- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
O wpisanie przekopu mierzei do strategicznych inwestycji zabiegały władze Elbląga i województwa warmińsko-mazurskiego. Ich plany poparł minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki (LPR). W ten sposób projekt budowy znalazł się na liście programu "infrastruktura i środowisko", zaakceptowanego już przez rząd. O finansowanie Polska będzie zabiegać w Unii Europejskiej i NATO - dla Paktu to obszar istotny ze względu na bliskie sąsiedztwo z Rosją. Szacowany koszt przedsięwzięcia wynosi 60 mln euro.
Pieniądze na ekspertyzy ekonomiczne i ekologiczne zadeklarował jednak minister Wiechecki. Zapowiadana budowa kanału ma podtekst polityczny. Jedyna w tej chwili droga z Zalewu Wiślanego na Bałtyk prowadzi przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Pilawską. Tymczasem Rosjanie od lat utrudniają polskim jednostkom żeglugę po tych akwenach. Nawet teraz - od maja br. - trwa blokada ruchu po zalewie. Tracą polscy armatorzy, szczególnie Żegluga Gdańska, która zarabiała na wycieczkowych rejsach z Elbląga i Gdańska do Kaliningradu. Na skraju bankructwa stoi też wybudowany niedawno za pieniądze UE nowoczesny port w Elblągu, który egzystował tylko dzięki handlowi z obwodem kaliningradzkim.
Jednak przekop ma także przeciwników. Niezadowolone są przede wszystkim władze Krynicy Morskiej, najbogatszej polskiej gminy, która leży na końcu polskiego odcinka mierzei. - Kanał może utrudnić dojazd do naszej miejscowości - tłumaczą.
Protestuje też część ekologów. Ich zdaniem, przekop wpłynie negatywnie na ekosystem Zalewu Wiślanego. Ekolodzy przypominają, że cały pas Mierzei Wiślanej jest obszarem chronionym, wpisanym do europejskiej sieci Natura 2000. W takich miejscach nie powinno się dokonywać znaczących ingerencji w środowisko.
Badania sprzed lat wykazują też, że kanał nie spowoduje wzrostu zasolenia Zalewu Wiślanego. Dlaczego? Bo i Cieśnina Pilawska - wielokrotnie szersza i głębsza niż planowany przekop - nie wpływa negatywnie na ekosystem zalewu. Budowa ma ruszyć w 2008 r., a dwa lata później kanał powinien zostać otwarty. - Warto go budować, choćby dla samego uniezależnienia się od Rosji - uważa minister Wiechecki. - Nie do pogardzenia są oczywiście zyski ekonomiczne. Przekop przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu.
|
Opinie (95) 2 zablokowane
-
2006-08-08 13:34
powoli
napisałem, że twoi dziadowie 200 lat temu itd??
no to se odejmij od 2006 - 200 to ile ci baranku bozy wyjdzie co?? 1806?? matematyku za dyche??
a co do dziadka to udowodnij, że go tam nie było hi hi hi
był i basta!- 0 0
-
2006-08-08 13:37
13:18
a Królestwo Polskie coś ci mówi?
Kanał Augustowski (Wisła - Niemen), najnowocześniejsza wówczas w Europie droga wodna, zbudowali ok. 150 lat temu polscy inżynierowie pod kkier. inżyniera Prądzyńskiego, żeby uniezależnić się od represyjnych pruskich ceł. Dalej miał powstać niezrealizowany Kanał Windawski (Niemen - bałtycki port Windawa). Już w trakcie budowy Prusy obniżyły cła.- 0 0
-
2006-08-08 13:41
nie ma co dyskutować z omnibusami na rope:-)
teraz powie, że 1806 i 1822, to nie jest pierwsza połowa dziewiętnastego wieku:-)
po prostu z braku laku czepił/a sie kanału:-)
jak norek hi hi hi- 0 0
-
2006-08-08 13:52
droga z elbląga na mierzeje??
nie bardzo kumam, o co sie purtasz konusie??- 0 0
-
2006-08-08 13:57
Gallux,
..." czy możesz mi to jakoś uwiarygodnić??
ja nie znam tej listy "...
Jezeli w Malborku i w Sopocie nie ma gazet , radia i telewizji , czyli srodkow masowego przekazu , lub nie stac Ciebie na zakup lub abonament - zglos sie do Twoich koalicjantow , oni chetnie udzielaja zapomog nieudacznikom .
To tez maja wpisane w swoj program .- 0 0
-
2006-08-08 13:59
gallux
"powoli napisałem, że twoi dziadowie 200 lat temu itd??"
Napisałeś - cytuję:
"twoi dzaidkowie bardzo zgrabnie przekopali dwieście lat temu kanał augustowski
sądze, że wnuczek nie narobi wstydu:-)
Autor: g:-) 2006-08-08 13:08"
Koniec cytatu- 0 0
-
2006-08-08 14:09
kanał augustowski
obczaje, żę tak powiem własnoocznie:) bo wybieram się tam na spływ za półtora tygodnia. piszecie, że kanał nigdy nie spełnił oczekiwanych założeń ponieważ prusy obniżyły cła. wiec jednak na coś się przydał. potem spławiano tamtędy drewno, a teraz jest to atrakcja turystyczna jakich mało. szkoda, że część kanału jest po stronie białoruskiej bo to kolejny wschodni sąsiad z, którym ciężko się dogadać:( czy nie fajnie by było popłynąć sobie z gdańska kanałem elbląskim, potem przebitka do augustowskiego i jestesmy za granicą, gdzie możemy kontynuować naszą wycieczke...marzenia
- 0 0
-
2006-08-08 14:11
dobrze upierdliwa istoto z netu rodem
dwieście zmieniam na "blisko dwa wieki temu"?
pasi??- 0 0
-
2006-08-08 14:13
marek
przypuszczam, ze wiedze w temacie strategii rządu masz taką jak ja czyli mniej wiecej
zakładam, że kawał o zydzie znasz:-)
nie zasłaniaj sie wyszukiwarką, bo to nie jest odpowiedź
skoro to ty tak twierdzisz to na tobie spoczywa ciężar udowodnienia tego
zbycie mnie na google jest zbyciem mojego pytania:-)- 0 0
-
2006-08-08 14:17
przy okazji prowadze tu działalnośc edukacyjną, krzewie wiedze oraz niose kaganek oświaty pomiedzy ciemny lud liberalny:-)
ile osób dziś dowiedziało sie o kanale hi hi hi
wiecej niż inni przez całe życie ha ha ha aaaaa
POwinni mi płacić trąby jedne....- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.