• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Ołowiankę coraz większa

Katarzyna Moritz
8 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • W związku z budową kładki na Ołowiankę powstały już kierownice naprowadzające na Motławie, a wkrótce ruszy budowa ścian sterowni i maszynowni.
  • Budowa maszynowni i sterowni kładki.
  • Budowa maszynowni i sterowni kładki.
  • Budowa maszynowni i sterowni kładki.

Zostało już tylko pięć i pół miesiąca do zakończenia budowy zwodzonej kładki przez Motławę zobacz na mapie Gdańska. Budowlańcom pogoda sprzyja, więc w tym tygodniu zaczną budowę ścian maszynowni i sterowni dla przeprawy. Równolegle, tylko że w Zawierciu, trwa też budowa głównego przęsła.



Korzystałeś kiedyś z podobnej kładki, jaka powstaje w Gdańsku?

Na terenie hal produkcyjnych przedsiębiorstwa Intercor w Zawierciu - generalnego wykonawcy inwestycji - wytwarzana jest konstrukcja stalowa zwodzonego przęsła kładki. Trwa tam też gięcie blach kortowych oraz prace przy konstrukcji płyty pomostowej.

W najbliższym czasie przęsło kładki zostanie przetransportowane na plac budowy drogą wodną i zamontowane. Będzie to zapewne jeden z bardziej spektakularnych etapów budowy kładki prowadzącej na Ołowiankę. Zgodnie z harmonogramem konstrukcja powinna zostać dostarczona na plac budowy na przełomie 2016/2017 r.

Widok z kamery na plac budowy kładki przez Motławę

Jednak także w Gdańsku, na terenie, gdzie do końca maja przyszłego roku ma powstać przeprawa, widać już całkiem sporo nowych elementów. Wbito 32 pale, powstały podpory dla przęsła kładki, wykonano także tzw. kierownice naprowadzające, które będą w przyszłości tworzyć zabezpieczenie filarów kładki. Kierownice te ograniczają szerokość toru wodnego w okolicy kładki do ok. 29 m.

- Wykonano też montaż zbrojenia oraz deskowanie ścian maszynowni i sterowni. W tym tygodniu wykonawca rozpocznie betonowanie ścian budynków. Od strony ul. Wartkiej, gdzie zostanie usytuowany stały element kładki, montowane jest podparcie tymczasowe pod poprzecznicę podporową. W tym celu wykonano wykop i ułożono beton wyrównawczy - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Planowane oznakowanie kładki. Planowane oznakowanie kładki.
Wcześniej, w związku z budową sterowni, powstały jej fundamenty, wykonano już m.in. komorę technologiczną ze ścianki szczelnej oraz betonowy korek, czyli wzmocnienie tej części dna Motławy, w której powstanie obiekt.

Prowadzone są też prace przy budowie budynku technicznego stacji transformatorowej. Na przełomie roku rozpoczną się prace instalacyjne, związane z wykonaniem przyłącza wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz instalacji teletechnicznej.

Inwestycja kosztować będzie 7,65 mln zł.. Połączy ona okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką, ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Otwarcie i zamknięcie kładki będzie trwało maksymalnie dwie minuty, a w razie awaryjnego, ręcznego zamykania kładki - 20 minut.

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę.



Parametry techniczne:
- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:
- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty

Opinie (182) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    A mi się bardzo podoba :) mam was w nosie maruderzy!

    • 15 15

    • Wiesz Aniu co???

      tym sie różnimy od ciebie,ze jak naplujemy tobie w twarz to powiesz,ze deszcz pada!teraz grzecznie spakuj swoj plecak i wracaj do Elbląskiej wsi zkąd przyjechałaś!

      • 2 6

    • A mi się nie podoba

      i też mam Ciebie w nosie Aniu.

      • 4 1

  • inwestycje (2)

    A co z drogami??? Kiedy dojazd na południe Gdańska będzie w miarę sprawny?
    Są muzea, teatry, wiadukty, kładki ale poza centrum d..a.

    • 10 6

    • nie zakłócaj przekazu - Południe to tylko wsioki. Dla nich nie warto niczego budować, bo przecież przyjechali tu w gumiakach - fakt firmy Hunter, ale tak się przyzwyczaili w swoich chatkach wiejskich.

      • 2 4

    • Są inne priorytety

      Gdyby wszyscy mieszkańcy południa jeździli wesoło autobusami to korków by nie było. Sami sobie jesteście winni. Drogi już są i więcej nie potrzeba. Są to zresztą drogi wyjątkowe w skali europejskiej, zmuszające kierowców do bardzo ostrożnej jazdy i co najważniejsze nie wymagające żadnych nakładów finansowych na remonty. Czekamy, Panie Prezydencie na wysadzaną kwitnącymi na biało jabłoniami aleję oraz nowe jednostki kultury. Centrum Dziedzictwa Miasta Gdańska już wkrótce, co nastepne ? Nie mogę się doczekać.........

      • 2 0

  • Widzieliście te 32 pale na wizualizacji ?

    • 20 1

  • Haha malo betonowy

    • 7 1

  • Malo betonowych klocow na miescie, teraz jeszcze trzeba rzeke zabetonowac....

    • 14 2

  • Kładka

    Ta kładka psu je architektur tego miejsca i potrzebna jest jak rybie parasol !

    • 12 3

  • Marnowanie kasy

    Kasa wywalona w błoto

    • 9 3

  • I tak umarła Motława! (8)

    Dziękujemy panie Budyn!
    od tysiąca lat żegluga kwitła nad Motławą a teraz ...przyszedł pan włodarz!
    a Gawiedź siedzi i klaszcze hahah!
    Miała być jedna kładka a teraz będą dwie?!?
    ... jaki prześwit pomiędzy palami? (przepłynie coś prócz kajaku?
    ... każda za ok ~`8.000.000,00 zł?
    ... ile by kosztowała chowana w nabrzeże? składana w bok?

    • 18 9

    • don Budynion.... (1)

      Budyń sam ma apartamencik na Szafarni (którego kilka razy nie wpisał do oświadczenia majątkowego - za co g.. mu zrobili...)

      Ta kładka jest zrobiona z kasy miasta pod deweloperkę - od lat władze miasta celowo zaniedbywały tamte rejony, teraz jak będą stawiać apartamenty to się obudzili....ciekawe kto loft dostanie tym razem w promocji za 40% ceny rynkowej lub za darmo.

      Szkoda tylko że na prawie każdym chodniku w centrum Gdańska można sobie zęby wybić, bo dziury i nierówności są większe niż na polu, podobnie z ulicami, Długim Pobrzeżem a nawet Długą - ale na to kasy nie mają.....

      • 10 4

      • No przecież Długą będą robić,

        już kasy nawydawali. Tylko, że inne ulice są w gorszym stanie.

        • 1 1

    • o matko (2)

      je b nij się w czoło oszołomie

      kładka znacznie usprawni komunikację piesza, a te pare stateczków przepłynie bez problemu

      • 5 9

      • Zobaczymy.

        • 1 3

      • Jakie parę? W sezonie co 5 minut coś płynie w te i wewte. Ona będzie ciągle otwarta co najwyżej na noc opuszczana albo co pół godziny na 5 minut. Inaczej powstaną takie korki statków turystycznych, że nikt tego nie rozładuje przy mijaniu. I już widze te otarcia, boczne zderzenia, bo każdemu się spieszy. Redukcja ilości wypłynięć dziennie spowoduje wzrost kosztów biletów. Już i tak horendalnie drogich. Taksówką jest taniej do sopotu niż statkiem, który zabiera ze 3 setki luda :-)

        Te kierownice to koszmar. Pewnie jeszcze dadzą im malowania odblaskowe w osę :-) . Do tego światła dzienne, nocne, odblaskowe znaki na wszystkim. Gotyk, normalnie gotyk z barokiem :-) . Żal i tyle.

        • 7 1

    • (2)

      Właściciel największego jachtu się odezwał! Ten co pływa sześć razy dziennie.Popatrz na zdjęcia jakie statki kiedyś przepływały pod podniesionym Mostem Krowim czy Zielonym. Ile tam było prześwitu? Deweloper sprzedaje mieszkanie raz - ludzie będą mieszkać tam przez długie lata i to oni będą korzystać z kładki a nie ty - mieszkaniec Szadółek.

      • 5 3

      • Te mieszkania są kupowane na wynajem. (1)

        • 0 4

        • Sa kupowane tak jak kto chce. Nic Ci do tego.

          • 2 3

  • a co tam Batory miałby przepływac ?

    tylko tunel z ruchomymi schodami .

    • 0 7

  • (1)

    Ha teraz rozumiem. Parkingi dla deweloperów po jednej stronie a po drugiej mieszkania, tak, żeby mogli więcej wybudować a mniej miejsc parkingowych na swoim terenie zająć. Ale jaja! Super jest ta nasza architektura.!

    • 13 5

    • Deweloper ma jeden samochód / fakt - wypasiony / i parkingu nie potrzebuje.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane