- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
O wpisanie przekopu mierzei do strategicznych inwestycji zabiegały władze Elbląga i województwa warmińsko-mazurskiego. Ich plany poparł minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki (LPR). W ten sposób projekt budowy znalazł się na liście programu "infrastruktura i środowisko", zaakceptowanego już przez rząd. O finansowanie Polska będzie zabiegać w Unii Europejskiej i NATO - dla Paktu to obszar istotny ze względu na bliskie sąsiedztwo z Rosją. Szacowany koszt przedsięwzięcia wynosi 60 mln euro.
Pieniądze na ekspertyzy ekonomiczne i ekologiczne zadeklarował jednak minister Wiechecki. Zapowiadana budowa kanału ma podtekst polityczny. Jedyna w tej chwili droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Tymczasem Rosjanie od lat utrudniają polskim jednostkom żeglugę po tych akwenach. Nawet teraz - od maja br. - trwa blokada ruchu po zalewie. Tracą polscy armatorzy, szczególnie Żegluga Gdańska, która zarabiała na wycieczkowych rejsach z Elbląga i Gdańska do Kaliningradu. Na skraju bankructwa stoi też wybudowany niedawno za pieniądze UE nowoczesny port w Elblągu, który egzystował tylko dzięki handlowi z obwodem kaliningradzkim.
Jednak przekop ma także przeciwników. Niezadowolone są przede wszystkim władze Krynicy Morskiej, najbogatszej polskiej gminy, która leży na końcu polskiego odcinka mierzei. - Kanał może utrudnić dojazd do naszej miejscowości - tłumaczą.
Protestuje też część ekologów. Ich zdaniem, przekop wpłynie negatywnie na ekosystem Zalewu Wiślanego. Ekolodzy przypominają, że cały pas Mierzei Wiślanej jest obszarem chronionym, wpisanym do europejskiej sieci Natura 2000. W takich miejscach nie powinno się dokonywać znaczących ingerencji w środowisko.
Badania sprzed lat wykazują też, że kanał nie spowoduje wzrostu zasolenia Zalewu Wiślanego. Dlaczego? Bo i Cieśnina Pilawska - wielokrotnie szersza i głębsza niż planowany przekop - nie wpływa negatywnie na ekosystem zalewu. Budowa ma ruszyć w 2008 r., a dwa lata później kanał powinien zostać otwarty. - Warto go budować, choćby dla samego uniezależnienia się od Rosji - uważa minister Wiechecki. - Nie do pogardzenia są oczywiście zyski ekonomiczne. Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu.
|
Opinie (95) 2 zablokowane
-
2006-08-08 12:58
Gallux lecz się...
Polaczkowie drogi do Krynicy zbudowac nie potrafią, a maja kanał kopać...? W piaskownicy. Krowy pasać!
- 0 0
-
2006-08-08 13:07
całe życie sie lecze:-)
jestem chory na takich jak ty:-)- 0 0
-
2006-08-08 13:08
twoi dzaidkowie bardzo zgrabnie przekopali dwieście lat temu kanał augustowski
sądze, że wnuczek nie narobi wstydu:-)- 0 0
-
2006-08-08 13:11
"na liście swoich strategicznych projektów"....wpisal ten wspanialy rzad rowniez przyjazn z krajami Afryki , klotnie z sasiadami , tarcze antyrakietowa , becikowe i trzy miliony mieszkan .
Rosjanie nie utrudniaja turystom przeplywania przez kontrolowana przez siebie ciesnine , tylko bezwizowe zawijanie do swojego portu .
Jezeli ktos tego nie jest w stanie rozroznic , to szkoda klawiatury na dalsze dyskusje .- 0 0
-
2006-08-08 13:12
Marek ma rację!
Krótka wypowiedź: pan Marek ma rację, aa reszta to "bicie piany".
- 0 0
-
2006-08-08 13:13
""na liście swoich strategicznych projektów"....wpisal ten wspanialy rzad rowniez przyjazn z krajami Afryki , klotnie z sasiadami , tarcze antyrakietowa , becikowe i trzy miliony mieszkan ."
czy możesz mi to jakoś uwiarygodnić??
ja nie znam tej listy- 0 0
-
2006-08-08 13:18
dwieście lat temu kanał augustowski...leżał na terenie Prus
- 0 0
-
2006-08-08 13:19
Sonda
przygotowuję projekt obywatelski ustawy "O przymusowym pobieraniu organów od osób skazanych na karę dożywotniega więzienia za sczególnie ohydne zbodnie jak morderstwo o podłożu pedofilskim, zabójstwo dziecka, zdrada kraju"
co bede sie rozpisywał - wszystko jest w tytule ustawy
skoro przywrócenie kary smierci jest niemozliwe, to może zastanowic się jak osoba skazana może społeczeństwu choć w części oddać przysługe...
przykład
skazany za podwójne morderstwo dzieci 30-letni pedofil XY jest w rejestrze dawców jednej nerki jednego oka jednego płuca itd:-)
jeżeli chodzi o reke i noge to w uzasadnionych przypadkach skoro sie już i te narządy przeszczepia tez pobrać jedną
humanitarnie zostawiamy drugą żeby mógł pisać skarge do sztrasburga ha ha ha ha
co wy na to??- 0 0
-
2006-08-08 13:25
nareszccie sprzeciw ruskom
tak, budowac, budowac i nie patrzec na ska!!!
- 0 0
-
2006-08-08 13:27
gallux - Kanał Augustowski
Pomysł budowy drogi wodnej łączącej Wisłę i Niemen narodził się pod koniec XVIII wieku w związku z pruskimi restrykcjami gospodarczymi praktycznie zamykającymi spławianie polskich towarów Wisłą do Gdańska. Po utracie niepodległości sytuacja powtórzyła się w latach dwudziestych XIX wieku. Inicjatywa ministra skarbu Królestwa Polskiego przerodziła się w decyzję Cara Aleksandra I o podjęciu prac budowlanych, które rozpoczęto w 1825 roku. Równolegle z pracami ziemnymi wznoszono cegielnie, hutę i odlewnię żeliwa, kuźnie i stalowni. Do 1831 roku budowę prowadzili wojskowi inżynierowie na czele z głównym projektantem Ignacym Prądzyńskim. Prace zostały zakończone w 1839 roku. Zmiana sytuacji politycznej i gospodarczej spowodowała utratę planowanego znaczenia kanału. Stał się on lokalnym połączeniem wodnym służącym głównie spławianiu drewna. Przetrwał do dzisiejszych czasów w prawie nie zmienionej formie. Stan urządzeń hydrotechnicznych z I połowy XIX wieku i utrzymywana na nim stała spławność w granicach Polski budzi powszechny podziw dla budowniczych.
Jak widać nic nie jest takie proste jak u galluxa wygląda.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.