- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (468 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (89 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (57 opinii)
- 4 Szybko odzyskali skradzione auto (61 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (206 opinii)
Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło
Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.
Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na początek stacja i dwa przystanki
Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.
Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.
Stacja Gdańsk Osowa
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.
- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.
Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.
Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.
- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.
Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.
Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.
Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.
- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino
Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.
Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (218) ponad 20 zablokowanych
-
2013-10-23 08:47
Gdynianie uważajcie bo zlikwidują wam komunikacę miejską przy trasie kolei metropolitalnej tak jak władze gdańska chcą zrobić ! na h nam ta kolej której wagony nie pasuje do wysokości peronów skm z powodu której zlikwiduje się albo bardzo ograniczy komunikacje miejską, która będzie posiadać swoje bilety a mieszkańców narazi na kilkakrotne przesiadki ! teraz już rozumiem skąd to parcie na bezsensowną inwestycję która nigdy nie połączy południowych osiedli z centrum trójmiasta ! tkm
- 4 0
-
2013-10-23 08:58
no i super:-)
teraz czekamy na przystanek przy kielnienskiej:-]
- 3 0
-
2013-10-23 09:43
jak silne jest lobby Panoramy - zmiana nazwy historycznej dzielnicy Gdyni (3)
Jak silne jest lobby firmy Panorama, że historyczną dzielnicę Wielki Kack i 'JEJ" część jaką jest niewątpliwie Fiakakowo (mieszkałem tam 10 lat i zawsze mówiłem ze mieszkam w Wielkim Kacku) potrafią tak łatwo zaprzepaścić. TO jest Wielki Kack a nie Fikakowo.]
Jak rozmawiałem z ludzmi z Polski to tej nazwy nawet powtorzyć nie umieli. A Wielki Kac... ;-) zawsze ...
Pamietajcie bloki Panoramy nie były tam pierwsze.
Chce stacji Gdynia Wielki Kack ...- 3 1
-
2013-10-23 10:27
Panorama to firma krzak, goła niczym szlachta zaściankowa.
- 2 0
-
2013-10-23 11:35
Prawdę prawisz.
Wlk. Kack pamiętam od dawna.
- 0 0
-
2013-10-23 11:49
Fikakowo
to niech najsampierw pobuduje tam u siebie pętle trolejbusową!!!
- 1 0
-
2013-10-23 10:00
Osowa
Super, że będzie tunel dla pieszych przy stacji Osowa. 500 metrów dalej jest przejazd kolejowy z rogatkami, przez który dziennie przejeżdza kilka tysięcy samochodów. A gdzie są plany zbudowania w tym miejscu tunelu drogowego? Przecież pociągi PKM będą jeździć zdecydowanie częściej niż obecnie!!!
- 2 2
-
2013-10-23 10:14
Lobbing developerów
wiadomo nie od dzisiaj,że magistrat siedzi w kieszeni developerów.
Budowa PKM pozwoli na nowe inwestycje mieszkaniowe w szczerym polu i sprzedaż mieszkań na dobrej marży bo przecież będzie skomunikowana z miastem.- 3 0
-
2013-10-23 10:26
A teraz żart roku (1)
Do lotniska w Rębiechowie większość gdynian będzie miało lepszy dojazd niż do wybudowanego w Kosakowie. A teraz fanboye Kosakowa mogą zaczynać swoje trololololo za 3, 2, 1.
- 4 2
-
2013-10-23 11:51
Pewnie do Berlina także
głupich nie sieją, a jednak w Gdańsku się rodzą
- 0 0
-
2013-10-23 11:06
Wreszcie!
Brawo, wyglada imponująco i na pewno umocni to Trójmiasto! Trzymamy kcuki za inwestycje!
- 1 1
-
2013-10-23 12:01
Dlaczego ktoś nie pomyślałi nie zaprojektował przystanku w Osowej przy ulicy Kielnieńskiej
Tam jest dużo miejsca na parking i wszyscy z rejestracją GWE GKA ITP mogliby się przesiąść do kolejki i nie stwarzać zagrożenia na ulicach Gdańska.
- 3 0
-
2013-10-23 12:22
Koniecznie trzeci pas u wylotu Sopockiej
Aby rozładować ogromne korki u wylotu Sopockiej w Wielkopolską konieczny jest trzeci pas z prawoskrętem w Wielkopolską. Dzięki temu będą dwa pasy do skrętu w kierunku obwodnicy i samochody skręcające w kierunku centrum nie będą blokowały tego ruchu. Przesunięcie wiaduktów uwolni miejsce na takie rozwiązanie.
- 1 0
-
2013-10-23 12:24
A co się stanie z zabytkową przedwojenną stacją Gdynia Wielki Kack?
Co ma oznaczać wyłączenie z ruchu? W Berlinie stare stacje schludnie zaadaptowano to ruchu współczesnych pociągów, wykorzystując ich historyczny wygląd
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.