- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (275 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
O wpisanie przekopu mierzei do strategicznych inwestycji zabiegały władze Elbląga i województwa warmińsko-mazurskiego. Ich plany poparł minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki (LPR). W ten sposób projekt budowy znalazł się na liście programu "infrastruktura i środowisko", zaakceptowanego już przez rząd. O finansowanie Polska będzie zabiegać w Unii Europejskiej i NATO - dla Paktu to obszar istotny ze względu na bliskie sąsiedztwo z Rosją. Szacowany koszt przedsięwzięcia wynosi 60 mln euro.
Pieniądze na ekspertyzy ekonomiczne i ekologiczne zadeklarował jednak minister Wiechecki. Zapowiadana budowa kanału ma podtekst polityczny. Jedyna w tej chwili droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Tymczasem Rosjanie od lat utrudniają polskim jednostkom żeglugę po tych akwenach. Nawet teraz - od maja br. - trwa blokada ruchu po zalewie. Tracą polscy armatorzy, szczególnie Żegluga Gdańska, która zarabiała na wycieczkowych rejsach z Elbląga i Gdańska do Kaliningradu. Na skraju bankructwa stoi też wybudowany niedawno za pieniądze UE nowoczesny port w Elblągu, który egzystował tylko dzięki handlowi z obwodem kaliningradzkim.
Jednak przekop ma także przeciwników. Niezadowolone są przede wszystkim władze Krynicy Morskiej, najbogatszej polskiej gminy, która leży na końcu polskiego odcinka mierzei. - Kanał może utrudnić dojazd do naszej miejscowości - tłumaczą.
Protestuje też część ekologów. Ich zdaniem, przekop wpłynie negatywnie na ekosystem Zalewu Wiślanego. Ekolodzy przypominają, że cały pas Mierzei Wiślanej jest obszarem chronionym, wpisanym do europejskiej sieci Natura 2000. W takich miejscach nie powinno się dokonywać znaczących ingerencji w środowisko.
Badania sprzed lat wykazują też, że kanał nie spowoduje wzrostu zasolenia Zalewu Wiślanego. Dlaczego? Bo i Cieśnina Pilawska - wielokrotnie szersza i głębsza niż planowany przekop - nie wpływa negatywnie na ekosystem zalewu. Budowa ma ruszyć w 2008 r., a dwa lata później kanał powinien zostać otwarty. - Warto go budować, choćby dla samego uniezależnienia się od Rosji - uważa minister Wiechecki. - Nie do pogardzenia są oczywiście zyski ekonomiczne. Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu.
|
Opinie (95) 2 zablokowane
-
2006-08-08 12:37
no Kto?
kto zyskał, a komu rozpadło się imperium?
- 0 0
-
2006-08-08 12:40
KRZ
pomyśl o milionach Polaków wracających po dwóch trzech latach:-)młodzi, zasobni w kase, kreatywni, przebojowi...
też uważam, że Polska ma olbrzymi potencjał nie wykorzystany....
przydałby sie jakiś mały boom:-)- 0 0
-
2006-08-08 12:40
Tak Gallux,
gdy argumentow brak , to wypisuje sie cos co wyglada jakby bylo rzeczowe .
Przekop nie zmieni niczego .
Jezeli Rosjanie , po gorzale do Baltijska nie zechca polskich statkow wpuszczac , to jaka to roznice zrobi , ze przeplyna one nowym przekopem ?
Gdzie Rzym , gdzie Krym , a gdzie ul . Monte Cassino ?
P.S Nie ma to nic wspolnego z faktem , ze nowy rzad jest moim zdaniem , mowiac eufemistycznie - do dupy .- 0 0
-
2006-08-08 12:40
podam przykład
t u r y s t y k a- 0 0
-
2006-08-08 12:41
do dupy to jest papier ścierny
- 0 0
-
2006-08-08 12:42
*
z tego co pamiętam z rozmów z ludźmi, zdaje mi się, że nasi sąsiedzi z zachodu mają więcej kompleksów wobec naszego wielkiego sąsiada ze wschodu
- 0 0
-
2006-08-08 12:47
rząd, który jest do dupy wg znawcy marka wziął i wpisał to "na liście swoich strategicznych projektów"....
każdy rozsądnie myślący obywatel musi mimo wszystko przyznac, że strategia rządu jest bardziej wiarygodna niz opinia pana marka:-)
marek
ja z góry wiem co napiszesz pod artykułem, w którym jest coś o rządzie
a nawet jak nie ma to ty sam wrzucisz jak dziś "kazia"
premier najlepiej i najwyżej oceniany tez był wg ciebie do dupy:-)
a może tak to twoje opinie mozna se potłuc o kant dupy, bo z obiektywizmem mają niewiele wspólnego...nie odpisuj:-)- 0 0
-
2006-08-08 12:48
Marek
Odpuść. Niech kopią. Najpierw wszerz, a potem niech sobie przekopią wzdłuż.
W artykule jest takie zdanie: "Na skraju bankructwa stoi też wybudowany niedawno za pieniądze UE nowoczesny port w Elblągu, który egzystował tylko dzięki handlowi z obwodem kaliningradzkim." Co mniej więcej oznacza, że jak już przekopią mierzeję, to Ruscy znajdą 101 sposobów ekonomicznych, żeby udupić port w Elblągu jak im przyjdzie na to ochota. A wtedy Pan min. Wiechecki pewnie założy tam gazoport.- 0 0
-
2006-08-08 12:50
g:)
bardzo dobry przykład, szczególnie w naszym regionie. i niech zamilkna Ci co mówią, że nie ma kasy itd. Z tego co wiem to z polski są zwroty nie wykorztstanych pieniędzy do brukseli. za granicą to potrafią z ptasiej kupy zrobić atrakcję. kilka znaków, informacja w przewodniku, parking, pole do pikniku, jakas budka z żarciem. nakłady niewielkie, a kaska systematycznie spływa i zasila budżet. Boom jest potrzebny ale musimy mu pomóc.
- 0 0
-
2006-08-08 12:52
czy ty czytasz??
jedną z dziedzin z perspektywami jest w naszym regionie t u r y s t y k a
"Jedyna w tej chwili droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską"
czy rozumiesz teraz, że rozwój turystyczny całego regionu zalezy od kaprysów kacapa??- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.