• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: dwa tory i spaliny?

Michał Brancewicz
23 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach. Prawdopodobnie kolej metropolitalna będzie miała dwa torowiska, choć rozważany jest także wariant z jednym torem i mijanką na przystankach.

Opóźnia się odbiór studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej. Ten kosztowny dokument ma zarekomendować przebieg i charakter trasy łączącej Gdańsk i Gdynię z lotniskiem oraz zwiększyć szansę na otrzymanie dofinansowania z Unii Europejskiej.



Studium miało powstać do 10 kwietnia. Teraz jest już nowy termin: - Dokument powinien być gotowy pod koniec kwietnia - zapowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego - Opóźnienie wynika z tego, że projekt jest niezwykle skomplikowany, a zainteresowane strony miały wiele uwag w trakcie jego powstawania.

Wykonawca dokumentu, firma IVV uspokaja: - Dobiega końca drugi etap prac, czyli wieloaspektowa analiza techniczna - mówi Iwona Wacławiak z IVV. - W tym czasie powstaje również analiza finansowo - ekonomiczna.

Co znajdzie się w studium, które powstaje kosztem 1,3 mln zł? Będzie ono zawierać trzy główne propozycje, wraz z podwariantami. Każda z nich wskaże nieco inny przebieg trasy, ilość przystanków i częstotliwość kursowania pociągów, a także koszt inwestycji.

- W zależności od wariantu, koszt budowy może się wahać od 650 mln do 1 mld zł - wyjaśnia wicemarszałek. - Jednak bez względu na wybór wariantu możemy otrzymać połowę dofinansowania z programu Infrastruktura i Środowisko. Kłopoty mogą być z uzbieraniem drugiej połowy kwoty.

Na razie ani zamawiający, ani wykonawca studium nie chcą zdradzać konkretów i różnic w poszczególnych wariantach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rekomendowany wariant będzie zalecał budowę dwóch torowisk idących starym nasypem kolejowym, ale bez trakcji elektrycznej.

Wśród propozycji wymieniony będzie także wariant z tramwajem, który miałby połączyć lotnisko ze śródmieściem Gdańska, a nawet tzw. wariant zero. Opisywałby on konsekwencje niewybudowania żadnego połączenia szynowego lotniska z centrami Gdyni i Gdańska.

Zwycięski wariant wskaże zamawiający, czyli samorządu województwa pomorskiego.

Z racji ogromnych kosztów inwestycji będzie realizowana etapami. Do Euro 2012 powstanie najprawdopodobniej jedynie połączenie Rębiechowa z Gdynią, co wymaga "tylko" modernizacji fragmentu istniejącej linii kolejowej i jej nieznacznego przedłużenia.

Głównym założeniem Kolei Metropolitalnej jest połączenie centrów Gdańska i Gdyni z trójmiejskim Portem Lotniczym, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu Gdańska i Gdyni. Ma to spowodować znaczące skrócenie czas dojazdu do i z lotniska oraz miejsc zamieszkania. Kolej usprawni również połączenie kolejowe Trójmiasta z najważniejszymi ośrodkami Kaszub - Kościerzyną, Kartuzami oraz Żukowem.

Opinie (174) 1 zablokowana

  • Pomyślcie trochę o mieszkańcach! (2)

    Ile ludzi codziennie jeździ z Gdyni na lotnisko? Czy nie lepiej pomyśleć u ułatwieniu ludziom codziennego dojazdu do pracy z nowych osiedli koło obwodnicy (Kiełpinek, Kowale, Osowa, itd.) do centrum Gdańska i Wrzeszcza. Taka kolej zlikwidowałaby korki na Słowackiego i Kartuskiej, które są cały czas problemem mieszkańców. Autobusy takiego problemu nie rozwiążą a wręcz przeciwnie. Kolejką przynajmniej nikt nie spóźniałby się do pracy bo nie musiałaby stać w korkach i dojazd trwałby krócej. Dlaczego CI, których wybierali mieszkańcy nie myślą o nich i trwonią nasze pieniądze na jakieś bezsensowne cele?

    • 6 1

    • O co Ci chodzi? (1)

      Kolej bedzie szla z Wrzeszcza przez Kielpinek i Osowa.

      • 1 1

      • Czekam na ten dzień...a jak na razie to w Osowie zlikwidowali Planetobus i 179 (179 co prawda jeździ ale po innej trasie i bardzi rzadko) Mieszkańcy dalszej częci Osowy-osiedle Nowy Świat i Barniewice mają jeden autobus który często się spóźnia przez korki na Spacerowej.

        • 0 0

  • POCIESZENIE

    A AUTOBUSY BEDĄ DROŻSZE ZNOWU.. W PUPIE MAM TAKĄ METROPOLITALNĄ KOMUNIKACJE

    • 0 0

  • Drezyny! (1)

    A czy firma IVV rozważała transport drezynami? Będą nawet tańsze niż parowozy! Maja też inne zalety. Wzrośnie tężyzna fizyczna mieszkańców Trójmiasta. Jak sobie "popompują" na takiej drezynie, to im mięśnie urosną. Obywatele innych państw, którzy moga do nas latać tanimi liniami lotniczymi, będą do nas wpadać jak na siłownię. A co z mniej sprawnymi fizycznie mieszkańcami metropolii? Nie ma podstaw do obaw. Przecież kibice Legii muszą gdzieś trenować przed ustawkami. Dodatkowi pasażerowie drezyny z dużą ilością bagażu to dla nich lepsze ćwiczenie siłowe. Nie zapominajmy też o innej zalecie drezyn: transport będzie bardziej zindywidualizowany. Jedna drezyna pojedzie tu, druga tam, trzecia jeszcze gdzieś indziej - bez przesiadek. czysto, ekologicznie i zdrowo.

    • 3 1

    • znakomite!

      wreszcie jedyna rozsądna propozycja i bez studium wykonalności

      • 0 0

  • Jest już most i droga donikąd -

    będzie pusty pociąg donikąd.... Że też Gdynia dała się wciągnąć w tą klasyczną kolejną gdańską debilną inwestycję....

    • 1 3

  • TELEPORTACJA

    PIERWSZA NA ŚWIECIE I TO W GDAŃSKU

    • 2 0

  • teleportacja

    z Gdanska do Banina tunelem pod lotniskiem bo po co budowac na ziemi , przeciez lepiej drozej

    • 0 0

  • ZA KOMUNY BYŁO LEPIEJ

    Jak sekretarz kazał budować to się budowało,a studium powstawało póżniej.I do tego nie było protestów.

    • 5 0

  • Kosz analizy 1.3 miliona zlotych

    Pyt:Co wplywa na taki koszt analizy i jak dlugo bedzie ona przeprowadzana ?

    • 2 0

  • KOLEJ A NIE TRAMWAJ!!!

    To że będzie budowana kolej metropolitalna to plus. To że dwutorowa to też plus ale że nie będzie elektryfikowana? To już bezmyślność sprawy!!! Poza tym te 1.3 mln tylko na analizę to chyba ciutkę za dużo. Może obciąć by tak tą kwotę i dołożyć do owej elektryfikacji kolei co? To zawsze trochę więcej kasy do unowocześnienia tego pomysłu. No i poza tym, jeżeli już planujemy kolej metropolitalną to skupmy się na kolei a nie znowu w grę wchodzi jakiś tam tramwaj. Jakoś z tego co mi wiadomo to kolej nie jest tramwajem i odwrotnie więc nie mąćmy ludziom w głowach i zajmijmy się koleją jak sama nazwa wskazuje.

    • 0 0

  • To poroniony pomysł -

    taką opinie usłyszałem od specjalistki zajmujacej sie projektami przestrzennymi. Po co zatem budować? Bo zarobi lobby kolejowe oraz osoby stowarzyszone. Jeśliby ta linia miała połączyć śródmieście Gdańska z portem lotniczym, to najlepiej przez Rzym albo Koluszki. Wiadomo,że dłuższa trasa to większe pieniadze.
    Normalni twierdzą, że optymalnym rozwiązaniem jest linia tramwajowa Z Chełmu na lotnisko oraz linia kolejowa Gdynia-Rębiechowo. Proste i rozsądne oraz najtańsze. Po co więc wydawać krocie/

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane