- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (225 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (765 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (121 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (122 opinie)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (55 opinii)
- 6 Rekordzista dostał 5 mandatów (86 opinii)
Rząd chce dać Trójmiastu pół miliarda złotych na budowę nowej linii SKM. Dotacja ma nam pomóc dobrze przygotować się do przyjęcia kibiców Euro 2012. Gdynia i władze województwa nie mogą się doczekać, Gdańsk jest niezdecydowany.
Nieoficjalne informacje są jeszcze bardziej krzepiące: - Umieszczenie kolei metropolitalnej na listach ministerstwa jest prawie pewne - mówi jedna z osób zaangażowanych w projekt. - Choćby wczoraj mieliśmy pozytywne telefony z Warszawy.
Pod hasłem Trójmiejska Kolej Metropolitalna kryje się kilka nowych rozwiązań komunikacyjnych dla aglomeracji i regionu. Wszystkie jednak wiążą się z odbudową linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki i modernizacją istniejącego odcinka Gdynia - Osowa (wraz z bocznicą do lotniska w Rębiechowie). Po zakończeniu prac uruchomiona zostałaby druga linia SKM obsługująca "górny taras" Trójmiasta (jej trasa w ramce) - z Zaspy przez lotnisko w Rębiechowie, gdyńską Osowę i Karwiny do lotniska w Babich Dołach.
Do zeszłego roku projekt ten był nierealny. Koszty były nieznane, a do tego Gdańsk całkowicie pominął możliwość budowy nowej linii w swoich planach zagospodarowania przestrzennego. W zeszłym roku poznaliśmy "cenę" nowej linii: - zespół prof. Bożysława Bogdaniuka, Andrzeja Massela, prof. Stanisława Miecznikowskiego i Marcina Wołka przygotował wstępne studium wykonalności inwestycji - koszt trasy to ok. 600 milionów zł. Specjaliści przekonali do pomysłu przedstawicieli PKP PLK i Ministerstwo Transportu. Projekt spodobał się wiceministrowi ds. kolei Mirosławowi Chaberkowi. Problemem pozostały pieniądze. Ale po 18 kwietnia - kiedy okazało się, że w Gdańsku odbędą się mecze w ramach Euro 2012 - wszystko się zmieniło. Ministerstwo przygotowuje bowiem listę inwestycji, które wcześniej nie były istotne, a teraz w związku z decyzją UEFA muszą zostać zrealizowane. Ministerstwo może dać na budowę drugiej linii SKM do 80 proc. kosztów inwestycji - czyli aż 500 milionów złotych.
- Tramwaj na lotnisko to bzdura, niespotykana nigdzie na świecie. Standard to połączenie kolejowe - przyznają w kuluarach magistratu gdańscy urzędnicy. Mimo to w przygotowywanych właśnie przez BRG planach zagospodarowania przestrzennego nie ma ani słowa o odbudowie linii kolejowej, jest za to cały czas ul. Nowa Abrahama i tramwaj na lotnisko. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Warszawa przyśle pieniądze, będzie trzeba je ekspresowo zmieniać.
Rozmowa z Marcinem Szpakiem, zastępcą prezydenta Gdańska
Michał Tusk: Budowa kolei metropolitalnej staje się coraz bardziej realna, a Gdańsk - jak nie był zdecydowany, tak nie jest.
Marcin Szpak: To nie tak. Czekamy na dokładne dane o przedsięwzięciu. Jeśli okaże się, że jest to technicznie wykonalne i ekonomicznie uzasadnione, będziemy za.
Gdańscy urzędnicy robią wszystko, by projekt storpedować. Forsują budowę tramwaju na lotnisko przez Chełm zamiast odbudowy kolei, a na jej nasypie planuje się bezkolizyjną trasę - Nową Abrahama.
Jeśli ta koncepcja zostanie zrealizowana, to w bardzo dalekiej przyszłości. Nie ma zagrożenia, że ktoś zaraz wybuduje na nasypie drogę.
Ale przygotowywane plany zagospodarowania zakładają budowę drogi, a o kolei nie wspominają.
Gdy zapoznamy się z projektem kolei i uznamy go za sensowny, to zmienimy plany rozwoju miasta.
A jeśli rząd zechce sfinansować w większości projekt kolei?
To będzie oczywisty argument za budową. Znaleźlibyśmy kilkadziesiąt milionów na naszą część wkładu własnego.
Opinie (268) ponad 500 zablokowanych
-
2007-04-24 23:38
;)tylko budowa skm do "gdyńskiej Osowej" może się nie udać z przyczyn zasadniczych :-P
- 0 0
-
2007-04-24 23:38
mam nadzieję, że nie wyjdzie tak, jak zawsze, bo inaczej korki zabiją nas i trójmiasto.
- 0 0
-
2007-04-24 23:38
Bardzo dobry pomysł
Tylko dlaczego Pan Adamowicz nie przewidział drugiego peronu podczas w tym roku modernizowanego przystanku Gdansk Zaspa????
- 0 0
-
2007-04-24 23:40
No i super!!!
Oby tak dalej. To dobrze, że rząd da pieniądze. Ale czemu rodzime władze nie chcą ich przyjąć? Nie przekonują mnie argumenty władarzy Gdańska. Mam nadzxieję, że nie chodzi o politykę. Chyba, że Michał Tusk już zameldował tacie a Donald zadzwonił do Pawła, ale nie, to nie możliwe...
- 0 0
-
2007-04-24 23:48
Budowac SKM !!!
Tylko SKM. Tramwaj jest dobry na krótkie trasy. A urzednicy niech nie beda tacy mądrzy. Ludzie chca SKM to budowac SKM
- 0 0
-
2007-04-24 23:48
Chca dac pieniadze a "nasi" maja watpliwości czy brać? Brawo.
- 0 0
-
2007-04-24 23:48
kasa jest do wzięcia...
...a komuś w ramach
a) ideologii, że tramwaj jest lepszy, niż kolej
b) kumoterstwa (mój kolega ma firmę robiącą w branży tramwajowej)
c) zawiści sąsiedzkiej (w końcu SKM ma siedzibę w tej paskudnej Gdyni...)
d) lenistwa i niechęci przyznania się do niekompetencji*
nie chce po nią sięgnąć.
Kogo Wy, gdańszczanie, wybieracie?
*niepotrzebne skreślić, potrzebne dopisać- 0 0
-
2007-04-24 23:49
dotychczas młody Tusk się jarał myślą o tramwaju na lotnisko
skąd nagle taka zmiana zainteresowań? I jak przyszła trasa SKM wpłynie na skomunikowanie lotniska z siecią tramwajową Gdansk - południe?
- 0 0
-
2007-04-24 23:52
mszczuj
czepiaj się lepiej swojego zarzyganego dworca w Gdyni. Bo jak narazie to najbardziej przeraża mnie wizja, ze turyści przybywajacy na Euro będą przypadkowo musieli przechadzac sie po kałużach z moczu.
- 0 0
-
2007-04-24 23:56
Solna 3
No to wyrazy wspolczucia dla tych, ktorzy kupili mieszkanka na osiedlu Panoramy "Solna 3" - kilkanascie metrow od torow SKM :)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.