• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kłopoty z nowym odcinkiem autostrady A1

Maciej Naskręt
30 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Budowa autostradowego mostu nad Wisłą nieopodal Grudziądza. Budowa autostradowego mostu nad Wisłą nieopodal Grudziądza.

Nie warto kończyć budowy drogi przed czasem? Spółka GTC - zarządca autostrady A1 - jest w klinczu po informacji o przedterminowym zakończeniu budowy 62-kilometrowej autostrady z Nowych Marz do Torunia. Sprawdziliśmy, czy kłopoty opóźnią otwarcie drogi, zaplanowane na połowę października tego roku.



Przebieg autostrady A1 i stan zaawansowania robót. Przebieg autostrady A1 i stan zaawansowania robót.
Spółka Gdańsk Transport Company znalazła się między młotem a kowadłem. W połowie października tego roku, czyli 12 miesięcy wcześniej niż zakładał harmonogram, planuje otworzyć dla ruchu 62-kilometrowy odcinek autostrady między Nowymi Marzami a Toruniem.

Jednak do przyszłego roku wykonawca musi dokonać jeszcze wielu prac, m.in. pielęgnację zieleni, a także przygotowanie projektu powykonawczego, którego opracowanie trwa nawet pół roku. Zatem budowa będzie trwać dalej. Problem w tym, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad za ostateczny termin zakończenia robót uznaje grudzień 2011 r.

Z jednej strony niewykonanie tych zadań do daty wskazanej przez GDDKiA, czyli do końca tego roku, wiąże się z niewypłacaniem pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego na utrzymanie 62-kilometrowej drogi spółce GTC. Koncesjonariusz będzie jednak musiał, tak jak dotychczas na pomorskim odcinku A1, odprowadzać do tego funduszu pieniądze pobrane od kierowców przy bramkach. Zarządca A1 zatem straci.

Kto ma w sporze o autostradę A1 rację?

By chronić swój interes, spółka GTC postanowiła wejść w spór z urzędnikami. Władze spółki zwróciły się do Międzynarodowej Izby Handlowej w Paryżu z wnioskiem o wskazanie eksperta, który rozstrzygnie konflikt między stronami i wskaże, który termin zakończenia inwestycji jest właściwy. Decyzja ma zapaść w ciągu 60 dni.

Z drugiej strony spółka GTC musi zapłacić dodatkowo za szybszą realizację autostrady wykonawcom - firmom Skanska i NDI. Nieoficjalnie mówi się o grancie w wysokości ok. 160 mln zł - tyle samo kosztuje np. budowa Trasy Sucharskiego na odcinku wiodącym przez Rudniki i Olszynkę.

Spać spokojnie mogą kierowcy. W połowie października pojadą nową trasą. - Konflikt toczy się niezależnie od kwestii przejezdności autostrady. Nie powinno być też zmian terminu jej otwarcia - zapewnia Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA.

Jakich opłat mogą spodziewać się kierowcy na nowym odcinku A1? - Nie wiemy jeszcze. Decyzja w tej sprawie należy do Ministra Infrastruktury. Nie otrzymaliśmy jeszcze żadnych wytycznych w tym zakresie - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy spółki GTC.

Autostrada A1 na odcinku od Nowych Marz do Torunia liczyć będzie nieco ponad 62 km. Jej budowa pochłonie 3,1 mld zł. Budowa trwa od połowy 2008 r. Dzięki przedłużeniu autostrady A1 z Trójmiasta do 152 km w Toruniu możemy być już nawet w jedną godzinę i dziesięć minut.

Ewa Łydkowska, Gdańsk Transport Company

Zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej, od dnia otwarcia autostrady na Koncesjonariuszu spoczywa obowiązek świadczenia usług polegających na udostępnieniu użytkownikom infrastruktury drogowej wraz z obiektami powiązanymi, natomiast obowiązkiem strony publicznej terminowa wypłata opłaty za dostępność. Przypominamy, że pierwszy odcinek autostrady A-1 oddaliśmy do użytku na rok przed czasem i strona publiczna wywiązała się ze swoich zobowiązań kontraktowych. Nie ma żadnych przesłanek, aby twierdzić, że tym razem będzie inaczej.

Wprawdzie występuje różnica zdań dotycząca kontraktowego terminu ukończenia budowy autostrady, ale fakt ten nie ma żadnego wpływu na termin otwarcia projektu. Inwestycja zostanie oddana do ruchu tak szybko, jak to jest możliwe, najprawdopodobniej w drugiej połowie października br. Pragniemy zaznaczyć, że w celu rozwiązania przedmiotowego sporu, strony postępują zgodnie z procedurą przewidzianą w Umowie Koncesyjnej.

To czy autostrada po otwarciu będzie płatna, zależy od decyzji własnej Ministra Infrastruktury.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (167) ponad 20 zablokowanych

  • tyle formalnosci a tylko 20 minut jazdy...

    Bo 62 km z predkoscia 140 km/h daje okolo 20 minut... I przelecialo ! :-)

    • 7 1

  • Oj co niektórzy z was plują na naszą nieomylną partię rządzącą ale nic nam nie zrobicie, znowu wygramy wybory bo nie ważne ile (1)

    osób głosuje i na kogo ale kto i jak liczy głosy. .Oczywisci ze Polacy staraja sieniektorzy lepiej inni gorzejale nic z tego nie wychodziDobrym wskaznikiem cywilizacyjnym jest przecietne trwaniezyciaW 1939 roznica tych miar dla Polski i Niemiec to ok 10latobecnie ok 7 latZatem przez ponad 70 lat zblizylismy sie do Niemiec tyleco nic Pan Tusk wcale nie musi przecinać wstęg przed wyborami. Sami zobaczcie jakie mamy lojanle media. Kaczyński Lech ostrzelany w Gruzji, media, śmieszne i żenujące, Sikorski ląduje w Libii, bohater.Kaczyński nie podaje ręki Komorowskiemu, media zły człowiek, Kaczyński podaje rękę Komorowskiemu,media zdrajca i populista, Ziobro, krytycznie o rządzie w Europarlamencie, media, świnia,Bartoszewski krytycznie o rządach Pis w europarlamencie, media, patriota i bohater... Mamkontynuować? Pytanie, dlaczego jak jest konflikt, PiS/ PSL, Pis/PO, Pis/Rosja, Pis/SLD, mediazawsze stają po jednej stronie. I przez cztery lata nie było precedensu!!! Dlaczego jak jestumorzenie afery hazardowej na TVNie nie ma o tym wzmianki a na Polsacie jedno zdanie. Dlaczego jakgrube miliony przekazywane były z Wałbrzycha w łapy polityków PO nie ma o tym wzmianki. Czy was to nie zastanawia?

    • 8 8

    • Europejczyk z Torunia?

      • 2 3

  • Wybijcie sobie z głowy łopatą którą pan prezydent Komorowski chciał odkopywać gaz łupkowy, że w POlsce cokolwiek wybudują. (1)

    Przecież kłamali nie tylko w tej sprawie. Peruwiańska czapeczkakłamie nawet jak śpi. Majaczy o miłości a od dwudziestu pięciulat wszystko robi, własną duszę zaprzedał, żeby rządzić.Wspomnijcie rząd Olszewskiego i rolę czapeczki. Zobaczciestowarzyszenie kaszubskie co ona na zebraniach wygadywał. Costudentom wpajał o patriotyźmie. W PRLu połowa ludzi byłaruskich a połowa leniwych. W tuskolandii połowa jestćwierćmózgów, a druga połowa nosi peruwiańskie czapeczki

    • 5 10

    • A Ty jesteś w której połowie? Przyślij zdjęcie w czapeczce, bo ci nie uwierzę.

      • 2 2

  • W buló i nadziejii muszę się stoboł zgodzić, nie będzie drug i drógiej Japonji. (1)

    To oznacza, że na sto procent nic nie ruszy. Jużprzyzwyczailiśmy się, że premier gada co mu ślina na językprzyniesie, a później nie dotrzymuje żadnych obietnic.

    • 4 5

    • to, ze nie ma drugiej Japonii to akurat dobrze

      • 2 0

  • PODNIEJŚĆ CENY,POLAK ZAPŁACI.

    • 4 2

  • A1 (2)

    Ponieważ nigdy mi się nie śpieszy to jeżdżę krajową jedynką. Też spokojnie można dojechać do Torunia i nie muszą płacić.

    • 4 5

    • chyba drogą nr 91 (na odcink do Nowych Marzów stara droga zmieniła numer)

      • 3 0

    • tiruriru

      A jak z Tirami? Też tak robiłem ale po ostatnich szaleństwach urzędników (ViaToll) na starej jedynce jedzie TIR za TIREM.

      • 4 0

  • nie ważne kiedy otwarcie A1

    ważne który purpurat skasuje prowizję od GTC za pokropek nowego odcinka,gdański czy toruński ? Obstawiam że toruński , Flaszka Sławoj kropił Ergo Arenę to swoje zarobił.

    • 10 1

  • od Łodzi do Katowic (3)

    starą bezpłatną gierkówkę przerobią na płatną A1, nie pozostawiając żadnej bezpłatnej alternatywy na przejazd łódz-katowice

    • 6 5

    • nie ma "darmowych" drog.

      Podatki placa wszyscy, chocby jako VAT, wiec tak czy inaczej za te "darmowe" drogi placisz. A tak przynajmniej placa ci co uzywaja.

      • 2 1

    • (1)

      Jest i będzie bezpłatna droga DK91, kłamczusiu.

      • 4 1

      • po 2 pasy ruchu w jedną stronę?

        • 0 1

  • Mamy powód do dumy. (2)

    Serce rośnie, widząc że wreszcie na południe będzie w miarę normalny przejazd. Choćby na wakacje. Trzymajmy kciuki żeby za rokl móc dalej śmigać do Łodzi. To już naprawdę będzie coś ! Polska w budowie !

    • 4 5

    • Do Łodzi pod koniec 2013 roku

      Wg harmonogramu GDDKiA: od Strykowa dalej w kierunku Piotrkowa otwarcie dopiero pod koniec 2013r. Czyli jeszcze dwa lata.

      • 3 0

    • najbardzie dumni

      możemy być z absurdalnie drogich opłat. dlaczego skoro jesteśmy w unii te ceny nie są wyrównane???

      • 0 0

  • T autostrady sa chyba dla nowobogackich? Przy obecnych cenach paliwa to nie sa koszty na ktore moge sobiepozwolic (1)

    Az mi tak sie nigdien ie spieszy zebym placil takie ogromne pieniadze10 zl za caly przejazd to ja rozumie ale ie 20/30 za paredziesiat kilometrow!

    • 6 4

    • Raczej sto paredziesiąt. Zresztą przymusu nie ma, jedź sobie bocznymi drogami za tirami-dusigroszami.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane