• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopot z przejściem wiaduktem na Płk. Dąbka. Rozwiązaniem budowa nowego

Patryk Szczerba
3 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (223)
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem ,jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.

Jedna z dwóch kładek dla pieszych na wiadukcie na Płk. DąbkaMapka na Obłużu jest zamknięta. Powodem jest zły stan techniczny tej części obiektu. Problem ma rozwiązać nowy wiadukt, który wybuduje Gdynia. Sprawa inwestycji wróciła na spotkaniu wójta Kosakowa z radnymi gdyńskich dzielnic.



Czy wiadukt zostanie wybudowany wspólnie przez Gdynię i Kosakowo?


Jeden z dwóch ciągów pieszych na wiadukcie na ul. Płk. Dąbka na Obłużu został zamknięty rok temu. Przedłużająca się sytuacja irytuje mieszkańców, którzy na początku grudnia postanowili interweniować u władz Gdyni. Domagają się remontu obiektu, by mogli się po nim poruszać piesi.

Przejście dla pieszych tylko jedną stroną



- Napisaliśmy pismo w tej sprawie, ale pozostało ono bez odpowiedzi. O tym, że remontu nie będzie, dowiedzieliśmy się z odpowiedzi na interpelację radnego miasta Ireneusza Trojanowicza. Nie wiem, czy ktoś rzetelnie zbadał stan wiaduktu. Być może naprawa nie byłaby tak kosztowna, jak się wydaje. Tymczasem teraz piesi tłoczą się po jednej stronie obiektu - mówi Jan Gumiński, przewodniczący Rady Dzielnicy Obłuże.
Urzędnicy po naszym zapytaniu odpowiadają, że przejście jest zapewnione drugą stroną kładki, a remontu nie będzie przez ograniczone środki budżetowe. Poprawę sytuacji przyniesie dopiero budowa nowego wiaduktu w ciągu ul. Płk. Dąbka.

  • Zamknięcie jednej strony jest związane z kiepskim stanem obiektu.
  • Zamknięcie jednej strony jest związane z kiepskim stanem obiektu.




Spotkanie wójta Kosakowa z radnymi gdyńskich dzielnic



Sprawa budowy nowego wiaduktu wróciła na spotkaniu Marcina Majka, wójta Kosakowa, z radnymi gdyńskich dzielnic. Zaproszenie do wójta wystosowała Rada Dzielnicy Obłuże, która była organizatorem spotkania. Wzięli w nim udział m.in. wiceprzewodnicząca Rady Miasta Gdyni Elżbieta Sierżęga, radny Gdyni Ireneusz Trojanowicz oraz dzielnicowi radni Obłuża, Pogórza i Babich Dołów.

O sprawie wiaduktu radni dzielnicy dyskutowali w ostatnich dniach z wójtem Kosakowa Marcinem Majkiem. O sprawie wiaduktu radni dzielnicy dyskutowali w ostatnich dniach z wójtem Kosakowa Marcinem Majkiem.
Wójt wskazywał, że gmina Kosakowo dalej jest chętna, by partycypować w kosztach budowy nowego wiaduktu, ale w innym wariancie, niż proponuje Gdynia.



Przypomnijmy, że Gdynia planuje budowę wiaduktu z dwoma pasami ruchu w każdą ze stron, przy czym jedna jezdnia będzie buspasem. Okoliczności takiego wyboru opisaliśmy jesienią.

Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu

Propozycje Kosakowa ws. wiaduktu na ul. Płk. Dąbka



Zdaniem władz Kosakowa są alternatywy, które mogą rozwiązać obecny problem.

Pierwsza opcja zakłada, że wiadukt zaprojektowany w ciągu ul. Płk. Dąbka powinien być od razu zaprojektowany w szerokości umożliwiającej docelowo ruch trzema pasami. Pozwoli to w przyszłości rozbudować jezdnię o dodatkowy trzeci pas ruchu.

Drugie rozwiązanie to pozostawienie dwóch pasów ruchu do komunikacji ogólnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Derdowskiego do skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego.

- Cały czas podtrzymuję deklarację o 50-procentowym wkładzie finansowym gminy Kosakowo w tę inwestycję, ale uważam, że ten wiadukt powinien powstać z rezerwą na trzeci pas ruchu - dodawał. Przekonywał także, że jest duża szansa na pozyskanie na inwestycję środków unijnych ze względu na położenie inwestycji na styku dwóch gmin.
Podobne spotkanie radni chcą w najbliższym czasie zorganizować z Markiem Łucykiem, wiceprezydentem Gdyni.



Zmian w projekcie wiaduktu jednak nie będzie



Urzędnicy z Gdyni przekonują jednak, że budowa szerszego wiaduktu byłaby niespójna ze strategią transportową miasta.

- Podpisanie porozumienia [z Kosakowem - dop. red] było efektem szeregu spotkań i rozmów, podczas których były uzgadniane jego zapisy. Mimo iż dokument został zaakceptowany i podpisany przez obie strony, Kosakowo odmówiło partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej. Nie wyraziło także chęci partycypowania w kosztach budowy - wskazuje Agata Grzegorczyk z biura prasowego Gdyni.
Wiadukt na Płk. Dąbka musi być przebudowany. To jednak inwestycja, na którą mieszkańcy muszą poczekać.  Wiadukt na Płk. Dąbka musi być przebudowany. To jednak inwestycja, na którą mieszkańcy muszą poczekać.
Projekt wiaduktu jest gotowy, został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Praktycznie pewne jest, że bez środków zewnętrznych się nie obejdzie.



- Zgodnie z założeniem, iż chcemy dać priorytet komunikacji publicznej, projekt zakłada powstanie dwóch jezdni dla transportu indywidualnego i buspasa. Koncepcja Kosakowa zakłada albo likwidację buspasów, co byłoby nieprzystające do naszej strategii transportowej, albo inwestycję nie tylko dwa i pół razy droższą, ale też niepoprawiającą w znaczący sposób przejezdności drogi - dodaje.

Nowy wiadukt na Płk. Dąbka: założenia projektu


  • budowa dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowa lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego,
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwacja miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.


Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Opinie (223) 5 zablokowanych

  • Rzetelność .artykułu

    Spotkanie jest z inicjatywy Rada Dzielnicy, ale to gości radni miasta są podani z nazwiska, a gdzie są organizatorzy i gospodarze? Znowu jak to bywa w Gdyni osoby aktywne w cieniu a na pierwszym planie osoby które podpięły się pod spotkanie.

    • 5 4

  • "Strategią" transportową Gdyni jest uduszenie Kosakowa (2)

    Biadolenie o buspasach jest dość żenujące, biorąc pod uwagę jak niewiele autobusów jeździ tamtą trasą, a o nowych połączeniach w stronę Kosakowa cisza. Wręcz przeciwnie, ZKM ostatnio obcinało połączenia autobusowe na całym swoim terenie, a jak w Rumi ludzie prosili o przedłużenie trasy R to nie można, bo nie ma pieniędzy.

    Ciekawe tylko jak władze Gdyni chcą utrzymać poparcie mieszkańców, którzy stoją w korkach przez zatory w okolicach wiaduktu.

    • 12 0

    • Nie chce. (1)

      Chce utrzymać głosy ludzi w dzielnicach centralnych, którym te samochody zawalające wszystkie skrawki terenu zwyczajnie utrudniają życie. Rumia chce przedłużenia trasy? Proszę bardzo, niech zapłaci. Kosakowo chce więcej tras na swój teren? Niech zapłaci. Robienie tego za darmo to niegospodarność i prokurator na karku.

      • 4 2

      • Tylko ze korki sa na ulicach i w dzielnicach Gdyni

        Kierowcy juz objezdzaja skrzyzowanie na Dabka przez Maciejewicza, czesto po buspasie, po ktorym autobus jedzie raz na -nascie minut.

        Do wiaduktu Kosakowo chce sie przeciez dolozyc, a o komunikacji publicznej biadoli cos UM Gdyni, uzasadniajac budowe buspasa, z ktorego malo kto bedzie korzystal.

        • 0 0

  • (1)

    Jak Gdynia wybuduje to będą 2 buspasy ścieżka dla rowerów jeden pas dla zwierząt i jeden dla aut

    • 3 3

    • Będzie jeden buspas

      A tan "pas dla zwierząt" nazywa się chodnik, prosty człowieku

      • 2 0

  • Gdynia, kierownicza rola miasta (1)

    Gdynia sprawia wrażenie posiadania recepty na bolączki komunikacyjne. Założenie może i słuszne, ale ludzie mają swoje rozumy. Gdynia chciałaby nauczyć mieszkańców Kosakowa przesiadać się na autobusy. Ale to Kosakowo dofinansowuje budowy i komunikację miejską, więc na pełne prawo ingerencji w plany

    • 4 5

    • Ma dokładnie tyle do powiedzenia, w jakiej części dofinansowuje

      I ani odrobiny więcej. Kosakowo dużo mówi o dofinansowaniu, do tak się zdobywa głosy. Nich pokaże potwierdzenie przelewu.

      • 4 2

  • Gdynia planuje dwa pasy w każdą stronę, w tym buspas.
    Krótkowzroczni idioci z UMG.

    • 7 6

  • Glosujcie na kogokolwiek byle nie na szczurków (3)

    Inaczej nie będzie nawet szans by coś się mogło zmienić w mieście.

    • 11 4

    • W pełni popieram (2)

      Jak zobaczycie politykę komunikacyjną władz Wrocławia, Poznania, Torunia czy nawet Olsztyna (o Warszawie nie wspominając) przeniesioną na grunt trójmiejski to dopiero będzie z deszczu pod rynnę.

      • 4 2

      • bardzo sobie chwalę warszawski bilet miesięczy za 100pln za wszystko

        Oraz dostępność i sprawność komunikacji w praktycznie każdym miejscu miasta.
        Byle do metra...

        • 2 0

      • ze co?!

        Warszawski bilet miesieczny za 100pln "na wszystko" bardzo mi pasuje. Jak rowniez dostepnosc i szybkosc transportu, szczegolnie w okolicach metra.
        Obecnie szwankuje kolej, ale to z powodu gigantycznych wykopkow na glownej magistrali.
        Podobne wykopki w gdynskim porcie zostaly zmarnowane jako okazja do stworzenia wartosci dodanej rowniez dla miasta.

        • 1 0

  • tłok ? (2)

    "Tymczasem teraz piesi tłoczą się po jednej stronie obiektu - mówi Jan Gumiński, przewodniczący Rady Dzielnicy Obłuże" - nie wiem ile razy ten pan widział tam tłok, ale ja mieszkam w okolicy i chodzę często przez wiadukt. Pieszych jest sporo ale tłoku nie widziałem nigdy.

    • 6 5

    • (1)

      Tłok brzmi bardziej dramatycznie. Ja też tam tłoku nie widziałam jeszcze.

      • 2 4

      • To jak na jezdni

        Samochodów sporo, ale tłoku nie ma.

        • 3 0

  • gdynianie ! - ocknijcie się !

    Wszelki budowy , rozbudowy i remonty trzeba rozpocząć od pogonienia {i to kijem } tej zgrai wojtkowych cwaniaków i nieudaczników działających już od dawna na szkode Miasta ! , nie czekać do wyborów tylko wyznaczyć date rozpoczęcia protestów !

    • 4 5

  • Bo to Gdynia jest wg. Samorządności.

    • 4 4

  • Mieszkaniec Gdyni Pogórza (2)

    Problem mieszkańców jest taki, ze Gdynia ma w nosie mieszkańców mieszkających na obrzeżach lub na granicy miasta. Urzędnicy uważają ze powinni sąsiadujące gminy dołożyć więcej. Ale wiadukt jest na terenie miasta Gdynia. Kosakowo nie musi w zasadzie nic dodawać do tego, a jednak chce. Panu prezydentowi i UM dziekujemy za nieuszanowanie nas jako mieszkańców rozliczających się w Gdyni.

    • 11 3

    • Z waszego rozliczania się nie starcza nawet na coroczne remonty Kwiatkowskiego (1)

      Kupić po taniości, nich centrum dopłaca? To se ne vrati.

      • 2 6

      • centrum??!

        A jakie rozliczenie ma centrum, ze rosci sobie prawo do decydowania?
        I kto w tym centrum pracuje?!

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane