- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (419 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (46 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (256 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (158 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Kanał nie będzie zagrażał Mierzei Wiślanej
Przekop przez mierzeję nie zmieni warunków hydrologicznych w Zalewie Wiślanym - przekonują naukowcy z Instytutu Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk w swojej najnowszej ekspertyzie.
Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Do grona tych ostatnich należą głównie ekolodzy i władze Krynicy Morskiej, które obawiają się, że budowa kanału będzie miała negatywne skutki dla środowiska i zniszczy np. okoliczne plaże.
Wiosną br. konsorcjum firm Polbud Pomorze, Geosyntex i Fundacji Naukowo-Technicznej z Gdańska, przedstawiło studium wykonalności tej inwestycji. W opracowaniu wymieniono przede wszystkim plusy budowy kanału, w tym głównie szansę na rozwój portu morskiego w Elblągu i portów na Zalewie Wiślanym. Zapewniono także, że inwestycja nie będzie zagrożeniem dla środowiska.
Z kolei w środę gdańscy naukowcy z Instytutu Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk zaprezentowali 200 stron wyników badań dotyczących skutków budowy kanału przez Mierzeję i toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Badania zamówione przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego były prowadzone przez rok.
Ich wyniki są jednoznaczne: przekop nie spowoduje żadnych zagrożeń. Naukowcy badali głównie wpływ falochronów na stabilność brzegów Mierzei Wiślanej, obecność metali i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w osadach dennych Zalewu Wiślanego i groźbę zasypywania toru wodnego w poprzek Zalewu Wiślanego. - Kanał o głębokości 5 m i szerokości 25 m stanowi zaledwie 3 proc. powierzchni przekroju Cieśniny Bałtijskiej. Nawet gdyby nie było śluz i żadnej kontroli przepływów, jego wpływ na wody Zalewu będzie znikomy - stwierdził prezentujący wyniki badań doc. dr hab. inż. Marek Szmytkiewicz.
We wnioskach naukowcy stwierdzili, że falochrony kanału, powinny wychodzić w morze na odległość 450 metrów. - Nie będzie to miało bardzo dużego wpływu na linię brzegową wokół nich. Na przestrzeni 10 lat zmiany będą występowały w promieniu jednego kilometra od kanału, a maksymalna akumulacja brzegu wyniesie od 10 do 40 metrów. Natomiast na torze wodnym Zalewu Wiślanego bardzo powoli będzie osiadała zawiesina, którą trzeba będzie usuwać raz na 10 lat - wyjaśniał Szmytkiewicz.
Ponadto badania wykazały, że przy falochronach rozciągających się na odległość co najmniej 450 m od brzegu znika konieczność budowy toru podejściowego. W takich warunkach problemy ze spłycaniem wejścia do portu nie wystąpią w pierwszych 10 latach eksploatacji portu.
Decyzja polityczna o budowie kanału zapadnie najwcześniej za rok. Prace mogłyby rozpocząć się w 2010, a skończyć w 2013 r. Kanał w Skowronkach, miałby mieć ok. 1100 m długości, 150 m szerokości w lustrze wody i 5 m głębokości. Szacunkowy koszt to 350 mln zł. Kanał ma uniezależnić żeglugę po Zalewie Wiślanym od Rosji i otworzyć na morze wybudowany kosztem 30 mln zł port w Elblągu.
Opinie (91)
-
2008-10-31 08:38
eeeeeeeeee weźcie do tej roboty saperów
rzucić parę ładunków wydłużonych, to się zrobi kanał a i teren przy okazji się rozminuje, bo tam ziemia bogata w niespodzianki, jak na Helu
- 0 0
-
2008-10-31 08:44
kopać kopać, starczy tych "ekspertyz"
zdaje me się, że owe "ekspertyzy" bedą droższe jak sam przekop
do przekopu proponuje te samą firme co rozbierała działki w letniewie
jeden dychawiczny spych i jedna jeszcze bardziej dychawiczna koparko-zabawka- 1 0
-
2008-10-31 08:54
Ale po co?!
Ale po co ten przekop?! I komu on będzie służył? Kto pogłębi Zalew Wiślany by mogły tam wpływać jednostki do portu w Elblągu? Ciekawe...
- 0 0
-
2008-10-31 09:42
ZALEW WISLANY PELEN BAKTERII
Ciekawe, jaka by byla reakcja opini publicznej, gdyby opublikowano ile tamze znajduje sie zarazkow i bakterii w ponad 2 metrowej warstwie mulow na dnie Zalewu. Sami sie zastanowcie - ile oczyszczalni sciekow ma Obwod Kaliningradzki?
Port w Elblagu to tylko ambicje niepoparte rachunkiem ekonomicznym - kto bedzie wciaz poglebial tor wodny przez Zalew? Po co - skoro obok jest juz duzy port Gdanska i Gdyni?- 0 0
-
2008-10-31 09:50
Budować Budować !!!!!
Budować Budować Budować Budować Budować Budować Budować Budować !!
- 1 0
-
2008-10-31 09:53
to się nazywa ...
... zbudować port za grubą kasę, a potem zastanawiać się jak do tego portu wprowadzić statki. Znaczy wygrali lutownicę w konkursie na biznesplan roku ;)
- 0 0
-
2008-10-31 09:57
Juz dawno powinien powstac ten kanał - trzymam kciuki za ta inwestycje
- 1 0
-
2008-10-31 10:02
Jak grałem w TTD... (1)
Jak grałem w Transport Tycoon Delux, to najpierw budowałem kanał, a potem port. ;] Największa beka była, jak mi w jakimś mieście nie pozwolili wybudować portu. Wtedy szlag trafiał inwestycje ;]
- 0 0
-
2008-10-31 21:33
To fakt... gmeranie w terenie nie bardzo podoba się lokalnym władzom....
ale od czego są łapówki. Mowię o open TTD :)- 0 0
-
2008-10-31 10:05
tor wodny (2)
Powiedzcie jakie zanurzenie ma statek oceaniczny a jaka jest proponowana szerokośc i glebokosc toru wodnego. Porownajcie to z torem wodnym Swinoujscie -Szczecin. Powinnismy pamietac o Szkarpawie, ktora jest jakby nie patrzac torem wodnym, moze tam nalezało by przeznaczyc owe 300 mln zlotych na renowacje.
Pozdrawiam- 0 0
-
2008-10-31 10:17
(1)
Do tego portu wpływały by statki o tonażu kilku tysięcy ton baranie i taka szerokość i głębokość jest w zupełni wystarczająca do takich statków
- 0 0
-
2008-11-01 20:42
tzn jaka
jakie zanurzenie ma statek o t. kilku tysięcy ton?
a jaka jest głebokość Zalewu- odp. 2 m, wątpię by przepłynął- 0 0
-
2008-10-31 10:15
nie liczyć, nie zastanawiać się nad zyskami, tylko budować, najlepiej, żeby kanał miał jeszcze złocone nabrzeża
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.