• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedynka z Chełmu wreszcie pojedzie do dworca i dalej

Michał Stąporek
19 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Ponad rok po otwarciu trasy na Chełm w Gdańsku jest zbyt mało tramwajów, które mogą wjechać i bezpiecznie zjechać z pętli przy al. Witosa. Ponad rok po otwarciu trasy na Chełm w Gdańsku jest zbyt mało tramwajów, które mogą wjechać i bezpiecznie zjechać z pętli przy al. Witosa.

Jest szansa, że w marcu tramwaje linii nr 1 pojadą z Chełmu do zajezdni we Wrzeszczu. To wreszcie byłby koniec tej protezy, jaką dziś jest linia łącząca pętlę na Chełmie z... No właśnie, z czym?



To się zmieni, gdy do Gdańska wreszcie przyjadą zmodernizowane tramwaje typu N8C. Miały być już w październiku, być może dojadą w marcu. To się zmieni, gdy do Gdańska wreszcie przyjadą zmodernizowane tramwaje typu N8C. Miały być już w październiku, być może dojadą w marcu.
Linia tramwajowa na Chełm ma swoich wiernych użytkowników, którzy dzięki niej już zapomnieli jak stało się w korkach na al. Armii Krajowej. Tramwaje i rozsądnie zaprojektowana pętla przy ul. Witosa pozwalają też znacznie szybciej dojechać do osiedli w południowej części Gdańska: Zakoniczyna, Ujeściska i Łostowic.

Ale dzisiejsza trasa "jedynki" - Chełm - Hucisko - Chełm - ma też swoich krytyków. - Dla kogo ona powstała? Chyba dla miejskich urzędników, bo podjeżdża jedynie pod magistrat - denerwują się nasi czytelnicy w listach do redakcji. Rzeczywiście, dziś większość pasażerów tej linii wysiada na kompletnie do tego nie przystosowanym przystanku na Hucisku (wąski i z niewielką ilością możliwych przesiadek) a następnie przechodzi na piechotę do oddalonego o kilkaset metrów węzła komunikacyjnego pod dworcem.

Teraz - jak dowiaduje się "Gazeta Wyborcza" - jest szansa, że tramwaje z Chełmu pojadą aż do Wrzeszcza, a zamiast na Hucisku, będą zawracać na pętli przy ul. Abrahama.

Do tej pory "jedynka" nie mogła jechać dalej, bo w Gdańsku było zbyt mało wozów, które mogły wjechać i bezpiecznie zjechać z Chełmu. Radziły z tym sobie nowe Bombardiery, Dortmundy oraz Citadisy, ale te z racji swojej awaryjności nie były chętnie wysyłane na tę trasę.

Przedłużenie linii jest związane z dostawami do Gdańska kolejnych tramwajów typu N8C, czyli tzw. Dortmundów. - W marcu mają do nas przyjechać pierwsze dwa przebudowane w Poznaniu N8C - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Przypomnijmy: w 2007 roku Gdańsk podpisał umowę na kupno 46 używanych tramwajów typu N8C, płacąc po ok 30 tys. euro za sztukę. To bardzo tanio, jak na sprawny sprzęt, ale by tramwaje przystosować m.in. do przewozu osób niepełnosprawnych, trzeba było je zmodernizować.
Wiosną 2008 r. przetarg na modernizację tramwajów wygrała firma Modertrans.

Czytaj też: Kontrolowane opóźnienie z Dortmundami?

Problem w tym, że wielkopolska firma słabo radzi sobie z przebudową tramwajów z Dortmundu. Jak dotąd, wbrew zapisom kontraktu, do Gdańska nie przyjechał żaden z wozów wysłanych do Wielkopolski. Z naszych informacji wynika, że tamtejsi monterzy i projektanci zaskakiwani są niemieckimi rozwiązaniami technicznymi. Kilka tygodni temu zbudowali nowe pudło dla gdańskiego tramwaju, które jednak okazało się... zbyt duże.

Opinie (288) 5 zablokowanych

  • Lepiej na Przymorze! (1)

    Lepiej by było, gdyby linia numer 1 jeździła na Przymorze. Żeby dostać się na Chełm trzeba jechać autobusem C, który wiecznie stoi w korkach na ulicy Słowackiego...

    • 1 1

    • No tak bo już dojechać jakimś innym tramwajem do centrum i się przesiąść to się nie można.

      Proponuje aby tramwaje z Chełmu dojeżdżały bezpośrednio do każdego do domu prosto do pokoju ;)

      A tak na poważnie to najważniejsze, żeby linia 1 jeździła bezpośrednio przy dworcu bo tam jest największy węzeł przesiadkowy. Gdzie dalej to już właściwie nieistotne choć Wrzeszcz wydaje się najrozsądniejszą propozycja.

      • 1 0

  • przez jana z Kolna musi jechac (1)

    Linia numer 1 musi jezdzic przez Jana z Kolna, bo bede musial z al. zwyciestwa naginac do stoczni na piechote.

    • 0 2

    • Trochę ruchu dobrze ci zrobi.

      A jak nie masz siły ruszyć czterech liter to zawsze można się przesiąść przy dworcu. Przez parę minut czekania na przesiadkę krzywda ci się nie stanie.

      • 0 0

  • Fajnie ale kiedy? (3)

    Tylko dwa dodatkowe Dortmundy (co do których i tak nie ma pewności kiedy dotrą do Gdańska) nie wystarczą aby linia 1 mogła jeździć aż do Abrahama co 5 minut. Nie uwzględniając awaryjnych Citadisów, ale licząc dwa dodatkowe N8C, tramwaje będą mogiły kursować tam nie częściej niż co 10 min!
    Aby tramwaje na takiej trasie mogły kursować tak często jak teraz to potrzeba by było dużo, dużo więcej nowych składów. A co dopiero jak by linia miała być jeszcze dłuższa jak co niektórzy by chcieli.

    • 2 0

    • Fajnie ale kiedy? CD (2)

      Np. gdyby tramwaje pojechały przez Jana z Kolna, dalej Kliniczna do Opery i z powrotem do centrum to wystarczyło by tylko 4 może 5 nowych składów (zakładając że na linii nie miał by jeździć ani jeden z trzech posiadanych przez ZKM Citadisów) aby możliwe było zachowanie odstępu 5 min miedzy tramwajami. Przy odstępie 10 min do obsługi takiej linii wystarczyły by Bombardiery i Dortmundy jakie ZKM posiada obecnie.

      Oczywiście wszystko ma swoje wady. Jedna z nich dla zaproponowanej przeze mnie trasy jest zakorkowany w godzinach szczytu odcinek miedzy Kliniczna a Aleją Zwycięstwa który mógł by powodować opóźnienia.
      Ale możliwości jest wiele. Podobna długość a może nawet nieco krótszą miała by trasa przez Jana z Kolna do pętli na Klinicznej...

      • 0 0

      • (1)

        Tak. Najlepiej wieczorami i w weekendy wozić powietrze do stoczni. Sama ekonomia...

        • 0 0

        • Nie pisałem, że to idealne rozwiązanie, ba nie jest nawet powiedziane, że było by możliwie do wykonania.

          Ekonomia ekonomią ale cel czyli przedłużenie linii z Chełmu tak by ułatwione było przesianie był by osiągnięty.
          To, że do stoczni jeździło by samo powietrze wieczorami to inna sprawa, na większości linii w okolicach ich pętli tak jest wieczorami i nikt ich nie likwiduje z tego powodu.
          No a jak już ktoś chce z takiej linii wieczorem skorzystać to i tak narzeka że musi 20 min czekać... ;)

          • 0 0

  • 108 i 118 wyłącznie po Chełmie?

    Poco puszczają 1 do Wrzeszcza, przecież Chełm i Wrzeszcz łączy linia C, która powinna jeździć częściej. Jedynka powinna jeździć do węzła kliniczna i nie dalej, w końcu przedłużenie trasy doprowadzi do mniejszej częstotliwości tramwajów niskopodłogowych na trasie Chełm - Hucisko. ZTM reaguje wyłącznie na krytykę że zmienili trasą linii B i nie można dojechać wygodnym tramwajem do akademii medycznej. Wystarczyło by, że jedynka jeździła by węzła kliniczna.

    Interesującym aspektem jest też przedłużenia linii autobusowej 118. Czy będzie ona obsługiwać wyłącznie odcinek pętla Witosa TRAM i pętla Piotrowska? A 108 będzie jeździł wyłącznie po Chełmie? W ten sposób można by zwiększyć takt na linii C, odciągając autobusy z korków w mieście.

    • 1 6

  • będzie co 10 minut albo rzadziej (1)

    Ludzie nie łudzcie się że przedłużony tramwaj jeździł co 5 minut, w życiu ztm się na to nie zgodzi, bo stwierdzi że za mało osob jeżdzi. Będzie jeździł co 10 minut albo rzadziej.

    • 5 1

    • Gdyby miał jeździć rzadziej niż co 10 min to do Abrahama mógł by już jeździć dawno.
      Jak dojdą te dwa Dortmundy to akurat będzie mógł jeździć co 10 min. Częściej dopiero jak będzie więcej składów wiec albo uruchomią ta linie szybciej i z mniejsza częstotliwością niż jest teraz albo będzie trzeba jeszcze trochę poczekać.

      • 0 0

  • a co one nie rdzewieja jak inne rzeczy z metalu

    i co znaczy przebudowa, kto wykonuje przeglady techniczne tego tak naprawde 30 letniego tramwaju... jak sie kiedys nie zatrzyma z tej gorki na chelmnie i pojdzie do piachu 60 osob to wtedy bedzie dlaczego.

    • 3 1

  • bzdura (1)

    jakby Dortmundy nie jeździły na innych liniach to by starczylo ich.

    • 0 2

    • bzdury piszesz

      Nie starczyło by bo Dortmundy jeżdżą na innych liniach tylko poza godzinami szczytu jak nie są potrzebne na linii na Chełm.

      W tej chwili taka przedłużoną trasę można by uruchomić z częstotliwością nie większą niż 10 min i to z wykorzystaniem wszystkich obecnych Bombardierów, N8C i 2 awaryjnych Citadisów.

      • 0 0

  • Chełm - lotnisko-przez Morenę

    Chełm - lotnisko-przez Morenę -byłoby SUPER !!!! - bo jazda linią C jest bardzo - ale to BARDZO męcząca.....

    • 1 2

  • Pętla Wrzeszcz

    Pętla będzie w końcu lepiej wykorzystana. Dobry pomysł z tym przedłużeniem trasy "1".

    • 2 1

  • co 5 minut? (1)

    Nie przesadzajcie ze przedłużona linia nr 1 miałaby jeździć co 5 min. Macie szóstkę i dwónastke. Tramwaje wystarczająco często jeźdzą. Bo szóstka jeźzi co 10 min. A na Przymorze jeździ dwójka i ósemka więc jaki problem przesiąść się na głównym.

    • 3 1

    • Ale miedzy Chełmem a Centrum muszą jeździć często!

      Nie ma potrzeby aby miedzy dworcem a Abrahama linia 1 kursowała tak samo często jak na Chełm ale nie da się zrobić tak by tramwaje jednej linii kursowały na jednym odcinku częściej niż na innym.

      Właściwie to wystarczyło by żeby linia 1 jeździła tylko do dworca gdzie można się wygodnie przesiąść no ale tramwaje muszą gdzieś zawrócić i tu jest cały problem.

      Rozwiązaniem mogło by być stworzenie kilku linii na Chełm ale nawet na tą jedna do Abrahama nie ma jeszcze wystarczającej liczby składów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane