• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?

Michał Brancewicz
23 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach. Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach.

Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.



Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.

Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.

Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.

- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.

Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.

Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.

Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.

Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.

Głównym założeniem Kolei Metropolitalnej jest połączenie centrów Gdańska i Gdyni z trójmiejskim Portem Lotniczym, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Ma to spowodować znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Kolej usprawni również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem.

Opinie (174) 1 zablokowana

  • propozycja

    proponuje jednoosobowe drezynki napedzane sila miesni, a dla rodzin dwuosobowe - model tata macha , mama siedzi i patrzy na widoki, dziecko macha beretem ..

    • 4 1

  • KOLEJ.. (3)

    Najbardziej wirtualny projekt ze wszystkich obecnych
    bez względu, czy "na", czy "nie na" EURO..
    Zamiast wydawać kasę na Kolej, zbudować Słowackiego
    w dolnym tarasie => od ronda de la Salle w str. al.Grunwaldzkiej,
    tunel pod Wisłą, udrożnić Sapcerową, oraz uprzemysłowić
    tereny wzdłuż ul.Sucharskiego od skrzyżowania z Wosia Budzysza
    w stronę DCT, jest tam wiele terenu, który się aż ! prosi
    o poważne inwestycję = związane z wykszłaconymi kadrami i dobrze płatnymi. A nie wirtualne szyny..

    • 10 5

    • i stać w korkach na 4 pasach?

      jakos nigdzie udraznianie tras dla zmotoryzowanych nie rozwiazalo problemow transportowych miast. Moze ty chcesz sie cofac do pomyslow ktore Europa Zachodnai testowala 30 lat temu, ja niespecjalnie.

      • 2 2

    • Nigdzie nie swiecie nie zauwazono by zwiekszenie ilosci pasow poprawilo dlugotrwale ruch w miescie. Szybiej czy pozniej bedzie trzeba poszerzac kolejne arterie na blachosmrody. A kolej buduje sie raz na 150 lat i nic nie trzeba zmieniac - co najwyzej zeelektryfikowac i kupic tabor co ok. 30 lat.

      • 2 1

    • Udroznienie Spacerowej nic nie da bo i tak wsztystko stoi w Oliwie:/ 2pasmowy potok samochodów ze spacerowej nie wleje sie tak po prostu na Opata Rybińskiego i Grunwaldzką. No chyba, że Grunwaldzką poszerzą:))))

      • 2 0

  • Uwaga! Jestem zainteresowany opracowaniem studium na jutro!

    i w dodatku taniej...1 mln. zł, wnioski, trzeci wariant zero.

    • 5 0

  • Adamowicz. Dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane.

    Kolej metropolitalna z mijanką na jednym torze... Gratuluję poczucia humoru. Polecam podróż do Bydgoszczy na stare miasto. Może byś Pan Prezydencie zobaczył tam jak się rewitalizuje i jak się otwiera na tzw. "waterfront".

    • 7 0

  • Obniżyć koszty (1)

    przez zaprzestanie prac nad wariantem z kopaniem tunelu pod lotniskiem. Koszty spadna co najmniej o 50 % a ten nierealny tunel przecie i tak nie powstanie

    • 5 0

    • Myślę, że od tunelu pod lotniskiem lepszy i tańszy ędzie wiadukt nad lotniskiem ;-)

      • 2 0

  • tunel pod lotniskiem ?! - Po co ? (2)

    przeciez linia juz istnieje - trzeba tylko dodac drugi tor od Osowy do Rebiechowa , trzeba zrobic petle przy lotnisku i mamy piekna linie. Kto zaplaci za utopie tunelu? znow jako niewolnicy bedziemy to splacac a to w rachunkach za wode, a to za podatki od nieruchomosci , w benzynie..Ratunku!!

    • 6 1

    • Kolei powinna isc przedewszystkim do gdanska po starym wiadukcie az do Zaspy.

      • 0 0

    • PĘTLE?!

      To nie tramwaj, żeby miał pętle.

      • 0 0

  • a może najpierw zrobia

    studium niewykonalności;)

    • 4 0

  • sluchajcie wystarczy

    pieciu inteligentnych ludzi do stołu , mapa, liczba ludności , kalkulator, linijka i mamy studium, po co dawac niemieckim firmom nasze projekty i placic za to jeszcze miliony...nie rozumiem

    • 10 0

  • A jeśli wygra wariant zero? (1)

    • 0 1

    • no przeciez wygra

      • 0 0

  • jak budować to budować

    Żadnych tramwajowych prowizorek, które w ciągu trzech lat będą niewydolne. Należy wybudować DWUTOROWĄ KOLEJ Z TRAKCJĄ ELEKTRYCZNĄ, bo potem będzie tysiące innych powodów aby tej trakcji nie wykonać. To na tyle co i na przodzie

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane