• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Ołowiankę coraz większa

Katarzyna Moritz
8 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • W związku z budową kładki na Ołowiankę powstały już kierownice naprowadzające na Motławie, a wkrótce ruszy budowa ścian sterowni i maszynowni.
  • Budowa maszynowni i sterowni kładki.
  • Budowa maszynowni i sterowni kładki.
  • Budowa maszynowni i sterowni kładki.

Zostało już tylko pięć i pół miesiąca do zakończenia budowy zwodzonej kładki przez Motławę zobacz na mapie Gdańska. Budowlańcom pogoda sprzyja, więc w tym tygodniu zaczną budowę ścian maszynowni i sterowni dla przeprawy. Równolegle, tylko że w Zawierciu, trwa też budowa głównego przęsła.



Korzystałeś kiedyś z podobnej kładki, jaka powstaje w Gdańsku?

Na terenie hal produkcyjnych przedsiębiorstwa Intercor w Zawierciu - generalnego wykonawcy inwestycji - wytwarzana jest konstrukcja stalowa zwodzonego przęsła kładki. Trwa tam też gięcie blach kortowych oraz prace przy konstrukcji płyty pomostowej.

W najbliższym czasie przęsło kładki zostanie przetransportowane na plac budowy drogą wodną i zamontowane. Będzie to zapewne jeden z bardziej spektakularnych etapów budowy kładki prowadzącej na Ołowiankę. Zgodnie z harmonogramem konstrukcja powinna zostać dostarczona na plac budowy na przełomie 2016/2017 r.

Widok z kamery na plac budowy kładki przez Motławę

Jednak także w Gdańsku, na terenie, gdzie do końca maja przyszłego roku ma powstać przeprawa, widać już całkiem sporo nowych elementów. Wbito 32 pale, powstały podpory dla przęsła kładki, wykonano także tzw. kierownice naprowadzające, które będą w przyszłości tworzyć zabezpieczenie filarów kładki. Kierownice te ograniczają szerokość toru wodnego w okolicy kładki do ok. 29 m.

- Wykonano też montaż zbrojenia oraz deskowanie ścian maszynowni i sterowni. W tym tygodniu wykonawca rozpocznie betonowanie ścian budynków. Od strony ul. Wartkiej, gdzie zostanie usytuowany stały element kładki, montowane jest podparcie tymczasowe pod poprzecznicę podporową. W tym celu wykonano wykop i ułożono beton wyrównawczy - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Planowane oznakowanie kładki. Planowane oznakowanie kładki.
Wcześniej, w związku z budową sterowni, powstały jej fundamenty, wykonano już m.in. komorę technologiczną ze ścianki szczelnej oraz betonowy korek, czyli wzmocnienie tej części dna Motławy, w której powstanie obiekt.

Prowadzone są też prace przy budowie budynku technicznego stacji transformatorowej. Na przełomie roku rozpoczną się prace instalacyjne, związane z wykonaniem przyłącza wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz instalacji teletechnicznej.

Inwestycja kosztować będzie 7,65 mln zł.. Połączy ona okolice ul. Grodzkiej z Ołowianką, ma nie tylko usprawnić dostęp do znajdującej się na wyspie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, ale i ułatwić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Otwarcie i zamknięcie kładki będzie trwało maksymalnie dwie minuty, a w razie awaryjnego, ręcznego zamykania kładki - 20 minut.

W sezonie letnim kładka będzie otwierana i zamykana według określonego grafiku, który zostanie udostępniony przede wszystkim żeglarzom i armatorom statków wycieczkowych. W okresie od października do maja będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie, tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką.

Wizualizacja kładki na Ołowiankę.



Parametry techniczne:
- długość całkowita: 70,5 m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny - daszkowy na zewnątrz 1proc.
- spadek podłużny max. 6 proc.
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5 m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05 m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:
- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty

Opinie (182) ponad 10 zablokowanych

  • Ależ piź**icie marudy. (1)

    Zawieście sobie Fiata 126 u szyi i utopcie się obok kładki. Trochę żal Motławy,skażenie żółcią:-)

    • 3 5

    • odezwał się

      syn ubeka

      • 1 0

  • Most zwodzony.... (1)

    ...byl przed wojna, to bylo jakis czas temu......
    W Amsterdamie chyba wszystkie mosty i mostki sa zwodzone, sa ich tysiace......

    • 3 0

    • i szybkie a nie 2 minuty!!!!

      • 0 0

  • Kierownice to jakiś koszmar , p.suje klimat Motławy

    • 5 1

  • Uparcie się Peruki a i poparcie Sdsmowicza ma będzie kicha grodzka przepływ do ŻURAWIA!!!!

    • 3 0

  • mię szybki nie nowoczesny!!! bierzcie lepsze wzoty

    • 0 0

  • Zawiedziony

    wrocilem doGdanska po 30 latach nie poznaje to co tworzylo klimat Starego Miasta wraz z zielonym otoczenim zniklo zamienione betonowe potworki nie tylko Dziennik Baltycki stal sie tuba propagandowa PO i Prezydenta Miasta miasto straszy brudem ogolna byle jakoscia brakuje tylko malowanych trawnikow miasto stracilo dusze i urok to nie dla mnie odkrylem bory tucholskie pozdrawiam prawdziwych gdanszczan szanujacych jego przeszlosc ciekawe czy Trojmiasto pusci ta opinie

    • 8 4

  • Skandaliczne szpetne prowadnice!

    Wielkość, a zwłaszcza wysokość prowadnic toru wodnego to skandal. W ogóle nie były uwzględniane na etapie projektów konkursowych kładki. Czy powinno być tak, że ogłasza się konkurs, projektanci poświęcają wiele tygodni by zrobić jak najlepszy projekt, sędziowie roztrząsają niuanse, a po wszystkim nie wiadomo kto dowala do projektu konstrukcję, która gabarytami dorównuje czy nawet przewyższa kładkę i z nikim z architektów tego nie konsultuje! Tam nie będą pływały statki towarowe, a głównie jachty i tramwaje wodne!
    Ta żenująca wpadka pokazuje jak kuleje u nas profesjonalne podejście do jakości przestrzeni publicznej.

    • 8 1

  • Prowadnice - koszmar

    Ciekawe czy da się je jeszcze zmienić?

    • 4 1

  • Czy developerzy od mieszkan od strony wyspy zaplacili cokolwiek za ta kladke ?

    Jezeli tak to ile oni a ile miasto czyli my? Czy urzednicy urzedu miejskiego czy wojewodzkiego sprzedali . Zajezdnie autobusowe brzeznie i na walach iz a ile ? Kto dal im prawo do takiego przekretu aby petle autobusowa wywalic za obrzeza miasta?Ile teraz czasu gdanszczanie i przyjezdni beda teraz czekac na autobusy w razie jakiejs awarii i kto za to odpowie???

    • 4 0

  • Po co te okropne kierownce?

    Założę się że to wymysł naszej kadry urzędniczej. Każdy musi wykazać że jest do czegoś potrzebny...Miała być lekka kładka a będzie potworek.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane