• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?

Michał Brancewicz
23 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach. Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach.

Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.



Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.

Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.

Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.

- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.

Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.

Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.

Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.

Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.

Głównym założeniem Kolei Metropolitalnej jest połączenie centrów Gdańska i Gdyni z trójmiejskim Portem Lotniczym, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Ma to spowodować znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Kolej usprawni również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem.

Opinie (174) 1 zablokowana

  • Nic nie wybudują.

    Kraj straceńców

    • 1 0

  • kolej zawsze rozwiazuje najlepiej problem nawet na pustynii czy na pustyni są korki nie ,więc budujmy naprawmy to co zepsuli przed laty nasi rządzący.

    • 0 0

  • przepraszam mam pytanie (1)

    Jaki ma sens budowa w szczerym polu tunelu pod lotniskiem i prowadzenie go do wsi Banino z pominieciem dzielnic Gdanska ( Klukowo, Owczarnia, Osowa) ? hehe,
    to jakis mega absurd do szescianu . Ale jak to mowil nasz rezyser Bareja w Misiu " Najwieksze pieniadze robi sie na inwestycjach drogich i nikomu niepotrzebnych". Dobranoc

    • 5 0

    • Z oszczędności. ;p Bo tam już biegną szyny kolejowe. ;p w sumie ten.. tak myślę. :P nie wiem, nie znam się. xd

      • 0 0

  • Ja nawet oddam the szyny co ukradlem...

    Ja mysle ze beda problemy z znalezieniem drugiej czesci pieniedzy i ta ciuchcia nigdy nie powstanie... ale jak powstanie, to se powiedziolem
    ze nawet oddam te szyny com se wzial z Wiszacych Ogrodow...

    • 0 0

  • Dla Gdańska tramwaj, dla Gdyni kolejka

    • 0 0

  • budowac! budowac ! budowac!

    • 1 1

  • co to jest studium wykonalności??!! (1)

    Odpowiadam. Jest to zlepek teoretycznych dywagacji, często niespójnych z rzaczywistością, często "produkowanych" przez przyszłych magistrów i inżynierów i kolorowo opisywanych w swoich pracach, a potem wykorzystywanych przez pseudo profesorów, którzy kasują za to niezły szmal.

    • 7 0

    • mniej więcej to samo co studium awykonalności

      tylko za większą kasę!

      • 1 0

  • ale z którym 'Trójmiejskim Lotniskiem' ?

    • 0 0

  • po prostu trzeba powiedzieć: nie będzie niczego!

    te "studium wykonalności" a w zasadzie niewykonalności to nic innego jak topienie kasy w błocie i nabijanie kasy jakimś dziwnym firmom - np takie cóś jak "IW" - ktoś słyszał o tej firmie?
    powstała w ciągu jednej nocy i założę się że jej palantami są jacyś zdegenerowani kolejarze, paru cwaniaków z budynku przy ul. Dyrekcyjnej i parę pociot co kolej widziały jedynie w TV!
    taka będzie ta kolej metropolitalna jak ta szybka linia do Warszawki!
    wszystko!

    • 5 0

  • Co na to IPN ? (2)

    IPN powinien odkopać dokumenty na temat kradzieży przez sowietów w 1945 roku tej linii kolejowej i niech nam ją oddadzą. Ale bolszewicka rasa wyprze się wszystkiego i wtedy potrzebny będzie protest Jacka Kurskiego. A i rola prezydenta będzie miała duże znaczenie w zaostrzeniu stosunków z niedźwiedziem.

    • 5 0

    • kradzieży linii??? a komu to ukradziono

      • 0 0

    • Nie bylo zadnej kradziezy,

      Niemcy wysadzili, a szyny uzylismy do odbudowy innych lini lub zmarnowaly sie przez lata te, ktore zostaly

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane