- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (170 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (353 opinie)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (69 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (427 opinii)
Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?
Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.
Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.
Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.
Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.
- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.
Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.
Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.
Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.
Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.
Opinie (174) 1 zablokowana
-
2009-04-23 14:21
(2)
Mijanka?Czy ich kompletnie popieprzylo?
Poza tym rozumiem ze studium moze kosztowac,ale 1,3 mld zeta?:) Adamowicz kolesiom pomaga,by zylo im sie lepiej?Co za powalony system.Nie zebym narzekal ale cosik tu nie gra:)- 8 2
-
2009-04-23 14:26
(1)
Chciałeś powiedzieć 1,3mln.
Jeżeli będzie dobrze pomyślane to szybko się zwróci... ale to chyba nie u nas... niestety...- 3 0
-
2009-04-23 14:33
sory,literowka ;)
- 0 0
-
2009-04-23 14:24
Jak to bez trakcji elektrycznej?? (1)
Mam nadzieje że zmienią zdanie.
- 13 0
-
2009-04-23 20:26
Ta koncepcja jest słuszna
Zanim to wybudują już nigdzie na świecie nie będzie prądu.
- 2 0
-
2009-04-23 14:27
(4)
Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią,
To jest jakas nowa koncepcja Euro 2012? Bedzie w Gdyni?
Nie lepiej by było zeby za taka kase przebudowac słowackiego?- 18 3
-
2009-04-23 15:47
tak ta kolej jest zbędna (3)
słowackiego zrobić i będzie o.k.
zrobią kolej a po euro2012 zamkną bo nie bedzie klijętów- 0 3
-
2009-04-23 17:01
(2)
chyba nie mieszkasz na Osowej :/ gdy bedzie skm bedzie duzo latwiej i szybciej dotrzec do Gdyni i Gdanska a nie stac w korka na spacerowej czy slowackiego !!
- 2 0
-
2009-04-23 17:20
(1)
Pewnie, ze łatwiej, tylko czemu wszystko nalezy podpierac teorią
Euro 2012?
Inwestycja jest potrzebna.Ale jesli mówia o kolei z Rebiechowa do Gdynia w kontekście Euro, to jest to pomieszanie z poplataniem.
Lepiej, spokojnie, bez pośpiechu dobrze wszystko opracować,wybrac własciwa opcję, nie spalinową i konsekwentnie realizować.
Robić kolej metropolitarna nie z pozycji kibiców na tygodniowe igrzyska, tylko z pozycji mieszkańców, którzy tu zyja, pozostana, a tak kosztowna inwestycja nie moze byc robiona "na chybcika"- 4 0
-
2009-04-24 08:21
Chyba jednak spalinowy wariant jest lepszy. Nowoczesne diesle nie hałasują tak, jak kiedyś, a poza tym żaden pociąg elektryczny do Kościerzyny czy Kartuz nie dojedzie. A nowa trasa ma przecież obsługiwać również i ten kierunek...
- 0 0
-
2009-04-23 14:31
A wiecie skąd wziąć drugą połowę pieniędzy na budowę Kolei? (2)
Po prostu nie budować niepotrzebnego stadionu na EURO 2012...
- 24 2
-
2009-04-24 11:47
Ale jest jeden problem
Te jedna czesc dostajemy bo u nas jest Euro.
- 0 0
-
2009-04-24 13:05
Zabrac 'czarnej mafii' lub jak kto woli Kosciolowi Katolickiemu
- 0 0
-
2009-04-23 14:32
Jeśli jednym z wariantów kolei metropolitalnej (1)
jest połączenie tramwajowe śródmieścia z lotniskiem, to proszę rozważyć jeszcze wariant połączenia promowego, kolejki linowej i dla zakochanych gondolami ale tylko w księżycowe noce
- 17 2
-
2009-04-24 13:28
Najlepij samollotem
- 0 0
-
2009-04-23 14:41
moze być drut, moze byc ropa
ale niech to zrobią!!!
- 4 2
-
2009-04-23 14:43
całość studium ma być chyba gotowa do czerwca. do kwietnia miały być opisane i wycenione poszczególne warianty.
- 0 0
-
2009-04-23 14:48
skandaliczny projekt (1)
To jest oburzające żeby Kolej metropolitalna jako szlagierowy projekt Trójmiasta miała byc brudna smierdzacą i trującą koleja spalinową to cofniecie się do XIX wieku. Jeżeli ma to być spalina to lepiej oddac pieniądze UE z powrotem skandal
- 14 2
-
2009-04-23 16:56
teraz są nowoczesne diesle, takie jakie mamy w samochodzie. posiadaja filtry cząstek stałych i nie raz są bardziej ekologiczne niz denzyniaki.
patrioto, a skąd się bierze prad? z elektrowni! a czym pala w elektrowni? węglem! i kółko się zamyka...- 5 1
-
2009-04-23 14:51
studium wykonalności
Nie widzę sensu płacenia jakiejś firmie 1,3 mln złotych za polecenie planu torowiska bez trakcji elektrycznej. za chwilę polecą nam jeszcze parowozy. A najtańsze wagony będą ze złomowiska. W ogóle skandaliczne jest, że kolej metropolitalna, a w szczególności połączenie Zaspy z Rębiechowem, nie zostanie wykonane do 2012 r. A miało być tak pięknie! Po co nam jakieś obwodnice południowe (obwodnica w środku miasta!), drogi zielone itp., jeśli nie ma szybkiego, niezawodnego połączenia głównego ciągu komunikacyjnego Trójmiasta z lotniskiem i osiedlami (także centrami handlowymi) na górnym tarasie? Kibole mają z lotniska jechać na stadion rozbudowaną Słowackiego. Czym? Wynajmą samochody, czy w korkach będą stać raczej w autobusach? Tylko kolej mogłaby dowieźć ich szybko i bez problemów, a inwestycja (w odróżnieniu np. od stadionu) służyłaby wszystkim mieszkańcom miasta długo po mistrzostwach.
- 14 1
-
2009-04-23 14:54
WYGRA WARIANT "0" (1)
hehe
- 12 1
-
2009-04-24 00:24
hehe też tak obstawiam
mało tego pewnie pójda na niego grube miliony i łapówki ;)
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.