• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedynka z Chełmu wreszcie pojedzie do dworca i dalej

Michał Stąporek
19 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Ponad rok po otwarciu trasy na Chełm w Gdańsku jest zbyt mało tramwajów, które mogą wjechać i bezpiecznie zjechać z pętli przy al. Witosa. Ponad rok po otwarciu trasy na Chełm w Gdańsku jest zbyt mało tramwajów, które mogą wjechać i bezpiecznie zjechać z pętli przy al. Witosa.

Jest szansa, że w marcu tramwaje linii nr 1 pojadą z Chełmu do zajezdni we Wrzeszczu. To wreszcie byłby koniec tej protezy, jaką dziś jest linia łącząca pętlę na Chełmie z... No właśnie, z czym?



To się zmieni, gdy do Gdańska wreszcie przyjadą zmodernizowane tramwaje typu N8C. Miały być już w październiku, być może dojadą w marcu. To się zmieni, gdy do Gdańska wreszcie przyjadą zmodernizowane tramwaje typu N8C. Miały być już w październiku, być może dojadą w marcu.
Linia tramwajowa na Chełm ma swoich wiernych użytkowników, którzy dzięki niej już zapomnieli jak stało się w korkach na al. Armii Krajowej. Tramwaje i rozsądnie zaprojektowana pętla przy ul. Witosa pozwalają też znacznie szybciej dojechać do osiedli w południowej części Gdańska: Zakoniczyna, Ujeściska i Łostowic.

Ale dzisiejsza trasa "jedynki" - Chełm - Hucisko - Chełm - ma też swoich krytyków. - Dla kogo ona powstała? Chyba dla miejskich urzędników, bo podjeżdża jedynie pod magistrat - denerwują się nasi czytelnicy w listach do redakcji. Rzeczywiście, dziś większość pasażerów tej linii wysiada na kompletnie do tego nie przystosowanym przystanku na Hucisku (wąski i z niewielką ilością możliwych przesiadek) a następnie przechodzi na piechotę do oddalonego o kilkaset metrów węzła komunikacyjnego pod dworcem.

Teraz - jak dowiaduje się "Gazeta Wyborcza" - jest szansa, że tramwaje z Chełmu pojadą aż do Wrzeszcza, a zamiast na Hucisku, będą zawracać na pętli przy ul. Abrahama.

Do tej pory "jedynka" nie mogła jechać dalej, bo w Gdańsku było zbyt mało wozów, które mogły wjechać i bezpiecznie zjechać z Chełmu. Radziły z tym sobie nowe Bombardiery, Dortmundy oraz Citadisy, ale te z racji swojej awaryjności nie były chętnie wysyłane na tę trasę.

Przedłużenie linii jest związane z dostawami do Gdańska kolejnych tramwajów typu N8C, czyli tzw. Dortmundów. - W marcu mają do nas przyjechać pierwsze dwa przebudowane w Poznaniu N8C - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Przypomnijmy: w 2007 roku Gdańsk podpisał umowę na kupno 46 używanych tramwajów typu N8C, płacąc po ok 30 tys. euro za sztukę. To bardzo tanio, jak na sprawny sprzęt, ale by tramwaje przystosować m.in. do przewozu osób niepełnosprawnych, trzeba było je zmodernizować.
Wiosną 2008 r. przetarg na modernizację tramwajów wygrała firma Modertrans.

Czytaj też: Kontrolowane opóźnienie z Dortmundami?

Problem w tym, że wielkopolska firma słabo radzi sobie z przebudową tramwajów z Dortmundu. Jak dotąd, wbrew zapisom kontraktu, do Gdańska nie przyjechał żaden z wozów wysłanych do Wielkopolski. Z naszych informacji wynika, że tamtejsi monterzy i projektanci zaskakiwani są niemieckimi rozwiązaniami technicznymi. Kilka tygodni temu zbudowali nowe pudło dla gdańskiego tramwaju, które jednak okazało się... zbyt duże.

Opinie (288) 5 zablokowanych

  • Super oby to sie stało jak najszybciej,bo te korki mnie wykańczają :P

    • 0 1

  • "zbudowali nowe pudło..., które jest zbyt duze"

    i co z tego. mieli czas na zapoznanie się z dokumentacją, a teraz buble sadzą.

    tak to jest w Polsce, ciągła rzeźba. albo jak to się mówi, z motyką na księżyc.

    niech teraz firma pokryje straty związane ze zbyt późnym dostarczeniem pojazdów. a co, niech się nauczą, że terminów trzeba dotrzymywać!

    • 2 1

  • zobczymy

    pożyjemy zobaczymy :)

    • 0 3

  • mogłyby już pewnie teraz jeździć... (4)

    i zawracać przy szpitalu klinicznym, ale oczywiście niedasię...

    • 0 3

    • Ale po co (3)

      I kogo wiził by z taktem co 5 min. na Kliniczną i Jana z Kolna

      • 0 0

      • po to (2)

        Nie ważne kogo woziłby do Klinicznej ważniejsze, że woziłby pasażerów z Chełmu do samego dworca gdzie można się przesiąść i pojechać gdzie się tylko chce, nawet na Wrzeszcz :)

        I tak przy obecnej liczbie składów tramwaj na takiej trasie nie mógł by kursować co 5 min.
        Wiec chociaż by z tego powodu nie mógł by już teraz jeździć...

        • 0 0

        • Puste przebiegi też kosztują (1)

          Prawie połowa trasy z nawrotką przez Kliniczną to stracone tzw. "wozokilometry" a to bardziej boli.

          • 0 0

          • Oczywiście, że kosztują. Utrzymanie innych linii też kosztuje. To może nie róbmy niczego?

            Pomysł z kliniczną tak naprawdę jest kiepski ale nie jest wyraźnie gorszy od innych.
            Do póki nie będzie odpowiedniej ilości składów to i tak nie będzie można wprowadzić w życie żadnego sensownego rozwiązania. Na razie każde jest lub będzie niedoskonała prowizorka. Albo tramwaje będą jeździć momentami puste, albo nie dojeżdżać tam gdzie powinny albo tez nie będą mogły jeździć wystarczająca często...

            Najprościej było by gdyby tramwaje mogły zwracać zaraz za dworcem ale niestety nie mogą.

            • 0 0

  • a co ze Stogami ?

    Stogi to już nie zadupie to dzielnica która się bardzo rozrosła
    czy nikt tego nie zauważył ? - a komunikacja stara
    to horror dostać się w godzinach szczytu na Stogi śledzie w beczce mają luźniej

    • 2 3

  • stogi

    a co z przeróbką, najbezpieczniejsza dzielnica miasta,rano częstowypada z kursu 13,i jest bajzel. panie lisicki czas na zmianę -urlop zdrowotny,emerytura wyjazd itp.tak nie może być. zobaczcie w gdyni komunikcja chodzi jak w zegarku,ale tam rewolucje przeprowadził wachowiec spec od transportu miejskiego pan wyszomirski,pamiętam go z U.G.

    • 0 2

  • A Tramwaje z Łodzi (1)

    Byłem kilka razy w Łodzi tam na miejscu orodukóją piękne nowoczesne tramwaje. Czy nie lepiej opłacałoby się kupić od nich?

    • 1 1

    • Tylko bez klimatyzacji

      Nie słuchasz radia, przecież mówili, że w Łodzi ludzie jeżdżą chętniej starymi tramwajami, bo w tych w lecie chłodniej niż w nowych bez klimatyzacji. Twoja Łódż to zły przykład.

      • 0 2

  • Przepraszam winno być Produkują!

    • 0 0

  • (2)

    A co z biletami semestralnymi? 5 dni temu kupiony bilet do końca czerwca! Jakby nie mogli tego wprowadzić od lutego lub września...

    • 1 3

    • (1)

      A możesz jeszcze raz napisać po polsku o co ci chodzi? O ile sam wiesz....

      • 1 2

      • Jak nie rozumiesz o co chodzi, to na twojej opinii mi nie zależy.

        • 0 0

  • super linia

    jest to bardzo dobre rozwiązanie. jak były autobusy to nie jeździłam nimi, tylko przez kartuską. Korki na ARMII KRAJOWEJ BYŁY PRZERAŻAJĄCA CZASEM SIĘGAŁY PRZYSTANKU ODRZAŃSKA I TO BYŁO NIE DO POMYŚLENIA. NIE MA CO NARZEKAĆ TERAZ JEST SUPER. ALE JESZCZE LEPIEJ BĘDZIE JAK FAKTYCZNIE DO DWORCA GŁOWNEGO TRASA BĘDZIE

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane