• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał nie będzie zagrażał Mierzei Wiślanej

Katarzyna Moritz
31 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Mierzeja i Zalew Wislany z lotu ptaka. Mierzeja i Zalew Wislany z lotu ptaka.

Przekop przez mierzeję nie zmieni warunków hydrologicznych w Zalewie Wiślanym - przekonują naukowcy z Instytutu Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk w swojej najnowszej ekspertyzie.



Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Do grona tych ostatnich należą głównie ekolodzy i władze Krynicy Morskiej, które obawiają się, że budowa kanału będzie miała negatywne skutki dla środowiska i zniszczy np. okoliczne plaże.

Wiosną br. konsorcjum firm Polbud Pomorze, Geosyntex i Fundacji Naukowo-Technicznej z Gdańska, przedstawiło studium wykonalności tej inwestycji. W opracowaniu wymieniono przede wszystkim plusy budowy kanału, w tym głównie szansę na rozwój portu morskiego w Elblągu i portów na Zalewie Wiślanym. Zapewniono także, że inwestycja nie będzie zagrożeniem dla środowiska.

Z kolei w środę gdańscy naukowcy z Instytutu Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk zaprezentowali 200 stron wyników badań dotyczących skutków budowy kanału przez Mierzeję i toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Badania zamówione przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego były prowadzone przez rok.

Ich wyniki są jednoznaczne: przekop nie spowoduje żadnych zagrożeń. Naukowcy badali głównie wpływ falochronów na stabilność brzegów Mierzei Wiślanej, obecność metali i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w osadach dennych Zalewu Wiślanego i groźbę zasypywania toru wodnego w poprzek Zalewu Wiślanego. - Kanał o głębokości 5 m i szerokości 25 m stanowi zaledwie 3 proc. powierzchni przekroju Cieśniny Bałtijskiej. Nawet gdyby nie było śluz i żadnej kontroli przepływów, jego wpływ na wody Zalewu będzie znikomy - stwierdził prezentujący wyniki badań doc. dr hab. inż. Marek Szmytkiewicz.

We wnioskach naukowcy stwierdzili, że falochrony kanału, powinny wychodzić w morze na odległość 450 metrów. - Nie będzie to miało bardzo dużego wpływu na linię brzegową wokół nich. Na przestrzeni 10 lat zmiany będą występowały w promieniu jednego kilometra od kanału, a maksymalna akumulacja brzegu wyniesie od 10 do 40 metrów. Natomiast na torze wodnym Zalewu Wiślanego bardzo powoli będzie osiadała zawiesina, którą trzeba będzie usuwać raz na 10 lat - wyjaśniał Szmytkiewicz.

Ponadto badania wykazały, że przy falochronach rozciągających się na odległość co najmniej 450 m od brzegu znika konieczność budowy toru podejściowego. W takich warunkach problemy ze spłycaniem wejścia do portu nie wystąpią w pierwszych 10 latach eksploatacji portu.

Decyzja polityczna o budowie kanału zapadnie najwcześniej za rok. Prace mogłyby rozpocząć się w 2010, a skończyć w 2013 r. Kanał w Skowronkach, miałby mieć ok. 1100 m długości, 150 m szerokości w lustrze wody i 5 m głębokości. Szacunkowy koszt to 350 mln zł. Kanał ma uniezależnić żeglugę po Zalewie Wiślanym od Rosji i otworzyć na morze wybudowany kosztem 30 mln zł port w Elblągu.

Opinie (91)

  • eeeeeeeeee weźcie do tej roboty saperów

    rzucić parę ładunków wydłużonych, to się zrobi kanał a i teren przy okazji się rozminuje, bo tam ziemia bogata w niespodzianki, jak na Helu

    • 0 0

  • kopać kopać, starczy tych "ekspertyz"

    zdaje me się, że owe "ekspertyzy" bedą droższe jak sam przekop
    do przekopu proponuje te samą firme co rozbierała działki w letniewie
    jeden dychawiczny spych i jedna jeszcze bardziej dychawiczna koparko-zabawka

    • 1 0

  • Ale po co?!

    Ale po co ten przekop?! I komu on będzie służył? Kto pogłębi Zalew Wiślany by mogły tam wpływać jednostki do portu w Elblągu? Ciekawe...

    • 0 0

  • ZALEW WISLANY PELEN BAKTERII

    Ciekawe, jaka by byla reakcja opini publicznej, gdyby opublikowano ile tamze znajduje sie zarazkow i bakterii w ponad 2 metrowej warstwie mulow na dnie Zalewu. Sami sie zastanowcie - ile oczyszczalni sciekow ma Obwod Kaliningradzki?
    Port w Elblagu to tylko ambicje niepoparte rachunkiem ekonomicznym - kto bedzie wciaz poglebial tor wodny przez Zalew? Po co - skoro obok jest juz duzy port Gdanska i Gdyni?

    • 0 0

  • Budować Budować !!!!!

    Budować Budować Budować Budować Budować Budować Budować Budować !!

    • 1 0

  • to się nazywa ...

    ... zbudować port za grubą kasę, a potem zastanawiać się jak do tego portu wprowadzić statki. Znaczy wygrali lutownicę w konkursie na biznesplan roku ;)

    • 0 0

  • Juz dawno powinien powstac ten kanał - trzymam kciuki za ta inwestycje

    • 1 0

  • Jak grałem w TTD... (1)

    Jak grałem w Transport Tycoon Delux, to najpierw budowałem kanał, a potem port. ;] Największa beka była, jak mi w jakimś mieście nie pozwolili wybudować portu. Wtedy szlag trafiał inwestycje ;]

    • 0 0

    • To fakt... gmeranie w terenie nie bardzo podoba się lokalnym władzom....
      ale od czego są łapówki. Mowię o open TTD :)

      • 0 0

  • tor wodny (2)

    Powiedzcie jakie zanurzenie ma statek oceaniczny a jaka jest proponowana szerokośc i glebokosc toru wodnego. Porownajcie to z torem wodnym Swinoujscie -Szczecin. Powinnismy pamietac o Szkarpawie, ktora jest jakby nie patrzac torem wodnym, moze tam nalezało by przeznaczyc owe 300 mln zlotych na renowacje.
    Pozdrawiam

    • 0 0

    • (1)

      Do tego portu wpływały by statki o tonażu kilku tysięcy ton baranie i taka szerokość i głębokość jest w zupełni wystarczająca do takich statków

      • 0 0

      • tzn jaka

        jakie zanurzenie ma statek o t. kilku tysięcy ton?
        a jaka jest głebokość Zalewu- odp. 2 m, wątpię by przepłynął

        • 0 0

  • nie liczyć, nie zastanawiać się nad zyskami, tylko budować, najlepiej, żeby kanał miał jeszcze złocone nabrzeża

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane