• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna jednak z trakcją elektryczną?

Maciej Naskręt
9 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wiadukt łukowy tuż przy stacji Gdańsk-Niedźwiednik. Wiadukt łukowy tuż przy stacji Gdańsk-Niedźwiednik.

Możliwe, że trasą Kolei Metropolitalnej pojedziemy jednak pociągami elektrycznymi. PKP PLK zapewnia, że jest gotowa na elektryfikację linii z Osowy do Gdyni. Władze PKM są zaskoczone.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
W minioną środę informowaliśmy o sporych zmianach w projekcie Kolei Metropolitalnej. M.in. nie było pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. Brak sieci trakcyjnej na tej linii miał przesądzić o wstrzymaniu budowy zasilania dla składów poruszających się Koleją Metropolitalną na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

Po naszym artykule władze PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały nas, że są przygotowane i posiadają środki na realizację elektryfikacji linii kolejowej nr 201 pomiędzy Gdańskiem Osową a Gdynią Główną.

- Jest pewnym, że elektryfikacja tego odcinka ma sens i zostanie wykonana, przy jednoczesnym wykonaniu elektryfikacji linii kolejowej PKM - wyjaśnia Ewa Symonowicz Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału PKP PLK.

- Dyspozycją z 13 grudnia ubiegłego roku zarząd PKP PLK S.A. w Warszawie zatwierdził wykonanie elektryfikacji na odcinku linii kolejowej Osowa-Gdynia Główna w bieżącej perspektywie finansowej, z przewidywanym zakończeniem robót do końca 2014 r. - dodaje Ewa Symonowicz Ginter.

Władze spółki PKM nie kryją zaskoczenia. - Jest to dla nas nowa informacja. Będziemy ją sprawdzać - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy.

Kolejarze z PKM jednak podkreślają, że budowa sieci trakcyjnej na linii z Wrzeszcza do Osowy będzie możliwa, gdy PKP PLK dostarczy projekt budowlany m.in. sieci trakcyjnej. Dokumentacji tej spółka PKM jeszcze nie posiada.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Miejsca

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    co to za ściema z tą elektryfikacją? po co?
    o ile wiadomo - co wynika nawet z planu przebiegu linii kolejowej - w okolicach Banina będzie odgałęzienie na kierunek do Kościerzyny - a tam elektryki nie ma,
    a z założeń wynika również że od Gdańska do Kościerzyny również mają kursować pociągi, więc i tak będzie ruchu mieszany - spalinowy i elektryczny /jaki tabor? - cholera wie/
    więc po co to bawienie się w kosztowną elektryfikację?
    jakie perony na trasie PKM - wysokie czy niskie?
    i jaki tabor?

    • 3 4

    • "i jaki tabor?" (1)

      Cygański głównie.

      • 5 3

      • ostatni tabor

        tak wstawaj idź!

        • 0 2

  • "PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni." (13)

    A dlaczego nie ma "elektryfikacji" jak wcześniej planowano do Gdyni Babie Doły? Tory są Lotnisko Cywilne jako najnowocześniejsze w trakcie budowy, obok wojskowe. W niedługim czasie będzie to najbardziej dynamicznie rozwijający się region na Pomorzu i jak zwykle na przeszkodzie stoi PKP PLK.
    A przecież Polskie lotniska wymagają szybkich i przemyślanych inwestycji niezależnie od tego, czy planowane są w Polsce jakieś jednorazowe (nawet o randze Euro 2012), czy też nie. Realizacja wspomnianego programu wymaga, oprócz środków finansowych i dużego zaangażowania zarówno spółek zarządzających lotniskami, jak i samorządów wojewódzkich, także istotnych zmian. Jestem też ciekaw co do programu studiów MW, które mają w Gdyni kształcić kadry w zakresie lotnictwa wojskowego (II stop. nawigatora) na potrzeby wojska, ale i wszystkich lotnisk regionalnych? Czy podjęto działania, które pozwoliłyby dofinansować ten projekt i go wdrożono?
    Bo podpisanie listu intencyjnego odbyło sie w świetle kamer i Urząd Lotnictwa Cywilnego, Wojskowego władz samorządowych i wojewódzkich, czy był to tylko precedens, który wielu środowiskom uzmysłowił, że najwyższy czas zacząć pracować nad systemem kształcenia kadr, bez których nasze przyśpieszenie w ostatnich latach w zakresie nowoczesnego wojska zwłaszcza Marynarki Woj. i transportu lotniczego stanie już wkrótce przed niewyobrażalną barierą nie tylko braku wykwalifikowanych pilotów - licencjonowanych, a także pozwoli im na dalszą ścieżkę rozwoju.

    Moim skromnym zdaniem jak najszybciej w Gdyni powinna powstać inicjatywa Politechniki (nowoczesnej technologii transportu i logistyki). Bo dziś warunkiem osiągnięcia sukcesu we współczesnej logistyce jest wdrożenie nowoczesnych technologii. Polskie firmy, aby skutecznie działać w łańcuchach dostaw, muszą wykorzystywać systemy informatyczne, automatyczną identyfikację towarów czy elektroniczną wymianę danych, transporcie multimedialnego itd.
    Należy jak najszybciej rozpocząć także prace w tym względzie organizacyjne i merytoryczne. Obecnie Wydz.Transportu już powinien zoganizować studium podyplomowe dot. Organizacji lotnictwa cywilnego Unii Europejskiej w zakresie cargo i integracji z innymi łańcuchami dostaw, przygotowywania tzw. planów generalnych. Opracowywanie także programów kursów dokształcających na różnych szczeblach dla operatorów,... ale i mechaników, pilotów i kontrolerów, jak również specjalistyczne kursy językowe. Przyszłość pokaże, co uda się zrealizować w Metropolii Gdynia i na co będzie największe zapotrzebowanie rynku.
    Chyba woj.pomorskiemu nie chodzi aby w Gdyni były podobne problemy jak i na na innych lotniskach – te ogólne – są podobne, zresztą jak w przypadku innych inwestycji infrastrukturalnych (drogi, koleje). Innego typu problemy na niektórych polskich lotniskach to szkodliwe ich upolitycznienie.
    Część frustratów zależ pomyśli, że ja tu coś pisze przeciw "ich najwspanialszego Rebiechowa" i ja chce przeciwstawiać temu lotnisku , które przecież funkcjonuje w Gdańsku, port lotniczy w Gdyni-Kosakowie a powinniśmy razem lobbować a nie przeciwstawiać się tak ważnemu przedsięwzięciu. Jedne i drugie mają swoją ważną funkcję do wypełnienia. Natomiast naszymi niesnaskami i nami rozgrywają inni. Jest to bardzo trudny temat zarówno merytorycznie, jak i politycznie, który wywołuje – jak na razie – więcej emocji i demagogicznych stwierdzeń aniżeli rzetelnej i rzeczowej dyskusji. Trzeba jasno stwierdzić, że obecnie brak jest właśnie merytorycznych przesłanek i argumentów, które pozwoliłyby jednoznacznie stwierdzić, że budowa takiego portu ma wielki proinwestycyjny sens. Wiąże się to bowiem z wieloma uwarunkowaniami, które powinny być szczegółowo wzmocnione od strony technologicznej i pilne rozważenie kompleksowej decyzji inwestycji odremontowania i zelektryfikowania istniejącej tam kolei a także dolnego wyremontowania "mariny". Takie uwarunkowania to właśnie między innymi koszt liczone w setki mili. euro, zmiana przebiegu dróg dojazdowych oraz nowoczesnej linii kolejowej PKP .
    A przecież miało to być, i tak mi się wydawało proste - udogodnienie czekaliśmy , czyli od czasu, kiedy festiwal w Babich Dołach nabrał obecnego rozmachu. Do tej pory co roku powtarzała się ta sama historia z transportem osób bo gdyby można się dogadać się z SKM w sprawie dodatkowych pociągów, które przewoziłyby z Gdańska i kaszub prosto na imprezy i to nie na jedną imprezę a super najlepszy festiwal Europejski i Światowy a p. Mikołaj ma w zamyśle następne.

    • 5 8

    • Pytanie

      P co pakować miliony w drugie lotnisko, skoro jest jedno i lepiej je rozbudowywać, żeby stał się znaczącym portem lotniczym jak np Frankfurt nad Menem? Ludzie z Trójmiasta już są tak snobistyczni, że muszą mieć dwa lotniska i Kaszubi chcą wysiadać na własnym? Uważam że to pakowanie kasy w błoto.

      • 3 3

    • (2)

      Jeszcze nie widziałem żeby jedno miasto miało 2 lotniska tak blisko siebie. Bo w sumie Trójmiasto można traktować jako jedno, np taka Barcelona czy Londyn są o wiele większe..

      • 2 1

      • Aj tam wymyślasz

        Balcerony nie ma, jest Lądek Zdrój

        • 1 1

      • Chodzi Ci o to, że Gdynia ma dwa czy trzy

        To przedwojenne należące do Gdyni w Rumi praktycznie nie istnieje pozostała tylko nazwa. A wojskowe i cywilne to prawie jedno choć 3,5 razy większe i lepiej położone od Rębiechowskiego, więc nie wiem o co biega?.

        Do tego mniejszy Rzeszów, Kielce, Olsztyn, Bydgoszcz, Zielona Góra,... już mają i niewiele większy Białystok, Lublin,... planują.

        Gdyńsko-Kosakowskie lotnisko to nasza nowa szansa rozwoju, tylko nie przeszkadzajmy mu np. podkopując i odcinając mu tory kolejowe.

        • 3 3

    • I po co tyle słów?! gdy ekolodzy zablokują budowę...

      ... gdyż szkodzi to rzekotce błękitnej, która lata nad zaroślami wzdłuż starego nasypu. Ponadto w nasypie gnieździ się niezwykle rzadka i pod ścisłą ochroną dżdżownica kalifornijska!

      • 1 1

    • (5)

      człowieku czy megalomania Gryzonia nic Tobie nie mówi, nie dociera do Ciebie że idiotyzmy, które ten facio wyczynia przerastają nawet niego
      szlagierowym idiotyzmem jest właśnie lądowisko w Kosakowie, dla paru awionetek, dla zaspokojenia chorych ambicji paru urzędasów i przydupasów w UM Gdynia
      nawet najbogatsze miasta w Europie nie pozwalają sobie na tego typu głupotę - jedno lotnisko jest w trakcie dynamicznej rozbudowy - to widać
      a tu jakiś przygłupowaty facecik chce sobie wybudować pomnik razem z linią kolejową, którą pojadą może 2 - 3 pociągi dziennie

      • 1 1

      • Przygłupawy to jestes Ty jak i Twój nick;)) (3)

        Lotnisko jest koniecznością i b.mądrym wykorzystaniem istniejącego od przedwojnia wielkiego i wspaniale posadowienia lądowiska. Do tego sama decyzja i determinacja prezydenta Szczurka już nakręciła niesamowicie koniunkturę działki podrożały ponad dwukrotnie Kosakowo stało się jedną z najbogatszych gmin, W GDyni w tym miejscu zapomniane dzielnice zaczynają się najprężniej rozwijać. Powstały jedne z najdroższych (zaraz po Konstancinie) osiedla dla multimiliarderów, których stać na awionetki i prywatne odrzutowce.

        I tylko mam do Ciebie jedno pytanie czy takie głupoty piszesz z nienawiści czy ze złości, bo te emocje szkodzą w jednym i drugim wypadku.
        Mam wrażenie, że jednak Ty nie do końca rozumiesz na czym polega dynamika miasta i że jesteś typem, który uważa, że wie lepiej i Twoja racja jest najsłuszniejsza. A żadna sensowna dyskusja na argumenty do Ciebie nie trafia, bo i tak wiesz swoje, wiesz lepiej i już, a inni są głupsi. A sam piszesz tak naprawdę niczym nie potwierdzone totalne głupoty i duby smolone. Jak nie stanie na Twoim zdaniu to zawsze jest źle - i to obserwuje w stosunku do Ciebie od jakiegoś czasu. Zastanawia mnie jedno na czyje zlecenie czy zapotrzebowanie tu jesteś obecny?Ja do takich wynaturzeń i niekompetentnych pyskówek zawsze mam dystans i uprzedzenie. Jeśli, uważasz że masz receptę na dobrze funkcjonujące miasto, jego rozwój i rozkwit, mało wizje w kontekście Polski i Europy to wystartuj w wyborach na prezydenta Gdyni i nim zostań, a nie obrażaj przedszkolno-żłobkowymi epitetami, bo to świadczy o twojej guaniarzerii, lub smarków pod nosem - mimo wyrośnięcia. . Jestem pewien, że musiałabyś zmienić drastycznie śpiewkę. I wcale nie chodzi mi oczywiście o merytoryczną krytykę władzy jest niezbędna i potrzebna w demokracji, jednak czasem tacy jak Pan - czy może by lepiej pasowało chłopcze, się zagalopowujesz w swoim zacietrzewieniu i zaślepieniu, że zaczynasz zwalczać wszystkie inwestycje i decyzje, nawet te, które miastu oraz Trójmiastu są niezbędne jak ta linia kolejowa łącząca Gdańsk-Zaspę poprzez Rębiechowo > Gdynię i Babie Doły.

        • 2 3

        • (2)

          facet Ty masz chyba prawdziwe kompleksy i leczysz siebie wypisywanymi bzdurami na cześć Gdyni, widzę że dla Ciebie Szczurek to taki Kim Dzong Il,
          chłopczyk zadowolony ze swej megalomanii, zabytków w mieście, jego potęgi
          zaledwie 250 tys. luda - ale miasto musi mieć swoje lotnisko, bo hrabia Gryzoń i sołtys z Kosakowa mają - mówiąc delikatnie - totalnego świra, może jeszcze kosmodrom wymyślą?
          Kosakowo - najbogatsza gmina - może w okolicy, osiedla dla "multimiliarderów", chyba raczej pralnie brudnych pieniędzy
          Gdynia - jedna ulica ze sklepami, pomalowanymi na kolorowo bo powyżej już szarzyzna
          wybudowane dwa bunkry do niczego nie podobne a obok plaża miejska 100x100 metrów pretendująca do roli Copacabany
          a jak tam wspaniałe "Pekiny", "Budapeszty", szklane domy w Orłowie?
          a jak lądowisko w Kosakowie jest Trójmiastu potrzebne to Kaczyński jest przystojny

          • 1 3

          • miałem na głupoty nie odpowiadać, ale

            "może jeszcze kosmodrom wymyślą?" Obrażasz mnie, bo niedokładnie czytasz to co napisałem, a chyba jasno widnieje" powinna powstać inicjatywa Politechniki Gdyńskiej (nowocześniejszymi technologiami transportu i logistyki)". Jeśli o tym pisze to wiadomo, że mam na myśli ; systemy TETRA i nowsze, systemy łączności satelitarne jak i całe panele przekierowujące, .... Na lotnisku Gdynia Babie Doły dowódcą był gen.Mirosław Hermaszewski - pilot i kosmonauta z resztą jedyny dotychczasowy Polak. Więc chyba jasne, że to Gdynian zobowiązuje do sięgania coraz wyżej.

            Pekin juz jest likwidowany - powstaną 18-stopietrowce, przyjdzie czas na Mexyk i Budapeszt

            • 1 0

          • Nienawiść, szowinizm, negacja to Kuchatku Twój żywioł. Napisz coś pozytywnego a jak nie potrafisz to spytaj się Krzysia.

            • 2 1

      • Jakis przygłupawy facecik pisze o budowie linii kolejowej - ta linia juz istnieje . Ten facecik wynalazł machine czasu bo wie ile pociągów dziennie tam będzie jeździć. Chyba urwał się z choinki w Stumilowym lesie

        • 1 1

    • do Bezstronnego (1)

      Niestety, jak widzę z całym szacunkiem do Pańskiej osoby, ten portal nie jest dla Pana.
      Niestety, osoby tu pisujące nader często jak Pubus Kuchatek są dość ograniczone intelektualnie i niezbyt wiele zrozumiały z Pańskiego wywodu.
      Przyznaję, że jest on dość spójny i logiczny, z wyjatkiem lekkiego zamieszania z interpunkcją co trochę gmatwa obraz pisemnej wypoweidzi.
      Jednakże przystaję w pełni do Pańskich słów i zapraszam w imieniu zapewne sporej części mieszkańców naszego miasta na spotkania Rady Miasta, aby troszkę pobudzić potępiałe bądż co bądż niektóre umysły.

      I jeszcze słowo do xXx: Jako biegły w temacie lotnictwa: KAŻDE LOTNISKO MA SWOJE LOTNISKO ZAPASOWE, BARCELONA RÓWNIEŻ - ODDALONĄ O OK 80 KM W LINII PROSTEJ GIRONĘ. I NADER CZĘSTO Z NIEGO KORZYSTA

      • 3 3

      • co jeszcze wymyślisz skośnooki matołku? jak dla ciebie nie ma różnicy pomiędzy Barceloną a Gdynią - to znaczy że twoje ograniczenie umysłowe funkcjonuje prawidłowo
        aha 80 km a 25 km - prawie nie robi różnicy

        • 0 0

  • Ta kwota o którą droższy będzie projekt

    pewnie pójdzie do podziału dla wysoko postawionych nadzorców itp., a żeby zatuszować sprawę jakoś się to wrzuci w koszta budowy i już. Ot polska rzeczywistość..

    • 4 1

  • zaskoczone jak majser na budowie -jak zaskoczy to pije przez tydzień

    "KP PLK zapewnia, że jest gotowa na elektryfikację linii z Osowy do Gdyni. Władze PKM są zaskoczone."

    i znów dogadać się nie mogą dwie instytucje państwowe,
    szastające naszymi pieniędzmi

    • 3 1

  • to wygląda tak: (1)

    plan jest taki że w dni parzyste jest opcja że nie będzie trakcji, w nieparzyste że będzie, co trzeci dzień że zrobią coś przed euro, co drugi że nie zrobią, co 4 dni że będą 2 tory, a co 5 dni że jednak 1 tor będzie, a co tydzień zmiana winnych za zamieszanie

    • 12 3

    • PLUSIK za super opinię -lepszego podsumowania całej sytuacji dawno nie czytałem

      • 1 1

  • A co na to ekolodzy?

    Przecież nad starym nasypem lata rzekotka błękitna, w nasypie gnieździ się dżdżownica kalifornijska a w zaroślach występują liczne stada pijusów ob-leśnych.
    Nie dopuśćmy do ich wyginięcia!

    • 8 2

  • kolej metropolitarna!!

    Niestety mam wrażenie, że miasto chce za pieniądze w 80 procentach unijne wybudować kolej, która niczemu nie posłuży bo nie będą z niej korzystać pasażerowie tak, żeby była opłacalna. To tak jak z kolejką do Nowego Portu. Szkoda na to kasy lepiej już budować nowe drogi

    • 2 6

  • A skąd PKM WYMYŚLIŁA, że PLK nie będzie elektryfikowała tej linii ?

    Coś mi się wydaje. ze we władzach PKM jest taka V kolumna przeciwników budowy. I robią KRECIĄ robotę. Z WSZELKĄ cenę chcieli nie dopuścić do budowy, a teraz chcą aby okazło się, po ewentualnym zakończeniu, że budowa była inwestycją CHYBIONĄ.

    • 3 2

  • Proponuje coś lepszego

    Skoro mamy już od 12 lat, 21 wiek to może monorail? Taki jak w Sydney na przykład, a lbo w Osace. Wszystko by wisiało w powietrzu. Wagoniki zawracały by na końcach (pętla taka by była zamknięta). A jaka atrakcja turystyczna.

    • 0 5

  • Mam nadzieję, (1)

    że dyskusja zakończy przed moim zgonem ( obecnie mam 63 lata )

    • 5 1

    • Niestety, możesz się nie doczekać, nawet jakbyś pobił rekord Guinnesa w długości życia....

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane