• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopot z przejściem wiaduktem na Płk. Dąbka. Rozwiązaniem budowa nowego

Patryk Szczerba
3 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (223)
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem ,jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.
  • Wiadukt na Płk. Dąbka, który łączy Kosakowo z Obłużem, jest częściowo zamknięty dla pieszych. Rozwiązaniem problemu jest budowa nowego.

Jedna z dwóch kładek dla pieszych na wiadukcie na Płk. DąbkaMapka na Obłużu jest zamknięta. Powodem jest zły stan techniczny tej części obiektu. Problem ma rozwiązać nowy wiadukt, który wybuduje Gdynia. Sprawa inwestycji wróciła na spotkaniu wójta Kosakowa z radnymi gdyńskich dzielnic.



Czy wiadukt zostanie wybudowany wspólnie przez Gdynię i Kosakowo?


Jeden z dwóch ciągów pieszych na wiadukcie na ul. Płk. Dąbka na Obłużu został zamknięty rok temu. Przedłużająca się sytuacja irytuje mieszkańców, którzy na początku grudnia postanowili interweniować u władz Gdyni. Domagają się remontu obiektu, by mogli się po nim poruszać piesi.

Przejście dla pieszych tylko jedną stroną



- Napisaliśmy pismo w tej sprawie, ale pozostało ono bez odpowiedzi. O tym, że remontu nie będzie, dowiedzieliśmy się z odpowiedzi na interpelację radnego miasta Ireneusza Trojanowicza. Nie wiem, czy ktoś rzetelnie zbadał stan wiaduktu. Być może naprawa nie byłaby tak kosztowna, jak się wydaje. Tymczasem teraz piesi tłoczą się po jednej stronie obiektu - mówi Jan Gumiński, przewodniczący Rady Dzielnicy Obłuże.
Urzędnicy po naszym zapytaniu odpowiadają, że przejście jest zapewnione drugą stroną kładki, a remontu nie będzie przez ograniczone środki budżetowe. Poprawę sytuacji przyniesie dopiero budowa nowego wiaduktu w ciągu ul. Płk. Dąbka.

  • Zamknięcie jednej strony jest związane z kiepskim stanem obiektu.
  • Zamknięcie jednej strony jest związane z kiepskim stanem obiektu.




Spotkanie wójta Kosakowa z radnymi gdyńskich dzielnic



Sprawa budowy nowego wiaduktu wróciła na spotkaniu Marcina Majka, wójta Kosakowa, z radnymi gdyńskich dzielnic. Zaproszenie do wójta wystosowała Rada Dzielnicy Obłuże, która była organizatorem spotkania. Wzięli w nim udział m.in. wiceprzewodnicząca Rady Miasta Gdyni Elżbieta Sierżęga, radny Gdyni Ireneusz Trojanowicz oraz dzielnicowi radni Obłuża, Pogórza i Babich Dołów.

O sprawie wiaduktu radni dzielnicy dyskutowali w ostatnich dniach z wójtem Kosakowa Marcinem Majkiem. O sprawie wiaduktu radni dzielnicy dyskutowali w ostatnich dniach z wójtem Kosakowa Marcinem Majkiem.
Wójt wskazywał, że gmina Kosakowo dalej jest chętna, by partycypować w kosztach budowy nowego wiaduktu, ale w innym wariancie, niż proponuje Gdynia.



Przypomnijmy, że Gdynia planuje budowę wiaduktu z dwoma pasami ruchu w każdą ze stron, przy czym jedna jezdnia będzie buspasem. Okoliczności takiego wyboru opisaliśmy jesienią.

Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu

Propozycje Kosakowa ws. wiaduktu na ul. Płk. Dąbka



Zdaniem władz Kosakowa są alternatywy, które mogą rozwiązać obecny problem.

Pierwsza opcja zakłada, że wiadukt zaprojektowany w ciągu ul. Płk. Dąbka powinien być od razu zaprojektowany w szerokości umożliwiającej docelowo ruch trzema pasami. Pozwoli to w przyszłości rozbudować jezdnię o dodatkowy trzeci pas ruchu.

Drugie rozwiązanie to pozostawienie dwóch pasów ruchu do komunikacji ogólnej na odcinku od skrzyżowania z ul. Derdowskiego do skrzyżowania z ul. Kwiatkowskiego.

- Cały czas podtrzymuję deklarację o 50-procentowym wkładzie finansowym gminy Kosakowo w tę inwestycję, ale uważam, że ten wiadukt powinien powstać z rezerwą na trzeci pas ruchu - dodawał. Przekonywał także, że jest duża szansa na pozyskanie na inwestycję środków unijnych ze względu na położenie inwestycji na styku dwóch gmin.
Podobne spotkanie radni chcą w najbliższym czasie zorganizować z Markiem Łucykiem, wiceprezydentem Gdyni.



Zmian w projekcie wiaduktu jednak nie będzie



Urzędnicy z Gdyni przekonują jednak, że budowa szerszego wiaduktu byłaby niespójna ze strategią transportową miasta.

- Podpisanie porozumienia [z Kosakowem - dop. red] było efektem szeregu spotkań i rozmów, podczas których były uzgadniane jego zapisy. Mimo iż dokument został zaakceptowany i podpisany przez obie strony, Kosakowo odmówiło partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej. Nie wyraziło także chęci partycypowania w kosztach budowy - wskazuje Agata Grzegorczyk z biura prasowego Gdyni.
Wiadukt na Płk. Dąbka musi być przebudowany. To jednak inwestycja, na którą mieszkańcy muszą poczekać.  Wiadukt na Płk. Dąbka musi być przebudowany. To jednak inwestycja, na którą mieszkańcy muszą poczekać.
Projekt wiaduktu jest gotowy, został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Praktycznie pewne jest, że bez środków zewnętrznych się nie obejdzie.



- Zgodnie z założeniem, iż chcemy dać priorytet komunikacji publicznej, projekt zakłada powstanie dwóch jezdni dla transportu indywidualnego i buspasa. Koncepcja Kosakowa zakłada albo likwidację buspasów, co byłoby nieprzystające do naszej strategii transportowej, albo inwestycję nie tylko dwa i pół razy droższą, ale też niepoprawiającą w znaczący sposób przejezdności drogi - dodaje.

Nowy wiadukt na Płk. Dąbka: założenia projektu


  • budowa dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowa lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego,
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwacja miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.


Quiz Mosty i kładki Trójmiasta Średni wynik 58%

Mosty i kładki Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Opinie (223) 5 zablokowanych

  • Wincej bialej farby

    Gdynia miasto mem z lotniskiem za 100baniek I dziura na 1000baniek

    • 6 0

  • gdyński beton antyobywatelski ma się dobrze

    Ustalają sobie jakieś wąskie strategie i nie zważają na problemy, które pojawią się w przyszłości. Skąd wyliczenia że dodatkowy pas zwiększy koszt 2,5-krotnie? Nawet jeśli, to za kilka lat i tak trzeba będzie to zrobić i koszt będzie 5- a może nawet 10-krotny. Brać dofinansowanie zewnętrzne na jak najszerszy wiadukt, 4 pasy w każdą stronę a nawet lądowisko dla samolotów, basen i lodowisko, obiecane kilka lat temu. Przecież tam za kilka lat będzie stacja PKM, więc trzeba myśleć przyszłościowo. Terminal promowy też by się przydał, ruch pasażerski i towarowy znacznie by to poprawiło.

    • 5 0

  • "Urzędnicy z Gdyni przekonują jednak, że budowa szerszego wiaduktu byłaby niespójna ze strategią transportową miasta."

    W zasadzie mają rację, albowiem jakakolwiek strategia jest niespójna z czymś czego nie ma.

    • 3 0

  • dwa tory pod wiaduktem

    cztery pasy na wiadukcie + chodniki i ścieżki.

    Tak ma być, tego chcą mieszkańcy.

    • 4 0

  • Kosakowo

    Gdynia jak zwykle najmądrzejsza Tym razem Kosakowo ma rację

    • 5 0

  • kłopot z wiaduktem? Nieee

    Kłopot z zarządem Gdyni.

    • 4 0

  • Patrząc na ten wiadukt

    To jestem pewien że ta zamknięta strona jest jak najbardziej do przejścia nawet do przejechania rowerem przez normalnego człowieka. Druga sprawa.... Czy w tym mieście można coś zrobić bez opinii Pana Marka? Jakie on ma pojęcie o rzeczywistości?

    • 3 0

  • Dojazd na lotnisko

    Gdynia ma lotnisko imienia PWS. Po co jeszcze jakiś wiadukt...

    • 2 0

  • Wiadukt

    Od kilku lat wiadomo,że ten wiadukt jest wąskim gardłem. Planiści z Gdyni nie potrzebnie czekają na kmiota z kosakowa. Trzeba to zrobić i już. Ględzenie i przepychanki nic nie dają. W Polsce wiadomo ilu ględzaczy to jedna opcja więcej zawsze będzie dodatkiem. Czyli do brydża zasiada pięciu. I to wszystko w tym temacie. Do roboty tylko w lepszym tempie nie jak przy rondzie Rocha.

    • 0 3

  • jak zwykle

    Jak zwykle, jeśli jest coś do zbudowania z wizja przyszłości to banda Szczurka ma klapki na oczach. Wąsko, bus pas i najlepiej ścieżka rowerowa gdzieś pośrodku. Brak myślenia strategicznego tak samo jak w przypadku tunelu i wiaduktu na ul. Puckiej i Chylońskiej. Na marginesie przypominam że Wejherowo ma TRZY tunele pod linią SKM!!!
    Brawo Kosakowo, trzy pasy w jedną stronę!!!!!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane