• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest decyzja środowiskowa dla rozbudowy Węzła Szadółki, ale nie ma pieniędzy

Maciej Naskręt
29 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Węzeł Szadółki na Obwodnicy Trójmiasta. Węzeł Szadółki na Obwodnicy Trójmiasta.

Władze Gdańska przygotowują się do rozbudowy Węzła Szadółki zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy. Póki co, 8 mln zł zapisano w planie finansowym miasta na opracowanie projektu budowlanego. Światło dzienne ujrzała też decyzja środowiskowa dla przedsięwzięcia. Jednak na prace budowlane potrzeba jeszcze 188 mln zł. Część pieniędzy pochodzić ma z budżetu Gdańska i właścicieli okolicznych działek oraz firm rezydujących na Szadółkach.



Czy korzystasz z Węzła Szadółki?

Przypomnijmy, że Węzeł Szadółki, który powstał w latach 70., od początku miał charakter tymczasowy. Obiekt zbudowano głównie z myślą o obsłudze powstającego tam zakładu utylizacji. W kolejnych latach postępowała rozbudowa obwodnicy, zmieniały się przepisy dotyczące kształtu dróg, a Węzeł Szadółki pozostawał nadal niezmieniony.

Groziło to nawet jego zamknięciem ze względów bezpieczeństwa. Na szczęście w 2005 r. udało się uzyskać zgodę na odstępstwo od warunków technicznych i zachowanie tego węzła ze względu na jego strategiczne znaczenie. Ówczesny minister ds. transportu nakazał jednak władzom Gdańska i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjąć wspólne działania zmierzające do przystosowania obiektu do obecnych standardów - chodzi o pozyskanie gruntu, opracowanie dokumentacji (co należało do miasta) i realizację przedsięwzięcia (zadanie gdańskiego oddziału GDDKiA).


Jest decyzja środowiskowa

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia urzędnicy z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wydali decyzję środowiskową dla rozbudowy Węzła Szadółki. Została ona wydana na wniosek zarządcy drogi - gdańskiego oddziału GDDKiA.

W ramach inwestycji, po obu stronach Węzeł Szadółki zyskałby dodatkowy pas ruchu (prawy). Miałyby one prowadzić do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy zobacz na mapie Gdańska.

Drogowcy będą musieli wykonać dodatkowy przejazd pod główną nitką obwodnicy, bowiem w rejonie węzła ul. Jabłoniowa będzie miała dwie jezdnie. Przy obwodnicy staną też ekrany akustyczne. Z nich powinni ucieszyć się najbardziej mieszkańcy bloków przy ul. Stężyckiej.

W tej koncepcji minusem będzie zlikwidowany lewoskręt z ul. Przywidzkiej w ul. Jabłoniową. Ma to jednak zapobiec korkowaniu się całego Węzła Szadółki. Cała inwestycja ma pochłonąć wstępnie ok. 188 mln zł.

Tak ma wyglądać w przyszłości Węzeł Szadółki. Tak ma wyglądać w przyszłości Węzeł Szadółki.
Póki co, miasto zapewnia 8 mln zł na rozbudowę węzła

W Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta Gdańska ujęto rozbudowę Węzła Szadółki. Są to wydatki związane z przygotowaniem kompletnej dokumentacji projektowej i projektów wykonawczych, czyli ok. 8 mln zł w latach 2016 i 2017, z tym że w 2016 r. tylko 1 mln zł.

- Planowany termin pozyskania ww. dokumentacji to koniec 2017 roku - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Na chwilę obecną nie jest znany termin realizacji rozbudowy Węzła Szadółki.

Kto miałby zapłacić za rozbudowę węzła?

Pod znakiem zapytania jest finansowanie rozbudowy węzła. W trakcie konsultacji nad Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 wnioskowano o ujęcie rozbudowy Węzła Szadółki. Niestety, ostatecznie decyzją urzędników jeszcze za czasów rządzenia koalicji PO-PSL pomysł został skreślony.

Oficjalnym powodem był fakt, że program nie przewiduje realizacji zadań w zakresie przebudowy węzłów. We wspomnianym rządowym programie ujęto budowę dróg ekspresowych i obwodnic. Nie ma zatem szans na pokrycie w całości inwestycji z budżetu centralnego.

Władze Gdańska nie składają jednak broni.

- Część kosztów przejmie miasto, ale chcemy, by do rozbudowy Węzła Szadółki dołożyły się okoliczne przedsiębiorstwa, m.in. byłby to zarządca spalarni, właściciel istniejącego pobliskiego centrum handlowego czy spółka AIG Lincoln, która planuje centrum handlowe przy wspomnianym węźle - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Miasto chce uzbierać 75 proc. ze wspomnianych 188 mln zł. Pozostałe 25 proc. miałaby dołożyć GDDKiA.

Miejsca

Opinie (162) 2 zablokowane

  • (1)

    kupilem mieszkanie rok temu przy obwodnicy i chce je sprzedac jak najszybciej,nie przypuszczalem ze moje ranne zycie,stanie w korkach przeobrazi sie w koszmar

    • 5 2

    • za obwodnicą

      to spróbuj zamieszkać za obwodnicą, tam jest jeszcze lepiej ....

      • 1 0

  • Wariant I i Wariant II a w artykule ani słowa o tym ani na mapce?

    Wariant I i Wariant II a w artykule ani słowa o tym ani na mapce?

    Wariant I to porażka - co inni też zauważyli w komentarzach. Nie ma zjazdów w prawo tylko zjazdy w lewo ze światłami, masakra.
    Wariant II jest zdecydowanie lepszy bo zapewnia bezposrednie zjazdy, coś na kształt koniczynki (chociaż kształtem tego nie przypomina).
    Nie wiem kto wydaje kase na przygotowanie Wariantu I? Jesteśmy aż tak bogaci?

    Czemu artykuł nie wspomina o 2 wariantach?
    Czemu mapka "Tak ma wyglądać węzeł Szadółki" nie pokazuje obydwu wariantów?
    To ma być odpowiedzialne i profesjonalne dziennikarstwo?
    Dlaczego artykuł wprowadza w błąd że jest tylko 1 wariant, który jest przedstawiony na mapce i jest "korkogenny" ze światłami

    • 11 1

  • (1)

    zobaczcie ile osob sprzedaje mieszkania przy obwodnicy na kazdym osiedlu,ja rozumiem ze sa tansze ale naprawde nie dajcie sie na to zlapac ,lepiej doplacic wiecej i mieszkac gdzies blizej centrum i miec spokojny ranny dojazd do Gdanska bo na Adamowicza nie ma co liczyc dla niego liczy sie tylko zysk kolegow develeporow

    • 10 5

    • Sporo ludzi dojeżdza obwodnicą do pracy. Np. ja do Pruszcza. Z centrum wlókłbym się 3 razy wolniej!

      • 2 1

  • Gorzej niż jest

    Przeniesienie całego węzła na jedna stronę zwiększy tylko korki. Po co taka "modernizacja"? Jeszcze pewnie na wylocie zjazdówek zrobią mini rondeczka albo światła i katastrofa gotowa.

    • 6 1

  • Ciekawe (1)

    czy ktokolwiek z planistów UM Gdańsk ma refleksje na temat jak bardzo spie.... temat ulicy Przywidzkiej. Przeciez tam było pole (dosłownie) a i teraz obok Rental Park jeszcze trochę miejsca zostało. Majac do dyspozycji tyle miejsca i dobrze wiedząc że zaraz tu powstanie CH, osiedla itd.... buduje się jednopasmową drogę. Zastanawiać tylko może fakt, jaki to przejaw geniuszu (na szczęście) miał miejsce w latach 80-tych kiedy zaplanowano budowę 3-pasmowej A-K, obwodnicy, i innych dróg. Czy ktos wyobraża teraz sobie 1-pasmową A-K???

    • 16 2

    • mało kto zdaje sobie sprawę z tego że te pola były wykupione przez urzędasów za małe pieniądze

      wiedzieli którędy w przyszłości będą budowane drogi i ile dostaną kasy

      • 3 1

  • Ale za to są pieniądze

    Na wspaniałą, cudowną, rozwiązującą wszystkie problemy obwodnicę metropolitarną!

    • 5 3

  • (1)

    wczoraj stałem w giga korku do galerii, jak idiota nabralem sie na promocje -90% LOL nigdy więcej!!!

    • 5 0

    • W ten sposób nabiera się większość! Pseudo promocje, przeceny z cen których nigdy nie było! W zwykłym tygodniu jest tam taniej. Ogólnie odradzam FH!

      • 3 0

  • podziękować PRLowi że wybudowano w tamtych czasach obowodnicę

    nie wiadomo co by się teraz w Gdańsku działo!!

    • 10 0

  • czemu okoliczne przedsiębiorstwa mają wziąć na klatę nieudolność organizacyjną i architektoczniczną włodarzy ?

    oczekiwanie że się dorzucą do rozbudowy jest śmieszne,

    a jaki wpływ te przedsiębiorstwa miały na podjęcie decyzji o rozbudowie osiedli mieszkaniowych dookoła i wybudowania centrum handlowego wieloobiektowego?

    • 6 2

  • Jestem za wariantem nr 2 (1)

    Znacznie lepszy. Jednak brak lewoskrętu z jabłoniowej na przywidzką to nieporozumienie! Trzeba będzie korzystać z prawoskrętu do Biedronki, nawrót w lewo i dzida prosto! Wszyscy już tak jeżdzą teraz -miana świateł szybciej.

    • 6 1

    • projekty

      Oba projekty do śmieci. Szkoda na nie było kasy.
      A już szczytem "profesjonalizmu" projektantów jest brak lewoskrętu w Przywidzką w wariancie 1. Czyli brak możliwości dojazdu linii 156 i 174 do dużego ( i ciągle w rozbudowie) osiedla mieszkaniowego.

      Już poprzednie projekty pokazywały, ze projekty robi się na "pałę" , bez inwentaryzacji istniejącej i planowanej infrastruktury. W poprzednich jakoś nie zauważono np. obiektów DAF, Iveco itp.
      Teraz nie widzi się mieszkańców osiedli w rejonie Fashion House.

      Ciągle się dziwie, że istnieją organy typu FRAG, których wizje rozwoju Gdańska są tak chore, że aż szokujące. Np. likwidacja po jednym pasie jezdni w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. W tak newralgicznym miejscu Gdańska realizacja takiego planu oznacza totalny paraliż komunikacyjny, tym bardziej, ze w miejscu zlikwidowanych jezdni powstaną domy mieszkalne i biurowce. A szczytem absurdu jest tu propozycja likwidacji bezkolizyjnych przejść podziemnych!!!

      Co do Węzła Szadółki. Jeżeli ma tu powstać jeszcze jedno i to największe centrum handlowe, rozbudować się mają osiedla mieszkaniowe no i oczywiście spalarnia odpadów, to oba warianty są już " spóźnione" bo nie są dostosowane do planowanego natężenia ruchu pojazdów. A nawet są krokiem wstecz, bo tylko wydłużają czas przejazdu, dodatkowo poprzez liczne światła będą powodować korki.

      Jeżeli w Trójmieście nie ma odpowiednio wykształconych i rozumiejących problemy ruchu drogowego planistów, to bardzo proszę władze miasta o poszukanie ich w innych częściach Polski. Bo przecież i tak się za to płaci. To dlaczego płacić za tak nieudolne projekty.
      To ma być rozwiązanie na co najmniej 20 lat, a znając nasze realia i na więcej. No to trzeba jednak mieć " głowę".

      Dotyczy to w równej mierze władz miasta i projektantów.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane