• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeden tramwaj dziennie odjeżdża z pętli-widmo

Ewelina Oleksy
27 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (195)
  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.
  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.

Co dalej z pętlą tramwajową Chełm WitosaMapka, która jest kompletnie niewykorzystywana? Narzekają na to mieszkańcy, interpelację napisał miejski radny. Pętla wróci do życia, ale dopiero po uruchomieniu trasy Nowa Politechniczna, czyli nieprędko.



Czy tramwaje powinny wjeżdżać na pętlę Chełm Witosa?

Na pętlę Chełm Witosa żaden tramwaj nie dojeżdża od początku marca - wcześniej kursowała tam linia nr 3. To się jednak zmieniło, gdy uruchomiono Nową Warszawską. Kurs linii nr 3 wydłużono wtedy do pętli Łostowice ŚwiętokrzyskaMapka z pominięciem wjazdu w pętlę na Witosa.

Na pętlę Witosa "nie zawija" też żadna inna z kilku linii kursujących przez Chełm. Okolicznym mieszkańcom - tym, którzy z pętli Witosa mieli bliżej do domów - ta zmiana się nie podoba.



  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.
  • Pętla Chełm stoi pusta i tak na razie pozostanie.

"Najpierw zabrano autobusy, teraz tramwaje. Pętla stoi pusta"



- ZTM niszczy coś, co od wielu lat dobrze działało. Najpierw z pętli na Witosa zabrano autobusy, a teraz tramwaje. Pętla za grube miliony jest pusta i niszczeje. To marnowanie pieniędzy - napisała pani Danuta, mieszkanka miasta do radnego Przemysława Majewskiego (PiS), z prośbą, by zajął się tematem.
Majewski wystosował w tej sprawie interpelację do władz Gdańska, w której zapytał o to, czy i jak miasto ma zamiar wykorzystać pętlę na Chełmie.

Aktualne rozkłady jazdy ZTM Gdańsk



Radny właśnie dostał odpowiedź od wiceprezydenta Piotra Borawskiego, odpowiedzialnego za komunikację miejską.

Jeden kurs z pętli dziennie o 4:32 nad ranem



Borawski poinformował, że roczny koszt utrzymania pętli Chełm Witosa to 48,1 tys. zł.

- Pętla ta jest i będzie wykorzystywana do skracania tras w trakcie zakłóceń ruchu i konieczności tzw. łamania ruchu. Aktualnie z pętli Chełm Witosa w dni powszednie o godz. 4:32 realizowany jest jeden kurs linii tramwajowej nr 6 do Jelitkowa - odpisał radnemu wiceprezydent.
Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej tramwaje na pętlę Witosa już nie kursują. Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej tramwaje na pętlę Witosa już nie kursują.

Pętla wróci do użytku po uruchomieniu Nowej Politechnicznej



Borawski wskazał też, kiedy pętla na Chełmie wróci do życia.

- Pętla ponownie zostanie wykorzystana w pełnym zakresie po uruchomieniu trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to tzw. Nowa Politechniczna - dop. red.] - napisał.
Szkopuł w tym, że terminu oddania do użytku tej inwestycji nie ma, na pewno jednak minie jeszcze kilka lat, zanim to nastąpi.

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje] Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Miasto jest dopiero na etapie prac projektowych, które mają potrwać do I kwartału 2024 r. (pierwotnie miały się zakończyć wraz z końcem 2022 r.). Nowa Politechniczna jest najdłużej projektowaną trasą tramwajową w Gdańsku. Prace nad nią zaczęły się już w 2015 r., czyli 8 lat temu.

Jak podkreśla jednak Borawski, mieszkańcy, którzy dotychczas korzystali z dojazdów na pętlę Witosa, po jej wyłączeniu z użytku nie zostali z niczym.

- Mieszkańcy mają teraz więcej kursów komunikacji miejskiej i jeżdżące częściej, bo co 2 minuty, tramwaje. Ich przystanek - Sikorskiego - jest ok. 100 m od pętli, więc niedaleko, a przystanki autobusowe są jeszcze bliżej - wskazuje.
Informacja władz Gdańska ws. dalszych losów pętli Chełm Witosa. Informacja władz Gdańska ws. dalszych losów pętli Chełm Witosa.

Radny: to oznacza, że przez najbliższe lata pętla będzie niszczeć



Jak komentuje radny Majewski, odpowiedź władz Gdańska ws. dalszych losów pętli Witosa nie jest zadowalająca.

- Dotychczas mieszkańcy Chełmu mieli możliwość dogodnej przesiadki z autobusu do tramwaju, teraz rocznie wydawane będzie 50 tysięcy zł by utrzymać stan pętli. Fakt, że ma zostać wykorzystana po ewentualnym otwarciu trasy GPW oznacza, że realnie przez najbliższe lata będzie niszczeć niewykorzystywana przez komunikację miejską - mówi nam Majewski. - To niegospodarne, tym bardziej że mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznej dzielnicy wskazują na potrzebę przywrócenia niektórych krótszych kursów tramwajów do pętli Chełm czy zatrzymywania tam autobusów.

Miejsca

Opinie (195) 7 zablokowanych

  • Co niby miałoby by tam jeździć po otwarciu Nowej Politechnicznej? Chyba rydwan (3)

    Oczywiste, że jak Seba będzie nadal dyrektorem to nie powstanie żadna mowa linia, zabierze obecne linie na politechniczna i jeszcze kursy wytnie, nazywając całość wielką rewolucją, tak jak to było przy Nowej Warszawaskiej

    • 12 7

    • (2)

      W Gdańsku nigdy nie będzie rewolucji w komunikacji miejskiej, ponieważ każda zmiana kończy się masowym buntem i oburzeniem, a miasto woli budować autostrady przez środek miasta niż sensowne rozwiązania komunikacyjne. Połowa linii tramwajowych mogłaby spokojnie nie istnieć, bo się dublują, a bezproblemowe przesiadki mogłyby się odbywać na rozbudowanym na wzór łódzkiej "Stajni Jednorożców" przystanku przy Dworcu, ale nic takiego nie będzie miało miejsca, ponieważ taryfa nie sprzyja przesiadkom, zabranoby kierowcom co najmniej jeden pas ruchu, a to niedopuszczalne, by ucywilizować miejską ekspresówkę w postaci Podwala Grodzkiego, a dodatkowo Gdańszczanie muszą być wożeni tramwajem i autobusem od drzwi do drzwi, koniecznie bez przesiadek, bo inaczej jest koniec świata.

      • 4 1

      • Jakie autostrady przez środek miasta? To w Gdańsku w końcu zbudowali jakąś drogę? (1)

        • 1 2

        • Trzypasmówka, gdzie wszyscy jeżdżą 70 na godzinę, a piesi chodzą po dziurawych chodnikach i duszą się spalinami, to nie jest raczej zwykła droga miejska.

          • 0 0

  • No się chyba komuś w głowie poprzewracało, bo z pętli ma bliżej...żenuła ...może jeszcze pod dom ma ten tramwaj dojeżdżać ? ...to w takim razie co z mieszkańcami Zielonego Trójkąta...tamtejsza pętla też jest wykorzystywana tylko technicznie ...chciałbym wiedzieć jacy to "mieszkańcy" mają z tym problem.

    • 8 3

  • Niestety... pani Prezydent nie zdobędzie za to punktów w polityce ogólnokrajowej (3)

    dla swojego obozu, więc po raz kolejny żegnajcie potrzeby mieszkańców.
    Pył węglowy jest bardziej nośny niż pętla, no i bardziej szumnie brzmi w zaprzyjaźnionych mediach. I oczywiście dużo łatwiej zwalić na rząd, a nuż ciemny lud to kupi...

    • 5 10

    • czy na tej farmie troli indeksują wam płacę o inflację, czy nadal jedziecie 50 groszy za wpis? (1)

      • 2 4

      • Od każdego, nawróconego na pisałam dostajemy stówk ę

        Do wydania w kantynie, u prezesa. Tak nam płacą.

        • 2 0

    • Pył węglowy jest realnym problemem dla mieszkańców Nowego Portu i okolic. Przejście kilkunastu metrów więcej do przystanku Sikorskiego z pętli nie jest problemem dla nikogo.

      • 1 1

  • Łatwo było wydać miliony na pętle i jej roczne utrzymanie.

    Niektórzy mieszkańcy widać również mają gdzieś wydawane przez miasto ich pieniądze. Chulaj dusza, piekła nie ma.

    • 2 9

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    W tramwajowych miastach są takie pętle potrzebne jako koła ratunkowe w razie awarii albo wypadku. Chełm przecież nie jest jedyną nieużytkowaną liniowo pętlą. Jest jeszcze Przeróbka, Kliniczna i Brzeźno Hallera poza sezonem letnim. Nic się nie dzieje i pętla się nie psuje jeśli nic tam nie zajeżdża.

    • 237 17

    • Siedlce również (1)

      • 37 0

      • zabudować - Ola i s-ka na co czekasz?

        • 4 26

    • Ale p. Ewelina lubi takie bezsensowne tematy

      Wręcz się w nich specjalizuje

      • 30 10

    • Żadna z tych pętli nie jest taka duża i nie kosztowała 150 milionów.

      Nie jest też bez sensu przez cały rok, jak sam przyznajesz. Nie przekształcajmy błędnej inwestycji w zapobiegliwość.

      • 3 8

    • A później narzekają że niby pętli nie ma i muszą robić tramwaj aż pod dworzec we Wrzeszczu.

      • 2 3

    • Owszem psuje sie

      Szybciej niz taka uzywana. Zeby ja utrzymywac w dobrym stanie to sa miesieczne koszty. Czy jest potrzebna w razie awarii i na przyszlosc? Raczej tak.

      • 6 2

  • Nowa Warszawska pokazała niekompetencje włodarzy miasta (5)

    Wszystko jest spowodowane brakiem odpowiedniej ilości taboru. Miasto wydaje miliony na projekty, które nie powstaną w przeciągu 10-20 lat zamiast kupować nowe tramwaje!

    Obietnica że pętla zostanie wykorzystana gdy wybudują linię tramwajowej która nie wiadomo kiedy powstanie to szydzenie z potrzeb mieszkańców. Skończy się jak z linią 13 która była szumnie zapowiadana a jej nie ma, jak wiele innych obietnic w Gdańsku.

    Przez otworzenie pętli na ujeścisku, obnażyły się lata zaniedbań. Największa pętla w okolicy czyli świetokrzyska, która obsługuje bardzo dużą liczbę autobusów (przystanek końcowy kluczowych linii na południu) straciła bezposrednie połączenia z dolnym tarasem (Przymorze, Zaspa, Dolny Wrzeszcz) W tym samym czasie z ujeściska odjeżdżają aż 3 linie na Przymorze (2, 4 i 12).

    Autobusy sa przepełnione, a zmiana linii 175 to była porażka za jaką należałoby pociągnąć do odpowiedzialności dyscyplinarnej. Autobusy pękają w szwach.

    Gdańsk kupuje drogie autobusy elektryczne i wodorowe jednocześnie psując lata cieżkiej pracy nad budowaniem zbiorkomu w mieście.

    • 15 7

    • Za długie, nie czytam.

      • 3 7

    • zanim nakupują tych tramwajów, muszą zbudować nową zajezdnię, bo te co są obecnie, to akurat na maksa zapachane

      • 2 0

    • (1)

      Jechanie 12 z Ujeściska na Przymorze to jest objaw masochizmu i nadmiaru wolnego czasu. Gdańskim problemem jest zresztą nie brak bezpośrednich połączeń, lecz ich nadmiar, który sprawia, że trasy, które z powodzeniem mogłyby być obsłużone przez jedną linię (z przesiadką np. pod Dworcem), są obsługiwane przez 4 różne, różniące się kilkoma przystankami.

      • 1 0

      • Jescze jak

        Kiedys z nudów jechałem 12 na przymirze z ujeściska i realny czas przejazdu wynosi około godziny pięćdziesiąt - dwóch godzin

        • 0 1

    • Że też najwięcej mają do powiedzenia świeżo przybyli do Gdańska okoliczni włościanie!!

      • 0 0

  • a wszystko mogłoby być (3)

    takie proste . Tramwaj - wahadło między pętla omawiana a Lawendowym wzgórzem. Wszystkie dotychczasowe linie wracają na stare miejsce , stare trasy .Nowa linia wahadłowa np.26 . ,częstotliwość kursowania np.co 5 min w szczycie . Komu przeszkadzał dotychczasowy układ ?

    • 2 18

    • lepiej zajmij się tym na czym podobno się znasz, czyli kanalizą

      • 4 1

    • Linia 26 juz istnieje w Gdyni

      • 3 0

    • Lecz się

      • 0 0

  • Na Klinicznej tez zadna linia obecnie nie zawraca i jakos ludzie tego nie zgłaszają

    • 5 1

  • No i co z tego, że tramwaje tam nie jeżdżą? (2)

    Na Gościnną też nie jeżdżą tramwaje, które dawniej tam dojeżdżały.
    I co? Co według tych malkontentów mam z tym zrobić?
    Napisać swoje gorzkie żale do gazety?

    • 9 3

    • na łąkowej też chcemy tramwaje (1)

      • 2 1

      • Macie jeden

        Stoi tam cały czas.

        • 1 0

  • W mieście narasta hejt w wyniku serdecznej polityki (2)

    Mieszkańcy dzielnicy Gdańsk Południe są źli na mieszkańców Ujeściska, którzy korzystają z linii które zostały zabrane z świętokrzyskiej.
    Mieszkańcy Chełmu mimo wielkiej ilości tramwaji (te z świetokrzyskiej i ujesciska jadą przez chełm) nie chcą wydłużenia autobusu 227 do świetokrzyskiej, aby dać alternatywę za zabrane tramwaje.
    Mieszkańcy dolnego tarasu maja dosyć czytana o ciągłych problemach mieszkańców południowych dzielnic.
    Mieszkańcom Osowej bliżej z tożsamością do Gdyni, gdyż daleko do Gdańska i w korkach

    Dokąd zmierza nasze miasto? Nie dajmy się pokłócić przez rządzacych miastem, to ich brak kompetencji a nie zła wola

    • 10 2

    • Wyniki ankiety w artykule

      Jasno wskazują na wyraźną polaryzację mieszkańców Gdańska. To złe symptomy i efekty decyzji władz miasta

      • 2 1

    • Mieszkańcom Osowej mentalnie bliżej do Kartuz

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane