- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (201 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (408 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (71 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (133 opinie)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (442 opinie)
Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?
Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.
Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.
Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.
Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.
- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.
Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.
Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.
Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.
Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.
Opinie (174) 1 zablokowana
-
2009-04-23 20:56
Nic nie wybudują.
Kraj straceńców
- 1 0
-
2009-04-23 20:56
kolej zawsze rozwiazuje najlepiej problem nawet na pustynii czy na pustyni są korki nie ,więc budujmy naprawmy to co zepsuli przed laty nasi rządzący.
- 0 0
-
2009-04-23 21:32
przepraszam mam pytanie (1)
Jaki ma sens budowa w szczerym polu tunelu pod lotniskiem i prowadzenie go do wsi Banino z pominieciem dzielnic Gdanska ( Klukowo, Owczarnia, Osowa) ? hehe,
to jakis mega absurd do szescianu . Ale jak to mowil nasz rezyser Bareja w Misiu " Najwieksze pieniadze robi sie na inwestycjach drogich i nikomu niepotrzebnych". Dobranoc- 5 0
-
2009-04-23 22:24
Z oszczędności. ;p Bo tam już biegną szyny kolejowe. ;p w sumie ten.. tak myślę. :P nie wiem, nie znam się. xd
- 0 0
-
2009-04-23 21:53
Ja nawet oddam the szyny co ukradlem...
Ja mysle ze beda problemy z znalezieniem drugiej czesci pieniedzy i ta ciuchcia nigdy nie powstanie... ale jak powstanie, to se powiedziolem
ze nawet oddam te szyny com se wzial z Wiszacych Ogrodow...- 0 0
-
2009-04-23 22:03
Dla Gdańska tramwaj, dla Gdyni kolejka
- 0 0
-
2009-04-23 22:22
budowac! budowac ! budowac!
- 1 1
-
2009-04-23 23:26
co to jest studium wykonalności??!! (1)
Odpowiadam. Jest to zlepek teoretycznych dywagacji, często niespójnych z rzaczywistością, często "produkowanych" przez przyszłych magistrów i inżynierów i kolorowo opisywanych w swoich pracach, a potem wykorzystywanych przez pseudo profesorów, którzy kasują za to niezły szmal.
- 7 0
-
2009-04-24 14:53
mniej więcej to samo co studium awykonalności
tylko za większą kasę!
- 1 0
-
2009-04-23 23:50
ale z którym 'Trójmiejskim Lotniskiem' ?
- 0 0
-
2009-04-24 00:30
po prostu trzeba powiedzieć: nie będzie niczego!
te "studium wykonalności" a w zasadzie niewykonalności to nic innego jak topienie kasy w błocie i nabijanie kasy jakimś dziwnym firmom - np takie cóś jak "IW" - ktoś słyszał o tej firmie?
powstała w ciągu jednej nocy i założę się że jej palantami są jacyś zdegenerowani kolejarze, paru cwaniaków z budynku przy ul. Dyrekcyjnej i parę pociot co kolej widziały jedynie w TV!
taka będzie ta kolej metropolitalna jak ta szybka linia do Warszawki!
wszystko!- 5 0
-
2009-04-24 06:41
Co na to IPN ? (2)
IPN powinien odkopać dokumenty na temat kradzieży przez sowietów w 1945 roku tej linii kolejowej i niech nam ją oddadzą. Ale bolszewicka rasa wyprze się wszystkiego i wtedy potrzebny będzie protest Jacka Kurskiego. A i rola prezydenta będzie miała duże znaczenie w zaostrzeniu stosunków z niedźwiedziem.
- 5 0
-
2009-04-24 09:48
kradzieży linii??? a komu to ukradziono
- 0 0
-
2009-04-24 11:52
Nie bylo zadnej kradziezy,
Niemcy wysadzili, a szyny uzylismy do odbudowy innych lini lub zmarnowaly sie przez lata te, ktore zostaly
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.