przy nim to rybka.

    • 68 16

    • Ewelina Z (1)

      Ja będę zbierać podpisy pod petycją aby tramwaj nr.1 wrócił na Chełm i jeździł na trasie Chełm Stogi plaża .Petycje zaniosę Pani prezydent Oli.

      • 5 10

      • Poproś Majewskiego i ługinowców może zbierzesz więcej...

        • 11 3

    • ale do tej pętli nie ma budynku, z którego jest "bliżej" - chyba, że przez błoto

      • 10 2

    • Nawet jeżeli, to nie trzeba było robić tak rozbudowanej pętli. Zmarnowane pieniądze i tyle.

      • 3 11

    • Przypomnę tylko, że ta pętla przydała się przez 5 lat. (1)

      Była od zawsze projektowana jako pętla końcowo- przesiadkowa, na wypasie. Tymczasem w 2012 powstała nawet większą pętla Havla i uczyniła ją niepotrzebną. W Gdańsku są i były w użytku dortmundery, które nie potrzebują pętli. W takim Brętowie jej zresztą nie ma. Planowanie zawiodło, ta pętla w takiej skali to wyrzucone pieniądze, nie zaczarujesz tego.

      • 1 0

      • Duewagi to akurat bydłowozy, do których pozbycia się miasto powinno dążyć. To samo tyczy się Jazzów, ale tę porażkę ergonomiczną i techniczną trzeba będzie znosić dłużej. 7-członowe Swingi z większą liczbą miejsc siedzących to powinny być priorytety miasta.

        • 0 0

  • Ewelina Z (13)

    Pamiętam jak jeździł tam tramwaj nr.1.Nie wiem dlaczego 1 została zlikwidowana .Mogłaby jeździć ze Stogów na Chełm .Lubię jeździć komunikacja miejską.Zawsze jeżdżę na gapę.

    • 13 20

    • 1 nigdy nie jeździła na Stogi (12)

      Tylko do nowego portu, była to linia szczytowa. Kursy zostały dodane do obecnej linii 7 która kursuje cały dzień

      • 2 6

      • 1 jeżdziła z petli Siedlce na Stogi

        • 4 3

      • 1 jeździła na Stogi w latach siedemdziesiątych. (7)

        Z Siedlec

        • 5 3

        • W latach 70? xdddddddd (5)

          Ktoś tu żyje komuną

          • 4 2

          • Nie przeczytałeś komentarza. (4)

            Ktoś tęskni za jedynką jeżdżącą na Stogi, a nie za komuną tęskni.

            • 2 4

            • Ty tęsknisz kaszubie z Pcimia, dlatego głosujesz na Prawo i ZPRawiedliwość.

              • 2 2

            • Ty się podpisuj komuch z PiSu, nie Kaszub. (2)

              • 2 1

              • Uderz w stół, a peo komuchy się odezwą. (1)

                • 2 3

              • Kwicz kaczkodałnie PiSowski, kwiiiiiiicz..

                • 2 2

        • Pamiętam, dwa konie wóz ciągnęły

          • 6 0

      • (1)

        Z tym nigdy to cię poniosło. Latami jeździła 1 z Siedlec na Stogi. Pamietam Konstale 102 na tej linii.

        • 4 3

        • Byl kiedys fotostop z linia 1 na Stogach

          Więc zapewne w latach 70 jeździła. Ale z Chełma na pewno nie. Tam to od 2007.

          • 2 2

      • 7 nie kursuje cały dzień, jest to nadal linia szczytowa, która w środku dnia ma dokładnie 0 kursów.

        • 0 1

  • Stadion który nie działa, pętla zupełnie nie potrzebna (5)

    ulgi tylko dla korporacji i deweloperki.

    • 21 26

    • Cóż, taki mamy rząd. (4)

      • 8 6

      • przepraszam, U-rząd (3)

        • 3 9

        • Ten urząd jest wszechpotężny, nawet ustawy może wprowadzać w życie :D (2)

          • 6 1

          • Zupełnie jak Tusk, który za wszystko odpowiada.

            A skoro wszystko w tym kraju jest zależne od Tuska i opozycji, to ja nie wiem za co rząd Prawa i ZPRawiedliwości pensje pobiera.

            • 4 1

          • Ale ustawę w sprawie pętli czy w sprawie stadionu?

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane