• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedynka z Chełmu wreszcie pojedzie do dworca i dalej

Michał Stąporek
19 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Ponad rok po otwarciu trasy na Chełm w Gdańsku jest zbyt mało tramwajów, które mogą wjechać i bezpiecznie zjechać z pętli przy al. Witosa. Ponad rok po otwarciu trasy na Chełm w Gdańsku jest zbyt mało tramwajów, które mogą wjechać i bezpiecznie zjechać z pętli przy al. Witosa.

Jest szansa, że w marcu tramwaje linii nr 1 pojadą z Chełmu do zajezdni we Wrzeszczu. To wreszcie byłby koniec tej protezy, jaką dziś jest linia łącząca pętlę na Chełmie z... No właśnie, z czym?



To się zmieni, gdy do Gdańska wreszcie przyjadą zmodernizowane tramwaje typu N8C. Miały być już w październiku, być może dojadą w marcu. To się zmieni, gdy do Gdańska wreszcie przyjadą zmodernizowane tramwaje typu N8C. Miały być już w październiku, być może dojadą w marcu.
Linia tramwajowa na Chełm ma swoich wiernych użytkowników, którzy dzięki niej już zapomnieli jak stało się w korkach na al. Armii Krajowej. Tramwaje i rozsądnie zaprojektowana pętla przy ul. Witosa pozwalają też znacznie szybciej dojechać do osiedli w południowej części Gdańska: Zakoniczyna, Ujeściska i Łostowic.

Ale dzisiejsza trasa "jedynki" - Chełm - Hucisko - Chełm - ma też swoich krytyków. - Dla kogo ona powstała? Chyba dla miejskich urzędników, bo podjeżdża jedynie pod magistrat - denerwują się nasi czytelnicy w listach do redakcji. Rzeczywiście, dziś większość pasażerów tej linii wysiada na kompletnie do tego nie przystosowanym przystanku na Hucisku (wąski i z niewielką ilością możliwych przesiadek) a następnie przechodzi na piechotę do oddalonego o kilkaset metrów węzła komunikacyjnego pod dworcem.

Teraz - jak dowiaduje się "Gazeta Wyborcza" - jest szansa, że tramwaje z Chełmu pojadą aż do Wrzeszcza, a zamiast na Hucisku, będą zawracać na pętli przy ul. Abrahama.

Do tej pory "jedynka" nie mogła jechać dalej, bo w Gdańsku było zbyt mało wozów, które mogły wjechać i bezpiecznie zjechać z Chełmu. Radziły z tym sobie nowe Bombardiery, Dortmundy oraz Citadisy, ale te z racji swojej awaryjności nie były chętnie wysyłane na tę trasę.

Przedłużenie linii jest związane z dostawami do Gdańska kolejnych tramwajów typu N8C, czyli tzw. Dortmundów. - W marcu mają do nas przyjechać pierwsze dwa przebudowane w Poznaniu N8C - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Przypomnijmy: w 2007 roku Gdańsk podpisał umowę na kupno 46 używanych tramwajów typu N8C, płacąc po ok 30 tys. euro za sztukę. To bardzo tanio, jak na sprawny sprzęt, ale by tramwaje przystosować m.in. do przewozu osób niepełnosprawnych, trzeba było je zmodernizować.
Wiosną 2008 r. przetarg na modernizację tramwajów wygrała firma Modertrans.

Czytaj też: Kontrolowane opóźnienie z Dortmundami?

Problem w tym, że wielkopolska firma słabo radzi sobie z przebudową tramwajów z Dortmundu. Jak dotąd, wbrew zapisom kontraktu, do Gdańska nie przyjechał żaden z wozów wysłanych do Wielkopolski. Z naszych informacji wynika, że tamtejsi monterzy i projektanci zaskakiwani są niemieckimi rozwiązaniami technicznymi. Kilka tygodni temu zbudowali nowe pudło dla gdańskiego tramwaju, które jednak okazało się... zbyt duże.

Opinie (288) 5 zablokowanych

  • An, do 2012 wszystkie tramwaje będą niskie i dojedziesz nimi wszędzie (1)

    • 3 0

    • wszędzie, od lotniska do baltic Areny

      • 0 0

  • (1)

    Najlepiej będzie jak pojedzie przy dworcu PKP , a jeszcze lepiej jak pojedzie do pętli Kliniczna lub Nowego Portu.

    • 1 0

    • dokladnie! tak powinno byc. do wrzeszcza jezdzi wszystko wystarczajaco czesto...

      • 0 0

  • A jeszcze lepiej bedzie jak WSZYSTKIE tramwaje będa jeżdziły na WSZYSTKICH trasach z częstotliwości co 5 minut.
    Eldorado!

    • 3 0

  • Pospolite lenistwo aż się żygać chce.

    Jak chcesz to wszystko możesz, i nic nie przeszkadza a tu wielkie halo bo się krzywda dzieje. Biedni ci ludzie nie potrafią nic docenić co by ktoś nie zrobił wiecznie źle, więc po co się starać jak i tak nie dogodzisz.

    • 4 2

  • Brawo!

    Wtedy policjanci z jajami mogą sobie maszerować codziennie!

    • 1 0

  • Proponuje trasę nie standartową a mianowicie: (2)

    Proponuje trasę nie standartową a mianowicie:
    - jedynka do pętli zajezdnia wrzeszcz przez Dworzec Główny, ale mogłaby jechać przez Jana z Kolna, Zielony Trójką, Kliniczną, i na wrzeszcz przez skrzyżowanie z Operą Bałtycką
    - zredukowałoby to tłok na linii tramwajowej nr.”10”, która notabene jak tylko pogorszy się pogoda "nie jeździ" i ZAWSZE SIE SPÓŹNIA LUB WYPADA Z TRASY!!!

    • 7 1

    • Nierealne. Spece już w latach 70 - tych uznali, że łuki w zjeździe z Klinicznej w Hallera do Opery są zbyt ostre. Remont był, wyprostował je, ale w ZKM-ie nadal panuje przekonanie, że są zbyt ostre.

      • 2 0

    • A i dzięki temu linia nr 10 nie będzie się spóźniać a może to pogoda (skoro ona winna) się poprawi? ;)

      Często jeżdżę tą linią i nie zaważyłem żeby były z nią aż takie problemy.

      A co do trasy to takie połączenie było by na pewno ciekawe choć czy jest potrzebne?
      Co do odciążenia 10tki to na odcinku Jana z Kolna uzupełnia ja linia 8 (swoja drogą zazwyczaj jeszcze bardziej przepełniona niż 10) wiec 1 na tej trasie nie wniosła by wiele nowego. I tak aby pojechać dalej w kierunku portu trzeba się przesiąść na 4 (rozkład 8ki jest zazwyczaj dopasowany do rozkładu 4ki) albo zaczekać na 10.

      Większy pożytek był by raczej z bezpośredniego połączenia Jana z Kolna z Wrzeszczem.
      Za to z takiego przebiegu trasy pewnie nie byli by zadowoleni jadący z Chełmu do Wrzeszcza w czasie gdy ich tramwaj stał by w korku koło Opery. No i tramwaje na Alei Zwycięstwa tez są przecież przepełnione.

      • 0 0

  • bez sensu (1)

    Oczywistą oczywistością było to że bezsenu 1 jezdziła jak jezdziła od razu powinna jezdzic do wrzeszcza i nawet dalej + powinna być trasa na stogi + do do Nowego Portu .
    2 sprawa powinni rozbudować trase do kowal przez Ujescisko ,zakoniczyn). 3 sprawa to bład ze kupujemy stare złomy. bo stare to dobre tylko Wino

    • 2 1

    • a skąd tyle tramwajów wziąść profesor pomyślał?

      • 1 0

  • Czemu tylko do Wrzeszcza a w kierunku Stogów nie można puścić jednej lini ?

    • 2 5

  • znowu ten Lisicki "fachowiec" od komunikacji

    co ta łachudra jeszcze robi na tym stołku?
    2 /słownie: DWA/ tramwaje - ale "postęp"!!!!
    wymienią jedynie dwa które zdążyły się już popsuć!
    jak tak się będzie rozwijała komunikacja miejska w Gdańsku - to niedługo taczkami będzie się ludzi wozić po wywiezieniu na taczce tego Lisickiego z UM!

    • 4 2

  • ....

    nowe tramwaje ... nowe połączenia ... daje nam to więcej awarii ... drogi budowac a nie tramwaje kupować....

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane