- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (172 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (358 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (70 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (428 opinii)
Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?
Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.
Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.
Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.
Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.
- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.
Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.
Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.
Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.
Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.
Opinie (174) 1 zablokowana
-
2009-04-23 18:25
trakcja w torowisku (5)
nie wiem dlaczego ludzie ,ktorzy dostana taka kase, nie znaja wariantu poprowadzenia trakcji elektrycznej na poziomie szyn, jak w metrze, w anglii jest to rozwiazanie powszechnie stosowane w kolejach regionalnych.
- 5 0
-
2009-04-23 19:15
trakcji elektrycznej tzw 3 szyny (4)
nie stosuje się "na wierzchu" prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa, do tunelów metra nie ma nikt wstępu oprócz pracowników, ekip remontowych itd... - perony są monitorowane
zwróc uwage też na wysokość peronów, tylko dee... bil, i zatwardziały samobójca tam wejdzie...
po zwykłych torach niestety chodzi masa ludzi, dzieci itd - i Ty chcesz tam położyć szynę o napięciu kilkaset czy kilk tys voltów- 1 0
-
2009-04-23 23:29
a jednak w anglii stosuje takie sie rozwiazanie nie tylko w metrze (3)
jezdze czesto , to wiem. po prostu cala linia jest ogrodzona plotem, jak autostrada, wiec raczej nie ma mozliwosci przejscia swobodnie po torach.
- 0 0
-
2009-04-24 08:27
(2)
Trzecia szyna ogranicza prędkość pojazdu do max 70-80 km/h.
A pod drutem to się na świecie jeździ i 300 km/h.- 0 0
-
2009-04-24 08:44
no prosze cie!!! kolej metropolitalna 300 km/h????? dobre sobie.
- 0 0
-
2009-04-24 20:35
Eurostar jeździł przez hrabstwo Kent do niedawna na "płozie" 160 km/h
Trzecia szyna to kłopotliwa sprawa w naszym klimacie - przy opadach śniegu są zwarcia/przebicia.
Na dzikich przejściach - zgony i wypadki.- 0 0
-
2009-04-23 18:44
na tym torze jeźdzą pociągi szynowe. działa na akumulatorze/spalinie.
- 0 1
-
2009-04-23 18:55
ciekawe
ostatnio jechałem skmką - tą czerwoną...miałem wrażenie, że kolejka się rozyspuje.
- 7 0
-
2009-04-23 19:05
tak to już jest
przy tym projektowym stole odbyła się zakrapiana alkoholem impreza co najwyżej.i myslą sobie: ciemny ten naród...
a my dostaniem stare kolejki podłączone do kilku nowych składów albo drezyny.- 1 0
-
2009-04-23 19:16
oby jak najszybciej powstała ta kolejka
dziś w korku na kartuskiej stałem 1,5 godz
- 5 0
-
2009-04-23 19:39
Interes życia - wziąć 1,3 mln złotych i opracować wariant zero:)
- 6 0
-
2009-04-23 19:48
im więcej dusz w temacie
tym dalej do realizacji, to typowe dla tego kraju, za komuny przynajmiej nikt nikogo się nie pytął tylko budował i to był okres kiedy cos powstawało, teraz każdy musi się wypowiedzieć i wtrącic swoje 235 groszy, a już najgorzej jak powstanie jakiś komitet typu nasze miasto, nasz gdańsk, czy nasza dzielnica, wtedy wiadomo że trzeba doliczyć 5% wartości projektu n auciszenie zadymiarzy........
- 2 2
-
2009-04-23 19:58
Oto moje studium na rok 2012
Riksze latem
Kibitki zimą
Linia niebieska Wrzeszcz -Rębiechowo
Linia czerwona Obłuże -Babie Doły- 2 0
-
2009-04-23 20:07
tylko metro, dobry wieczór (1)
- 5 3
-
2009-04-23 21:22
idź dalej pić menelu!
- 2 3
-
2009-04-23 20:15
POród bez znieczulenia:-)
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.