- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (201 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (408 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (71 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (133 opinie)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (442 opinie)
Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?
Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.
Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.
Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.
Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.
- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.
Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.
Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.
Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.
Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.
Opinie (174) 1 zablokowana
-
2009-04-24 07:01
na każdej dzielnicy powinno być lotnisko to by nie było takich korków
- 0 1
-
2009-04-24 07:25
super
więc kibiców (2012) z Rębiechowa zawieziemy do Gdyni... bo tak taniej...
- 0 0
-
2009-04-24 08:14
Co takiego? Pan Massel i społka sie opiernicza?
...jak zwykle...
- 0 0
-
2009-04-24 08:41
tylko szybka kolej elektryczna
pomoze w komunikacji - ale bez tuneli w pustym polu tylko prowadzace przez dzielnice Gdanska ( Klukowo , Owczarnie) caly Gorny taras- to ma sluzyc LUDZIOM a nie autorom pseudo studiow.
- 2 2
-
2009-04-24 09:22
a moim zdaniem wygra wariant zero
- 2 0
-
2009-04-24 09:23
Po co projektować bubel?
W aglomeracji rację bytu ma tylko trakcja elektryczna. Czy jeszcze komuś trzeba to tłumaczyć?
- 2 0
-
2009-04-24 09:33
entuzjasta kolei
wszystko ładnie pięknie, ale puszczanie trakcji spalinowej w ruchui miejskim to jest jakaś ogromna pomyłka. Koszt zelektryfikowania takiej linii jest niczym w porównaniu z odbudową linii . Jeżeli projekt bez trakcji elektrycznej przejdzie, to tym wszytskim specjalistom od warinatów trzeba taki projekt wepchnąc do gardła i nie zpałacić za niego ani złotówki. Budowac trzeba z trakcją elektryczna - a dlaczego, gdyż tak jest na całym świecie z koleją typu miejskiego i nie trzeba tu byc żadnym specjalistą i wykonywac studiów za miliony nawet przedszkolak wie takie rzeczy.
- 5 0
-
2009-04-24 09:41
wybaczcie ale za 1.3 miliona to ja też mogę zorganizować i wykonać studium
tak się mnoży koszty...
jeśli już ma być dobudowana druga nitka torów, to bez sensu jest jej NIE elektryfikować - już lepiej zrobić zelektryfikowaną jedną nitkę z mijankami - bo koszt położenia torów jest wyższy od postawienia słupów
no ale to tylko taka moja myśl- 4 0
-
2009-04-24 09:52
pytanie (9)
Mam pytanie. Mieszkam w Trójmieście od niedawna, więc nie wiem. Czy istnieje jakieś rozsądne połączenie z Osowej do Gdyni Chylonii? Chcę tam wynająć mieszkanie, a pracuję na Chylonii, ale nie wiem czy istnieje możliwość dojazdy do pracy
- 0 0
-
2009-04-24 10:00
Osowa-Gdynia Kaszebscim Expressem i piękną trasą a potem SKM do Chiiilonii (3)
To jest najszybszy szybszy dojazd transportem publicznym.
- 0 0
-
2009-04-24 10:04
:/ (2)
ale pytam poważnie...
- 0 0
-
2009-04-24 11:56
Sa pociagi z Koscierzyny przez Osowa do Gdyni, (1)
tam przesiadka do Chylonii. pociagow z/do Koscierzyny nie jest duzo wiec sprawdz Godziny.
Ewentualnie autobusem 171 - patrz ztm.gda.pl- 0 0
-
2009-04-24 12:05
dzieki
- 0 0
-
2009-04-24 10:44
jo (2)
autobus 171 z Osowy do Gdyni Dabrowa, przesiadka na nastpny autobus
lub A 169,179 z osowy do Oliwy, potem kolejka skm do Chylonii- 0 0
-
2009-04-24 11:00
dzięki (1)
a możesz mi jeszcze powiedzieć ile czasu zajmuje taki dojazd...
- 0 0
-
2009-04-24 14:52
2 w porywach do 3 godzin
oczywiście przy dobrych wiatrach
- 0 0
-
2009-04-24 20:56
człowieku nie strzelaj samobója, chcesz 4 godz dziennie spędzić na dojazdach?
- 0 0
-
2009-04-25 18:42
A gdyby tak?
171 a ze 171 z dabrowy K na chylonie? Wariant w miare ok ale tylko w tygodniu bo weekend K nie jezdzi
- 0 0
-
2009-04-24 10:44
(2)
tramwaj na lotnisko:) kpiny. rębiechowo najgorsza lokalizacja lotniska
- 2 2
-
2009-04-24 11:57
Moze lepiej zeby zostalo na Zaspie?
- 2 0
-
2009-04-26 05:01
TRAMWAJ NA LOTNISKO??? PORAŻKA!!!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.