• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden tramwaj dziennie odjeżdża z pętli-widmo

Ewelina Oleksy
27 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (195)
  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.
  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.

Co dalej z pętlą tramwajową Chełm WitosaMapka, która jest kompletnie niewykorzystywana? Narzekają na to mieszkańcy, interpelację napisał miejski radny. Pętla wróci do życia, ale dopiero po uruchomieniu trasy Nowa Politechniczna, czyli nieprędko.



Czy tramwaje powinny wjeżdżać na pętlę Chełm Witosa?

Na pętlę Chełm Witosa żaden tramwaj nie dojeżdża od początku marca - wcześniej kursowała tam linia nr 3. To się jednak zmieniło, gdy uruchomiono Nową Warszawską. Kurs linii nr 3 wydłużono wtedy do pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka z pominięciem wjazdu w pętlę na Witosa.

Na pętlę Witosa "nie zawija" też żadna inna z kilku linii kursujących przez Chełm. Okolicznym mieszkańcom - tym, którzy z pętli Witosa mieli bliżej do domów - ta zmiana się nie podoba.



  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.
  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.

"Najpierw zabrano autobusy, teraz tramwaje. Pętla stoi pusta"



- ZTM niszczy coś, co od wielu lat dobrze działało. Najpierw z pętli na Witosa zabrano autobusy, a teraz tramwaje. Pętla za grube miliony jest pusta i niszczeje. To marnowanie pieniędzy - napisała pani Danuta, mieszkanka miasta do radnego Przemysława Majewskiego (PiS), z prośbą, by zajął się tematem.
Majewski wystosował w tej sprawie interpelację do władz Gdańska, w której zapytał o to, czy i jak miasto ma zamiar wykorzystać pętlę na Chełmie.

Aktualne rozkłady jazdy ZTM Gdańsk



Radny właśnie dostał odpowiedź od wiceprezydenta Piotra Borawskiego, odpowiedzialnego za komunikację miejską.

Jeden kurs z pętli dziennie o 4:32 nad ranem



Borawski poinformował, że roczny koszt utrzymania pętli Chełm Witosa to 48,1 tys. zł.

- Pętla ta jest i będzie wykorzystywana do skracania tras w trakcie zakłóceń ruchu i konieczności tzw. łamania ruchu. Aktualnie z pętli Chełm Witosa w dni powszednie o godz. 4:32 realizowany jest jeden kurs linii tramwajowej nr 6 do Jelitkowa - odpisał radnemu wiceprezydent.
Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej tramwaje na pętlę Witosa już nie kursują. Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej tramwaje na pętlę Witosa już nie kursują.

Pętla wróci do użytku po uruchomieniu Nowej Politechnicznej



Borawski wskazał też, kiedy pętla na Chełmie wróci do życia.

- Pętla ponownie zostanie wykorzystana w pełnym zakresie po uruchomieniu trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to tzw. Nowa Politechniczna - dop. red.] - napisał.
Szkopuł w tym, że terminu oddania do użytku tej inwestycji nie ma, na pewno jednak minie jeszcze kilka lat, zanim to nastąpi.

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje] Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Miasto jest dopiero na etapie prac projektowych, które mają potrwać do I kwartału 2024 r. (pierwotnie miały się zakończyć wraz z końcem 2022 r.). Nowa Politechniczna jest najdłużej projektowaną trasą tramwajową w Gdańsku. Prace nad nią zaczęły się już w 2015 r., czyli 8 lat temu.

Jak podkreśla jednak Borawski, mieszkańcy, którzy dotychczas korzystali z dojazdów na pętlę Witosa, po jej wyłączeniu z użytku nie zostali z niczym.

- Mieszkańcy mają teraz więcej kursów komunikacji miejskiej i jeżdżące częściej, bo co 2 minuty, tramwaje. Ich przystanek - Sikorskiego - jest ok. 100 m od pętli, więc niedaleko, a przystanki autobusowe są jeszcze bliżej - wskazuje.
Informacja władz Gdańska ws. dalszych losów pętli Chełm Witosa. Informacja władz Gdańska ws. dalszych losów pętli Chełm Witosa.

Radny: to oznacza, że przez najbliższe lata pętla będzie niszczeć



Jak komentuje radny Majewski, odpowiedź władz Gdańska ws. dalszych losów pętli Witosa nie jest zadowalająca.

- Dotychczas mieszkańcy Chełmu mieli możliwość dogodnej przesiadki z autobusu do tramwaju, teraz rocznie wydawane będzie 50 tysięcy zł by utrzymać stan pętli. Fakt, że ma zostać wykorzystana po ewentualnym otwarciu trasy GPW oznacza, że realnie przez najbliższe lata będzie niszczeć niewykorzystywana przez komunikację miejską - mówi nam Majewski. - To niegospodarne, tym bardziej że mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznej dzielnicy wskazują na potrzebę przywrócenia niektórych krótszych kursów tramwajów do pętli Chełm czy zatrzymywania tam autobusów.

Miejsca

Opinie (195) 7 zablokowanych

  • Ludzie... jak wy marudzicie, miasto sie rozwija (2)

    Linie się zmieniają, to naturalne. Muszą istnieć obiekty inżynieryjne zapasowe, na przypadek awarii, remontów itd. No ale oczywiście... każdy powinien mieć przystanek przy wejściu do mieszkania

    • 8 2

    • (1)

      Najwięcej marudzą szczekacze od Gdańskiej Strefy wiadomo czego bo raczej nie prestiżu...

      • 3 0

      • ale biorą kasę od rządowych agend

        • 1 0

  • To jest Gdańsk

    Mamy wypasione niepotrzebe pętle Brzeźno Plaża, Zaspa, Kliniczna, Chełm, Siedlce, Przeróbka czy najnowszy wynalazek Ujeścisko. A końcowy bardzo ważny Łostowice ma tylko 2 tory. Jak już wybudowaliśmy pętle to doszlismy do wniosku ze przechodzimy na tory odstawcze i wozy dwukierunkowe bez foteli. To jest Gdańsk, tu się planuje. A opowieść o wykorzystaniu pętli po wybudowaniu nowej trasy jesttaką samą bajką jak ta o linii nr 13.
    Serdeczności

    • 8 4

  • 227 wydłużyć i problem zniknie (2)

    Ale to Gdańsk więc się nieda

    • 4 4

    • (1)

      Gdzie ty chcesz to 227, będące już zresztą i tak trasą wybitnie krajoznawczą, wydłużać?

      • 6 0

      • Skrocic do witosa, zeby kierowca chociaz mial kibel

        Pętla na Cienistej jest pośrodku niczego. Ale radni się nie zgodzili. Bez sensu.

        • 1 0

  • Pętla wróci do użytku po uruchomieniu Nowej Politechnicznej

    heh, dobry kawał im wyszedł

    • 7 1

  • Przydala by sie linia stogi na havla

    • 6 1

  • ten radny to w zyciu chyba nie byl na te petli. przesiadki na chełmie z tramwaju do autobusu to były jak nie bylo linii na

    gdzie po przesiadce na chełmie człowiek tłukł się w korkach warszawską i łódzką

    • 6 1

  • Witosa to idealna pętla na linie sezonowe. 63 i 68 mogłyby tam kończyć bieg, by oszczędzić wozokilometry, a przy okazji łatwo się przesiąść na Sikorskiego zarówno z Ujeściska, jak i Łostowic. Ewentualnie można skończyć z patologią dublowania tras i zamiast uruchamiania 68-ki, można wydłużyć 11 na Stogi i przestać ją puszczać trasą 6-tki.

    • 7 2

  • Mogliby puścić linię z Chełmu na Siedlce przez Morenę i Lawendowe Wzgórze. (1)

    • 3 3

    • Po co, jak jest 12 i możliwość przesiadki na Ujeścisku? Potrzebną linią jest taka, która miałaby odcinek Ujeścisko - Adamowicza - Brętowo PKM, a nie kolejne powielanie istniejących już tras jak linia 11, która praktycznie na całej długości dubluje 6-tkę.

      • 5 0

  • Chyba to

    Jednak tekst o szukaniu dziury w całym. Zbliżają się wybory i chyba radny Majewski chce być zauważony przez prezesa za zasługi w uprzykrzanie życia władzom Gdańska

    • 6 0

  • Pętla na Chełmie jest przynajmniej prawidłowo zrobiona. (2)

    Można zawrócić z każdej strony. Pętla Ujeścisko to bubel. Nie można zawrócić jadąc od strony centrum.

    • 8 2

    • Tym kraju każdy zna się na wszystkim. (1)

      • 0 0

      • Z wyjątkiem tych, ktorzy zawodowo powinni się znać

        Petla ujescisko to bubel

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane