• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna jednak z trakcją elektryczną?

Maciej Naskręt
9 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Wiadukt łukowy tuż przy stacji Gdańsk-Niedźwiednik. Wiadukt łukowy tuż przy stacji Gdańsk-Niedźwiednik.

Możliwe, że trasą Kolei Metropolitalnej pojedziemy jednak pociągami elektrycznymi. PKP PLK zapewnia, że jest gotowa na elektryfikację linii z Osowy do Gdyni. Władze PKM są zaskoczone.



Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Przebieg Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową.
W minioną środę informowaliśmy o sporych zmianach w projekcie Kolei Metropolitalnej. M.in. nie było pewności, czy i kiedy spółka PKP PLK zelektryfikuje linię kolejową z Osowy do Gdyni. Brak sieci trakcyjnej na tej linii miał przesądzić o wstrzymaniu budowy zasilania dla składów poruszających się Koleją Metropolitalną na odcinku od Wrzeszcza do Osowy.

Po naszym artykule władze PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały nas, że są przygotowane i posiadają środki na realizację elektryfikacji linii kolejowej nr 201 pomiędzy Gdańskiem Osową a Gdynią Główną.

- Jest pewnym, że elektryfikacja tego odcinka ma sens i zostanie wykonana, przy jednoczesnym wykonaniu elektryfikacji linii kolejowej PKM - wyjaśnia Ewa Symonowicz Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału PKP PLK.

- Dyspozycją z 13 grudnia ubiegłego roku zarząd PKP PLK S.A. w Warszawie zatwierdził wykonanie elektryfikacji na odcinku linii kolejowej Osowa-Gdynia Główna w bieżącej perspektywie finansowej, z przewidywanym zakończeniem robót do końca 2014 r. - dodaje Ewa Symonowicz Ginter.

Władze spółki PKM nie kryją zaskoczenia. - Jest to dla nas nowa informacja. Będziemy ją sprawdzać - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy.

Kolejarze z PKM jednak podkreślają, że budowa sieci trakcyjnej na linii z Wrzeszcza do Osowy będzie możliwa, gdy PKP PLK dostarczy projekt budowlany m.in. sieci trakcyjnej. Dokumentacji tej spółka PKM jeszcze nie posiada.

Budowa Kolei Metropolitalnej po zmianach w projekcie będzie droższa. Ma kosztować 769 mln zł (netto), czyli o 50 mln zł więcej niż zakładano jeszcze pół roku temu. 653 mln zł pochodziłoby z dotacji z Unii Europejskiej. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Miejsca

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • Osowa i Osowa. (2)

    Ta wioska nie jest pępkiem świata, ani nawet dzielnicą Gdańska. Nie rozumiem, czemu jest tyle szumu wokół tej Osowej? Przecież to portal o trójmieście, a nie okolicznych wsiach. Czemu nie ma artykułów o np. Pruszczu. Kolej Metropolitalna powinna się kończyć w Rębiechowie, gdzie jest lotnisko. Jak mieszkańcy wsi Osowa, chcą sobie przedłużać tory do swojej miejscowości, to niech zapłacą za to z własnych pieniędzy.

    • 2 8

    • Ty popatrz najpierw na mapę administracyjną, a potem się wypowiadaj, co jest, a co nie jest dzielnicą Gdańska.

      • 2 0

    • Nieboska komedia z tym wpisem.

      Dante najpierw pisze że Osowa nie jest dzielnicą Gdańska ( a jest) a potem że to portal o Trójmieście i czemu nie ma artykułów o Pruszczu ( rozumiem że chodzi mu o trójmiasto Pruszcz-Pszczółki-Tczew)

      • 1 0

  • Mają rację przeciwnicy budowy TKM. Ta linia nie zarobi na siebie, a dużo zniszczy w środowisku (2)

    Więc po co ją budować? Przecież KTOŚ musi zarobić niemałe pieniądze!!! A potem mieszkańcy Gdańska zostaną dodatkowo obciążeni kosztami eksploatacji. A potem linię zamkną, tory zlikwidują i powstanie tu ścieżka rowerowa.
    Wzdłuż tej linii kilka lat temu położono gazociąg. W zeszłym roku wykopano go i położono kabel wysokiego napięcia. Jasno widać, jaki bałagan jest w Gdańsku. Przewiduję duże kłopoty z tą linią kolejową (warto już powołać prokuratora ds. TKM).

    • 1 4

    • ale pierdzielisz bzdury i do samego rana:)

      • 0 0

    • Przedstaw ekonomiczne argumenty że linia nie zarobi na siebie, w 2014r przewiduje się 4mln pasażerów Rębiechowa plus ruch dojazdów mieszkańców i turystów do miejsc wzdłuż linii. Kosztami, nie eksploatacji ale budowy zostana obciążeni nie tylko mieszkańcy Gdańska ale wszyscy łącznie z podatnikami UE. Co do zniszczeń w środowisku to zauważ że nasyp istnieje, trzeba go tylko poszerzyć ,drzewa na nim nie rosną najwyżej krzaki - przeszedłem się po nasypie i widziałem. I to stwierdzenie że ktoś musi zarobić. Zawsze przy inwestycjach ktos zarabia, widziałeś przedsiębiorstwo charytatywne? Może sam pracujesz za darmo?

      • 1 0

  • mn

    to trzeba już budować a nie w koło pieprzyć jak to ma być zrobione!!!!!!!

    • 2 0

  • Karczemki Kokoszki

    Kolej elektryczna to dobrze ale dlaczego bez przystanku karczemki

    • 1 1

  • Tańsze od stadionu

    Grunty, przebudowa nasypów, nawierzchnia, przystanki, perony, mosty, estakada przy lotnisku, sterowanie ruchem - za niecałe 800 mln złociszy. To wiele mniej niż za stadion piłkarski. Nie ma na co narzekać.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane