• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcom wciąż ciężko przychodzi nauka jazdy na tzw. zamek

Maciej Naskręt
3 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Jazda na tzw. zamek budzi skrajne emocje wśród kierowców. Tu na ul. Słowackiego po wypadku omal nie doszło do bójki. Jazda na tzw. zamek budzi skrajne emocje wśród kierowców. Tu na ul. Słowackiego po wypadku omal nie doszło do bójki.

Wciąż jest mnóstwo kierowców, którzy nie stosują jazdy na tzw. zamek w korku, a nawet blokują pas ruchu przed zwężeniem, myśląc, że to usprawni ruch. Z kolej ci, którzy stosują technikę jazdy na tzw. zamek, to dla reszty "cwaniaki", a nawet "chamy", usiłujący "wbić" się na początek kolejki. Wielu kierowców nadal ciężko przekonać do tego sposobu radzenia sobie z korkami.



Autor filmu usiłuje pouczyć kierowcę, który unika jazdy na tzw. zamek i blokuje dojazd do zwężenia.

W internecie aż roi się od filmów, w których rolę główną odgrywają kierowcy samochodów z Trójmiasta i okolic nieumiejętnie jadący w korku. Bywają też tacy, którzy blokują dojazd do zwężenia, bo są przekonani, że w ten sposób usprawniają ruch na drodze. Robią to nie tylko kierowcy samochodów autobusów miejskich, ale także ciężarówek i aut osobowych.

Jazda na suwak ma na celu usprawnienie ruchu drogowego. Zasadę tzw. zamka błyskawicznego, zakładki lub suwaka należy stosować w momencie zwężania się drogi, gdy jeden z pasów się kończy. Pojazdy z głównego pasa powinny jechać płynnie, bez zatrzymywania, zachowując dystans między sobą i wpuszczając auta z pasa obok naprzemiennie. Tymczasem zwykle osoby, które chcą wjechać z sąsiedniego pasa, są traktowane jak intruzi - często słyszą, że są "cwaniakami", a nawet "chamami".

Mimo naszych próśb skierowanych do władz ZKM kierowcy autbusów miejskich nadal jeżdżą potęgując korki.

Jazda na tzw. zamek zmniejsza skutki korków

Mitem jest przekonanie, że jazda na tzw. zamek sprawia, że korki rozładowują się szybciej - kierowcy nie stoją krócej w korku. Kierujący pojazdami przed zwężeniem z dwóch do jednego pasa będą zawsze spędzać w zatorze tyle samo czasu i nie ma tu znaczenia, czy ustawią się tylko na jednym pasie, czy też pojadą dwoma pasami na tzw. zamek.

Problem, który jazda na tzw. zamek rozwiązuje, znajduje się jednak z tyłu korka, czyli tam, gdzie kierowcy wyhamowują, by ustawić się w kolejce. Gdy zator tworzy się tylko na jednym pasie może mieć np. 2 kilometry. Natomiast gdyby kierowcy pojechali na tzw. zamek, korek skróciłby się o połowę.

Czy przyjmujesz uwagi dotyczące twojej techniki jazdy samochodem?

Uzyskany w ten sposób kilometr drogi umożliwia płynny przejazd ulicami, które przecinają drogę, na której kawałek dalej tworzy się tylko ten kilometrowy zator. Gdyby był on dwa razy większy, przez stojących na jednym pasie kierowców, przejazd mógłby być już poważnie utrudniony.

Kierowcy, którzy jadą źle, nie chcą się edukować

Nawet jeśli współpasażer albo inny kierowca zwróci nam uwagę że powinniśmy poruszać się w korku na zasadzie zamka, większość kierowców tej lekcji nie przyjmuje. I oto dobry przykład sprzed paru dni.

- Tuż za skrzyżowaniem ul. Kartuskiej z ul. Łostowicką w stronę centrum Gdańska jest zwężenie jezdni do jednego pasa. Zazwyczaj wszystkie samochody z lewego pasa gładko włączają się w ruch. Ale ostatnio byłam świadkiem takiej sytuacji: kierowca toyoty na lewym pasie przede mną chciał zjechać na prawy pas. Dosyć długo stał i sygnalizował manewr. Prawy pas sunął wolno, ale wyraźnie widać było, że jakaś młoda kobieta za kierownicą forda kombi robi wszystko, żeby nie wpuścić tego z lewej. Ewidentnie i chamsko go blokowała - opowiada nasza czytelniczka, Joanna Grodzka.

- W końcu kierowca toyoty podjechał jeszcze kilka metrów do przodu i tam bez problemu ktoś go wpuścił. Zaraz potem wszyscy stanęliśmy na czerwonym świetle. Pan z toyoty wyszedł z samochodu, cofnął się i kulturalnie zaczął pani w fordzie tłumaczyć na czym polega jazda "na zamek". Ale pani nawet nie otworzyła okienka, więc chyba nie skorzysta z tej lekcji i nadal będzie uważać, że była mądra, bo nie wpuściła cwaniaka - podkreśla pani Joanna Grodzka.

Nowy znak D-56 zachęcający kierowców do jazdy na tzw. zamek. Nowy znak D-56 zachęcający kierowców do jazdy na tzw. zamek.
Drogowcy krytycznie o braku jazdy na tzw. zamek

W sprawie jazdy na tzw. zamek porozmawialiśmy z drogowcami z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ci przekonują, że jeśli kierowcy nie nauczą się takiej jazdy, w potężnych korkach będą tkwić przy okazji najmniejszej kolizji na drogach ekspresowych.

- Wyobraźmy sobie zwężenie na obwodnicy w dowolnym miejscu. Przy jeździe jednym pasem możemy być pewni, że kierowcy zablokują zjazd nawet na dwóch węzłach. Z tego powodu blokujemy możliwość zjechania z obwodnicy tym, którzy do zwężenia nie mają zamiaru jechać. Przy jeździe na tzw. zamek takiego zjawiska nie ma - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Na obwodnicach wokół Trójmiasta przyczyną zwężeń są najczęściej wypadki drogowe. Rzadziej zdarzają się prace drogowe, ale wtedy zazwyczaj drogowcy wystawiają nowy znak drogowy D-56 zalecający jazdę na tzw. zamek.

Policjanci przestrzegają kierowców przed blokowaniem zakorkowanych ulic. W przeciwnym przypadku czeka ich kara. Za tego rodzaju wykroczenie kierowca może otrzymać 200 zł mandatu. Czasem policjanci wymierzają mandaty za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a to już 500-złotowy mandat.

Miejsca

Opinie (323) 6 zablokowanych

  • polskie buractwo w audi i bmw ... (2)

    • 5 4

    • Romek

      ty umiesz zapewne jeździć tylko zamkiem w rozporku

      • 0 0

    • ...i skodach takich jak twoja...

      • 1 0

  • jazda na cwaniaka

    zamiast ustawic sie za innymi .przypomina mi to sytuacje ze sklepu (pewnej sieci ) gdzie panusia stojaca w kolejce do kasy przedemna przypomniala sobie ze jeszcze nie dobrala polowy zakupow i "wyskoczyla na chwile "

    • 6 2

  • Plebsiaczkom sie nie tlumaczy, plebsiaczkom sie wlepia mandaty. (1)

    Oni potem to sobie sami swoimi slowami (glownie na k...) wytlumacza przy piwku i grilu. Naucza sie. Tak to dziala.

    • 1 2

    • Co lub kto to jest "Plebsiaczek"?

      • 0 0

  • (1)

    Za dużo chamstwa na naszych drogach .Polacy nie są przyzwyczajeni do wpuszczania przed siebie innych kierowców ,wręcz przeciwnie ! A ci z GPU ,GWE to już w ogóle masakra i słoma z butów i z pod kół !!!

    • 3 0

    • Te wnioski to na swoim przykładzie wymyśliłeś?

      • 0 2

  • ... (1)

    Bo ten głupi naród zrozumie tylko mandaty, fotoradary i lanie batem do d**ie.
    Wszysto co jest dobrowolne i opiera się na zdrowym rozsądku jest z definicji skazane na niepowodzenie w Polsce. A głównie dlatego, że zaraz pojawi się jakiś wąsaty jegomość, który wie lepiej i co on tam będzie jeździł jak inni. Ot takie cebularstwo w drogowym wydaniu. Inaczej niż po kieszeni nie pojedziesz:)

    I tradycyjnie dla minusujących - wdupiewasmam.

    • 8 2

    • Cebularstwo, srarstwo...powtarzasz się.

      • 0 0

  • Chamstwo i bezmyślność na drogach. Wstyd!

    • 1 0

  • Zamek?

    A na ktory zamek wszyscy jadą?

    • 6 1

  • dlaczego nie dziala jazda na zamek

    Wiele razy widziałem sytuację. Dwa pasy... Jeden do jazdy na wprost (tu jest korek) drugi do skrętu w lewo (pusty). Co robią gdańszczanie? Jadą do końca pasem do skrętu po czym... O kurcze miałem jechać prosto.. no nic trzeba się wepchnąć.

    Ktoś chce sprawdzić ? Polecam tunel grunwaldzka armi krajowej w stronę pruszcza

    • 3 0

  • zamek = cwaniactwo i tyle (1)

    Bardzo dużo osób wykorzystuje ten sposób jazdy nie współmiernie dla ilości samochodów korzystających z danego pasa ruchu.

    • 6 5

    • nic nie rozumiesz

      Wiec nie wiesz co to jazda na zamek !

      • 2 2

  • zamek

    w/g mnie nie przyspieszat to ruchu jedynie dochodzi do kolizji i nie porozumien,plynna jazda jeden za drugim da wiecej ,nie trzeba tyle hamowac

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane