• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopot z przejściem wiaduktem na Płk. Dąbka. Rozwiązaniem budowa nowego

Patryk Szczerba
3 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (223)
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem ,jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.

Jedna z dwóch kładek dla pieszych na wiadukcie na Płk. DąbkaMapka na Obłużu jest zamknięta. Powodem jest zły stan techniczny tej części obiektu. Problem ma rozwiązać nowy wiadukt, który wybuduje Gdynia. Sprawa inwestycji wróciła na spotkaniu wójta Kosakowa z radnymi gdyńskich dzielnic.



Czy wiadukt zostanie wybudowany wspólnie przez Gdynię i Kosakowo?


Jeden z dwóch ciągów pieszych na wiadukcie na ul. Płk. Dąbka na Obłużu został zamknięty rok temu. Przedłużająca się sytuacja irytuje mieszkańców, którzy na początku grudnia postanowili interweniować u władz Gdyni. Domagają się remontu obiektu, by mogli się po nim poruszać piesi.

Przejście dla pieszych tylko jedną stroną



- Napisaliśmy pismo w tej sprawie, ale pozostało ono bez odpowiedzi. O tym, że remontu nie będzie, dowiedzieliśmy się z odpowiedzi na interpelację radnego miasta Ireneusza Trojanowicza. Nie wiem, czy ktoś rzetelnie zbadał stan wiaduktu. Być może naprawa nie byłaby tak kosztowna, jak się wydaje. Tymczasem teraz piesi tłoczą się po jednej stronie obiektu - mówi Jan Gumiński, przewodniczący Rady Dzielnicy Obłuże.
Urzędnicy po naszym zapytaniu odpowiadają, że przejście jest zapewnione drugą stroną kładki, a remontu nie będzie przez ograniczone środki budżetowe. Poprawę sytuacji przyniesie dopiero budowa nowego wiaduktu w ciągu ul. Płk. Dąbka.

  • Zamknięcie jednej strony jest związane z kiepskim stanem obiektu.
  • Zamknięcie jednej strony jest związane z kiepskim stanem obiektu.




Spotkanie wójta Kosakowa z radnymi gdyńskich dzielnic



Sprawa budowy nowego wiaduktu wróciła na spotkaniu Marcina Majka, wójta Kosakowa, z radnymi gdyńskich dzielnic. Zaproszenie do wójta wystosowała Rada Dzielnicy Obłuże, która była organizatorem spotkania. Wzięli w nim udział m.in. wiceprzewodnicząca Rady Miasta Gdyni Elżbieta Sierżęga, radny Gdyni Ireneusz Trojanowicz oraz dzielnicowi radni Obłuża, Pogórza i Babich Dołów.

O sprawie wiaduktu radni dzielnicy dyskutowali w ostatnich dniach z wójtem Kosakowa Marcinem Majkiem. O sprawie wiaduktu radni dzielnicy dyskutowali w ostatnich dniach z wójtem Kosakowa Marcinem Majkiem.
Wójt wskazywał, że gmina Kosakowo dalej jest chętna, by partycypować w kosztach budowy nowego wiaduktu, ale w innym wariancie, niż proponuje Gdynia.



Przypomnijmy, że Gdynia planuje budowę wiaduktu z dwoma pasami ruchu w każdą ze stron, przy czym jedna jezdnia będzie buspasem. Okoliczności takiego wyboru opisaliśmy jesienią.

Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu

Propozycje Kosakowa ws. wiaduktu na ul. Płk. Dąbka



Zdaniem władz Kosakowa są alternatywy, które mogą rozwiązać obecny problem.

Pierwsza opcja zakłada, że wiadukt zaprojektowany w ciągu ul. Płk. Dąbka powinien być od razu zaprojektowany w szerokości umożliwiającej docelowo ruch trzema pasami. Pozwoli to w przyszłości rozbudować jezdnię o dodatkowy trzeci pas ruchu.

Drugie rozwiązanie to pozostawienie dwóch pasów ruchu do komunikacji ogólnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Derdowskiego do skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego.

- Cały czas podtrzymuję deklarację o 50-procentowym wkładzie finansowym gminy Kosakowo w tę inwestycję, ale uważam, że ten wiadukt powinien powstać z rezerwą na trzeci pas ruchu - dodawał. Przekonywał także, że jest duża szansa na pozyskanie na inwestycję środków unijnych ze względu na położenie inwestycji na styku dwóch gmin.
Podobne spotkanie radni chcą w najbliższym czasie zorganizować z Markiem Łucykiem, wiceprezydentem Gdyni.



Zmian w projekcie wiaduktu jednak nie będzie



Urzędnicy z Gdyni przekonują jednak, że budowa szerszego wiaduktu byłaby niespójna ze strategią transportową miasta.

- Podpisanie porozumienia [z Kosakowem - dop. red] było efektem szeregu spotkań i rozmów, podczas których były uzgadniane jego zapisy. Mimo iż dokument został zaakceptowany i podpisany przez obie strony, Kosakowo odmówiło partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej. Nie wyraziło także chęci partycypowania w kosztach budowy - wskazuje Agata Grzegorczyk z biura prasowego Gdyni.
Wiadukt na Płk. Dąbka musi być przebudowany. To jednak inwestycja, na którą mieszkańcy muszą poczekać.  Wiadukt na Płk. Dąbka musi być przebudowany. To jednak inwestycja, na którą mieszkańcy muszą poczekać.
Projekt wiaduktu jest gotowy, został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Praktycznie pewne jest, że bez środków zewnętrznych się nie obejdzie.



- Zgodnie z założeniem, iż chcemy dać priorytet komunikacji publicznej, projekt zakłada powstanie dwóch jezdni dla transportu indywidualnego i buspasa. Koncepcja Kosakowa zakłada albo likwidację buspasów, co byłoby nieprzystające do naszej strategii transportowej, albo inwestycję nie tylko dwa i pół razy droższą, ale też niepoprawiającą w znaczący sposób przejezdności drogi - dodaje.

Nowy wiadukt na Płk. Dąbka: założenia projektu


  • budowa dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowa lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego,
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwacja miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.


Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Opinie (223) 5 zablokowanych

  • W lato ruch jak na zakopiance a ci o dodatkowych buspasach...

    Gdynią rządzą mato.y... zero myslenia przyszłościowego.
    Co nam da buspas? ile tam autobusów jeździ?
    Kosakowo i dalsze gminy się bardzo mocno rozbudowują i trzeba dać min. 2 pasy dla samochodów w jedną stronę...
    Ciekawe czy władza Gdyni jeździ autobusami do pracy?! Droga redakcjo sprawdźcie i zróbcie o tym artykuł jeżeli macie takie pozwolenie

    • 25 8

  • Niech jeszcze powstana kolejne osiedla w kapuście (14)

    To za rok wszyscy z buta będziemy chodzić do centrum.

    • 32 14

    • wystarczy szlaban na granicy miasta (8)

      kawałek ulicy płk Dąbka na tym wiadukcie z zakazem ruchu i tabliczką "nie dotyczący mieszkańców Gdyni" a przejazd przez szlaban za okazaniem karty mieszkańca, to samo na Czernickiego i problem korków w całej północnej Gdyni rozwiązałby się do końca świata, Kosakowo miało by wybór - samochodem przez Rumię albo szybciej autobusem przez Obłuże to 100% by jechało busem

      • 7 13

      • i taki jest pomysl magistratu...

        Podobnie jak postawienie zakazu ruchu ciezarowek na Jana z Kolna i Weglowej po rozpoczeciu budowy nowego terminala promowego.

        • 10 0

      • to jest oczywiście argumentacja ad absurdum ale trafnie pokazuje istotę problemu

        • 3 5

      • (4)

        To jeszcze postaw szlaban mieszkańcom Komandorskiego Wzgórza, nowych apartamentowców na ul. Boiska, Żelazna i wszystkich innych dostawionych plomb i osiedli na Oksywiu, Pogórzu i Obłużu... Poza tym, racjonalizatorze od 7 boleści do końca świata, większość wjeżdżających ma kartę mieszkańca Gdyni :D

        • 7 6

        • (3)

          wjeżdżającym do Gdyni a legitymujących się kartą mieszkańca trzeba tą kartę w takim razie odbierać ;-)

          • 5 9

          • Najlepiej osoby z kartą mieszkańca porywać i przymusowo osiedlać w Gdyni. Do pełnego upodobnienia się do Korei Północnej zostaną już tylko marsze na cześć prezydenta miasta.

            • 2 5

          • najpierw odbierz stołki radnym Gdyni

            którzy również takie "karty" mają...

            • 4 0

          • Tę kartę, mośku.

            • 1 0

      • Taki szlaban występuje w co większych miastach szwedzkich

        I ma postać punktu zautomatyzowanego punktu poboru za wjazd do miasta. Doczekamy się takich na całym kontynencie

        • 4 4

    • lepiej w "kapuscie"

      Niz w porcie.

      • 5 7

    • Ale że ludzie nie chcą kupować kawalerek w centrum Gdyni za milion złotych? (3)

      Jak to się mogło stać?

      • 6 6

      • Wręcz przeciwnie (1)

        Chcą, tylko ich nie stać. Jakby nie było chętnych za milion, były by tańsze.

        • 7 3

        • nie...

          nie byłoby ich wcale.

          • 0 0

      • Ja kupowałem jak nie były po milion

        Tylko gdy naiwni uciekali na dalekie przedmieścia. Na przedmieściach notabene były wtedy w tej samej cenie. A że teraz są drogie? Cóż, popyt i podaż. Zobaczycie, jak będziecie sprzedawali po 3-4 lata te wasze rezydencje w Mostach bez możliwości normalnego dojazdu, po 10-tym zbiciu ceny...

        • 5 4

  • Spoko, tylko Łucyk sie kompromituje.

    Dużo gada mało robi.
    Na szczęście idą wybory.
    Za długo ta sita tu siedzi.
    Zabetonowali wszystko, sprzedali tereny zielone, kasa przytuloba i będzie można odejść.

    • 28 5

  • wiadukt (3)

    witam co za barany komunikacja miejska w likwidacji bilety po 7 zl kazdy wyciaga samochod a oni buspas i pan kucyk jego stan umyslu potrzebna szybka konsultacja u doktora od wiemy czego

    • 21 7

    • Bilety po 4,80 jednorazowe i 6 za bilet na 75 minut (2)

      Miesięczne na całą sieć ZKM Gdynia 126 zł. To chyba nadal sporo taniej niż paliwo, ubezpieczenie i utrzymanie samochodu?

      • 9 7

      • (1)

        Tylko jeśli nie cenisz swojego czasu.

        • 6 9

        • Toć wy w jedną stronę stoicie dłużej w pojedynczy dzień niż ja spędzam w SKM-ce przez cały tydzień w sumie ;)

          • 5 3

  • Kosakowo myśli przyszłościowo. (11)

    I mają tam rację. Gdynia stawia na komunikację miejską, która jest fatalna i budowa buspasa wcale nie spowoduje, że ludzie zostawią samochody na parkingach. Zastanawiał się w ogóle ktoś z UM w Gdyni jaka jest częstotliwość kursowania autobusów z Kosakowa do Gdyni? Skoro powstają osiedla na polach kapusty, to ludzie tam z założenia będą poruszać się samochodami, a to wymaga poszerzenia wąskich gardeł. Gdynia potrafi jedynie zwężać drogi malując buspasy i zwiększać tym samym korki, bo komunikacją mało kto chce jeździć - jest niewydolna, droga i żaden buspas tego nie zmieni.

    • 27 9

    • Samochód to przeszłość (10)

      A budowa nowych osiedli wymaga zwiększenia przez Kosakowo dofinansowania komunikacji miejskiej, a nie kolejnych autostrad dla aut.

      • 9 9

      • (9)

        A może niech Kosakowo rządzi się po swojemu? Samochód to teraźniejszość i żaden eko bełkot tego teraz nie zmieni.

        • 5 10

        • Jeszcze (8)

          Za 10 lat samochody nowe tylko elektryczne. Min 300 tys. PLN nowe. Rynek aut używanych do zaorania, przez koszt akumulatorów. Będzie w końcu luźniej.

          • 7 8

          • Dlatego piszę, że teraz. Jak wejdą te przepisy unijne to Europa stanie się drugą Kubą. Zresztą dla mnie z tą ekologią to jest po prostu zwykły wał. Malutka Europa w skali całego świata ma być ekologiczna, a takie Chiny, Indie czy kraje totalnie trzeciego świata nadal będą produkować syf, bo tam ekologią nikt się nie przejmuje. Tacy mamy być eko, ograniczać plastik, wymieniać piece, a w tej chwili wielu ludzi nawet na opał nie stać, a plastik jest nadal chamsko produkowany. Co to wszystko ma wspólnego z ekologią? To jest prędzej kolejna forma zamordyzmu, bo z covidem nie wyszło.

            • 4 8

          • (6)

            ale rozumiesz że brak możliwości rejestracji nowych aut spalinowych (o ile się utrzyma) oznacza, że takie samochody i tak będą jeździć jeszcze ze 20 lat...? zobacz w jakim wieku są samochody teraz, przecież mają po kilkanaście lat... więc do 2040 czy 2050 spalinowe będą jeździć o ile będzie je miał kto serwisować. to jest perspektywa 20-30 lat i popatrz co było 20-30 lat temu... telefony komórkowe w powijakach, tak samo internet ale świat idzie do przodu. pewnie, lepiej żeby to się samo stało a nie przez nakazy niemniej brakuje mi w dyskusji zastanowienia się a nie tylko bicie piany

            • 4 7

            • Z drugiej najwyższej liczby samochodów per capita w UE jest duuuuuuużo miejsca do spadania (5)

              Wielki, mniej zwarty i trudny w obsłudze komunikacyjnej Berlin - 2x mniej samochodów per łeb niż średniej wielkości Gdynia.

              • 4 3

              • (3)

                Berlin ma metro. Warszawa ma metro. Gdynia co ma? Buspasy malowane farbą ;)

                • 3 4

              • Ma SKM-kę (2)

                Wiesz, taka sama kolej tylko po ziemi. A widziałeś liczbę buspasów w Warszawie? To byś się dopiero zirytował...

                • 3 2

              • Tak skm ciągle spóźnioną, zatłoczoną i brudną. W Warszawie komunikacja miejska jest na tyle dobra, że samochód był mi potrzebny tylko na duże zakupy i wyjazd za miasto, a tak to bez problemu wszędzie tramwaj czy autobus, bo przystanki miałam pod domem. To było 15 lat temu. Teraz nie mam pojęcia ile jest w Warszawie buspasów, za to wiem, że mają dwie linie metra. Warszawa to komunikacyjnie totalnie inny świat niż Trójmiasto.

                • 3 0

              • bo wczesniej przygotowali na nie miejsce...

                Maja gdzie je malowac.

                • 2 0

              • znasz system komunikacyjny Berlina?

                Naklady na niego poniesione?
                To praktycznie 100 lat organicznego rozwoju, z "odkurzaczem" w postaci wizyty sasiadow ze Wschodu, co pozwolilo gruntownie przebudowac system komunikacyjny.
                To wlasne rozwiazania taboru, systematycznie utrzymywanego i rozwiajanego od dziesiatkow lat.

                To porownujesz do zasciankowej Gdyni??!

                • 2 0

  • Pamiętam te przejscie z lat 80. Chodzilem tam do dziewczyny

    Nic sie nie zmieniło. Jakbym sie w czasie przeniósł. To ile hmm 45 lat nic nie robione w tym miejscu...

    • 15 0

  • Gdynia...miasto mem

    Fajna ta Gdynia...taki stan umysłu. Chore miasto... Mam nadzieję że ludzie przejrzą wreszcie na oczy i zaczną leczyć tą gangrenę przy najbliższych wyborach

    • 17 5

  • bolszewicka tradycja

    "wladza" wie lepiej a tluszcza nie czai strategii.

    W ten sposob, ustami magistrackiego "dygnitarza" - "droga czerwona" jest "obojetna dla mieszkancow Gdyni"

    • 11 6

  • Były badania (2)

    Przecież Kosakowo zleciło badania ruchu /symulacje w wariancie Kosakowa i w wariancie przy którym upiera się Gdynia. Wynik był jednoznaczny, że przebudowa po gdyńsku nic nie wnosi.

    • 24 0

    • (1)

      Czy jakiekolwiek buspasy w Gdyni usprawniły ruch? Serio pytam.

      • 8 5

      • Buspasy chyba niczego nie zmieniły.
        Ale by być fair, chyba tylko buspas na Małokackiej zmienił czasy przekazu autobusów. Wiadomo jakim kosztem.

        • 1 4

  • Opinia wyróżniona

    (21)

    Rację ma Kosakowo. Gdynia nie potrafi planować i mają tam w tym UM klapki na oczach. Swoją drogą to, że jest tam na tym wiadukcie jedna kładka nieczynna wcale nie powoduje tłoku i konieczności przepychania się na drugiej, a przynajmniej ja tego nie zauważyłam, a jestem tam kilka razy w tygodniu. Wiadukt powinien być nowy, dwupasmowy, a buspas opcjonalny, jeśli w przyszłości zwiększy się siatka połączeń między Kosakowem a Gdynią. Jest w ogóle taki pomysł, bo póki co tych autobusów jest tam niewiele i nie jeżdżą jakoś specjalnie często?

    • 180 18

    • o czym ty gościu w ogóle mówisz? (10)

      W godzinach szczytu autobus 194 jeździ tam co 3-5 minut. A są jeszcze inne linie.

      Osobna kwestia to fakt, że wiadukt jest na terenie Gdyni i to Gdynia ma decydujący głos

      • 12 23

      • autobus 194 jeździł co 3-5 minut 25 lat temu, a kolejne wycinanie połączeń tylko zwiększa korki na północ Gdyni. Same buspasy nic nie zmienią jeśli oferta komunikacji miejskiej będzie dalej zwijana

        • 26 6

      • (7)

        194 nie jeździ do Kosakowa, tak samo jak 141 czy 197, który i tak przed wiaduktem skręca w Maciejewicza. Jeśli Gdynia ma decydujący głos, to po co w ogóle rozmawia z Kosakowem? Z jaką częstotliwością jeździ 146? 173? 165? Dwa pierwsze w ogóle przez ten wiadukt nie jeżdżą.

        • 8 5

        • (6)

          Było jeszcze 105 i 125, ale któryś z nich wycięli w ogóle, ale również jeździły przez serpentyny, a nie przez ten wiadukt. Po co Kosakowo ma inwestować w rozwiązanie, które nic mu nie da, skoro z Kosakowa wiaduktem jeździ ledwo jeden autobus do Gdyni, a reszta to samochody?

          • 7 7

          • (3)

            Ale brak autobusów do Kosakowa to nie jest wina Gdyni. Za autobusy międzygminne płacą obie gminy. Widać Kosakowo nie zglasza większych potrzeb.

            • 13 2

            • (2)

              Są autobusy z Kosakowa do Gdyni - 146, 173, 105 albo 125 ( nie wiem, który wywalili z rozkładu ), tylko, że nie jeżdżą tym wiaduktem, a przez serpentyny i to bardzo rzadko. Jedynie 165 jeździ wiaduktem. To wygląda tak, jakby Gdynia chciała kosztem Kosakowa wprowadzić rozwiązania u siebie. Pomijam fakt, że propozycja Gdyni nawet samej Gdyni nie pomoże, bo komunikacja w Gdyni jest po prostu fatalna.

              • 10 3

              • Gdynia nawet Sopotowi skasowała trajtek, 27 bodajże. Jaki to poważny partner do dyskusji? G skasowała do ZOO. Gdynia wycina połączenia, bo nie ma kasy, a Ty chcesz, żeby składała się z Kosakowem, skoro nie dawała rady w dotychczasowym układzie?

                • 6 8

              • Wywalili 125. Tradycyjna linia dla wrażliwych 105 Szpital - Cmentarz (i jakieś tam Mechelinki dla odminany ) nadal działa.

                • 5 0

          • Może zamiast skróconych i wydajnych linii autobusowych gościć u siebie niekończące się korki (1)

            Jak kto lubi.

            • 5 1

            • aby skrocic i poprawic wydajnisc polaczen autobusowych (ogolnie komunikacji zbiorowej)

              Trzeba miec tabor, ludzi i drogi.
              Czyli kase.

              A tej Gdynia i Kosakowo nie maja w wystarczajacej ilosci. Na tym wszyskim kotluja sie spory kompetencyjne i legalistyczne.

              Czyli realny swiat samorzadu.
              Ktory potrafi tylko rzadzic sie sam.

              • 1 1

      • "moja chata z kraja"

        Taka strategia nigdy sie nie sprawdzila...

        • 1 2

    • powiedz szczur czy ty potrafisz się z kimkolwiek dogadać?

      • 8 4

    • Kosakowo powinno być dzielnicą Gdyni (8)

      po co dublowanie biurokracji ?

      • 8 9

      • Lepiej nie, bo by zaczęło się cofać w rozwoju. Miałoby biurowce i apartamenty stojące puste, zabetonowaną zieleń i dziurawe drogi.

        • 11 6

      • a moze powinno sie powolac zarzad... (4)

        Trojmiasta??!

        To dopiero oszczednosc i efektywnosc!

        • 2 0

        • Szczur powinien rządzić całą kasą! (1)

          • 1 2

          • swoją tak

            ale oddał ją żonie.

            • 1 0

        • Samorząd się o ustawę metropolitarną dobija już z dekadę (1)

          • 1 1

          • ale tu nie chodzi o dodatkową grzędę dla urzędowych brojlerów

            ale likwidację istniejących zarządów miast i całego tałatajstwa, które do tego się przykleiło.
            Które na dodatek uważa, że jest alfą i omegą i w niczym nie potrafi stworzyć synergii.
            We własnym interesie!

            • 1 1

      • (1)

        No nie. Obluze i pogorze górne włączyć do gminy Kosakowo

        • 3 1

        • A to ma sens, bramki można wtedy na Kwiatkowskiego postawić

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane