• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanałem do Bałtyku

Maciej Sandecki
8 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Mierzeję Wiślaną przetnie kanał żeglugowy. Rząd umieścił inwestycję na liście swoich strategicznych projektów. Przekop ma być gotowy w 2010 roku.

O wpisanie przekopu mierzei do strategicznych inwestycji zabiegały władze Elbląga i województwa warmińsko-mazurskiego. Ich plany poparł minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki (LPR). W ten sposób projekt budowy znalazł się na liście programu "infrastruktura i środowisko", zaakceptowanego już przez rząd. O finansowanie Polska będzie zabiegać w Unii Europejskiej i NATO - dla Paktu to obszar istotny ze względu na bliskie sąsiedztwo z Rosją. Szacowany koszt przedsięwzięcia wynosi 60 mln euro.

Pieniądze na ekspertyzy ekonomiczne i ekologiczne zadeklarował jednak minister Wiechecki. Zapowiadana budowa kanału ma podtekst polityczny. Jedyna w tej chwili droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Tymczasem Rosjanie od lat utrudniają polskim jednostkom żeglugę po tych akwenach. Nawet teraz - od maja br. - trwa blokada ruchu po zalewie. Tracą polscy armatorzy, szczególnie Żegluga Gdańska, która zarabiała na wycieczkowych rejsach z Elbląga i Gdańska do Kaliningradu. Na skraju bankructwa stoi też wybudowany niedawno za pieniądze UE nowoczesny port w Elblągu, który egzystował tylko dzięki handlowi z obwodem kaliningradzkim.

Jednak przekop ma także przeciwników. Niezadowolone są przede wszystkim władze Krynicy Morskiej, najbogatszej polskiej gminy, która leży na końcu polskiego odcinka mierzei. - Kanał może utrudnić dojazd do naszej miejscowości - tłumaczą.

Protestuje też część ekologów. Ich zdaniem, przekop wpłynie negatywnie na ekosystem Zalewu Wiślanego. Ekolodzy przypominają, że cały pas Mierzei Wiślanej jest obszarem chronionym, wpisanym do europejskiej sieci Natura 2000. W takich miejscach nie powinno się dokonywać znaczących ingerencji w środowisko.
Kanał ma biec we wsi Skowronki (na zdjęciu). Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę dużym statkom towarowym, pasażerskim i rybackim. Kanał ma biec we wsi Skowronki (na zdjęciu). Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę dużym statkom towarowym, pasażerskim i rybackim.
grafika: Gazeta Wyborcza Trójmiasto grafika: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
Argumenty przeciwników stara się zbić prof. Tadeusz Jednorał. To on, prezes Pomorskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych, 10 lat temu wraz z zespołem ekspertów opracował pierwszą koncepcję przekopu. - Nie będzie żadnych trudności komunikacyjnych z Krynicą Morską. Równolegle z budową kanału powstanie nad nim most wantowy - wyjaśnia profesor. - Most będzie dwupasmowy, ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów. Spokojnie. Krynica nie zostanie odcięta od świata.

Badania sprzed lat wykazują też, że kanał nie spowoduje wzrostu zasolenia Zalewu Wiślanego. Dlaczego? Bo i Cieśnina Pilawska - wielokrotnie szersza i głębsza niż planowany przekop - nie wpływa negatywnie na ekosystem zalewu. Budowa ma ruszyć w 2008 r., a dwa lata później kanał powinien zostać otwarty. - Warto go budować, choćby dla samego uniezależnienia się od Rosji - uważa minister Wiechecki. - Nie do pogardzenia są oczywiście zyski ekonomiczne. Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu.
Jestem za
Maciej Sandecki

Jestem za przekopaniem Mierzei. Dlaczego? Po pierwsze, od 60 lat w kwestii żeglugi po Zalewie Polska jest uzależniona od Rosji. Co roku Rosjanie - z sobie tylko znanych powodów - wstrzymują ruch przez Cieśninę Pilawską. Kanał uwolni nas od ich widzimisię. Po drugie, stanie się atrakcją turystyczną. Po trzecie, wzmożony ruch statków oraz jachtów wymusi stworzenie nowej infrastruktury - przystani i marin. To praca dla setek osób. Po czwarte, przekop jest szansą dla portu w Elblągu, który z prowincjonalnego może stać się międzynarodowym.

Jestem przeciw
Mikołaj Chrzan

Forsowanie tej budowy budzi wątpliwości. Na rosyjskiej blokadzie traci praktycznie tylko organizująca rejsy białej floty Żegluga Gdańska. Statki transportowe, płynące tranzytem do Elbląga, są przez Zalew przepuszczane. Przekop problemu białej floty i tak by nie rozwiązał: jeśli Rosjanie nie wyrażą zgody, statki z turystami na ich część zalewu nie wpłyną. Bliskość portów Trójmiasta i możliwość wchodzenia na zalew tylko małych jednostek powodują, że port w Elblągu będzie miał zawsze znaczenie lokalne. Zamiast tracić siły na gigantomańskie projekty, trzeba dogadać się z Rosjanami . A pieniądze wydać na drugą jezdnię drogi łączącej Gdańsk i Elbląg. Taka autostrada, choć może nie da nam tyle narodowej dumy, opłaci się dużo bardziej.
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (95) 2 zablokowane

  • no Kto?

    kto zyskał, a komu rozpadło się imperium?

    • 0 0

  • KRZ
    pomyśl o milionach Polaków wracających po dwóch trzech latach:-)młodzi, zasobni w kase, kreatywni, przebojowi...
    też uważam, że Polska ma olbrzymi potencjał nie wykorzystany....
    przydałby sie jakiś mały boom:-)

    • 0 0

  • Tak Gallux,

    gdy argumentow brak , to wypisuje sie cos co wyglada jakby bylo rzeczowe .
    Przekop nie zmieni niczego .
    Jezeli Rosjanie , po gorzale do Baltijska nie zechca polskich statkow wpuszczac , to jaka to roznice zrobi , ze przeplyna one nowym przekopem ?
    Gdzie Rzym , gdzie Krym , a gdzie ul . Monte Cassino ?
    P.S Nie ma to nic wspolnego z faktem , ze nowy rzad jest moim zdaniem , mowiac eufemistycznie - do dupy .

    • 0 0

  • podam przykład
    t u r y s t y k a

    • 0 0

  • do dupy to jest papier ścierny

    • 0 0

  • *

    z tego co pamiętam z rozmów z ludźmi, zdaje mi się, że nasi sąsiedzi z zachodu mają więcej kompleksów wobec naszego wielkiego sąsiada ze wschodu

    • 0 0

  • rząd, który jest do dupy wg znawcy marka wziął i wpisał to "na liście swoich strategicznych projektów"....
    każdy rozsądnie myślący obywatel musi mimo wszystko przyznac, że strategia rządu jest bardziej wiarygodna niz opinia pana marka:-)
    marek
    ja z góry wiem co napiszesz pod artykułem, w którym jest coś o rządzie
    a nawet jak nie ma to ty sam wrzucisz jak dziś "kazia"
    premier najlepiej i najwyżej oceniany tez był wg ciebie do dupy:-)
    a może tak to twoje opinie mozna se potłuc o kant dupy, bo z obiektywizmem mają niewiele wspólnego...nie odpisuj:-)

    • 0 0

  • Marek

    Odpuść. Niech kopią. Najpierw wszerz, a potem niech sobie przekopią wzdłuż.
    W artykule jest takie zdanie: "Na skraju bankructwa stoi też wybudowany niedawno za pieniądze UE nowoczesny port w Elblągu, który egzystował tylko dzięki handlowi z obwodem kaliningradzkim." Co mniej więcej oznacza, że jak już przekopią mierzeję, to Ruscy znajdą 101 sposobów ekonomicznych, żeby udupić port w Elblągu jak im przyjdzie na to ochota. A wtedy Pan min. Wiechecki pewnie założy tam gazoport.

    • 0 0

  • g:)

    bardzo dobry przykład, szczególnie w naszym regionie. i niech zamilkna Ci co mówią, że nie ma kasy itd. Z tego co wiem to z polski są zwroty nie wykorztstanych pieniędzy do brukseli. za granicą to potrafią z ptasiej kupy zrobić atrakcję. kilka znaków, informacja w przewodniku, parking, pole do pikniku, jakas budka z żarciem. nakłady niewielkie, a kaska systematycznie spływa i zasila budżet. Boom jest potrzebny ale musimy mu pomóc.

    • 0 0

  • czy ty czytasz??
    jedną z dziedzin z perspektywami jest w naszym regionie t u r y s t y k a
    "Jedyna w tej chwili droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską"
    czy rozumiesz teraz, że rozwój turystyczny całego regionu zalezy od kaprysów kacapa??

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane