- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (54 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Kolej Metropolitalna do Gdyni. Marszałek daje zielone światło
Gdynia Stadion, Gdynia Karwiny i Gdańsk Osowa - to przystanki, które kosztem 23,6 mln zł mają powstać lub zostać zmodernizowane w ramach przebudowy odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, od lotniska w Rębiechowie do śródmieścia Gdyni.
Budowa linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną z budżetu województwa pomorskiego. Połączy ona Wrzeszcz
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na początek stacja i dwa przystanki
Spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna, która nadzoruje budowę 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Rębiechowa, wiosną zwróci się do wojewody pomorskiego o wydanie pozwolenia na przebudowę stacji Osowa, a także budowę od podstaw przystanków Karwiny i Stadion. Inwestycję sfinansuje województwo pomorskie, które z budżetu będzie musiało wysupłać 23,6 mln zł. Jest też szansa na dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych, ale na to zgodę muszą wyrazić urzędnicy z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i Komisji Europejskiej.
Koszt inwestycji jest stosunkowo niewielki. - To dlatego, że podążamy wzdłuż gotowej linii kolejowej nr 201. Według naszych wstępnych wyliczeń, na przebudowę stacji Osowa przeznaczymy nieco ponad 6 mln zł i tyle samo na budowę przystanku Stadion. Prawie 9 mln zł pochłonie budowa przystanku Karwiny - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.
Stacja Gdańsk Osowa
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W Gdyni natomiast PKM zleci budowę przystanku Karwiny
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Kolejny przystanek wytypowany do realizacji to Stadion
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Przy planowanych przystankach w Gdyni pojawi się także infrastruktura towarzysząca.
- Do przystanków będzie można dotrzeć zarówno autem, rowerem jak i komunikacją publiczną. Pomoże w tym budowa węzłów przesiadkowych, których budowę rozpoczniemy w latach 2014-2020 - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
W dalszej perspektywie (do 2020 r.) planowana jest też budowa stacji Gdynia Fikakowo, a także rozbudowa o jeden peron przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Tym ostatnim ma się zająć inwestor pobliskiego centrum handlowego Riviera.
Zobacz jak dziś wygląda stacja Gdańsk Osowa.
Choć za budowę linii kolejowej i stacji odpowiada spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, to za wybór i kupno obsługujących je pociągów już nie. To zadanie dla urzędników marszałka Województwa Pomorskiego.
- W listopadzie uruchamiamy przetarg na zakup 10 szynobusów spalinowych, które obsłużą linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zapowiada Mieczysław Struk.
Zobacz budowę stacji PKM Brętowo w Gdańsku.
Kolejne wymogi to wysokość podłogi, która musi wynosić 76 centymetrów od wierzchołka szyny, by pasować do budowanych peronów. Każdy skład ma ponadto zapewniać 200 miejsc siedzących i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa - zgniotu wagonu.
Wizualizacja linii PKM wiodącej przez Gdańsk.
Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ruszyła w w czerwcu, już wyprzedza założony plan.
- Wiele osób zarzucało nam, że proces przygotowania inwestycji przedłuża się. Sprawdziła się tu jednak wojskowa zasada: im więcej potu wylejemy na ćwiczeniach, tym mniej krwi stracimy w boju. Wyprzedzamy teraz harmonogram prac budowy, co ma dla nas kluczowe znaczenie ze względu na nadchodzącą zimę. To co zyskamy teraz, będziemy mogli spożytkować w najbliższych miesiącach - wyjaśnia Krzysztof Rudziński, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Odległe plany - kolej na Obłuże, Chwarzno i Wiczlino
Pomorska Kolej Metropolitalna z Wrzeszcza do śródmieścia Gdyni nie jest projektem zamkniętym. Już teraz brana pod uwagę jest jej wydłużenie do Obłuża i Kosakowa. Z tym trzeba jednak będzie poczekać. Na rozbudowę linii w tym kierunku potrzeba wstępnie ok. 949 mln zł, czyli jeszcze więcej, niż w przypadku budowy linii przez Gdańsk.
Pieśnią przyszłości jest budowa linii PKM do Wiczlina i Chwarzna. Wszystkie te plany opiszemy jednak już w następnym artykule o Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (218) ponad 20 zablokowanych
-
2013-10-22 21:28
:-)
A słyszeliście, że Sopot również chce wybudować lotnisko, bo pozazdrościł Gdańskowi i Gdyni. Wypowiada ekonomiczną wojnę z sąsiadami. Samoloty będą startować na Bohaterów Monte Cassino i rozbijać się przed startem.
- 5 3
-
2013-10-22 21:42
rzucenie ochłapu:(( (14)
Nawet słowa o znikających przedwojennych polskich stacjach i odgałęzieniach, co prawda doprowadzono ostatnimi czasy, że linia kiedyś najnowocześniejsza jest dzisiaj niemal skansenem kolejowym.
I ani słowa jak to Władze Gdańska broniły się przed PKM, dziś odwracają kota ogonem a Gdyni rzucają na odczepnego opisany tu ochłap. Szkoda, że nic marszałek nie robi, aby linia Pom.K.M. dopiero w terminie późniejszym zahaczy o Oksywie oraz lotnisko Gdynia-Kosakowo. Wielka szkoda także, że tory łączące niegdyś Gdańsk Osowę z Polifarbem oraz nie ma propozycji w ramach "nowego rozdania środków unijnych" ich przedłużenia na Dąbrowę - bo właśnie w ten sposób można by utworzyć nową tak potrzebną linię - inna okazja się nie powtórzy bo więcej kasy nie otrzymamy:(((. Jestem przekonany, że własnie to mogłoby pozytywnie wpłynąć na rozwój Gdyni i komfort życia mieszkańców, ale też faktycznie a nie w gadce zintegrować mieszkańców Trójmiasta.
Oczywiście modernizować Gdańsk-Osowa, ale uruchomić następne - Gdynia Dąbrowa np. Rdestowa (przy Zielonym Zakątku), Gdynia Dąbrowa Góra Donas (Centrum Sportów Zimowych), Gdynia Dąbrowa Łanowa oraz Gdynia Wiczlino. Co prawda nad tym należałoby debatować i być przedmiotem jeszcze wielu innych analiz. Tylko takie działania w nowym rozdziale środków finansowych spowoduje realne rozwinięcie w szybkim tempie Trójmiasta i stworzy jedno milionową metropolie i skoczymy na drugie miejsce po W-wie. No ale do takich śmiałych decyzji trzeba mieć jaja, wizje i odwagę. Transport to krwiobieg metropolii a najlepszym jego środkiem jest nowoczesny transportu szynowy.
I jeszcze na dodatek brzydko zaprojektowany i wykonany SKM Wzgórze św.Maksymiliana, Gdynia Główna, dalej to już szkoda nawet pisać. Jedyna szansa i nadzieja w CHRiwiera, najlepiej gdyby to była kładka zamknięta przerzucona od CH aż do Świętojańskiej zamknięta i poszerzona tak aby w jej można umieścić cały rząd mniejszych kiosków, drobnych usług, małych biur itd.- 8 11
-
2013-10-22 21:47
marszałek nie robi, aby linia Pom.K.M. dopiero w terminie późniejszym zahaczy o Oksywie
miało być:
marszałek WSZYSTKO robi, aby linia Pom.K.M. dopiero w terminie późniejszym zahaczy o Oksywie....- 1 0
-
2013-10-22 21:49
Dziękuj i za to (5)
Stolica , a ty do Stolicy chcesz równać wieś ?
milcz.- 0 1
-
2013-10-22 21:53
Właśnie moglibyśmy zbliżyć się do STOLICY (4)
a tak za sprawą Gdańska będziemy zawsze ZADUPIEM:(( I takich chorych małych ludzików jak tY;))
- 2 4
-
2013-10-22 21:55
Gdańsk zawsze ciągnął całe Pomorze (3)
w przepaść!!!
Gdynia musi się orientować tylko na Warszawę!!- 3 2
-
2013-10-22 22:02
w Warszawie siedzi Gdańsk. (2)
Gdynia była potrzebna Warszawie gdy Gdańsk był niegrzeczny...
Dzisiaj Warszawa ma gdzieś to zadupie :p- 1 1
-
2013-10-22 22:07
Gdańsk jest potrzebny tylko Niemcom (1)
i mi tu nie pitol o warszawce. I to oni razem z Gdańskiem przechwytują kasiorę z unii robiąc dla siebie Danzig, a marszałek im jeszcze pomaga:((
- 4 3
-
2013-10-22 22:40
Niemcy nie mogą sobie poradzić z byłym NRD...
a ruskie i nie tylko oni nie pozwolą by Niemcy szli na Wschód ponownie...
- 1 1
-
2013-10-22 22:22
Przecież Gdynia może sobie uruchomic (5)
już dzis SKM na trasie W.Kack-Gdynia G.-Oksywie.
Gdańsk nie jest tu do niczego potrzebny. Dlaczego tego nie robi?- 4 3
-
2013-10-22 22:24
OOoooo tak może też przejąć PKP, PKL, PKM,.... (3)
skąd się urwałeś????
- 3 1
-
2013-10-22 23:15
Gdyby Gdynia wykupiła udziały w SKM (2)
proporcjonalnie do tego co zrobiły Gdańsk, Sopot, Rumia, Pruszcz to bylibyśmy bliżej przejęcia SKM.
2. Nie rozumiem o co ten krzyk gdynian, że linia nieodbudowana 65 lat temu jest teraz odbudowywana przez Marszałka. Wszystkie linie kolejowe w Gdyni zostały odbudowane przez państwo i jakoś Gdynia niedorzucała się do tego.- 2 3
-
2013-10-23 07:32
jakie udziały ??? (1)
niech oddadzą te które tam ma w spółce. A za brzydotę wykonanych przystanków w Gdyni naliczyć kary uznaniowe!
- 2 0
-
2013-10-23 12:16
nie żadne "naliczyć kary uznaniowe"
a surowe kary OBLIGATORYJNE!!!!
Nie mogę korzystać z gdyńskich przystanków PKP,SKM, PLK, bo mi się na wymioty zbiera, a do tego mam psychicznego doła. Może ktoś ma specjalistę - med.sądowej, który wystawi stosowną opinie, abym mógł zaskarżyć w sadzie PKP,SKM,PKL o ogromne koszty z tytułu zwyczajnego niezadowolenia z wyglądu przystanków przeradzającego się w chorobę, permanentny lęk przed brzydotą proponowanym w tych miejscach publicznych Gdyni?
SORRY,ALE JESTEM ESTETA ;)- 0 0
-
2013-10-22 22:41
bo czekają by się podpiąć do innych
albo innym podstawić nogę.
- 2 3
-
2013-10-23 00:57
a tak wogóle to niech ten pociąg Wgl nie rusza bo zanim się rozpedzi to już będzie hamował...
stary, to co napisałeś to totalny bezsens. chyba z 5 przystanków tam umiesciles xd
- 1 2
-
2013-10-22 21:48
Wizualizacja
A czy trzy dodatkowe przystanki będą spójne wizualnie z gdańskimi?
- 1 1
-
2013-10-22 22:00
A nie wystarcza nam już robotników z okolic Gdańska by PKM ciągnąć do Gdyni ?? (1)
:-)
- 2 4
-
2013-10-22 23:16
baran
- 0 2
-
2013-10-22 22:05
Gdynia kibolska
Z tego nie będzie nic dobrego tylko straty .
- 3 3
-
2013-10-22 22:15
kolej metropolitalna
A czemu nie można do oksywia pociągnąć tej koleji skoro wymieniono całe tory i podkłady.To by ułatwiło dużo ludziom dojazd do pracy gdzie znajduję się Marynarka Wojenna Akademia i Stocznia.Proponuję pomyśleć nadtym rozwiązaniem.
- 8 2
-
2013-10-22 22:25
Tunel w Osowej...
He, he, ciekawe co zrobia z poziomem wod gruntowych... tutaj teren bardzo podmokly...
- 4 2
-
2013-10-22 23:15
WSZYSTKO ZAJEFAJNIE TYLKO (1)
Czy na etapie projektu nie można było pomyśleć o zunifikowaniu wysokości peronów I taboru oraz połączeniu PKM I SKM w jedną firmę z jednym prezesem I zarządem?!Ile to by dało oszczędności podczas późniejszej eksploatacji?!!!A co najważniejsze byłby jeden bilet!I czy szynobusy spalinowe to nie jest przypadkiem "strzał w kolano"?
- 4 1
-
2013-10-23 01:01
po takich komentarzach stwierdzam że ludzie to jednak bardzo ograniczone istoty są...
temat już był poruszamy tyle razy że aż s****. odechciewa się komentować braku normalnego pojmowania rzeczywistości;]
- 0 0
-
2013-10-23 00:58
A GDZIE MAŁY KACK ? Taki mały jest, że pomijacie rejon ulicy
Olkuskiej ?
- 1 0
-
2013-10-23 06:24
jak juz to już
pdciągnąc ja jak najdalej się da
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.