- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (175 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (360 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (70 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (431 opinii)
Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?
Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.
Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.
Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.
Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.
- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.
Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.
Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.
Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.
Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.
Opinie (174) 1 zablokowana
-
2009-04-23 16:17
propozycja
proponuje jednoosobowe drezynki napedzane sila miesni, a dla rodzin dwuosobowe - model tata macha , mama siedzi i patrzy na widoki, dziecko macha beretem ..
- 4 1
-
2009-04-23 16:25
KOLEJ.. (3)
Najbardziej wirtualny projekt ze wszystkich obecnych
bez względu, czy "na", czy "nie na" EURO..
Zamiast wydawać kasę na Kolej, zbudować Słowackiego
w dolnym tarasie => od ronda de la Salle w str. al.Grunwaldzkiej,
tunel pod Wisłą, udrożnić Sapcerową, oraz uprzemysłowić
tereny wzdłuż ul.Sucharskiego od skrzyżowania z Wosia Budzysza
w stronę DCT, jest tam wiele terenu, który się aż ! prosi
o poważne inwestycję = związane z wykszłaconymi kadrami i dobrze płatnymi. A nie wirtualne szyny..- 10 5
-
2009-04-23 16:35
i stać w korkach na 4 pasach?
jakos nigdzie udraznianie tras dla zmotoryzowanych nie rozwiazalo problemow transportowych miast. Moze ty chcesz sie cofac do pomyslow ktore Europa Zachodnai testowala 30 lat temu, ja niespecjalnie.
- 2 2
-
2009-04-23 16:48
Nigdzie nie swiecie nie zauwazono by zwiekszenie ilosci pasow poprawilo dlugotrwale ruch w miescie. Szybiej czy pozniej bedzie trzeba poszerzac kolejne arterie na blachosmrody. A kolej buduje sie raz na 150 lat i nic nie trzeba zmieniac - co najwyzej zeelektryfikowac i kupic tabor co ok. 30 lat.
- 2 1
-
2009-04-24 20:10
Udroznienie Spacerowej nic nie da bo i tak wsztystko stoi w Oliwie:/ 2pasmowy potok samochodów ze spacerowej nie wleje sie tak po prostu na Opata Rybińskiego i Grunwaldzką. No chyba, że Grunwaldzką poszerzą:))))
- 2 0
-
2009-04-23 16:27
Uwaga! Jestem zainteresowany opracowaniem studium na jutro!
i w dodatku taniej...1 mln. zł, wnioski, trzeci wariant zero.
- 5 0
-
2009-04-23 16:36
Adamowicz. Dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane.
Kolej metropolitalna z mijanką na jednym torze... Gratuluję poczucia humoru. Polecam podróż do Bydgoszczy na stare miasto. Może byś Pan Prezydencie zobaczył tam jak się rewitalizuje i jak się otwiera na tzw. "waterfront".
- 7 0
-
2009-04-23 16:36
Obniżyć koszty (1)
przez zaprzestanie prac nad wariantem z kopaniem tunelu pod lotniskiem. Koszty spadna co najmniej o 50 % a ten nierealny tunel przecie i tak nie powstanie
- 5 0
-
2009-04-23 22:06
Myślę, że od tunelu pod lotniskiem lepszy i tańszy ędzie wiadukt nad lotniskiem ;-)
- 2 0
-
2009-04-23 16:52
tunel pod lotniskiem ?! - Po co ? (2)
przeciez linia juz istnieje - trzeba tylko dodac drugi tor od Osowy do Rebiechowa , trzeba zrobic petle przy lotnisku i mamy piekna linie. Kto zaplaci za utopie tunelu? znow jako niewolnicy bedziemy to splacac a to w rachunkach za wode, a to za podatki od nieruchomosci , w benzynie..Ratunku!!
- 6 1
-
2009-04-25 08:05
Kolei powinna isc przedewszystkim do gdanska po starym wiadukcie az do Zaspy.
- 0 0
-
2009-04-25 09:45
PĘTLE?!
To nie tramwaj, żeby miał pętle.
- 0 0
-
2009-04-23 16:58
a może najpierw zrobia
studium niewykonalności;)
- 4 0
-
2009-04-23 17:00
sluchajcie wystarczy
pieciu inteligentnych ludzi do stołu , mapa, liczba ludności , kalkulator, linijka i mamy studium, po co dawac niemieckim firmom nasze projekty i placic za to jeszcze miliony...nie rozumiem
- 10 0
-
2009-04-23 17:06
A jeśli wygra wariant zero? (1)
- 0 1
-
2009-04-24 00:06
no przeciez wygra
- 0 0
-
2009-04-23 18:21
jak budować to budować
Żadnych tramwajowych prowizorek, które w ciągu trzech lat będą niewydolne. Należy wybudować DWUTOROWĄ KOLEJ Z TRAKCJĄ ELEKTRYCZNĄ, bo potem będzie tysiące innych powodów aby tej trakcji nie wykonać. To na tyle co i na przodzie
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.