• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty z nowym odcinkiem autostrady A1

Maciej Naskręt
30 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Budowa autostradowego mostu nad Wisłą nieopodal Grudziądza. Budowa autostradowego mostu nad Wisłą nieopodal Grudziądza.

Nie warto kończyć budowy drogi przed czasem? Spółka GTC - zarządca autostrady A1 - jest w klinczu po informacji o przedterminowym zakończeniu budowy 62-kilometrowej autostrady z Nowych Marz do Torunia. Sprawdziliśmy, czy kłopoty opóźnią otwarcie drogi, zaplanowane na połowę października tego roku.



Przebieg autostrady A1 i stan zaawansowania robót. Przebieg autostrady A1 i stan zaawansowania robót.
Spółka Gdańsk Transport Company znalazła się między młotem a kowadłem. W połowie października tego roku, czyli 12 miesięcy wcześniej niż zakładał harmonogram, planuje otworzyć dla ruchu 62-kilometrowy odcinek autostrady między Nowymi Marzami a Toruniem.

Jednak do przyszłego roku wykonawca musi dokonać jeszcze wielu prac, m.in. pielęgnację zieleni, a także przygotowanie projektu powykonawczego, którego opracowanie trwa nawet pół roku. Zatem budowa będzie trwać dalej. Problem w tym, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad za ostateczny termin zakończenia robót uznaje grudzień 2011 r.

Z jednej strony niewykonanie tych zadań do daty wskazanej przez GDDKiA, czyli do końca tego roku, wiąże się z niewypłacaniem pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego na utrzymanie 62-kilometrowej drogi spółce GTC. Koncesjonariusz będzie jednak musiał, tak jak dotychczas na pomorskim odcinku A1, odprowadzać do tego funduszu pieniądze pobrane od kierowców przy bramkach. Zarządca A1 zatem straci.

Kto ma w sporze o autostradę A1 rację?

By chronić swój interes, spółka GTC postanowiła wejść w spór z urzędnikami. Władze spółki zwróciły się do Międzynarodowej Izby Handlowej w Paryżu z wnioskiem o wskazanie eksperta, który rozstrzygnie konflikt między stronami i wskaże, który termin zakończenia inwestycji jest właściwy. Decyzja ma zapaść w ciągu 60 dni.

Z drugiej strony spółka GTC musi zapłacić dodatkowo za szybszą realizację autostrady wykonawcom - firmom Skanska i NDI. Nieoficjalnie mówi się o grancie w wysokości ok. 160 mln zł - tyle samo kosztuje np. budowa Trasy Sucharskiego na odcinku wiodącym przez Rudniki i Olszynkę.

Spać spokojnie mogą kierowcy. W połowie października pojadą nową trasą. - Konflikt toczy się niezależnie od kwestii przejezdności autostrady. Nie powinno być też zmian terminu jej otwarcia - zapewnia Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA.

Jakich opłat mogą spodziewać się kierowcy na nowym odcinku A1? - Nie wiemy jeszcze. Decyzja w tej sprawie należy do Ministra Infrastruktury. Nie otrzymaliśmy jeszcze żadnych wytycznych w tym zakresie - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy spółki GTC.

Autostrada A1 na odcinku od Nowych Marz do Torunia liczyć będzie nieco ponad 62 km. Jej budowa pochłonie 3,1 mld zł. Budowa trwa od połowy 2008 r. Dzięki przedłużeniu autostrady A1 z Trójmiasta do 152 km w Toruniu możemy być już nawet w jedną godzinę i dziesięć minut.

Ewa Łydkowska, Gdańsk Transport Company

Zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej, od dnia otwarcia autostrady na Koncesjonariuszu spoczywa obowiązek świadczenia usług polegających na udostępnieniu użytkownikom infrastruktury drogowej wraz z obiektami powiązanymi, natomiast obowiązkiem strony publicznej terminowa wypłata opłaty za dostępność. Przypominamy, że pierwszy odcinek autostrady A-1 oddaliśmy do użytku na rok przed czasem i strona publiczna wywiązała się ze swoich zobowiązań kontraktowych. Nie ma żadnych przesłanek, aby twierdzić, że tym razem będzie inaczej.

Wprawdzie występuje różnica zdań dotycząca kontraktowego terminu ukończenia budowy autostrady, ale fakt ten nie ma żadnego wpływu na termin otwarcia projektu. Inwestycja zostanie oddana do ruchu tak szybko, jak to jest możliwe, najprawdopodobniej w drugiej połowie października br. Pragniemy zaznaczyć, że w celu rozwiązania przedmiotowego sporu, strony postępują zgodnie z procedurą przewidzianą w Umowie Koncesyjnej.

To czy autostrada po otwarciu będzie płatna, zależy od decyzji własnej Ministra Infrastruktury.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (167) ponad 20 zablokowanych

  • A ZA ILE Z GDAŃSKA DO TORUNIA ? (8)

    Jak zniosą opłaty drogowe w benzynie itd, akcyzie, podatkach itp. to dopiero mogą żądać opłaty za autostrady. Inaczej to po co to ?

    • 73 7

    • za 3 miesiące

      • 11 0

    • jakies 30 zl

      • 4 0

    • No coż, zarządca ma zagwarantowane wpływy z kasy państwowej

      Dlatego nie ustali cen na rozsądnym pułapie, który gwarantowałby zysk i dużą liczbę chętnych. Co ciekawe kredyt na budowę poręczało...państwo polskie, czyli ja, pan, pani - my wszyscy. No ale formalnie autostrada nie jest państwowa, tylko prywatna. Na tekiej zasadzie to i ja - goły jak święty Turecki - mogę budować autostrady. Nie straszne mi kredyty - państwo za mnie zapłaci, oraz nie musze remontować dróg - bo nikt po nich nie jeździ.

      • 4 2

    • Ile kosztuje roczna winieta na osobówke na WSZYSTKIE autostrady Austrii? (3)

      49 euroTo nie jest żart

      • 9 0

      • A ile ludzi nie ma tam pracy na bramkach!

        • 1 2

      • W Szwajcarii jest jeszcze taniej (1)

        30 Euro na rok ... i jeździsz sobie spokojnie na wszystkich autostradach.U nas też powinna być taka możliwość ... po co budować bramki, budynki kontrolne, całą infrastrukturę towarzyszącą i zatrudniać 3 ludzi do obsługi kierowców. Wystarczyłoby zapłacić np. 50zł na rok i wtedy bynajmniej KAŻDY kierowca by uiścił opłatę (pewnie większe by mieli zyski z tego faktu niżli z opłat na bramkach)

        • 4 0

        • bynajmniej to nie znaczy przynajmniej!

          Warto by było się nauczyć, że słowo "bynajmniej" znaczy mniej więcej: "jak najmniej" a nie: "przynajmniej".

          • 0 0

    • Tyle co łaska ...

      • 2 0

  • Trybunał Stanu (3)

    Za brak autostrady i połączenia portów Gdyni i Gdańska To raczej Powinien być Trybunał Stanu. A nie pochwały. Wydaje się że chyba wszystkie ekipy rządzące powinny przed tym trybunałem stanąć.

    • 20 4

    • (2)

      Polaczek opóźnił budowę A1 i sprawił, że jest droższa. Gdy PO przejęło władzę to wyrzuciło do kosza ustalenia polaka (bo chłopak nie miał racji i w sądzie przegrał) i zaczęła się budowa A1.

      • 9 2

      • PO PONAD WSZYSTKO!

        • 3 2

      • Opóźnił tylko odcinek Nowe Marzy - Toruń. A budowa A1 rozpoczęła się na długo przed objęciem władzy przez PO.

        • 0 2

  • Jak to jest? (2)

    Chcą oddać w październiku 2011 12 mcy przed czasem, ale termin ostateczny wg. GDDKiA to grudzień 2011? Wyjaśni mi to ktoś?

    • 15 2

    • no właśnie na tym polega spór

      W zależności od interpretacji są dwa terminy. Zbudowali wcześniej, bo też ostro zaczęli wcześniej - już w fazie przygotowawczej masa robót została rozpoczęta, a ten grudzień 2012 wynika z okresów rozliczeniowych i nie jest takim technicznym terminem wybudowania.

      • 5 0

    • Nie pamiętam dokładnie ale chodzi o liczenie czasu od innych terminów. GDDKiA liczy od jakiegoś podpisania umowy a GTC od zamknięcia finansowania. Jak dla mnie to GTC ma rację.

      • 7 1

  • kłopoty....

    więcej takich "kłopotów"

    • 4 4

  • Za 3 mld zł mamy 62km autostrady. 60mld zł każdego roku podatnicy dopłacają do ZUS+KRUS, które przecież powinny (4)

    utrzymywać się tylko ze składek ubezpieczonych. To kula u nogi polskiej gospodarki. Za te pieniądze co roku moglibyśmy budować ok. 1500 km autostrad.

    • 17 5

    • (3)

      składki idą na fundusze (emerytalne, rentowe, etc.) - te 60 mld idzie na utrzymanie wszystkich ludzi, którzy tymi funduszami zarządzają, siedziby, sprzęt itd.

      • 4 3

      • (1)

        60mld?? !! puknij sie dziecko w glowe

        • 2 2

        • Wpisz człowieku w google "dopłaty do FUS". W tym roku ZUS+KRUS zabraknie 70mld zł.

          • 0 0

      • Weź mnie nie rozśmieszaj...

        Sprecyzujmy ubezpieczenie zdrowotne na miesiąc w każdej jednej ubezpiecz alni to koszt około 70 - 80 zł. Przy czym zakres świadczeń i suma ubezpieczania są nieporuwnywalnie wyższe niż w ZUS. Za to cena cena w ZUS -ie jest 3 krotnie wyższa. Z ubezpieczeniem społecznym jest jeszcze gorzej, policz sobie ile pieniążków wpłacasz do ZUS w składkach i wymnóż to przez nawet najniższy kurs lokaty bankowej. A potem to co Ci wyjdzie porównaj z prognozami, które dostajesz co rok z ZUS -u. Zrozumiesz wtedy iż tak na prawdę na Twoje konto w ZUS -ie trafia jakieś 30% składki. Reszta rozpływa się w powietrzu, zapewne w ramach kosztów obsługi ubezpieczenia. Krótko mówiąc składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to w znacznej mierze ukryte podatki a nie ubezpieczenie. :/

        • 0 0

  • JUPIII!!! Jak tylko otworzą jade do Torunia, do Ojca Dyrektora zamówić mszę dziękczynną;-) (1)

    • 23 3

    • tylko weż odpowiednią kwotę, Tadeusz za mniej niż średnia krajowa ornatu nie wkłada

      • 2 5

  • GTC ten odcinek autostrady musi się odbijać czkawką

    Najpierw problemy z koncesją, którą opóźniła budowę o dwa lata (dziękujemy przewspaniały rządzie PiS), a teraz to...

    • 14 10

  • CZY NOWY ODCINEK DO TORUNIA BĘDZIE ODRAZU PŁATNY????? (1)

    • 3 2

    • TAK

      Tadeusz R. ksywa ,,Grzybek" już instaluje na obwodnicy Torunia skarbonki.

      • 2 1

  • czyli 12 miesięcy wcześniej niż zakładał to ich harmonogram - bzdura (1)

    czyli 12 miesięcy wcześniej niż zakładał to ich harmonogram -to jakaś bzdura - chyba ktoś w redakcji nie umie liczyć

    • 5 9

    • na tym spór polega przecież

      są dwa terminy: grudzień 2011 i grudzień 2012. Policzyłem na kalendarzu i wyszło, że 12 miesięcy róznicy :)

      • 5 2

  • minister z PO pokazał fotkę mostu na sali sejmowej (2)

    i następnego dnia trójmiasto.pl już zamieszcza tę samą fotkę z biadoleniem jakie to wielkie trudności należy pokonywać by dokończyć budowy. Napiszcie wprost czy ta droga ma być rzeczywiście oddana 12 miesięcy (dwanaście!!!!) przed terminem? i czyja to zasługa?

    • 9 12

    • (1)

      Ten odcinek buduje ta sama firma która pierwszy odcinek A1 oddała rok przed terminem. Wpisz w google "autostrada a1 rok przed terminem".

      • 4 2

      • a ja proponuję wpisać

        time is money

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane