- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (146 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (275 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/24/300x0/24846__kr.webp)
O wpisanie przekopu mierzei do strategicznych inwestycji zabiegały władze Elbląga i województwa warmińsko-mazurskiego. Ich plany poparł minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki (LPR). W ten sposób projekt budowy znalazł się na liście programu "infrastruktura i środowisko", zaakceptowanego już przez rząd. O finansowanie Polska będzie zabiegać w Unii Europejskiej i NATO - dla Paktu to obszar istotny ze względu na bliskie sąsiedztwo z Rosją. Szacowany koszt przedsięwzięcia wynosi 60 mln euro.
Pieniądze na ekspertyzy ekonomiczne i ekologiczne zadeklarował jednak minister Wiechecki. Zapowiadana budowa kanału ma podtekst polityczny. Jedyna w tej chwili droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Tymczasem Rosjanie od lat utrudniają polskim jednostkom żeglugę po tych akwenach. Nawet teraz - od maja br. - trwa blokada ruchu po zalewie. Tracą polscy armatorzy, szczególnie Żegluga Gdańska, która zarabiała na wycieczkowych rejsach z Elbląga i Gdańska do Kaliningradu. Na skraju bankructwa stoi też wybudowany niedawno za pieniądze UE nowoczesny port w Elblągu, który egzystował tylko dzięki handlowi z obwodem kaliningradzkim.
Jednak przekop ma także przeciwników. Niezadowolone są przede wszystkim władze Krynicy Morskiej, najbogatszej polskiej gminy, która leży na końcu polskiego odcinka mierzei. - Kanał może utrudnić dojazd do naszej miejscowości - tłumaczą.
Protestuje też część ekologów. Ich zdaniem, przekop wpłynie negatywnie na ekosystem Zalewu Wiślanego. Ekolodzy przypominają, że cały pas Mierzei Wiślanej jest obszarem chronionym, wpisanym do europejskiej sieci Natura 2000. W takich miejscach nie powinno się dokonywać znaczących ingerencji w środowisko.
Badania sprzed lat wykazują też, że kanał nie spowoduje wzrostu zasolenia Zalewu Wiślanego. Dlaczego? Bo i Cieśnina Pilawska - wielokrotnie szersza i głębsza niż planowany przekop - nie wpływa negatywnie na ekosystem zalewu. Budowa ma ruszyć w 2008 r., a dwa lata później kanał powinien zostać otwarty. - Warto go budować, choćby dla samego uniezależnienia się od Rosji - uważa minister Wiechecki. - Nie do pogardzenia są oczywiście zyski ekonomiczne. Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu.
|
Opinie (95) 2 zablokowane
-
2006-08-10 00:55
Kopać! (1)
nie jestem zwolennikiem obecnej koalicji rządzącej mam raczej liberalne poglądy lecz mimo to jestem całym sercem za pomysłem przekopu Mierzei. Dzisiaj wiele osób jest przeciwna temu pomysłowi, niestety tak to jest, że w naszym kraju wiele nowatorskich pomysłów próbuje sie siła zepchnąc do lamusa a gdy w końcu pomysł zaczyna nabierac realnych krztałtów wszyscy próbują udowodnić że byli za, jestem pewien że 10-15 lat po ukończeniu tego przekopu nikt nie będzie chciał wierzyć, że byli przeciwnicy tego pomysłu, a i jeszcze jedno słodko będzie dać małego prztyczka w nos naszemu wielkiemu bratu
- 0 0
-
2007-09-30 14:47
człowieku -ciekaw jestem gdzie mieszkasz
jeżeli mieszkasz na końcu jakiejś jedynej dla Ciebie ulicy nie mając innego wyjazdu,kupię dużą koparę jak wrócisz do domu w nocy przekopię Ci twoją piękną drogę tak,że do sklepu będziesz łódką po chleb i mleko dla dzieci musiał pływać to zobaczysz czy należy spytać mieszkańców czy tak bardzo tego pragnęli.Dla ciebie to pryszcz może nawet w Krynicy M. nigdy nie byłeś.Jak masz ojca na wsi to weź szpadel i między stodołą a garażem przekop mu podwórko, a jak skończysz nadepnij grabie, to takie narzędzie, da Ci w łeb to rozum na swoje miejsce wróci.A potem zawołaj ojca i pochwal się soją robotą na pewno Cię pochwali
- 0 0
-
2006-08-10 09:52
Jasne że kopać!
"
Rosjanie gotowi są zezwolić statkom z Polski na żeglugę po rosyjskiej części Zalewu Wiślanego na podstawie tymczasowych przepisów - poinformowała wczoraj wieczorem agencja Interfax, powołując się na źródło we władzach obwodu kaliningradzkiego.
Decyzja ta miała zapaść w wyniku prac komisji, w której skład weszli przedstawiciele Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB), Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Informator Interfaksu podkreślił, że nowe zasady nie przewidują żeglugi na tym akwenie jednostek z krajów trzecich, o co zabiega Polska. Tymczasowe przepisy obowiązywałyby do czasu zawarcia nowego rosyjsko-polskiego porozumienia o żegludze na tym akwenie, którego większa część to wody terytorialne Rosji. Agencja nie podaje szczegółów tymczasowych rozwiązań ani też od kiedy miałyby one obowiązywać.
WM, PAP"
I dlatego kopać nie oglądając się na obecnych włodarzy Królewca. Może kiedyś zmienią patrona miasta i obwodu i wtedy będzie się można dogadywać.- 0 0
-
2006-08-16 12:22
duze za.!
60 mln euro to 12-15 km autostrady. To sa nieporownywalne koszty. Przekop sprawi ze mozna bedzie przepłynąc z Mazur na Bałtyk. Powstaną rewelacyjne mozliwosci turystyczne. doskonały pomysł- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.