- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (172 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (358 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (70 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (428 opinii)
Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?
Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.
Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.
Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.
Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.
- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.
Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.
Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.
Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.
Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.
Opinie (174) 1 zablokowana
-
2009-04-23 15:00
albo wariant "-1" :))
- 0 0
-
2009-04-23 15:10
Okej ale po co tworzyc jakies studia
skoro mieszkancy najlepiej wiedza gdzie potrzeba SKM. Spytajcie sie prosze mieszkancow Osowy, Owczarni, Klukowa ile dziennie stoja w korkach , ile dni w roku zmasakrowani siedza w autach nie mogac sie przebic do centrum i z powrotem? Ludzie to dziecko by wymyslilo. Linia istnieje juz , tory sa polozone z Gdyni do Rebiechowa, wystarczy dolozyc drugi, dalej do Gdanska wzdluz trasy tam gdzie mieszka najwiecej osob i gdzie będą się rozwijać dzielnice. To wszytski winno spełniac wymogi dla przesiadek z samochodu do skm. Wystarczy pomyslec, spojrzec na mape... Pozdrawiam
- 11 0
-
2009-04-23 15:12
Miejmy nadzieje, ze nie wygra (1)
..."tzw. wariant zero"...
Slyszac jednak taki optymizm dotyczacy finansowania:
..."Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty"...
wcale bym sie temu specjalnie nie zdziwil.- 1 0
-
2009-04-23 15:21
Czesc Rumun!
Zgadza sie. Mnie to troche przypomina tzw. propozycje czerwonoarmisty: "Wasz tabacziok, nasz aganiok" (ty dajesz papierosa, a ja ogien).
- 0 0
-
2009-04-23 15:13
Poslka wioska (3)
Bylem ostatnio w Barcelonie - tam lecą 3 linie metra krzyzujac sie miedzy sobą . A unas głupiej kolejki elektrycznej nie mozna wymyslec... Hehh
- 9 0
-
2009-04-23 17:14
W Barecelonie masz jeszcze siec kolei miejskiej (2)
rowniez wjezdzajacej pod ziemie...System jest ciagle rozbudowywany i nikomu nie przyjdzie do glowy by to kwestionowac i gadac, ze to kosztowne...
- 2 0
-
2009-04-23 17:28
okej , ale w Barcelonie na lotnisko jezdzi sie autobusem lub taxi. metro, skm jest dla ludzi z miasta i okolic (1)
Nas nie stac na takie rozwiazania , zreszta po co kolej ma wjezdzac pod lotnisko skoro to kolej naziemna jest . Ponadto linia pod lotniskiem ma omijac Owczarnie i Klukowo i Osowe poludniowa - kikladziesiat tysiecy ludzi . W Barcelonie skomunikowane sa wszystkie zamieszkiwane dzielnice
- 0 0
-
2009-04-25 09:32
kilkadziesiąt tysięcy?
ogarnij się! Duże części Osowej i Klukowa będą i tak blisko kolejki.
Tracą praktycznie tylko okolice Owczarni. Tak na prawdę nie ma to znaczenia bo nowa linia i tak obrośnie zakładami i osiedlami, a wyjście przez lotnisko do węglówki jest dobrym pomysłem dla poc, regionalnych.- 0 0
-
2009-04-23 15:38
proponuje zamiast parowozow aby puscic tam ekologiczne koniki ciagnace wagony (1)
jako to na calym cywilizowanym swiecie:-) Pamietacie - " Lysek z pokladu Idy".
- 3 1
-
2009-04-25 09:32
Ale Lysek to chyba do metra sie nadaje?
- 0 1
-
2009-04-23 15:43
Niech ktoś mnie upewni że sie mylę (1)
ale mam głupie przeczucie, że wygra wariant z tramwajem. Dlaczego? Ano dlatego, że wtedy na odcinku Rębiechowo - Wrzeszcz Adam Pawłowicz będzie dzielił lody. Oj, żebym się kurna mylił...
- 4 1
-
2009-04-24 08:24
Na szczęście inwestycja ta jest konikiem marszałka, a on już musi myśleć nie tylko o Gdańsku, ale również o Kartuzach, Kościerzynie, Bytowie...
- 1 0
-
2009-04-23 15:53
a ja bym chciała metropolitalny helikopter (1)
a tory zwinąć jak dywan i posadzić las.
- 0 5
-
2009-04-25 09:33
Las to morzesz sobie sadzić tuż przy torach ale nie zamiast
- 0 0
-
2009-04-23 15:53
ludzie auta mają
autobus 126 prawie pusty jezdzi
jak droge zrobią autobus będzie raz dwa- 0 3
-
2009-04-23 16:01
Ten Miś jest symbolem naszych Możliwości!
miala byc kolej metropolitarna bedzie polaczenie Rebiechowo-Gdynia !!! BRAWO! Ten Miś jest symbolem naszych Możliwości!
- 3 0
-
2009-04-23 16:09
Tak oto wyglądają inwestycje PKP PLK
Lesio Lewiński walnie na starym nasypie makietkę w rozmiarze H0e i będziemy się przemieszczać, jak na niego przystało, parowozem z lat 60.
Vivat wszystkie Budynie świata z ich światłymi pomysłami.- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.