- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (467 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (52 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (60 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (42 opinie)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (203 opinie)
Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło
Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.
Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na początek stacja i dwa przystanki
Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.
Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.
Stacja Gdańsk Osowa
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.
- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.
Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.
Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.
- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.
Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.
Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.
Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.
- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino
Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.
Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (218) ponad 20 zablokowanych
-
2013-10-23 12:34
Kocham narzekaczy i malkontentów.
Trole, zamknąć copmy i pobiegać po lesie. Może wtedy cos Was zadowoli.
Placzki i beczki przed compem.
Do niedawna 3/4 z Was krzyczalo że PKM to sci-fic. Prosze a tutaj jest coraz lepiej i nawet sie ruszy kolej... Szok!! Nieprawdaż? ;)- 2 3
-
2013-10-23 12:51
Niemożliwe,kolej metropolitarna także w Gdyni.Wysupłał marszałek jakąś resztkę pieniędzy i udaje,że także Gdynię zalicza do Metropolii.Zamknąć krzykaczom pyski,skoro wszelkie potrzeby Gdańska zostały zaspokojone.Takie jest myślenie Platformy,która przytakuje tylko swoim wodzom z Gdańska.Dziwią się decydenci,czemu Ci ludzie na Pomorzu są tak podzieleni.
- 3 2
-
2013-10-23 12:59
A co z Chwarznem???? (1)
Pomysł swietny tylko jak długo prężnie rozwijająca się Gdynia Zachód ( przede wszytskim Chwarzno) ma czekać na dostep do lepszej komunikacji????!!!! Czy nowe dzielnice to tylko smakowity kąsek dla Deweloperów???!!!!
- 7 0
-
2013-10-23 16:34
Wszystko w swoim czasie.
Jezeli nie bedzie dobrego dojazdu w godzinch szczytu do Chwarzna to i mieszkania przestana sie tam sprzedawac. Poki co ta dzielnica jest chyba najbardziej popularna jezeli chodzi o zakup nowych mieszkan. Ja godziny pracy mam takie, ze do centrum dojezdzam w 8-12 minut ale Ci co jada w godzinach szczytu to maja juz troche gorzej. PRzebudowuja Chwarznienska i na pewno troche ta przebudowa pomoze ale nie na dluzsza mete. Zbyt szybko rosnie liczba mieszkancow w tym regionie i linia tramwajowa lub kolejowa rozwiazalaby problem bo na obwodnice Witomina nie ma co liczyc. Raz za pewnie zbyt duzy koszt a dwa by trzeba bylo poprowadzic droge przez Trojmiejski park narodowy a na to pewnie nikt by nie wyrazil zgody.
- 2 0
-
2013-10-23 14:37
Brakuje literki l w slowie lini
Budowa (l)inii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
- 0 0
-
2013-10-23 15:11
Fajnie jakby do lotniska w Gdyni doprowadzili (1)
- 2 1
-
2013-10-23 16:01
takie sa plany i doprowadzą
przeciez w Kosakowie na lotnisku jest bocznica kolejowa bardzo blisko estakady Kwiatkowskiego.
- 1 0
-
2013-10-23 17:38
Wszyscy sie mądrzą, tylko nikt nie zamieścił opinii specjalistów od planowania przestrzennego
Nie tych skoligaconych z UM i marszałkiem. Wizja Gdańska wielkiego miasta to fikcja. Ludzie nie wytrzymają hałasu, smrodu itp. Miasta będzie kawałkowane, powstaną swoiste getta. Więc do sprawy PKM należy podchodzić z otwartą głową, śledząc światowe tendencje w planowaniu przestrzennym: mniej betonu, a więcej zieleni i przestrzeni.
W Gdańsku mamy najwięcej przypadków chorób psychicznych w skali Polski. Przypadek?- 2 0
-
2013-10-23 19:45
No przecież to cały Gdańsk, dla nich metropolia to przejęcie
pieniędzy wszystkich miast. No przecież ktoś tą "wielkość" Gdańska i p. Adamowicza musi utrzymać- oczywiście bardzo dobrze dogadaują się z p.Strugiem. Ciesz się Gdynio - AŻ DWA PRZYSTANKI ,ALE ZAPŁACISZ ZA WSZYSTKIE!!!!!!!!!!- 1 2
-
2013-10-28 13:53
Lotnisko Kosakowo
Ktoś coś wie na temat linii do lotniska w Gdyni? Gdy decydowałem o kupnie domu w gminie Kosakowo było o tym głośno. Teraz cisza :/
- 0 0
-
2013-11-03 14:24
Czy PKM projektowały osoby zupełnie nie znające topografi trójmiasta, wcześniejszych polączeń kolejowych i obecnych potrzeb
Rzeczą oczywistą jest, że powstająca PKM nie może przede wszystkim pogorszyć ogółu ofert komunikacyjnych w Trójmieście.
Mało tego, PKM powinna z obecnymi ofertami ściśle współgrać, uzupełniać je, a gdzie się da wzbogacać.
W tym celu PKM wraz z SKM powinny być przede wszystkim traktowane jako główne kręgosłupy komunikacyjne Trójmiasta i okolic.
O ile jednak SKM Trójmiasto "swój znany i sprawdzony kręgosłup" już ma, o tyle trasowanie PKM już na samym starcie winno ulec modyfikacji.
Trzeba obowiązkowo powydłużać jej projektowany przyszły przebieg tak, ażeby faktycznie spełniła rolę drugiego kręgosłupa Trójmiasta,
obsługując Jego drugą połowę mieszkańców-pasażerów w kierunkach płn. wschodnim i płd. zachodnim, dokładnie prostopadle do SKM.
Winno to się odbyć głównie starymi śladami PKP (niewielkie koszty), z ew. częściowym wybudowaniem nowej linii na docinku maksymalnie 8 kilometrów na północ od Gdyni w kierunku Rewy.
Nadmienię, że w obecnie budowanym kształcie będzie ona wyłącznie kolejką służącą obsłudze pasażerów lotniska i małej części wielkiego Gdańska.
Czy taki był cel tego wielkiego i drogiego przedsięwzięcia ??? Przecież to ma być PKM, czyli Pomorska Kolej Metropolitarna. Jaki więc zasięg obsługi pasażerów ma obejmować? Wyłącznie zachodniej części Gdańska i południowego kawałka Gdyni?
Tak więc zaczynając od północy, trasowanie PKM powinno już na samym starcie obejmować wydłużenie szlaku z Gdyni Głównej do Chyloni, Pogórza, Obłuża i Oksywia (łącznie jakieś 50 tys. potencjalnych pasażerów), z nową odnogą w kierunku lotniska i miejscowości Kosakowo, Mosty i Rewa. (ok. 30-35 tys. potencjalnych pasażerów, w sezonie dochodzących nawet do ok. 100 tys pasażerów).
Szlak w kierunku Oksywia powiódłby starym szlakiem PKP, całkowicie zmodernizowanym już przez wojsko 3 lata temu, zaś odnoga w kierunku Rewy wymagałaby zbudowania nowego 8 kilometrowego odcinka torów.
Proponuję głęboko wziąć pod rozwagę tę "Rewską" propozycję, gdyż w sezonie letnim trasa PKM objęłaby obszar na północ od Gdyni z ponad 100 tys. przyszłych pasażerów i wypełniłaby w pełni potrzeby komunikacyjne regionu-gminy Kosakowo.
Przypomnę, że kiedyś 15 lat temu jeździły z Gdyni Gł. do Oksywia pełne pociągi piętrowe w relacji Kościerzyna - Gdynia - Oksywie, umożliwiając w ten sposób szybką łączność mieszkańcom północnych i południowych dzielnic Gdyni, a także szybki wyjazd z całej prawie Gdyni na Kaszuby.
Taka linia na pewno w pełni spełniłaby założenia Pomorskiej Kolej Metropolitarnej.
Co do południowego odcinka PKM, to bardzo wiele tu już napisano na różnych portalach, ale oczywiście jak najszybciej wydłużyłbym ją w kierunku Kartuz i Kościerzyny wraz z Bytowem, oraz odnowił relacje z Kartuz do Lęborka przez Sierakowice, póki są tam jeszcze tory i pasażerowie w regionach chętni do podróżowania koleją.- 1 0
-
2013-11-08 20:25
przystanek przy ul.Kielnieńskiej
Dlaczego nie powstanie przystanek przy ul.Kielnieńskiej w Osowej.Kto za tym stoi,ze go skreślono?Przecież
to jest absurd,żeby jeździć autobusem do przystanku
kolejowego obecnie istniejącego.Pasażerowie z Chwaszczyna i okolic będą musieli przesiadać się 2 razy.A co z chodnikiem na ul.Barniewickiej?
Myslę,że brak tu logicznego myślenia.Może jeszcze cos w tej sprawie można zrobić?- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.