• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty z nowym odcinkiem autostrady A1

Maciej Naskręt
30 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Budowa autostradowego mostu nad Wisłą nieopodal Grudziądza. Budowa autostradowego mostu nad Wisłą nieopodal Grudziądza.

Nie warto kończyć budowy drogi przed czasem? Spółka GTC - zarządca autostrady A1 - jest w klinczu po informacji o przedterminowym zakończeniu budowy 62-kilometrowej autostrady z Nowych Marz do Torunia. Sprawdziliśmy, czy kłopoty opóźnią otwarcie drogi, zaplanowane na połowę października tego roku.



Przebieg autostrady A1 i stan zaawansowania robót. Przebieg autostrady A1 i stan zaawansowania robót.
Spółka Gdańsk Transport Company znalazła się między młotem a kowadłem. W połowie października tego roku, czyli 12 miesięcy wcześniej niż zakładał harmonogram, planuje otworzyć dla ruchu 62-kilometrowy odcinek autostrady między Nowymi Marzami a Toruniem.

Jednak do przyszłego roku wykonawca musi dokonać jeszcze wielu prac, m.in. pielęgnację zieleni, a także przygotowanie projektu powykonawczego, którego opracowanie trwa nawet pół roku. Zatem budowa będzie trwać dalej. Problem w tym, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad za ostateczny termin zakończenia robót uznaje grudzień 2011 r.

Z jednej strony niewykonanie tych zadań do daty wskazanej przez GDDKiA, czyli do końca tego roku, wiąże się z niewypłacaniem pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego na utrzymanie 62-kilometrowej drogi spółce GTC. Koncesjonariusz będzie jednak musiał, tak jak dotychczas na pomorskim odcinku A1, odprowadzać do tego funduszu pieniądze pobrane od kierowców przy bramkach. Zarządca A1 zatem straci.

Kto ma w sporze o autostradę A1 rację?

By chronić swój interes, spółka GTC postanowiła wejść w spór z urzędnikami. Władze spółki zwróciły się do Międzynarodowej Izby Handlowej w Paryżu z wnioskiem o wskazanie eksperta, który rozstrzygnie konflikt między stronami i wskaże, który termin zakończenia inwestycji jest właściwy. Decyzja ma zapaść w ciągu 60 dni.

Z drugiej strony spółka GTC musi zapłacić dodatkowo za szybszą realizację autostrady wykonawcom - firmom Skanska i NDI. Nieoficjalnie mówi się o grancie w wysokości ok. 160 mln zł - tyle samo kosztuje np. budowa Trasy Sucharskiego na odcinku wiodącym przez Rudniki i Olszynkę.

Spać spokojnie mogą kierowcy. W połowie października pojadą nową trasą. - Konflikt toczy się niezależnie od kwestii przejezdności autostrady. Nie powinno być też zmian terminu jej otwarcia - zapewnia Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA.

Jakich opłat mogą spodziewać się kierowcy na nowym odcinku A1? - Nie wiemy jeszcze. Decyzja w tej sprawie należy do Ministra Infrastruktury. Nie otrzymaliśmy jeszcze żadnych wytycznych w tym zakresie - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy spółki GTC.

Autostrada A1 na odcinku od Nowych Marz do Torunia liczyć będzie nieco ponad 62 km. Jej budowa pochłonie 3,1 mld zł. Budowa trwa od połowy 2008 r. Dzięki przedłużeniu autostrady A1 z Trójmiasta do 152 km w Toruniu możemy być już nawet w jedną godzinę i dziesięć minut.

Ewa Łydkowska, Gdańsk Transport Company

Zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej, od dnia otwarcia autostrady na Koncesjonariuszu spoczywa obowiązek świadczenia usług polegających na udostępnieniu użytkownikom infrastruktury drogowej wraz z obiektami powiązanymi, natomiast obowiązkiem strony publicznej terminowa wypłata opłaty za dostępność. Przypominamy, że pierwszy odcinek autostrady A-1 oddaliśmy do użytku na rok przed czasem i strona publiczna wywiązała się ze swoich zobowiązań kontraktowych. Nie ma żadnych przesłanek, aby twierdzić, że tym razem będzie inaczej.

Wprawdzie występuje różnica zdań dotycząca kontraktowego terminu ukończenia budowy autostrady, ale fakt ten nie ma żadnego wpływu na termin otwarcia projektu. Inwestycja zostanie oddana do ruchu tak szybko, jak to jest możliwe, najprawdopodobniej w drugiej połowie października br. Pragniemy zaznaczyć, że w celu rozwiązania przedmiotowego sporu, strony postępują zgodnie z procedurą przewidzianą w Umowie Koncesyjnej.

To czy autostrada po otwarciu będzie płatna, zależy od decyzji własnej Ministra Infrastruktury.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (167) ponad 20 zablokowanych

  • Zamiast "wchodzić w spór" powinni to załatwić polubownie. (2)

    Dziwne jest że inwestor - GDAKA nie widzi interesu w przedterminowym ukończeniu budowy. Swoją droga gdyby nie Polaczek to już dawno jeździlibyśmy A1 do Torunia.

    • 13 4

    • Nie GDDKiA, tylko GTC , naucz sie czytać. (1)

      Nie GDDKiA, tylko GTC , naucz sie czytać.

      • 0 1

      • Ty się naucz czytać.

        GDAKA jest inwestorem, GTC koncesjonariuszem i eksploatatorem, Skanska i NDI wykonawcą. GTC wchodzi w spór z GDAKĄ, bo urzędasy nie chcą dać pieniędzy na eksploatację autostrady w tym roku i premii dla wykonawcy za przedterminowe wywiązanie się z kontraktu, bo dla nich termin zakończenia to koniec grudnia 2011r. i mają głęboko w doopie to, że Skanska NDI odda obiekt przed termninem i kierowcy mogliby śmigać A1 do Torunia już od października.

        • 0 0

  • Ile??? Poprostu 30 zł w jedną strone... (4)

    Jeżdze benzyniakiem, pali 8 litrów , koszt 150 km to zł 60 + 30 z autostradę = 90 zł !!!!W sumie za litr paliwa wychodzi 90zł/12l= 7,5zł Masakra ten kraj to porażka, u niemca jeżdze za 6 zł za litr i naprawdę po autostradach.pozdro.

    • 29 3

    • Nikt nikogo nie zmusza do jazdy autotradą. (2)

      Złomy i rzęchy niech zawalają drogi powiatowe.

      • 5 11

      • (1)

        to jedź i mieszkaj u Niemca!!! bożeee co za tępak!

        • 2 4

        • trudna jest sztuka myślenia.. i nawet trochę trzeba znać matematykę...

          • 3 0

    • Kalkulator i wyszło że za cały odcinek będzie około 32 zł w 1 stronę... To dużo. Dobrze że tramwaju do Torunia nie puścili bo byłoby jeszcze drożej....

      • 3 1

  • (1)

    >Dzięki przedłużeniu autostrady A1 z Trójmiasta do 152 km w Toruniu możemy >być już nawet w jedną godzinę i dziesięć minut. To mniej więcej tyle, ile zajmuje mii dojechanie z Szadółek do Oliwy...

    • 21 0

    • spoko :]

      od 2016 bedziecie mieli nową bulońską

      • 5 0

  • bardzo śmieszne

    okazuje się że przy takiej wartości umowy nie jest jednoznacznie sprecyzowany termin zakończenia i ewentualne konsekwencje!!!!!I do rozstrzygnięcia trzeba wołać eksperta z PARYŻEWA!!!!!????Brawo GDDKiA i Minister!!!

    • 15 2

  • A1 Stryków/Piotrków Tryb. - porażka Grabarczyka, do zwolnienia (4)

    Największa porażka Grabarczyka - brak odcinka A1 od Strykowa do Piotrkowa. O tym jakoś cicho. Będziemy się przebijać przez Łódź do końca 2013 roku. Jeden wielki wstyd. Media o tym problemie zapomniały. Tylko się pisze o problemach na A2 i A4.

    • 16 2

    • największa porażka PiS ? w ogóle brak autostrad... (2)

      a może zobacz ile Grabraczyk wybudował a ile Polaczek rozwalił ?jeden wielki wstyd że GTC zabrali najwpier autostrade, a potem z powrotem ją oddali do budowy ale juz po wiele wyższej cenie....nikt Jarosława za to nei rozliczył

      • 10 10

      • włącz rozum - wyłącz TVN!

        • 7 6

      • Nie dla idiotów

        nie dla cyników bo przekonany jestem że ten niby idiota doskonale rozumie marną rzeczywistość.

        • 4 0

    • A1 do Piotrkowa - GDDKiA do ukarania

      Urzędnicy z GDDKiA powinni być ukarani za powolne podejmowanie decyzji. Myślałem, że w maju 2012 przejadę Gdynia - Piotrków w 3 - 3.5 godziny, tak jak chwalił się Grabarczyk parę lat temu. Tusk na pewno się ucieszy z wizyty kibiców w Łodzi w drodze do Gdańska. A turyści jadąc nad Bałtyk jeszcze postoją w korkach jeszcze w lato 2012 i 2013.

      • 2 0

  • jak już piszecie , że nowych marz to nie piszcie że do Torunia.Bo jeżeli autostrada jest do Torunia to jest też i z Grudziądza. A jeżeli jest z nowych marz to jest do czerniewic

    • 9 0

  • A1

    A na odcinku o Nowych Marz do drogi 22, już jest połatana w kilku miejscach:-)Ale inną mieszanką bitumiczną niż oryginał.

    • 7 1

  • a1

    ale o co chodzi ????!!!!! takie jaja to tylko w polsce mozliwe.

    • 3 0

  • Nienaruszalny przydupas rudego wywali nam z n o w u niebotyczne opłaty!!!

    Taka kreatura decyduje o naszym losie, poMYŚLEĆ...

    • 7 2

  • Cena za 1km a1 jest bajońska. Licząc ile dostaną od GDDKiA a ile zapłacą wykonawcom

    można wyliczyć ile przekręcono. Kto podpisał z nimi umowę? PO. I wszystko jasne. Nie trzeba brać dotacji z budżetu państwa....

    • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane