• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanałem do Bałtyku

Maciej Sandecki
8 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Mierzeję Wiślaną przetnie kanał żeglugowy. Rząd umieścił inwestycję na liście swoich strategicznych projektów. Przekop ma być gotowy w 2010 roku.

O wpisanie przekopu mierzei do strategicznych inwestycji zabiegały władze Elbląga i województwa warmińsko-mazurskiego. Ich plany poparł minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki (LPR). W ten sposób projekt budowy znalazł się na liście programu "infrastruktura i środowisko", zaakceptowanego już przez rząd. O finansowanie Polska będzie zabiegać w Unii Europejskiej i NATO - dla Paktu to obszar istotny ze względu na bliskie sąsiedztwo z Rosją. Szacowany koszt przedsięwzięcia wynosi 60 mln euro.

Pieniądze na ekspertyzy ekonomiczne i ekologiczne zadeklarował jednak minister Wiechecki. Zapowiadana budowa kanału ma podtekst polityczny. Jedyna w tej chwili droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Tymczasem Rosjanie od lat utrudniają polskim jednostkom żeglugę po tych akwenach. Nawet teraz - od maja br. - trwa blokada ruchu po zalewie. Tracą polscy armatorzy, szczególnie Żegluga Gdańska, która zarabiała na wycieczkowych rejsach z Elbląga i Gdańska do Kaliningradu. Na skraju bankructwa stoi też wybudowany niedawno za pieniądze UE nowoczesny port w Elblągu, który egzystował tylko dzięki handlowi z obwodem kaliningradzkim.

Jednak przekop ma także przeciwników. Niezadowolone są przede wszystkim władze Krynicy Morskiej, najbogatszej polskiej gminy, która leży na końcu polskiego odcinka mierzei. - Kanał może utrudnić dojazd do naszej miejscowości - tłumaczą.

Protestuje też część ekologów. Ich zdaniem, przekop wpłynie negatywnie na ekosystem Zalewu Wiślanego. Ekolodzy przypominają, że cały pas Mierzei Wiślanej jest obszarem chronionym, wpisanym do europejskiej sieci Natura 2000. W takich miejscach nie powinno się dokonywać znaczących ingerencji w środowisko.
Kanał ma biec we wsi Skowronki (na zdjęciu). Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę dużym statkom towarowym, pasażerskim i rybackim. Kanał ma biec we wsi Skowronki (na zdjęciu). Liczyłby 1,5 km długości, 40 m szerokości i 5 m głębokości. Te wymiary umożliwiłyby żeglugę dużym statkom towarowym, pasażerskim i rybackim.
grafika: Gazeta Wyborcza Trójmiasto grafika: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
Argumenty przeciwników stara się zbić prof. Tadeusz Jednorał. To on, prezes Pomorskiej Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych, 10 lat temu wraz z zespołem ekspertów opracował pierwszą koncepcję przekopu. - Nie będzie żadnych trudności komunikacyjnych z Krynicą Morską. Równolegle z budową kanału powstanie nad nim most wantowy - wyjaśnia profesor. - Most będzie dwupasmowy, ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów. Spokojnie. Krynica nie zostanie odcięta od świata.

Badania sprzed lat wykazują też, że kanał nie spowoduje wzrostu zasolenia Zalewu Wiślanego. Dlaczego? Bo i Cieśnina Pilawska - wielokrotnie szersza i głębsza niż planowany przekop - nie wpływa negatywnie na ekosystem zalewu. Budowa ma ruszyć w 2008 r., a dwa lata później kanał powinien zostać otwarty. - Warto go budować, choćby dla samego uniezależnienia się od Rosji - uważa minister Wiechecki. - Nie do pogardzenia są oczywiście zyski ekonomiczne. Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu.
Jestem za
Maciej Sandecki

Jestem za przekopaniem Mierzei. Dlaczego? Po pierwsze, od 60 lat w kwestii żeglugi po Zalewie Polska jest uzależniona od Rosji. Co roku Rosjanie - z sobie tylko znanych powodów - wstrzymują ruch przez Cieśninę Pilawską. Kanał uwolni nas od ich widzimisię. Po drugie, stanie się atrakcją turystyczną. Po trzecie, wzmożony ruch statków oraz jachtów wymusi stworzenie nowej infrastruktury - przystani i marin. To praca dla setek osób. Po czwarte, przekop jest szansą dla portu w Elblągu, który z prowincjonalnego może stać się międzynarodowym.

Jestem przeciw
Mikołaj Chrzan

Forsowanie tej budowy budzi wątpliwości. Na rosyjskiej blokadzie traci praktycznie tylko organizująca rejsy białej floty Żegluga Gdańska. Statki transportowe, płynące tranzytem do Elbląga, są przez Zalew przepuszczane. Przekop problemu białej floty i tak by nie rozwiązał: jeśli Rosjanie nie wyrażą zgody, statki z turystami na ich część zalewu nie wpłyną. Bliskość portów Trójmiasta i możliwość wchodzenia na zalew tylko małych jednostek powodują, że port w Elblągu będzie miał zawsze znaczenie lokalne. Zamiast tracić siły na gigantomańskie projekty, trzeba dogadać się z Rosjanami . A pieniądze wydać na drugą jezdnię drogi łączącej Gdańsk i Elbląg. Taka autostrada, choć może nie da nam tyle narodowej dumy, opłaci się dużo bardziej.
Gazeta WyborczaMaciej Sandecki

Opinie (95) 2 zablokowane

  • Gallux

    nie zna programu swojego rzadu , to nie wymagajcie od Niego , zeby odroznial Kanal Augustowski od budowanego przez Niemcow Kanalu Elblaskiego .
    Dlatego wstawka o dziadku , byla jak kula w plot .
    P.S. Malbork wybudowal czeski Budimex , czy poddala go czeska zaloga ?

    • 0 0

  • gallux

    Nie mam zamiaru dalej czepiać się słówek.
    Chodzi mi o meritum. A w tym jesteś cienki (bez obrazy). Opowiadasz banały jak za przeproszeniem giertychowy maturzysta. Problematyką transportu, w tym cuit-ciut żeglugi śródlądowiej zajmuję się od 20 lat (5 lat studiów i 15 lat praktyki). Więc daruj sobie edukowanie. TBO to trochę za mało i nie w tym kierunku.
    Więcej skromności, mniej zacietrzewienia.

    • 0 0

  • Nie poprawiać sztucznie natury!

    Przekopanie mierzeji to kompletny idiotyzm. Może warto się zastanowić nad innymi sensownymi rozwiązaniami nie burzącymi ekosystemu.Może udało by się odkupić od Rosjan tą końcówkę mierzeji na której przecież nic nie ma, albo może zgodziliby się na zamianę - np. za równowartość terenu gdzieś pod Przemyślem.

    • 0 0

  • odkupic od rosjan

    to mnie rozbawił ten pomysł na koniec pracy:) a co do niszczenia ekosystemu to taki przekop jest kroplą w morzu w porównaniu z problemem syfiarstwa polaków. jak idę lasem i widze wyrzycone śmieci wszelkiego rodzaju to bym takiego h**a za jaja powiesił na drzewie nad tymi śmieciami. albo spuszczenie wszlkich ścieków do rzek, jezior. Najpierw sami zacznijmy dbać o to co dookoła nas, a potem miejmy pretensje do innych!!!

    • 0 0

  • Niderlandy pod Przemyślem

    Czemu pod Przemyślem? Co ma Rosja do Przemyśla? Jeszcze tam jest w pobliżu inne państwo-Ukraina, chociaż od kilku dni już nie ta co poprzednio.
    Za skrawek Mierzei Wiślanej Rosja zażądałaby prawdopodobnie tyle co kiedyś za Alaskę. Amerykanie mogliby kupić i tym razem i tam ustawić swoją tarczę rakietową. To by się ekologom na pewno podobało.

    Krzasiu udaje, że nie wie o trwającej od roku blokadzie sprzedaży polskiej żywności do Rosji? Nawet Lepper jest w tym temacie kompetentny!

    • 0 0

  • wszystko płynie, jak powiedział pan Tarej

    Muszę powiedzieć, że w kwestii stosunku do Rosji Gallux jest mocno oddalony od swej (nie)dawnej ulubienicy LPR. Przypominam, że starszyzna LPR nie chciała poprzeć pomarańczowej rewolucji w Kijowie (chociaż połowa klubu sejmowego się wtedy wyłamała).

    Czy ktoś jeszcze pamięta, jak to kilka lat temu Kaczory atakowały Radio Maryja, wytykając mu rusofilstwo i ruskie nadajniki?

    • 0 0

  • Żegluga Gdańska ?

    Wcale mi jej nie żal - pseudoturystyczne rejsy handlo-pijackie mnie nie interesują. Na Bornholm nie pływa ani z Trójmiasta ani z okolic a ostatnio uruchomiony prom do Mikoszewa to ostre ździerstwo cenowe.

    • 0 0

  • nowy czy stary projekt? czy ktoś wie?

    Kanał Augustowski spełnił oczekiwania - Prusy obniżyły cło.
    Dobrodziej Królestwa Polskiego car, którego z pietyzmem ktoś wspomina w tej sprawie, zdążył Prądzyńskiego zesłać na Syberię.

    Do rzeczy czyli do mierzei. Czy nie jest to przypadkiem powrót starego projektu? Projektu, który nie mógł byc zrealizowany, bo byliśmy w "bloku socjalistycznym" (ktoś kogoś ześwinił, jak mowi Sowa), a teraz jak możemy, to nie chcemy??

    Chrzan to diennikarz trójmiejski czy z wydania krajowego?

    • 0 0

  • popieram

    popieram projekt przekopu. jest to okna na swiat, ozywi gospodarczo miasta polozone wokol Zalewu Wislanego. uwazam ze jest to bardzo dobry pomysl.

    • 0 0

  • Gdyby naszym sąsiadem nie była Rosja sytuacja była by inna

    ale pan Chrzan za długo żył w kraju przyjażni polsko -radzieckiej i nie moze przyjac do wiadomosci że interesy naszych krajów są wręcz przeciwstawne !!!
    niemcy budowali w Elblągu całkiem spore okręty np. podwodne więc nie piszcie że nie da się w Elblagu zarabiać na morzu !
    Ruch turystyczny także się zwiększy bo w końcu bedzie mozna popłynac sobie z Trójmiasta na Zalew (np. do Fromborka )
    Nie ma co dyskutować - trzeba zbierać kasę i do roboty.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane