• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest decyzja środowiskowa dla rozbudowy Węzła Szadółki, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
29 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Węzeł Szadółki na Obwodnicy Trójmiasta. Węzeł Szadółki na Obwodnicy Trójmiasta.

Władze Gdańska przygotowują się do rozbudowy Węzła Szadółki zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy. Póki co, 8 mln zł zapisano w planie finansowym miasta na opracowanie projektu budowlanego. Światło dzienne ujrzała też decyzja środowiskowa dla przedsięwzięcia. Jednak na prace budowlane potrzeba jeszcze 188 mln zł. Część pieniędzy pochodzić ma z budżetu Gdańska i właścicieli okolicznych działek oraz firm rezydujących na Szadółkach.



Czy korzystasz z Węzła Szadółki?

Przypomnijmy, że Węzeł Szadółki, który powstał w latach 70., od początku miał charakter tymczasowy. Obiekt zbudowano głównie z myślą o obsłudze powstającego tam zakładu utylizacji. W kolejnych latach postępowała rozbudowa obwodnicy, zmieniały się przepisy dotyczące kształtu dróg, a Węzeł Szadółki pozostawał nadal niezmieniony.

Groziło to nawet jego zamknięciem ze względów bezpieczeństwa. Na szczęście w 2005 r. udało się uzyskać zgodę na odstępstwo od warunków technicznych i zachowanie tego węzła ze względu na jego strategiczne znaczenie. Ówczesny minister ds. transportu nakazał jednak władzom Gdańska i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjąć wspólne działania zmierzające do przystosowania obiektu do obecnych standardów - chodzi o pozyskanie gruntu, opracowanie dokumentacji (co należało do miasta) i realizację przedsięwzięcia (zadanie gdańskiego oddziału GDDKiA).


Jest decyzja środowiskowa

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia urzędnicy z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wydali decyzję środowiskową dla rozbudowy Węzła Szadółki. Została ona wydana na wniosek zarządcy drogi - gdańskiego oddziału GDDKiA.

W ramach inwestycji, po obu stronach Węzeł Szadółki zyskałby dodatkowy pas ruchu (prawy). Miałyby one prowadzić do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy zobacz na mapie Gdańska.

Drogowcy będą musieli wykonać dodatkowy przejazd pod główną nitką obwodnicy, bowiem w rejonie węzła ul. Jabłoniowa będzie miała dwie jezdnie. Przy obwodnicy staną też ekrany akustyczne. Z nich powinni ucieszyć się najbardziej mieszkańcy bloków przy ul. Stężyckiej.

W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową. Ma to jednak zapobiec korkowaniu się całego Węzła Szadółki. Cała inwestycja ma pochłonąć wstępnie ok. 188 mln zł.

Tak ma wyglądać w przyszłości Węzeł Szadółki. Tak ma wyglądać w przyszłości Węzeł Szadółki.
Póki co, miasto zapewnia 8 mln zł na rozbudowę węzła

W Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta Gdańska ujęto rozbudowę Węzła Szadółki. Są to wydatki związane z przygotowaniem kompletnej dokumentacji projektowej i projektów wykonawczych, czyli ok. 8 mln zł w latach 2016 i 2017, z tym że w 2016 r. tylko 1 mln zł.

- Planowany termin pozyskania ww. dokumentacji to koniec 2017 roku - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Na chwilę obecną nie jest znany termin realizacji rozbudowy Węzła Szadółki.

Kto miałby zapłacić za rozbudowę węzła?

Pod znakiem zapytania jest finansowanie rozbudowy węzła. W trakcie konsultacji nad Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 wnioskowano o ujęcie rozbudowy Węzła Szadółki. Niestety, ostatecznie decyzją urzędników jeszcze za czasów rządzenia koalicji PO-PSL pomysł został skreślony.

Oficjalnym powodem był fakt, że program nie przewiduje realizacji zadań w zakresie przebudowy węzłów. We wspomnianym rządowym programie ujęto budowę dróg ekspresowych i obwodnic. Nie ma zatem szans na pokrycie w całości inwestycji z budżetu centralnego.

Władze Gdańska nie składają jednak broni.

- Część kosztów przejmie miasto, ale chcemy, by do rozbudowy Węzła Szadółki dołożyły się okoliczne przedsiębiorstwa, m.in. byłby to zarządca spalarni, właściciel istniejącego pobliskiego centrum handlowego czy spółka AIG Lincoln, która planuje centrum handlowe przy wspomnianym węźle - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Miasto chce uzbierać 75 proc. ze wspomnianych 188 mln zł. Pozostałe 25 proc. miałaby dołożyć GDDKiA.

Miejsca

Opinie (162) 2 zablokowane

  • a decyzja od S6 jest już Panie Redaktorze?

    • 8 0

  • Gdansk zarezerwowal 1 mln w budzecie na ten cel w 2016r

    Pytam na co?...chyba na flamastry, papier i kalkę techniczną he, he jaja sobie z ludzi robią którzy tamtędy codziennie do pracy jeżdżą, wielkiej Lechi za promocję płacą z 4 razy wiecej.

    • 13 3

  • Nie podniecajcje się niezdrowo...

    ...PiS'uar wytnie wszystkie inwestycje w Gdańsku, jeszcze zatęsknicie za PO....

    • 7 14

  • Widze ze nadal budowanie zjazdow w ksztalcie koniczynki to astronomia dla naszych pseudo projektantow,

    Bedzie taki sam bubel jak obecny zjazd na wielopolska z tego co widac, rece opadaja

    • 13 1

  • Kretynizm GDDKiA (1)

    Czy nie potrafią zrobić koniczynki bez świateł zamiast tego projektu podobnego do tego co jest w Wielkim Kacku? Przecież zjazd i wjazd na stronę Łodzi już jest i można by go tylko przedłużyć, po co likwidować i zamiast tego robić jakąś drogą przebudowę?
    Jakich projektantów tam w GDDKiA zatrudniają? Po co zjazdy ze światłami?

    • 10 2

    • Wariant I i Wariant II

      Teraz widze że na wizualizacji są 2 warianty:
      Wariant I to porażka - co inni też zauważyli w komentarzach. Nie ma zjazdów w prawo tylko zjazdy w lewo ze światłami, masakra.
      Wariant II jest zdecydowanie lepszy bo zapewnia bezposrednie zjazdy, coś na kształt koniczynki (chociaż kształtem tego nie przypomina).
      Nie wiem kto wydaje kase na przygotowanie Wariantu I? Jesteśmy aż tak bogaci?

      Czemu artykuł nie wspomina o 2 wariantach?
      Czemu mapka "Tak ma wyglądać węzeł Szadółki" nie pokazuje obydwu wariantów?
      To ma być odpowiedzialne i profesjonalne dziennikarstwo?

      • 7 1

  • wspolczuje osoba ktore mieszkaja przy obwodnicy dojazd do centrum rano to koszmar ale co tam wazne ze developerzy sie ciesza i buduja klocki bez drog dojazdowych do Gdanska...Nie nam panuje wiecznie I Sekretarz wiecznie zywy Budyn!!!

    • 9 3

  • a na zdjęciu widać głupotę

    jedziemy aleją Kazimierza Jagiellończyka w Gdańsku i trafiamy na drogowskaz do Gdańska, a żeby było jeszcze weselej wieś Otomin z Gminy Kolbudy jest na białym tle jako dzielnica Gdańska. Podobnie jest na całej tej alei i także w niektórych miejscach Al. Armii Krajowej jak też traktu św. Wojciecha

    • 5 2

  • Robcie nie gadajcie (1)

    Ile można wizualizacji oglądać? Okolica Fashion House jest zakorkowana przez fatalne rozwiązania komunikacyjne wokół.

    • 9 3

    • Nie rozwiązania

      Co nadmiar samochodów.

      • 3 7

  • czy aż tak ważne jest wysypisko śmieci ? (1)

    mam wątpliwości.

    • 2 8

    • nie, wcale, u siebie na wsi zawsze przecież do obornika wszystko wrzucałeś/aś

      • 2 0

  • (3)

    kupno mieszkanie na poludniu Gdanska to katastrofa tylko kamikadze tak postepuja patrzac jaki dojazd jest do centrum szczegolnie rano

    • 6 5

    • wole mieć ratę niższą o 300 zł i tankować z żoną dwa samochody za 1500 zł miesięcznie razem (1)

      do tego stojąc rano w korku przez godzinę mam czas na facebooka i raport drogowy na trójmiasto pe el

      • 6 6

      • i dobrego lekarza sobie zalatw,znajdziesz go napewno na fcebooku rano:)

        • 6 2

    • właśnie po to kupiłem, żeby nie musieć wjeżdżać do centrum, bo pracuje poza centrum

      do centrum dojazd jest fatalny codziennie mega korek rano i wieczorem,
      więc nie zazdroszczę pracującym w centrum ogólnie, za to duuużo taniej na południu lecz nie wszędzie, a co do tematu, to mieszkam przy węźle szadóły i oceniam go najlepiej ze wszystkich, najmniej zatkany, a jak widzę po drodze te wszystkie zjazdy Straszyn, obw. południowa to nie wierzę, że codziennie takie kolejki i nie mają innego dojazdu, na tych dojazdach się skup kolego

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane