• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopot z przejściem wiaduktem na Płk. Dąbka. Rozwiązaniem budowa nowego

Patryk Szczerba
3 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (223)
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem ,jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.

Jedna z dwóch kładek dla pieszych na wiadukcie na Płk. DąbkaMapka na Obłużu jest zamknięta. Powodem jest zły stan techniczny tej części obiektu. Problem ma rozwiązać nowy wiadukt, który wybuduje Gdynia. Sprawa inwestycji wróciła na spotkaniu wójta Kosakowa z radnymi gdyńskich dzielnic.



Czy wiadukt zostanie wybudowany wspólnie przez Gdynię i Kosakowo?


Jeden z dwóch ciągów pieszych na wiadukcie na ul. Płk. Dąbka na Obłużu został zamknięty rok temu. Przedłużająca się sytuacja irytuje mieszkańców, którzy na początku grudnia postanowili interweniować u władz Gdyni. Domagają się remontu obiektu, by mogli się po nim poruszać piesi.

Przejście dla pieszych tylko jedną stroną



- Napisaliśmy pismo w tej sprawie, ale pozostało ono bez odpowiedzi. O tym, że remontu nie będzie, dowiedzieliśmy się z odpowiedzi na interpelację radnego miasta Ireneusza Trojanowicza. Nie wiem, czy ktoś rzetelnie zbadał stan wiaduktu. Być może naprawa nie byłaby tak kosztowna, jak się wydaje. Tymczasem teraz piesi tłoczą się po jednej stronie obiektu - mówi Jan Gumiński, przewodniczący Rady Dzielnicy Obłuże.
Urzędnicy po naszym zapytaniu odpowiadają, że przejście jest zapewnione drugą stroną kładki, a remontu nie będzie przez ograniczone środki budżetowe. Poprawę sytuacji przyniesie dopiero budowa nowego wiaduktu w ciągu ul. Płk. Dąbka.

  • Zamknięcie jednej strony jest związane z kiepskim stanem obiektu.
  • Zamknięcie jednej strony jest związane z kiepskim stanem obiektu.




Spotkanie wójta Kosakowa z radnymi gdyńskich dzielnic



Sprawa budowy nowego wiaduktu wróciła na spotkaniu Marcina Majka, wójta Kosakowa, z radnymi gdyńskich dzielnic. Zaproszenie do wójta wystosowała Rada Dzielnicy Obłuże, która była organizatorem spotkania. Wzięli w nim udział m.in. wiceprzewodnicząca Rady Miasta Gdyni Elżbieta Sierżęga, radny Gdyni Ireneusz Trojanowicz oraz dzielnicowi radni Obłuża, Pogórza i Babich Dołów.

O sprawie wiaduktu radni dzielnicy dyskutowali w ostatnich dniach z wójtem Kosakowa Marcinem Majkiem. O sprawie wiaduktu radni dzielnicy dyskutowali w ostatnich dniach z wójtem Kosakowa Marcinem Majkiem.
Wójt wskazywał, że gmina Kosakowo dalej jest chętna, by partycypować w kosztach budowy nowego wiaduktu, ale w innym wariancie, niż proponuje Gdynia.



Przypomnijmy, że Gdynia planuje budowę wiaduktu z dwoma pasami ruchu w każdą ze stron, przy czym jedna jezdnia będzie buspasem. Okoliczności takiego wyboru opisaliśmy jesienią.

Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu

Propozycje Kosakowa ws. wiaduktu na ul. Płk. Dąbka



Zdaniem władz Kosakowa są alternatywy, które mogą rozwiązać obecny problem.

Pierwsza opcja zakłada, że wiadukt zaprojektowany w ciągu ul. Płk. Dąbka powinien być od razu zaprojektowany w szerokości umożliwiającej docelowo ruch trzema pasami. Pozwoli to w przyszłości rozbudować jezdnię o dodatkowy trzeci pas ruchu.

Drugie rozwiązanie to pozostawienie dwóch pasów ruchu do komunikacji ogólnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Derdowskiego do skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego.

- Cały czas podtrzymuję deklarację o 50-procentowym wkładzie finansowym gminy Kosakowo w tę inwestycję, ale uważam, że ten wiadukt powinien powstać z rezerwą na trzeci pas ruchu - dodawał. Przekonywał także, że jest duża szansa na pozyskanie na inwestycję środków unijnych ze względu na położenie inwestycji na styku dwóch gmin.
Podobne spotkanie radni chcą w najbliższym czasie zorganizować z Markiem Łucykiem, wiceprezydentem Gdyni.



Zmian w projekcie wiaduktu jednak nie będzie



Urzędnicy z Gdyni przekonują jednak, że budowa szerszego wiaduktu byłaby niespójna ze strategią transportową miasta.

- Podpisanie porozumienia [z Kosakowem - dop. red] było efektem szeregu spotkań i rozmów, podczas których były uzgadniane jego zapisy. Mimo iż dokument został zaakceptowany i podpisany przez obie strony, Kosakowo odmówiło partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej. Nie wyraziło także chęci partycypowania w kosztach budowy - wskazuje Agata Grzegorczyk z biura prasowego Gdyni.
Wiadukt na Płk. Dąbka musi być przebudowany. To jednak inwestycja, na którą mieszkańcy muszą poczekać.  Wiadukt na Płk. Dąbka musi być przebudowany. To jednak inwestycja, na którą mieszkańcy muszą poczekać.
Projekt wiaduktu jest gotowy, został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Praktycznie pewne jest, że bez środków zewnętrznych się nie obejdzie.



- Zgodnie z założeniem, iż chcemy dać priorytet komunikacji publicznej, projekt zakłada powstanie dwóch jezdni dla transportu indywidualnego i buspasa. Koncepcja Kosakowa zakłada albo likwidację buspasów, co byłoby nieprzystające do naszej strategii transportowej, albo inwestycję nie tylko dwa i pół razy droższą, ale też niepoprawiającą w znaczący sposób przejezdności drogi - dodaje.

Nowy wiadukt na Płk. Dąbka: założenia projektu


  • budowa dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowa lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego,
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwacja miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.


Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Opinie (223) 5 zablokowanych

  • ile pasów będzie tyle będzie

    ważne żeby wiaduk nosił nazwę jp2

    • 2 10

  • To wszystko nic nie znaczy. Wazne ze Gdynia to smart city / tak uważają w UM, chociaz pewnie nie wiedzia dobrze co ten termin oznacza i do czego zobwiazuje/ i ze mieszkaja tu najszczesliwsi ludzie w Polsce

    • 5 4

  • Strategia schizofrenika (3)

    "likwidacja buspasów byłaby nieprzystająca do strategii transportowej" ale ograniczanie częstotliwości kursowania, wycinanie połączeń, zero integracji z transportem szynowym i jedne z droższych biletów w Polsce to już jest w porządku...

    Gdynia nie ma żadnej strategii transportowej, a ostatnio robi coraz więcej, żeby zniechęcić do korzystania z transportu zbiorowego. Niestety skutecznie

    • 18 4

    • (2)

      Od dziś zmienia się taryfa biletowa. Pracuję na zad*piu, mieszkam też na zad*piu, gdzie nie ma jak o godzinie 6 rano kupić biletów. Próbowałam to zrobić w weekend, bo być może będę musiała wrócić z pracy autobusem. Aplikacji nie mam, bo nie jest mi potrzebna, skoro na co dzień autobusem nie jeżdżę, blika też nie mam, bo nie potrzebuję. Nigdzie nie dało rady kupić papierowego biletu z nową stawką. Dlaczego mam być zmuszona do ściągania aplikacji do biletów, z której potem i tak nie będę korzystać, dlaczego mam wydzwaniać do banku dowiadywać się, jak zrobić sobie blika i ściągać ich bankową apkę, którą trzeba autoryzować dzwoniąc do banku? Czy to nie za dużo zachodu jak na zwykłą jednorazową przejażdżkę do domu z pracy autobusem?

      • 5 7

      • Dlaczego świadomy podatnik ma dopłacać miliony do stawiania dodatkowych biletomatów na zad*piu (1)

        by ktoś mieszkający (z własnego wyboru) na tymże zad*piu i jeżdżący raz od wielkiego dzwonu mógł sobie dojechać na inne zad*pie bez choćby minimalnego wysiłku? Nie jesteś pępkiem świata.

        • 5 3

        • bo to jest cecha

          cywilizacji.

          A jak nie umiesz w magistracie oszczędzać, to zmień priorytety. Mieszkańcy nie będą się zrzucać na "potiomkinowską wioskę" w okolicach UM, która ma radować pańskie oko.
          Oni oczekują realnych działań tam, gdzie mieszkają.
          Oczekują skuteczności, współpracy i synergii z otoczeniem, a nie demagogii i kłótni.

          • 2 0

  • jakby Gdynia stawiała na komunikację zbiorową (1)

    to dyskusja byłaby nie o ilości pasów tylko o rozmiarze stacji kolejowej i wielkości parkingu rowerowego przy okazji przebudowy wiaduktu

    • 12 5

    • Nie byłaby, bo wystarczy elementarna wiedza by mieć świadomość

      Że komunikacja kolejowa to domena Marszałka Województwa. Parking rowerowy i nawet P&R Gdynia może Ci zbudować, tylko ma to ograniczony sens bez wspomnianej stacji kolejowej, torów i tego, co po nich jeździ...

      • 4 2

  • I zas brak zgody

    Czy nie można się jakoś dogadać

    • 3 4

  • brak merytorycznej opinii kol. M. Lucyka

    a on wie ,że najpierw czeba zaplanować potem plany muszą mini. 5-6 lat dojrzewać , następnie zakolegowana firma musi wyrazić zgode na realizacje i wówczas już po ok. 10 latach następuje uroczyste otwarcie !

    • 10 1

  • Pan Radny od Kisielu i Panna Radna na Rurze nie przybyli?

    Rzecz wprawdzie dotyczy ich dzielnic, no ale nie da się tanio polansować ani zrobić słitfoci.

    • 4 2

  • zobazcie jak sprawnie powstaje wiadukt nad torami na ul. Puckiej ! w Chyloni

    • 8 1

  • a przełożyć cały ruch wiaduktowy na pobliski pas startowy pobliskiego lotniska Kosakowo !?...

    • 3 0

  • nie burzyć ,nie remontować tylko do jazdy rowerami dostosować !!!, komu się spieszy to w pobliżu jest lotnisko !

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane