• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest decyzja środowiskowa dla rozbudowy Węzła Szadółki, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
29 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Węzeł Szadółki na Obwodnicy Trójmiasta. Węzeł Szadółki na Obwodnicy Trójmiasta.

Władze Gdańska przygotowują się do rozbudowy Węzła Szadółki zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy. Póki co, 8 mln zł zapisano w planie finansowym miasta na opracowanie projektu budowlanego. Światło dzienne ujrzała też decyzja środowiskowa dla przedsięwzięcia. Jednak na prace budowlane potrzeba jeszcze 188 mln zł. Część pieniędzy pochodzić ma z budżetu Gdańska i właścicieli okolicznych działek oraz firm rezydujących na Szadółkach.



Czy korzystasz z Węzła Szadółki?

Przypomnijmy, że Węzeł Szadółki, który powstał w latach 70., od początku miał charakter tymczasowy. Obiekt zbudowano głównie z myślą o obsłudze powstającego tam zakładu utylizacji. W kolejnych latach postępowała rozbudowa obwodnicy, zmieniały się przepisy dotyczące kształtu dróg, a Węzeł Szadółki pozostawał nadal niezmieniony.

Groziło to nawet jego zamknięciem ze względów bezpieczeństwa. Na szczęście w 2005 r. udało się uzyskać zgodę na odstępstwo od warunków technicznych i zachowanie tego węzła ze względu na jego strategiczne znaczenie. Ówczesny minister ds. transportu nakazał jednak władzom Gdańska i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjąć wspólne działania zmierzające do przystosowania obiektu do obecnych standardów - chodzi o pozyskanie gruntu, opracowanie dokumentacji (co należało do miasta) i realizację przedsięwzięcia (zadanie gdańskiego oddziału GDDKiA).


Jest decyzja środowiskowa

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia urzędnicy z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wydali decyzję środowiskową dla rozbudowy Węzła Szadółki. Została ona wydana na wniosek zarządcy drogi - gdańskiego oddziału GDDKiA.

W ramach inwestycji, po obu stronach Węzeł Szadółki zyskałby dodatkowy pas ruchu (prawy). Miałyby one prowadzić do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy zobacz na mapie Gdańska.

Drogowcy będą musieli wykonać dodatkowy przejazd pod główną nitką obwodnicy, bowiem w rejonie węzła ul. Jabłoniowa będzie miała dwie jezdnie. Przy obwodnicy staną też ekrany akustyczne. Z nich powinni ucieszyć się najbardziej mieszkańcy bloków przy ul. Stężyckiej.

W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową. Ma to jednak zapobiec korkowaniu się całego Węzła Szadółki. Cała inwestycja ma pochłonąć wstępnie ok. 188 mln zł.

Tak ma wyglądać w przyszłości Węzeł Szadółki. Tak ma wyglądać w przyszłości Węzeł Szadółki.
Póki co, miasto zapewnia 8 mln zł na rozbudowę węzła

W Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta Gdańska ujęto rozbudowę Węzła Szadółki. Są to wydatki związane z przygotowaniem kompletnej dokumentacji projektowej i projektów wykonawczych, czyli ok. 8 mln zł w latach 2016 i 2017, z tym że w 2016 r. tylko 1 mln zł.

- Planowany termin pozyskania ww. dokumentacji to koniec 2017 roku - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Na chwilę obecną nie jest znany termin realizacji rozbudowy Węzła Szadółki.

Kto miałby zapłacić za rozbudowę węzła?

Pod znakiem zapytania jest finansowanie rozbudowy węzła. W trakcie konsultacji nad Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 wnioskowano o ujęcie rozbudowy Węzła Szadółki. Niestety, ostatecznie decyzją urzędników jeszcze za czasów rządzenia koalicji PO-PSL pomysł został skreślony.

Oficjalnym powodem był fakt, że program nie przewiduje realizacji zadań w zakresie przebudowy węzłów. We wspomnianym rządowym programie ujęto budowę dróg ekspresowych i obwodnic. Nie ma zatem szans na pokrycie w całości inwestycji z budżetu centralnego.

Władze Gdańska nie składają jednak broni.

- Część kosztów przejmie miasto, ale chcemy, by do rozbudowy Węzła Szadółki dołożyły się okoliczne przedsiębiorstwa, m.in. byłby to zarządca spalarni, właściciel istniejącego pobliskiego centrum handlowego czy spółka AIG Lincoln, która planuje centrum handlowe przy wspomnianym węźle - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Miasto chce uzbierać 75 proc. ze wspomnianych 188 mln zł. Pozostałe 25 proc. miałaby dołożyć GDDKiA.

Miejsca

Opinie (162) 2 zablokowane

  • Gdańsk stał się miastem inwestycji strategicznych.

    Polega to na tym, że zajmuje się wyłącznie inwestycjami, swoimi i deweloperskimi. A tymczasem lujami nie ma kto się zająć. Dlatego np. rewitalizacje to czysta propaganda - poza prostymi inwestycjami w infrastrukturę, nie ma tam nic więcej.

    • 1 1

  • i

    A pieniadze. z UNII ? Trzeba tylko zrobic dory biznes plan,a ne ciagle narzekac i zebrac !Aktualnie Rzad nie wie,co zrobic z 60.miliardami ,ktore musi zagospodarowac do jutra !! Nie trzeba bylo wczesnej myslec ? Ale po co,lepiej powiedziec ,,nie ma ,,!!! Droga do pomocy z Unii jest wciaz otwarta ,jeszcze PIS jej nie zerwal ,tylko szybko dzialac !!!

    • 0 0

  • oba warianty są słabe

    Brakuje rozwiazania pośredniego. Pierwszy z wariantów lekko bym zmodyfikował w taki sposób ze drogi od strony A1 bym zostawił a dodał tylko to co jest od strony Gdyni. Lekko tylko zmienić drogi od strony A1 I zlikwidować ronda na Jabloniowej. Zastosować coś w rodzaju węzła Matarnia ale w tańszej wersji.

    • 0 0

  • Lewoskret !

    Brak lewoskretu z przywidzkiej na obwodnice spowoduje zakorkowanie i tak juz zakorkowanego wezla Kowale !!! Tu potrzeba przebudowy!

    • 0 0

  • Węzeł kowale

    Zrobili by wreszcie węzeł na kowalach to on potrzebuje najpilniej przebudowy!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane