- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (55 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło
Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.
Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na początek stacja i dwa przystanki
Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.
Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.
Stacja Gdańsk Osowa
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.
- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.
Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.
Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.
- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.
Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.
Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.
Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.
- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino
Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.
Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (218) ponad 20 zablokowanych
-
2013-10-22 19:48
Osowa Kielnieńska (2)
Co z planowanym kiedyś głównym przystankiem w Osowej przy ul. Kielnieńskiej? Według prognoz miał on dostarczać największe potoki pasażerów. A teraz cisza?
- 12 3
-
2013-10-23 12:32
Człowieku zerknij proszę na przebieg PKM. Bo Kielnieńska ma się nijak do przystanku w Osowie... (1)
To moze zrobimy przystanek co 100 m??!!
Ogarnij sie. Wskocz w busa i podjedz na dworzec Osowa. Z kielnienskiej nie masz daleko.- 0 1
-
2013-10-23 13:05
jest dalej niz skm wrzeszcz od skm zaspa....
przystanek kielnienska ma uzasadnienie.
- 1 0
-
2013-10-22 20:02
DO OSOWIANINA (1)
Głupim jest ktoś, kto nie rozróżnia faktu, że 171 obsługują "głupi z Gdańska". Do tej pory myślałem, że Osowa to Gdańsk, ale chyba jestem za głupi dla Osowianina.
- 6 2
-
2013-10-22 22:56
Cześć (co prawda mniejsza) Osowy czyli Wysoka należy administracyjnie do Gdyni
Linia 171 jest z kolei organizowana zarówno przez ZKM Gdynia, jak i ZTM w Gdańsku, więc w przypadku likwidacji Gdańsk nie może tego sobie zrobić ot tak. Może się co najwyżej wycofać z obsługi i Gdynia będzie sama jeździła.
169 i 179 należą w pełni do Gdańska i mogą je sobie zlikwidować jak tylko będą mieli kaprys.- 1 0
-
2013-10-22 20:04
Widzicie Gdynianie co Gdańsk wam załatwił ? (6)
" Dzięki Gdańskowi powstała Gdynia i dzięki Gdańskowi Gdynia podróżuje...! "
Więc szanujcie swoje miejsce w szeregu i nie rzucajcie kłód pod nogi...
Nie stracicie na tym bo mądrzy zawsze stawiają na jedego konia by ten miał przebicie a potem korzyści czerpią wszyscy z jego stajni.- 18 21
-
2013-10-22 20:20
(5)
A generalnie to dziwię się jak oni mogą wytrzymać nad Zatoką GDAŃSKĄ ;)
- 11 5
-
2013-10-22 21:00
O ile się nie mylę (3)
To właśnie dzięki braku miasta Gdańska w granicach polskich, miasto Gdynia mogło powstać i w dwudziestoleciu międzywojennym przebić jego port na wylot pod względem przeładunku (ok. 9 mln. ton w roku 1939) :)
To właśnie miasto Gdynia ma lepszą "siłę przebicia" jeżeli chodzi o PR, promocję czy ogólny wizerunek, czy komfort (przykładem mogą być rankingi, wg. których w 2010 roku i bieżącym, Gdynia jest najlepszym miejscem do życia).
Więc szanujcie swoje miejsce w szeregu, cieszcie się wiekiem i rangą miasta wojewódzkiego (z którego również płyną niemałe pieniądze na inwestycje takie jak PKM, czy innej infrastruktury - Gdynia dotowana niczym Krotoszyn, jak gdzieś zasłyszałem, nie miałem zamiaru nikomu ubliżyć), a nie twórzcie podziałów, bo się wam po prostu farci.
Pieniądze na tę kolejkę, oprócz środków z Unii Europejskiej idą z podatków wszystkich Pomorzan, także wielkie dzięki! ;) To, że w Gdyni nie ma większej ilości przystanków to zasługa kijowego gospodarowania i tak nikłymi funduszami - gdyby nie to mogłyby powstać poza dotacją.- 7 6
-
2013-10-22 21:58
Znasz jeszcze jakieś dowcipy ? (2)
Podam ci kilka:
Gdynia ma głębszy tor wodny do portu.
Gdynia jest bardziej znana na świecie od Gdańska
Gdynia ma więcej zabytków no i oczywiście jest starsza...
Dzięki Gdyni świat powołał WMG
O tym że to w Gdyni zaczeła się II wojna już nie wspomnę...
mogę tak w nieskończoność...- 3 5
-
2013-10-22 22:04
no i najepszy....
D.S.v.D URODZIŁ SIĘ W GDYNI :P
- 4 0
-
2013-10-22 23:05
Aaa u psychola był.
- 0 2
-
2013-10-22 21:50
no:-)
hehe.
- 0 0
-
2013-10-22 20:27
Jeszcze jak moga wytrzymać że Wisła nie płynie przez Gdynie tylko jakaś Kacza.
- 11 7
-
2013-10-22 20:33
Jak chcą mieć w Gdyni PKM to niech sami finansują a jak nie to VON niech nie liczą że da im woj czy Gdansk.
- 8 8
-
2013-10-22 20:35
Żałuję, że żaden prezydent miasta nie mieszka na Obłużu lub Oksywiu. To mało prestiżowe dzielnice więc i na kolejkę trzeba czekać. Za to na Kariwnach na siłę podnoszą standard...
- 8 2
-
2013-10-22 20:41
kolej
może połączyć od razu z helem a dalej mostem przez zatokę i do Wrzeszcza i mamy pętle -super
- 9 1
-
2013-10-22 20:43
Dziwne te czerwone dachy, ślepi czy co krzywe to takie i brzydkie
po co to udziwniać.
- 8 3
-
2013-10-22 21:08
Uwaga : Moderator9781= Bezstronny (1)
- 5 1
-
2013-10-22 21:15
O ile dobrze rozumiem wypowiedź
Nie jestem moderatorem forum, ani nikim w tym rodzaju. Wołają na mnie Moderator od jakichś 4 lat i taki mam też nick.
- 2 4
-
2013-10-22 21:11
zaskoczony jestem
że na mapce jest przystanek Banino, który mieści się prawie 2 km od Banina tak naprawdę w Rębiechowie.
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.